Skip to main content

[NYHET] Videopodden B2B-spaningen finns nu tillgänglig på Youtube & Spotify. Nya avsnitt varje tisdag!

Lyssna nu

Gör som 5000+ marknadsförare, säljchefer och företagsledare som får vårt nyhetsbrev varannan vecka. Få relevanta och värdefulla tips och insikter som hjälper dig fatta smartare beslut snabbare.

Har du en jämn ström med besök till ditt företags webbplats men får inte in tillräckligt med leads?

[social_buttons facebook=”true” twitter=”true” google_plus=”true” linkedin=”true”]
Idag används fler och fler B2B-företags webbplatser primärt åt leadsgenerering. D.v.s att få sina besökare att lämna sin kontaktinformation.

Normalt lämnar bara besökare sin kontaktinfo det när de är redo att göra ett köp, har en konkret fråga eller är redo att utvärdera olika leverantörer. Har du bara ett kontaktformulär på webbplatsen kan du räkna med att de flesta besökare därför inte hör av sig. De är helt enkelt inte redo för det. De har troligtvis inget emot det du erbjuder men de är inte där mentalt.

Med hjälp av Call to Actions får du möjlighet att skapa kontakt med dina besökare och potentiella kunder långt innan de bestämt sig att ditt företag är intressant eller inte.

Call to Actions är en uppmaning till besökaren att göra något t.ex. ladda ner en e-bok, en guide eller se en video. Uppmaningen består oftast av en länk, bild eller knapp. För att besökaren ska få tillgång till innehållserbjudandet klickar hon på knappen och kommer till en landningssida där hon fyller i ett enkelt formulär och får sedan tillgång till innehållet.

Första steget är i den här omvandlingsprocessen är alltså att uppmana besökaren att göra den aktuella handlingen. Detta är den s.k. Call to Action (CTA) och är alltså bland de viktigaste komponenterna i ditt digitala marknadsföringsarbete eftersom den anses vara startskottet för konverteringen från besökare till kund.

Här har vi samlat några tips kring just leadsgenerering med Call to Actions.

1. Uppmana till handling

Din Call to Action ska uppmana till någon form av handling. Vi vill att våra besökare ska ta nästa steg – ladda ner en e-bok, titta på en video, anmäla sig till ett gratis onlineseminarium eller liknande. Gör det inte för svårt för dina besökare. Var tydlig och berätta för dem vad de får. Varför ska de läsa mer? Varför ska de kontakta er? Vad får de ut av att ladda ner det här innehållet? Hur underlättar det deras arbete?

Ett bra sätt att formulera uppmaningen är att använda från tydliga, direkta verb. Sådana uppmaningar kan t.ex. vara:

  • Ladda ner
  • Prova
  • Registrera
  • Kom igång
  • Ta emot
  • Se
  • Titta på
  • Upplev
  • Ta del av
  • Lär dig

Vi tycker att uppmaningen bör bestå av tre saker:

  1. Uppmaningen (vad är det jag ska göra?)
  2. Vad man får (vad är det jag laddar ner eller får ta del av?)
  3. Resultat (vad får jag som läsare ut av det?)

Exempel: Ladda ner vår stora Excellmall och bli aldrig mer sen med din deklaration.

2. Placera din Call to Action väl

Placeringen av din Call to Action är ofta avgörande. Du kommer vilja använda en bra, genomtänkt placering av din CTA så att så få personer som möjligt missar den. Det är också viktigt att besökaren känner sig trygg och säker med det som utlovas. Ser sidan opålitlig ut genom t.ex. amatörmässiga bilder eller felstavningar minskar chansen att besökaren klickar sig vidare till landningssidan för att hämta innehållet.

Det är vanligt att man försöker placera CTA synlig direkt när man kommer in på sidan (Above the Fold) – d.v.s så att den syns i bild innan besökaren börjar scrolla ner. Men i många fall som t.ex. bloggartiklar är det mer lämpligt att lägga din CTA i slutet av artikeln för att inte störa eller avbryta läsningen.

När det gäller uppmaningar i ett e-postmeddelande kan de med placeras i slutet av e-postmeddelandet, av ett stycke eller mening. Kom ihåg att väldigt många e-postläsare inte visar bilderna för läsaren förrän denne godkänner det. Därför är det en god idé att komplettera bilder och knappar med en stor och tydlig textlänk.

3. Använd en design som passar din målgrupp

Det finns en hel del missuppfattningar kring CTA och hur de ska se ut. Många tror t.ex. att de behöver vara i en viss färg eller storlek, eller att de måste innehålla en bild. Ett exempel är den välkända BOB (Big Orange Button) som historiskt sett ansetts ha högre konverteringsgrad än andra färger på knapparna. Vilken design du använder bör du testa dig fram med. Använd olika design för samma Call to Action och mät vilken version som konverterar bäst. En del vill ha en knapp att trycka på medans andra tilltalas mer av ett foto. Kanske en bild på omslaget av en snygg guide eller en text som beskriver vad de kommer få ut av att ladda ner guiden.

Oavsett hur du väljer att göra så bör du designa din CTA så att den smälter in och så att besökare kommer att vilja klicka på den som ett naturligt nästa steg – inte som en störande reklambanner.

4. Så mäter du Call to Actions

Givetvis bör du mäta hur bra din Call to Action presterar men kom ihåg att det är hur många kvalitativa leads du får in som är relevant. Inte hur många läsare du har, hur många som klickar på din CTA eller hur många som fyller i ett formulär. Dessa är bra och viktiga delmål men det är lätt att fastna i att endast mäta. På sikt vill du veta vad vilka av dina marknadsinsatser som ger högst ROI och hur mycket försäljning de genererat.

När det gäller leadsgenerering med hjälp av Call to Actions är 1-3% av besökarna en rimlig förväntning. Det betyder alltså att 1-3 personer av 100 skulle klicka sig vidare till din landningssida där formuläret finns. När besökaren är på själva landningssidan är 10 procent ett bra mål att utgå ifrån.

Om vi till exempel hade 50 personer som klickade på vår första CTA och av fem av dem fyllde i formuläret på landningssidan skulle vi alltså ha en konverteringsgrad på 10% och i sin tur en framgångsrik CTA.

5. Så testar och optimerar du din leadsgenerering

När du arbetar med leadsgenerering med hjälp av Call to Actions kan det vara bra att göra små justeringar och se hur det påverkar konverteringen – dvs andelen besökare som väljer att fylla i formulären du har på webbplatsen.

Om jag ändrar Call to Actions text och dess färg samtidigt kommer det inte vara klart vilken av dessa ändringar som påverkade förändringen mest. Börja därför i ännu mindre skala och ändra endast färgen och se om klickfrekvensen ökar. Ändra sedan texten och se om den ökar ytterligare. Experimentera och mät och försök hitta ett format och placering av din CTA som genererar i så många klick och leads som möjligt.

Att prova sig fram med målet att optimerera webbplatsens leadsgenerering kommer inte bara hjälpa dig att skapa mer effektiva CTA men det kommer också ge dit en bättre uppfattning om vad dina besökare och kunder gillar.

Ladda ner guiden Leadsgenerering för B2B-marknadsförare
New call-to-action