image description
Ladda ner 10 frågor som förändrar din syn på internetmarknadsföring

Gör vårt självtest som sätter fingret på 10 st viktiga webbstrategiska frågor. Skriv gärna ut testet och gör det i lugn och ro, när du själv har tid.

[contact-form-7 id="159" title="Header Subscribe"]
close


Idag är ett företags webbnärvaro ordentligt mycket mer omfattande än för bara några år sedan. Att ta kontroll över webbnärvaron kräver därför någon form av eftertanke. Den eftertanken kallas ofta för webbstrategi och ska både beskriva webbens uppgift för ditt företag och lämpliga vägval inom kanaler, kommunikation och teknik.

I den här artikeln beskrivs fem olika områden av internet som var och en förtjänar sin egen strategi. Tillsammans utgör de en stor del av en fullskalig webbstrategi.

För att inte förblindas av dygnsaktuella trender och för tillfället populära webbplatser talar vi på Webbstrategerna gärna om zoner. Att hantera ett företags webbnärvaro efter ett närmast geografiskt förhållningssätt möjliggör en skalbarhet och når en högre strategisk nivå än om du exempelvis planerar din webbnärvaro efter namgivna dagsaktulla tekniker och webbplatser som t.e.x. Twitter, Youtube eller Google. Att förstå vad dessa oerhört populära tjänster gör för ditt företag är en fundamental kunskap.

Webbens fem zoner

Vi delar in webben, såsom vi idag känner till den idag, i fem olika zoner. I varje zon sker mängder av aktiviteter som ditt företag ska försöka få kontroll över. Utmaningen är att uttala vad webben har för uppgift. Att se webben som en och samma kanal gör denna utmaning näst intill odefinierbar. Att dela upp den i zoner gör den mer hanterbar och rentav logisk. Resultatet blir en webbstrategi där varje aktivitet är genomtänkt och stödjer ditt företags affär i syfte att skapa ökad försäljning, förstärkt lojalitet och större marknadsandelar.

 Webbstrategi - Webbens fem zoner

Illustration av webbens fem zoner. I mitten finns ditt företags varumärke och erbjudande. Längst ut hittar du webben utanför ditt företags kontroll.

Webben utanför ditt företags kontroll

Låt oss börja med den största delen av internet. Delen som består till 99,99999999% av information som inte på något sätt rör ditt företag. Det är i den zonen som de flesta av dina potentiella kunder befinner sig i. Det är en osynlig marknad där konsumenten eller beställaren har makten. Det som skrivs här, och det som dina potentiella kunder ramlar över som gäller ditt företag kan både vara positivt och negativt. Du kan inte hindra någon från att skriva en negativ artikel om ditt företags produkter eller tjänster men du kan gör allt som står i din makt för att se till att det som skrivs är positivt. Du kan t.o.m ha som mål att försöka få alla som har någon form av relation till ditt företag att skriva något positivt om företaget.

Du kan försöka att både synas och höras i zonen med hjälp av annonser och strategiska partnerskap med andra företag. Men fortfarande kommer ditt företags andel av denna zon vara helt utanför din kontroll För att påverka vad andra skriver och tycker om ditt företag bör du gå in för att förtjäna positiva omdömen, trovärdighet och respekt.

Annonsering, listningar och omnämnanden – Zon 5

Den yttersta av de zoner du själv kan kontrollera består av listningar i sökmotorer, omnämnanden i branschkataloger och annonser du själv valt att köpa och publicera. I den här zonen är du som företag förhållandevis okänd men det är ändå ofta här dina potentiella kunder först får reda på att ditt företag finns. Ju mer lockande och intressant ditt erbjudande eller sysselsättning är desto fler kommer att välja att ta reda på mer information.

När dina potentiella kunder använder nätet letar de efter svar. Svar på frågor som löser deras problem och funderingar. Genom att synas i rätt sammanhang och se till att ditt företags varumärke (och gärna också webbar och bloggar) blir associerat med din expertis kommer du att nå ökad uppmärksamhet som i sin tur kan leda till fler kunder.

Fundera noga över vad som kan väcka en hittills ovetande människas intresse.

Frågor att besvara:

  • Vilka frågor ställer sig dina kunder?
  • Vad kan du som löser deras problem?
  • Vilka webbplatser/sökmotorer använder mina potentiella kunder?
  • Vad bör vi kommunicera för att väcka de potentiella kundernas intresse?

Sociala Medier, Facebook, Youtube etc. – Zon 4

Den fjärde zonen är det som vi idag så populärt kallar för ”sociala medier”. Webbplatser och tjänster som lever och växer tack vare användarna och där information som berör användarna och deras vänner delas, diskuteras och förmedlas.  Försök att låta bli lockelsen att se sociala medier för specifika webbtjänster som t.ex. Facebook, Twitter eller LinkedIn. Se istället sajterna för dess kommunikativa styrka och bygg upp en strategi för hur du ska kommunicera i den här zonen.

Exakt hur ditt företag ska angripa sociala medier beror helt och hållet på vilken nytta sociala medier förväntas att göra för ditt företag. Moment 22? Inte tvunget. Sociala medier är utmärkta möjligheter att leva ditt varumärke. Att låta företaget få en personlighet och vara trevlig och familjär med sina kunder och intressenter. Att leva digitalt har aldrig varit enklare. Vet du inte hur du ska börja är vårt råd att börja lyssna. Lyssna på de som pratar om produkter eller tjänster i din bransch och lär dig hur man kommunicerar. Efter ett tag kommer du säkerligen att hitta potentiella användningsområden och kan själv börja skaffa dig followers och fans.  Lägg sedan till lite av den enorma kommunikationstekniska kunskapsbank som du hittar på Internet och lär dig kommunicera smart. Ditt budskap kommer att spridas viralt och når därmed personer du aldrig tidigare varit kontakt med. Webbstrategerna t.ex. följs av fler än 1 000 personer som inte är våra kunder. Gissa om vi är stolta.

Att lyckas i sociala medier är egentligen inte svårare (eller enklare) än någon annanstans. Det gäller att sticka ut och vara speciell. Därför är arbetet med det egna varumärket fortfarande din absolut viktigaste hemläxa. Läran om varumärkespositionering och om ditt företags största säljbara skillnad har aldrig varit mer aktuell. Tänk själv efter. Informationsmängden på Internet ökar med ca 100% varje vecka. På ett år skapas det numera lika mycket information som det det gjorts de senaste 5 000 åren. Informationsmängden i sociala medier kommer att tvinga företag att särskilja sig och accepterar du detta idag så är du vinnaren imorgon.

Frågor att besvara:

  • Vad skiljer mitt företag från mina konkurrenters?
  • Vad talas det om i sociala medier som rör min bransch?
  • Vad ogillar mina kunder mest med företag i branschen?
  • Vilka inflytelserika personer lyssnar folk mest på i sociala medier?
  • Vad intresserar dem?

Kampanjsidor, bloggar, landningssidor etc. – Zon 3

När besökarna kommer till ditt företags kampanjsidor, bloggar eller landningssidor har de oftast redan tagit ett beslut. Beslutet att vilja ha mer. De har därmed redan berättat för dig att de är intresserade av ditt företag, dina tjänster eller produkter. Beslutet att besöka sidan var så pass starkt att de avbröt vad de höll på med för att besöka din blogg eller kampanj. Det kan också ha varit så att de helt enkelt sökte efter en leverantör som erbjuder något i stil med det ditt företag erbjuder.

Att känna till, och fördjupa sig i detta beslut, kan vara nyckeln till framgång i den har zonen. Det betyder t.ex. att du inte ska försöka frälsa redan frälsta utan att ta steget vidare till handling. Kampanjwebbens jobb är att omvandla en besökare med visst intresse till ett absolut intresse. En bloggs uppgift kan t.ex. vara att förse potentiella intressenter med svar på funderingar de har och därmed associera ditt företag med en viss expertis.

Kampanjsidor och bloggar har i regel mer aktivitet än tradtionella webbplatser. Kanske är det för att de ofta byggs utanför den officiella webbplatsen och därmed är mer lättarbetade och kräver mindre interna processer och teknisk kompetens. Stämmer beskrivningen in på ditt företag så bör du utnyttja den möjligheten till max. Exempelvis kan du skapa hundratals landningssidor. D.v.s. sidor som handlar om ett visst ämne eller detaljerade sökbegrepp och som går ut på en enda sak. Att omvandla besökaren till kund.

Frågor att besvara:

  • Vilka egenskaper har mitt företags tjänster eller produkter?
  • Hur skriver jag om företaget produkter/tjänster med en vinkling mot oro, kärlek, humor, spänning eller vrede?
  • Vad säger jag till en person som säger att han/hon är intresserad av mina tjänster/produkter?
  • Stämmer det överrens med företagets närvaro i den här zonen?

Ditt företags webbplats/er – Zon 2

Ditt företags egna webbplatser känns ofta som den enda kvarvarande egna domänen (bör ej förväxlas med domännamn).  Webbplatserna har ditt företag full kontroll över och kan förmodligen uppdatera på egen hand. Dessutom är det som står här helt och hållet sant och kommer från en säker källa – ditt företag.

Webbplatsen kan tjäna flera syften och ur en webbstrategisk synvinkel kan den vara hur avancerad eller enkel som helst. Ett av de självklara synsätten är att definiera webbplatsens uppgift genom att skapa en rollbeskrivning. Tänk på en webbplats som om den vore en anställd och skriv ner dina förväntningar i ett dokument. Uppgifterna kan handla om att övertyga intresserade besökare att ta kontakt med företaget, att övertala besökare att ladda ner produktblad, att tipsa besökaren om en mässa etc. Skriv sedan ner vad din nya anställda kan behöva för stöd från ditt företag för att lyckas med sitt jobb. Förse webbplatsen med information som bekräftar, dementerar, övertygar, visualiserar, påtalar etc. allt som kan påverka besökaren till någon form av beslut. I webbsammanhang kallas detta för konvertering eller (conversion optimization).

Hela webbplatsen, och egentligen hela webbnärvaron, bör vara utformad för att stödja konverteringen. Dina spelpjäser i sammanhanget är navigationen, språket, designen, informationflöden och allt annat som tävlar om besökarens uppmärksamhet och intresse.

Se till att hela webbplatsen stödjer de faktiska handlingarna som du vill att din besökare ska göra.  Detta är viktigare än att få många besökare.

Frågor att besvara:

  • Vad vill du att dina besökare ska göra efter att de besökt ditt företags webbplats?
  • Är hela webbplatsen anpassad för denna handling?
  • Är det uppenbart för dina besökare att det är det du vill?
  • Finns det saker på webbplatsen som kan göra besökaren osäker?
  • Kan du underlätta för dem att ta beslutet att genomföra handlingen?

Nyckelfunktioner på webbplatsen – Zon 1

Precis som vi nämnde ovan så kretsar en stor del av ditt företags webbnärvaro kring din webbplats och dess nyttofunktioner. D.v.s. handlingar som görs av dina besökare. Att övertyga dina besökare att göra den önskvärda handlingen är en vetenskap i sig och det finns en uppsjö av företag som enbart specialiserat sig på detta. Vi har nu kommit till kärnan av ditt företags webbnärvaro och det du gör här har mycket stor effekt på hur din försäljning kan påverkas.  Vissa företag har ökat sin försäljning med hundratals procent bara genom att variera sin kommunikation och vokabulär.  Du kan också påverka konverteringen genom att effektivisera kommunikationen i de övriga zonerna så att den trafik du får till din egna webbplats är mer relevant och intresserad. Det blir då enklare för webbplatsen att konvertera.

Generellt gäller att nyckelfunktionerna ska vara väl genomarbetade och genomtänkta. De bör vara anpassade för att så många som möjligt ska påbörja och slutföra  handlingen. Det betyder att allt som distraherar eller stör den pågående konverteringen bör tas bort eller flyttas. Det betyder också att tydligheten och hjälpsamheten mot dina besökare är oehört viktig.

Överlåt inte för stor del av beslutet på besökaren. För dig är det kanske självklart att besökaren tar kontakt om han eller hon är intresserad. Men vad har du för garantier för att det sker? Kanske letar besökaren vidare och hittar något ännu mer intressant vilket resulterar i att ditt företag förlorar affären.

För mer information om konvertering rekommenderar vi Webbstrategernas tidigare bloggartikel ”Så gör du webbplatsen till företagets bästa säljare”.

Frågor att besvara:

  • Förstår besökaren vad som händer när de genomför den aktuella handlingen?
  • Finns det skäl för besökaren att vara orolig eller att tveka från att göra handlingen?
  • Finns det något på sidan som distraherar eller uppmuntrar att avbryta den aktuella handlingen?
  • Påtalar du någon gång hur viktigt det är att besökaren genomför handlingen nu och inte sen?

Kärnan – ditt företags erbjudande och varumärke

Givetvis är ditt företag och ditt företags erbjudande avgörande för din framgång genom webben oavsett var du kommunicerar.  Att arbeta med ditt företags varumärke och kommunikation ger samtliga aktiviteter på webben en rejäl skjuts åt endera riktningen. Kom ihåg att allt på webben handlar om kommunikation och övertygelse. Ju bättre förutsättningar för övertygelse du har, desto mindre behöver du övertyga.

I ett tidigare blogginlägg ”5 sätt att förbättra din webbplats utan teknik” beskriver vi hur du på egen hand kan vässa ditt företags erbjudande för att sticka ut i mediebruset. Råden handlar om att våga differentiera ditt företag från konkurrenterna, att attrahera kunder genom smartare kommunikation, att segmentera och förstå att alla besökare är olika, att engagera och framkalla någon form av handling samt att dementera så att besökaren inte känner oro.

När det gäller vårt geografiska synsätt på webben så vågar vi påstå att du når absolut störst framgång genom att börja inifrån och ut. D.v.s. att först se över ditt företags varumärke och erbjudande och att anpassa webbnärvaron därefter. Börja med zon1 och gå ut till zon 5. Varje zon kan ha en egen strategi men kom ihåg att det övergripande målet ändå är att konvertera internetanvändare till kunder eller kunder till ambassadörer för ditt företag.

Vart och ett av de ovand nämnda områdena är stora nog att skriva böcker om. Men vår förhoppning är att du ändå ska få en inblick i ett tänk som möjliggör webbstrategiskt arbete på ett skalbart sätt som passar både små företag och stora internationella koncerner.

Att arbeta med ditt företags varumärke kräver att du vågar ändra på ditt företag. Det är hur andra uppfattar ditt företag som definierar ditt varumärke. Inte hur du själv ser på ditt företag.

MB



54 Responses to “5 webbstrategier som ökar ditt företags försäljning”

  1. October 06, 2010 at 7:24 am, Tweets that mention 5 webbstrategier som ökar ditt företags försäljning -- Topsy.com said:

    [...] This post was mentioned on Twitter by Titti Ribbnäs Nord, Magnus Brynestam. Magnus Brynestam said: Längsta blogginlägget hittills :) 5 webbstrategier som ökar ditt företags försäljning http://bit.ly/9Abwl8 [...]

  2. October 08, 2010 at 11:54 am, Vecka 40 – the Byrå strikes back - PRODUKTION203 said:

    [...] Webbstrategerna tar upp webbstrategier [...]

  3. October 14, 2010 at 12:08 pm, » Öka ditt företags försäljning med fem webbstrategier » Attefall Allehanda – Nyheter och recensioner said:

    [...] Läs mer på webbstrategerna.se Gillade du artikeln? Dela med dig:Tweet arg (0%)uttråkad (0%)nyfiken (0%)klok [...]

  4. November 22, 2010 at 7:50 am, Så räddar du ditt företag från negativ publicitet said:

    [...] olika kanaler när varumärket bemöts av kritik. I en tidigare bloggartikel presenterade vi webbens fem zoner. Ju längre ut från mitten i ditt företags webbnärvaro du kommer – desto mindre kontroll har [...]

  5. October 09, 2014 at 4:48 am, chaussure louis vuitton homme said:

    Hello there! Quick question that’s entirely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My website looks weird when viewing from my iphone 4. I’m trying to find a template or plugin that might be able to correct this problem. If you have any recommendations, please share. With thanks!
    chaussure louis vuitton homme http://www.cggroup.eu/chaussure-lv-boots-homme-officel-18.html

  6. October 11, 2014 at 8:33 am, replica hermes clothing gloves said:

    replica hermes clothing gloves itbyfn replica hermes riem mannen wuurrd

  7. October 13, 2014 at 11:27 pm, world of warcraft gold said:

    pacte parfaite, world of warcraft gold superbe, livraison rapide ! Merci

  8. October 15, 2014 at 5:36 pm, wedding tents for sale said:

    5 webbstrategier som ökar ditt företags försäljning | Webbstrategi med Webbstrategerna

  9. October 17, 2014 at 9:57 am, headkandy hair extensions said:

    Hi, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was just curious if you get a lot of spam remarks? If so how do you reduce it, any plugin or anything you can suggest? I get so much lately it’s driving me mad so any assistance is very much appreciated.
    headkandy hair extensions http://www.wigs-expert.com/hair-extensions-online-31.html

  10. October 19, 2014 at 4:53 am, replica hermes evelyne bag measurements said:

    replica hermes evelyne bag measurements yuzifm hermes collier de chien belt replica uk price uqpntxwuno

  11. October 20, 2014 at 1:04 am, samsung data recovery said:

    lose my mobile sms data, i want to recovery it. i have found a blog can help me. the blog is samsung data recovery. But, i can’t download the software. if everyone know this softwar?

  12. October 20, 2014 at 9:44 am, hermes pillow replica from china said:

    hermes pillow replica from china hauoce hermes cuff bracelet replica amazon oxmrowhie

  13. October 20, 2014 at 10:42 am, hermes belt replica reviews said:

    hermes belt replica reviews intdnbzzcgn hermes silk scarf replica air balloons mbmswgigex

  14. October 20, 2014 at 12:19 pm, buy replica hermes bags aaa quality said:

    buy replica hermes bags aaa quality yquvwlzkt hermes borse replica plates spjscmbbo

  15. October 20, 2014 at 9:34 pm, hermes tray replica vibrato said:

    hermes tray replica vibrato acjrulpjup hermes replica accessories free shipping vbwuvfmzayi

  16. October 21, 2014 at 3:33 am, parajumper femme said:

    Hey this is somewhat of off topic but I was wondering if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML. I’m starting a blog soon but have no coding experience so I wanted to get guidance from someone with experience. Any help would be enormously appreciated!
    parajumper femme http://www.blousonfemmehiver.com/femme-parajumpers-denali-doudoune-6.html

  17. October 21, 2014 at 4:49 am, hermes birkin replica buy usa said:

    hermes birkin replica buy usa eyhpyls hermes scarf ebay fake ring exvcxsrhfg

  18. October 21, 2014 at 9:11 am, replica hermes evelyne bag real vs fake said:

    replica hermes evelyne bag real vs fake ppwpmvcjkq hermes quality replica vs epzmtcy

  19. October 21, 2014 at 11:13 am, replica hermes europe northern ireland said:

    replica hermes europe northern ireland fjpcibntq hermes herbag replica orange cgpanucn

  20. October 21, 2014 at 12:40 pm, hermes class a replica bag exact said:

    hermes class a replica bag exact qhavshgqos hermes birkin replica london crocodile cbjyos

  21. October 21, 2014 at 1:32 pm, Mirta Mcclarnon said:

    Hey there, You have done an excellent job. I’ll certainly digg it and personally suggest to my friends. I am confident they will be benefited from this web site.

  22. October 21, 2014 at 1:39 pm, replica hermes birkin orange handbags leather said:

    replica hermes birkin orange handbags leather tiriqlcg birkin replica hermes xl nyqewszjf

  23. October 21, 2014 at 3:12 pm, replica da hermes quality said:

    replica da hermes quality aohrgcqn hermes scarves replicas tumblr vurdbbcw

  24. October 22, 2014 at 12:00 am, hermes kelly bag replicas imitation said:

    hermes kelly bag replicas imitation frukcrav hermes birkin replica ebay indonesia ztuujdotny

  25. October 22, 2014 at 6:18 am, chaussures new balance homme said:

    Have you ever thought about including a little bit more than just your articles? I mean, what you say is fundamental and everything. Nevertheless imagine if you added some great images or video clips to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with pics and video clips, this website could certainly be one of the best in its niche. Fantastic blog!
    chaussures new balance homme http://www.venteschaussur.com/chaussures-homme-new-balance-pascher-62.html

  26. October 22, 2014 at 6:48 am, best replica hermes bag high quality said:

    best replica hermes bag high quality xaewidysc hermes belt reversible replica with receipt aoznnum

  27. October 22, 2014 at 10:47 am, cheap uggs said:

    This design is steller! You most certainly know how to keep a reader entertained. Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost…HaHa!) Fantastic job. I really loved what you had to say, and more than that, how you presented it. Too cool!
    cheap uggs http://mens-fitness-wpni.com/cheap-uggs/

  28. October 22, 2014 at 11:31 am, replica hermes constance handbags wiki said:

    replica hermes constance handbags wiki vscoknau hermes replica outlet london xsqhjcuzttf

  29. October 22, 2014 at 12:56 pm, fans for you and me said:

    Awesome Post. You do a passable job. Thanks again

  30. October 22, 2014 at 3:47 pm, cheap hermes birkin replica australia said:

    cheap hermes birkin replica australia carxvhtck hermes birkin replica ebay sale grpkiyllmv

  31. October 22, 2014 at 4:06 pm, Flipkart coupons said:

    Doing this is some of the optimum net site Relating to in recent history visitied. the information is simply just outstanding.

  32. October 22, 2014 at 5:21 pm, designer hermes bags replica online said:

    designer hermes bags replica online wlykicnamp hermes enamel bangle replica uk sxibcmw

  33. October 22, 2014 at 9:16 pm, Buy it cheap here said:

    638143 27784Awesome write-up , I

  34. October 23, 2014 at 1:53 am, hermes replica leather bag manufacturers said:

    hermes replica leather bag manufacturers csouwxebys replica hermes bags australia high jpagtachw

  35. October 23, 2014 at 6:33 am, mattew crorkz said:

    OWymiO I relish, result in I discovered exactly what I was looking for. You’ve ended my 4 day long hunt! God Bless you man. Have a nice day. Bye

  36. October 23, 2014 at 8:09 am, hermes replica italia dubai said:

    hermes replica italia dubai jozogrwy hermes belt replicas h buckle moheyxnfyc

  37. October 23, 2014 at 1:49 pm, replica hermes kelly wallet clutch said:

    replica hermes kelly wallet clutch jrlatcqtir fake hermes bag for sale review upwgqo

  38. October 23, 2014 at 1:49 pm, hermes fake or real sale said:

    hermes fake or real sale xvknzmwhcxb replica hermes box cufflinks byqyblv

  39. October 23, 2014 at 3:50 pm, party tents for sale said:

    5 webbstrategier som ökar ditt företags försäljning | Webbstrategi med Webbstrategerna

  40. October 23, 2014 at 5:07 pm, fake hermes dogon wallet purse forum said:

    fake hermes dogon wallet purse forum fpkayhvxkcu hermes leather belt replica difference puxyvr

  41. October 23, 2014 at 5:52 pm, imitation hermes birkin bag quality said:

    imitation hermes birkin bag quality nudrjrma fake hermes wallet ebay identify zwpdgrpvi

  42. October 23, 2014 at 8:04 pm, hermes replica uk quote said:

    hermes replica uk quote fzuaqixws hermes h bag replica kelly picnic zxwzvfcgr

  43. October 24, 2014 at 3:45 am, fake hermes belt in uk bracelet said:

    fake hermes belt in uk bracelet beqxlms replica hermes picotin pm size igwcrzopuyj

  44. October 24, 2014 at 8:45 am, replica hermes ipad 2 case verizon said:

    replica hermes ipad 2 case verizon zzhsdvko fake hermes zipper bracelet ygqnnh

  45. October 24, 2014 at 11:32 am, rent in nerja said:

    Im obliged for the blog post.Much thanks again. Great.

  46. October 24, 2014 at 3:19 pm, hermes mini kelly replica tour bracelet said:

    hermes mini kelly replica tour bracelet pnbmdemarco hermes buckle replica zeal smxmqbjs

  47. October 24, 2014 at 3:26 pm, birkin bags fake website said:

    birkin bags fake website bjqhngen hermes bag replica cheap knock off uokwffmoo

  48. October 24, 2014 at 5:45 pm, tv amr said:

    I realize this is truly boring and you are therefore skipping to another location comment, but I wanted to throw that you simply big thanks – you disappeared several things for me personally!

  49. October 24, 2014 at 6:13 pm, cheap hermes birkin bag replica online said:

    cheap hermes birkin bag replica online vfxrlx birkin hermes replica bags malaysia iyuguhtsvn

  50. October 24, 2014 at 6:23 pm, tooth replacement said:

    Enjoyed every bit of your blog.Really thank you! Much obliged.

  51. October 24, 2014 at 7:12 pm, replica hermes belt amazon china said:

    replica hermes belt amazon china csrtqcd white hermes birkin replica fashion spot aauqdm

  52. October 24, 2014 at 11:04 pm, fake birkin bag for sale york said:

    fake birkin bag for sale york wnnendj how to tell a fake hermes h bracelet vrhcyorli

  53. October 25, 2014 at 5:32 am, replica hermes cuff handcuff said:

    replica hermes cuff handcuff eixfynbmy replica hermes printed enamel bracelets hvgytw

  54. October 25, 2014 at 9:05 am, replica hermes bag for sale yahoo answers said:

    replica hermes bag for sale yahoo answers zagdrakmi replica hermes birkin cheap da ykqymdsugz

Leave a Reply

Vill du ha gratis tips och artiklar direkt till din inbox?

Webbstratagernas kostnadsfria nyhetsbrev innehåller tips och artiklar kring webbstrategier och internetmarknadsföring. Prenumera du också.

Subscribe to our mailing list

* indicates required