Skip to main content

[NYHET] Videopodden B2B-spaningen finns nu tillgänglig på Youtube & Spotify. Nya avsnitt varje tisdag!

Lyssna nu

[social_buttons facebook=”true” twitter=”true” linkedin=”true” google_plus=”true”]

Att budgetera för en digital strategi, en ny webbplats eller en större content marketing-kampanj är ofta en svår utmaning. Hur ska man räkna ut ROI? Är det utifrån vad företaget har råd med? Utifrån vad som är rimligt i branschen? Utifrån vad webblösningar eller system kostar i inköp eller hur marknadsföringsbudgeten såg ut föregående år?

Vi rekommenderar att du budgeterar lite annorlunda. Genom att räkna ut ROI utifrån hur mycket du vill att din webbplats eller hemsida ska generera i form av affärer och att sätta en marknadsbudget utifrån det. Den budgeten ska sedan täcka ALLT. Därför kan det också vara bra att veta var du ska lägga tyngdpunkten. Är det att locka fler besök? Eller är det att öka webbplatsens omvandling från besökare till leads? Eller, som oftast, en kombination av de båda.

För att räkna ut vad ditt företag bör budgetera för din digitala strategi behöver vi sätta rimliga, mätbara och uppnåbara mål.

Vi har gjort en enkel Excelkalkyl där du kan få fram både rekommenderad budget och få tips om var du ska lägga fokus för att få i mål med din strategi.

1. Hur ser det ut idag?

Förmodligen har du redan en webbplats. Och förhoppningsvis kommer det in en och annan förfrågan via något formulär. Första uppgiften blir därför att ta reda på och anteckna statistik från denna nuvarande lösning. Det gör du genom att svara på följande frågor.

  • Hur många besökare har din webbplats per månad idag?
  • Hur många kontakter/leads får du in varje månad?
  • Hur många av dessa blir till kunder?

Antalet besök är troligtvis inte så svårt att få fram genom att exempelvis titta i Google Analytics. Övriga punkter kan vara lite knepigare men försök göra en uppskattning. Om det behövs så anteckna alla kunder du fått in senaste 3 månaderna och uppskatta hur många av dem som tog kontakt med ditt företag p.g.a eller via webben.

2. Beräkna vad en ny kund är värd i pengar

Nästa fråga du ska svara på handlar om dina kunder och hur mycket de köper av dig.

  • Hur många kunder vill du ha per mån efter detta projektet?
  • Hur mycket köper en genomsnittlig kund för?
  • I snitt, hur många gånger gör kunden ett sådant köp per år?
  • Hur många år upprepar de dessa inköp av dig?

Många gånger säljer vi som företag olika typer av produkter eller tjänster i helt skilda prisklasser. Räkna därför ut vad en snittorder är värd. Försök också uppskatta om kunden köper av dig flera gånger under ett år och om detta kan tänkas upprepas senare. Många gånger läggs t.ex. en order 2 gånger per år och fortsätter därefter. Därför ska värdet av hela detta ordervärde räknas in.

3. Dags att räkna

Nu när vi vet hur det ser ut idag och hur du vill att det ska se ut kan vi göra en enkel uträkning.

rakna-ut-roi-budget-steg1I uträkningen räknar vi ihop det totala värdet av alla kunder som vi beräknar att få in som ett resultat av vår investering. Vi utgår i exemplet från att investeringen ska återbetala sig ca 10 gånger vilket är normalt. I Excelfilen kan du dock ändra denna till en nivå som passar dig och ditt företags synsätt.

4. Fler besök eller ökad konvertering?

Med de värden vi matat in kan vi få ut mer nyttig information. Vi ser till exempel direkt hur mycket mer trafik vi skulle behöva för att klara ut de nya målen med nuvarande konverteringsgrad – d.v.s om samma andel besökare fyller i formulären på hemsidan som nu.

Nya besökare är ofta en svår och dyr investering om den ska öka direkt. Det är en långsiktig strategi som man bör jobba kontinuerligt med. Istället kan vi titta på det som faktiskt går att påverka -d.v.s konverteringsgraden på själva webbplatsen. Genom att förbättra webbplatsen så att besökarna hittar innehåll de vill ha kan vi enklare få deras kontaktuppgifter. Dessa kan vi sedan bearbeta så att de blir till leads och potentiella kunder.

Genom att öka besöken långsiktigt och samtidigt förbättra konverteringsgraden når vi en kompromiss som känns rimlig.

5. Din budget och övergripande mål

180
Rekommenderad budget
50
Öka trafiken
1,50
Önskad konverteringsgrad

Nu när du har hela uträkningen kan vi fastställa hur mycket du bör vara beredd på att investera för att nå dina mål. Du vet också hur mycket du du behöver öka trafiken till webbplatsen och konverteringen av webbplatsen. Dessa värden är värdefulla när det handlar om att prioritera funktioner och idéer i den digitala strategin och gör att du tänker efter noggrant innan du lägger alla pengar på exempelvis SEO eller ett avancerat CMS.

Ett gott råd är att inte göra en alltför avancerad hemsida direkt. Bygg istället en enkel men väl fungerande hemsida som uppfyller det syfte den har. Fokusera sedan på att kontinuerligt bygga ut den med funktioner, innehåll och förbättringar. På det sättet lär du dig också vilket innehåll som fungerar bäst, vad dina besökare gillar och hur du bäst konverterar besökare till kunder. Varje investerad krona bidrar därför till ökad trafik, konvertering och försäljning och hög ROI.

Vill du prova att räkna ut ditt företags marknads- och försäljningsbudget för webben kan du ladda ner vårt Excelblad som snabbt ger dig exempel på rekommenderad budget för ditt företag och projekt. Behöver du hjälp och samtidigt få fler råd och tips är du välkommen att boka en kostnadsfri konsultation så hjälper vi dig med både budgetering och kreativa idéer om hur du ökar försäljningen online.

Redo att driva intäkter från din B2B-marknadsföring?