close
Webbstrategi, webbtaktik eller experiment
19 maj, 20107Kommentarer

Webbstrategi, webbtaktik eller experiment

”Strategi är konsten att vinna ett krig, taktik är konsten att vinna ett slag.”

Att arbeta strategiskt med sitt företags webbnärvaro är en mognadsfråga. De allra flesta företag tog sina första trevande steg på Internet genom att anlita någon för att experimentera och testa. Nu genomför man hellre strategiskt genomtänkta webbprojekt som förväntas ge högre avkastning. Men nya möjligheter med webben tillsammans med användarnas mognande onlinebeteenden lockar fram experimentlusten i oss. Det är då det gäller att ta ett kliv tillbaka och planera strategiskt istället för att chansa.

Webbstrategier ger högre avkastning


Det är bevisat att en webbnärvaro som vilar på en strategisk plattform, t.ex. en webbstrategi eller digital strategi, når längre än en webbnärvaro som bygger på experiment eller antaganden. Utmaningen är att verkligen tänka igenom syftet med webbnärvaron och dess uppgifter och svara på hur och varför den strategi man lägger fram ska kunna leverera ett tillfredställande och hållbart resultat.

I en undersökning, gjord av Marketing Sherpa 2009, framkom det att en webbsatsning som vilar på ett välformulerat strategiskt underlag ger betydligt bättre resultat än en satsning som genomförs enbart genom experiment.

Tack vare utbredningen av sociala webbplatser och sociala medier håller både internet och vår internetmognad att genomgå en förvandling. Det som idag ses som experiment kommer imorgon att vara en strategisk självklarhet. Vinnare blir de företag, byråer och användare som nu strategiskt analyserar och utvärderar vad som händer i vår omvärld.

Eftersom webbstrategier oftast är bransch- och företagsunika är i det närmsta omöjligt att inte experimentera med sin internetmarknadsföring. Webbstrategin bör därför tillåta ett visst utrymme av ”trial-and-error” i syfte att spetsa till webbnärvaron. Ett rullande process för ständig förbättring är en lämplig projektmodell för de aktiviteter som anses som experiment.

På Webbstrategerna rekommenderar vi denna process även för strategiskt genomtänkta aktiviteter. Eftersom yttre faktorer som konkurrens, internetmognad och efterfrågan hela tiden ändras går det alltid att förbättra och spetsa webbnärvaron.

Men kom ihåg att det finns en skillnad på strategi och taktik. Att experimentera handlar oftast om taktiska åtgärder medans strategiska åtgärder är mycket mer styrda mot inriktning, syfte och filosofi.