Steg för Steg. Så ökar du trafiken till din webbplats varje månad utan SEO-konsulter.

Vi har samlat ihop en lista på saker du själv kan göra för att få mer trafik till din webbplats oavsett vilken typ av hemsida du har. De här råden kan du se som en slags process som du kan upprepa t.ex. varje månad eller kvartal.  Övergripande går processen ut på att optimera de kanaler som ger din webbplats minst trafik först och därefter optimera de som ger dig mest trafik. Följer du dessa råd månad efter månad kommer du sakta men säkert få mer relevant trafik till din webbplats.

Varje enskild del av denna process kan såklart göras på flera olika sätt och i en mängd olika nivåer. Vi har försökt att hålla dessa tips så korta och konkreta som möjligt för att förenkla det för dig. En förutsättning för att lyckas är dock att du har statistik en period tillbaka – helst 6 månader eller mer och att du har provat dig fram med olika marknadsföringmetoder under denna period.

Steg 1. Ta reda på vilka trafikkällor som ger minst trafik

Det första vi ska göra är att ta reda på varifrån du får dina besökare idag. Baserat på var du kommer fram till kommer du sedan kunna optimera varje källa för att säkerställa att du får ut så mycket som möjligt från varje kanal.

För att göra detta använder du ditt webbanalysverktyg. Vi utgår från att du använder Google Analytics men använder du något annat system går det lika bra.

  1. Gå in på Google Analytics och navigera till Förvärv->All trafik->Kanaler
  2. Ändra Datumintervallet till att visa de senaste 3 månaderna och jämför med Föregående period. Du får då två kurvor. En som beskriver det senaste kvartalet och en som visar kvartalet dessförinnan. Detta är bra för att du ska kunna få en översikt över det senaste halvåret och kunna urskilja trender och vad som funkat bäst/sämst den senaste tiden.
  3. Försök att identifiera vilka källor som är på nedåtgående eller presterar sämst. En källa anses vara på nedåtgående om den successivt har minskat de senaste tre månaderna. Ett bra sätt att utforska detta är att sortera på Nya användare i stigande ordning. Dvs. den sämsta kanalen hamnar överst. I exemplen nedan ser vi att bl.a Display (bannerannonser etc.) är en kanal som genererade många besökare förra kvartalet men som inte skapar några besök nu. Likaså så känns det märkligt att kanalen E-mail knappt genererat några besök vare sig i form av nya eller återkommande besökare.analytics-mer-trafik
Få kostnadsfri analys av din webbplats och dina konkurrenter

Steg 2. Öka webbplatstrafiken från Organisk Sök

  1. För att du generellt ska få ökad trafik är det oavsett f.g. övning en bra ide att alltid jobba med sökoptimering för organisk sök eftersom det gör att din webbplats får ökad synlighet online.
    I det här steget kommer du därför att jobba med att öka trafiken från organisk sök som t.ex. Google, Bing m.fl. genom att använda smart återvinning av redan befintliga bloggartiklar, sidor och sökoptimering.
  2. Använd Google Analytics och gå till Beteende->Webbplatsinnehåll->Alla sidor
  3. Identifiera sidorna med flest sidvisningar under de senaste 6 månaderna. Försök fokusera på innehåll som hjälper besökaren – inte som informerar om dina tjänster eller produkter.
  4. Optimera varje bloggpost eller sida kring en sökfras bestående av minst två sökord. D.v.s försök inte optimera sidan för ett ord som t.ex. ”arbetsmiljö” – fokusera istället på fraser som ”arbetsmiljö på kontor”. Detta kommer hjälpa dig att förbättra din sökoptimering och öka antalet besökare till din webbplats. Genom att bearbeta de sidorna som redan ger dig trafik kommer du snabbare resultat.
  5. Optimeringen gör du genom att ”fylla sidan” med relevant innehåll. Se till att ha sökfrasen med i Titeln, Rubriker och i brödtexten och använd gärna också minst en bild som har sökfrasen med i själva filnamnet och alt-texten.
  6. Du kan också använda Google Adwords Sökordsplanerare för att få förslag på fler relevanta sökord som kan ge dig mer trafik. Se lite mer utförlig beskrivning under punk 4 längre ner i denna artikeln.
  7. För fler tips om att välja sökord och att synas på Google läs vår artikel med fler tips inom detta område.

Steg 3. Öka webbplatstrafiken från Sociala Medier

I det här steget ska du använda sociala medier för att ge mer trafik till ditt företags webbplats och innehåll.

  1. Använd Google Analytics och navigera till Förvärv->Socialt->Översikt
  2. Identifiera vilka sociala medier som gett flest besökare de senaste 6 månaderna.
  3. Ta de mest intressanta bloggartiklarna eller hjälpande sidorna från övningen i förra steget och börja promota dessa genom de sociala mediekanaler som genererat mest trafik.
  4. Använd en unik bild och ett unikt meddelande för att beskriva varje länk.
  5. Gör en kalender och planera in minst 2 inlägg varje vecka. Posta inte allt samtidigt utan fördela inläggen i de olika kanalerna över tid. T.ex. LinkedIN på morgonen och Facebook på eftermiddagen. Experimentera och var noga att bevaka hur hur din publik reagerar på dina inlägg.

Steg 4. Öka trafiken från Betald Sök

Betald Sök (Adwords, Sponsrade länkar m.m.) är en av de snabbaste sätten att få ökad trafik. Men den är också förknippad med kostnader och fungerar bara så länge du betalar. Därför anses den av många också vara den minst effektiva på lång sikt.

Gör en kort sökordsanalys genom att använda Google Adwords sökordsplanerare. Ett gratis verktyg som tipsar om vilka sökord som är bäst att annonsera kring för att få relevant trafik.

  1. Skapa ett konto eller logga in på Google Adwords
  2. Gå till Verktyget Sökordsplanerare som du hittar under Verktyg->Sökordsplanerare
  3. Skriv in några ord som du tror att dina besökare använder när de söker efter de tjänster eller produkter som du säljer. Använd också ord som beskriver problemet som dina produkter eller tjänster löser åt dem. Googles Sökordsplanerare kommer ge dig förslag ord som du kan använda och som ger dig mer trafik.
  4. Fyll i dina betaluppgifter och följ instruktionerna i Google Adwords för att sätta igång din kampanj.
  5. Kanske behöver din webbplats nya landningsidor också så att personerna som söker på ett visst ord känner att de hittat rätt sida när de klickat på din länk. Välj därför kampanjord med omsorg.
  6. Orden du kommer fram till i denna övning är också utmärkta förslag att senare skapa nytt innhåll kring.
  7. Google är den största sökmotorn men konkurrensen är betydligt lägre på t.ex. Bing och Yahoo och andra branschspecifika sajter.

Steg 5. Öka webbplatstrafiken med E-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring används av tusentals företag – men väldigt få gör det bra. I relation till vad den kostar räknas den dock ändå som effektiv.

  1. Starta ett konto hos en etablera mailleverantör som t.ex. Mailchimp eller Apsis. De flesta marketing automationssystem som t.ex. Hubspot, SharpSpring eller Marketo har såklart denna funktion inbyggd också. Har du redan ett system för epostutskick kan du använda detta.
  2. Om du gjort mailutskick tidigare så kan du genom att titta på statistiken se vilka mail som har högst öppnings- och klickfrekvens. Ser du någon röd tråd i dessa mail? Varför tror du att dina läsare har klickat på just dessa mail och inte de andra? När skickades mailet? Vilken typ av innehåll fanns med? Försök att dra några slutsatser för vad just dina prenumeranter eller kontakter gillar.
  3. Samla ihop de adresser du vill skicka till och skapa ett utskick. Försök att hålla utskicken enkla. För mycket information innebär att du lägger ner för mycket jobb på ett och samma mail. Majoriteten av dina mottagare kommer inte ha tid att läsa ditt mail men blir ändå påmind om att ditt företag finns.. Det är ofta bättre att sprida ut informationen över tid för att vårda relationen med dina läsare.
  4. Försök att skapa dina mailutskick på ett sätt som hjälper mottagaren istället för att informera om ditt företag, dina tjänster eller produkter. Hjälp mottagaren vidare i sin köpprocess.
  5. Skapa också formulär runtom på din webbplats som besökare kan använda för att börja prenumerera på ditt mailutskick. Beskriv tydligt vad det är hon kommer att få som prenumerant och glöm inte påminna om varför man ska prenumerera och vad det är värt.

E-postmarknadsföring används av tusentals företag – men väldigt få gör det bra. I relation till vad den kostar räknas den dock ändå som effektiv.

  1. Starta ett konto hos en etablera mailleverantör som t.ex. Mailchimp eller Apsis. De flesta marketing automationssystem som t.ex. Hubspot, SharpSpring eller Marketo har såklart denna funktion inbyggd också. Har du redan ett system för epostutskick kan du använda detta.
  2. Om du gjort mailutskick tidigare så kan du genom att titta på statistiken se vilka mail som har högst öppnings- och klickfrekvens. Ser du någon röd tråd i dessa mail? Varför tror du att dina läsare har klickat på just dessa mail och inte de andra? När skickades mailet? Vilken typ av innehåll fanns med? Försök att dra några slutsatser för vad just dina prenumeranter eller kontakter gillar.
  3. Samla ihop de adresser du vill skicka till och skapa ett utskick. Försök att hålla utskicken enkla. För mycket information innebär att du lägger ner för mycket jobb på ett och samma mail. Majoriteten av dina mottagare kommer inte ha tid att läsa ditt mail men blir ändå påmind om att ditt företag finns.. Det är ofta bättre att sprida ut informationen över tid för att vårda relationen med dina läsare.
  4. Försök att skapa dina mailutskick på ett sätt som hjälper mottagaren istället för att informera om ditt företag, dina tjänster eller produkter. Hjälp mottagaren vidare i sin köpprocess.
  5. Skapa också formulär runtom på din webbplats som besökare kan använda för att börja prenumerera på ditt mailutskick. Beskriv tydligt vad det är hon kommer att få som prenumerant och glöm inte påminna om varför man ska prenumerera och vad det är värt.

Steg 6. Dags att optimera dina bästa trafikkällor

Nu när du optimerat de kanaler som fungerar sämst kan du fokusera på att optimera de som redan ger mest trafik.

  1. Använd återigen Google Analytics för att ta fram en lista över dina trafikkällor (se punkt 1).
  2. Identifiera vilka källor som är de som ger mest webbtrafik.
  3. Anpassa datumlistningen till 6 månader så att du tydligt kan se vilka trender som gäller för just din webbplats.

Optimera varje trafikkälla genom att använda riktlinjerna som skrivs i steg 2-5. När det gäller Organisk sök kan du med fördel använda Googles Adwords Sökordsplanerare även för detta då du här får bra förslag på ord som dina kunder använder när de letar efter information.

Steg 7. Optimera och Upprepa

Bevaka din statistik över dina trafikkällor varje månad så du ha kontroll över varifrån din webbplatstrafik kommer. Ställ dig själv frågorna;

  • Vilka källor hjälper till att skapa den mesta trafiken?
  • Vilka källor genererar minst trafik?
  • Vilka kampanjer/sökord skapar mest trafik?
  • Vilka trender kan du utläsa?

Besök gärna konkurrenter och se vad de skriver om? Varifrån tror du de får sin trafik? Skriver de om något du missat? Använder de andra ord? Ha med denna konkurrensanalys i processen så blir den ännu mer effektiv. Det finns gott om verktyg för att bevaka konkurrenter bl.a. Hubspot, Ahrefs och Semrush.

Om du följer denna process en hel gång från punkt 1-7 är vi säkra på att du på flera sätt lyckats öka trafiken till din webbplats och dessutom lärt dig mycket om både dina besökare och vad som funkar i din marknadskommunikation.

Ladda ner guiden Leadsgenerering för B2B-marknadsförare
Få de senaste tipsen om b2b-marknadsföring direkt till din inbox