Största utmaningen 2017: Att skapa fler affärer av dina inkommande leads. Så här gör du!

Att arbeta med digital marknadsföring 2017 kräver mer än någonsin både av marknadsansvariga, säljteam och ledningsgrupper. Vi har frågat våra partners och kunder om vad de anser är de största utmaningarna inför nästa år och listar här ett par av de största utmaningarna.

Vi rekommenderar att du som marknadsansvarig fokuserar på en av dessa uppgifter varje kvartal (eller månad beroende på dina mål ). Till din hjälp behöver du bl.a representanter från ditt säljteam.

Var och en av dessa åtgärder kan förändra dina affärer ordentligt. Och det bästa är att det är varaktiga förändringar som du har nytta av i ditt arbete varje dag.

Uppgift 1. Se till att linjera marknad med sälj

En av de viktigaste utmaningarna för 2017 tror vi blir arbetet med att linjera säljavdelningen med marknadsavdelningen. Hos alldeles för många företag arbetar dessa två avdelningar som två helt skilda enheter utan särskilt stor inblick i vad den andra håller på med. Men sanningen är att båda dessa avdelningar jobbar mot precis samma mål. Att öka företagets försäljning. Och jobbar ni med leadshantering och innehållsmarknadsföring blir arbetet att linjera de både avdelningarna ännu viktigare. Se därför till att ha en plan hela vägen från dess att en potentiell kund hittar ditt företag genom t.ex. sociala medier eller Google, till dess att hon är en betalande och nöjd kund. Sätt t.ex. gärna upp ett avtal med säljavdelningen som reglerar hur de ska agera på inkommande leads.

Uppgift 2. Bli bättre på att identifiera bra leads

I och med att fler och fler leads kommer in till ditt företag behöver du också bli duktigare på att sortera de bra från de sämre. Men också att fokusera på att just omvandla de icke ännu mogna intressenterna till att bli just intresserade köpare med hjälp av bl.a. marketing automation. Ett viktigt arbete 2017 blir därför att arbeta med kriterierna för en bra lead där du och ditt säljteam utgår från leads som lett till affärer respektive de leads som runnit ut i sanden eller inte lett någonstans.

Uppgift 3. Förbättra automatiska flöden för olika syften

Vad är dina besökare intresserade av när de väl kontaktar dig? Vill de bli partners? Vill de veta hur mycket dina produkter eller lösningar kostar? Undrar de om ditt företags lösningar är rätt för dem jämfört med en särskild konkurrent? Försök att identifiera Top 5 skäl som dina besökare har för att kontakta dig och skapa automatiska mailflöden för att ta föra dem närmre ett beslut efter er första kontakt. Mailen kan t.ex. mailas ut en gång i veckan och påminna personen om varför din lösning är rätt val. Jämför t.ex. din potentiella kund dina tjänster med din närmsta konkurrent så skicka casestudies där man redan gjort det valet och valt din lösning framför den andra. Påminn din potentiella kund om varför de ska välja just dig.  (du behöver ett marketing automation-system för detta)

Uppgift 4. Börja mäta varifrån dina bra leads kommer

Varifrån kom de bästa leadsen, de som blivit affärer och de som genererat mest pengar till företaget? Googlade de på något och nådde din webbplats det hållet? Eller hittade de er via sociala medier? Försök att kartlägga från vilka kanaler dina leads kommer och i synnerhet vilka kanaler leads kommer ifrån som leder till affärer. Det finns en del bra metoder för detta. System som Hubspot har denna typ av spårning inbyggd men det går att få fram genom Google Analytics och andra system också – men då med lite mer handpåläggning.

sources

Exempel på rapport från Hubspot där man ser hur mycket trafik som kommer från respektive kanal samt hur många leads och kunder som genererats. I exemplet ser vi att det denna månad bara är Organisk sök, dvs Google som genererat besök som lett till affär. (Obs fiktiva data)

I vår grundtjänst Online Marketing går vi igenom ovanstående och mycket annat under året. Det gör att våra kunder i stadigt tempo förbättrar kunskapen och effektiviteten kring smart internetmarknadsföring och vilka marknadsföringsåtgärder som ger mest affärer. Läs mer om Online Marketing här.

Ladda ner guiden Leadsgenerering för B2B-marknadsförare
Få de senaste tipsen om b2b-marknadsföring direkt till din inbox