För ett par år sedan fanns det bara ett par system att välja mellan när det handlade om marketing automation. Men allt eftersom företag världen insett behovet av att ändra sitt sätt att arbeta med digital försäljning och marknadsföring har också antalet aktörer i denna nisch ökat och idag kan det vara svårt att välja.

Även om HubSpot helt har förändrat vårt och många av våra kunders sätt att arbeta och växa är det inte säkert att HubSpot är rätt lösning för alla. Det finns mängder av faktorer som spelar in i valet av leverantör. Företagets storlek, marknadsandelar, i vilken takt systemet utvecklas, funktioner, användarvänlighet integrationsmöjligheter med andra system är bara några av dem.

Idag är marketing automation dessutom betydligt mer än ett modernt e-postverktyg och är inte sällan helt integrerat med CRM vilket gör det ännu viktigare att välja rätt verktyg så att man inte växer i från det för snabbt.

I den här artikeln jämför vi hur HubSpot står sig i förhållande till den rådande konkurrensen och listar för och nackdelar med de vanligaste alternativa lösningarna. Du kan också också besöka den ledande recensionssajten G2Crowd och bilda dig en egen uppfattning om de olika verktygen som nämns på denna sida.

marketing automation system

Bilden ovan visar hur marknaden ser ut globalt för marketing automation system i genomsnitt för alla marknader i alla typer av bolag. Datan är insamlad av hundratusentals oberoende recensioner från olika delar av världen via G2Crowd .

HubSpot vs Apsis

När man talar om marketing automation i Sverige kommer ofta Apsis på tal.

Apsis har en lång historia och är ett välkänt varumärke i Norden. Man ska dock komma ihåg att det Apsis är mest känt för är deras e-postverktyg funnits i många år och som svenska företag mer eller mindre haft som standard för att skicka nyhetsbrev med. Därtill har det funnits tilläggsmoduler för olika funktioner såsom leadshantering m.m. Funktionaliteten kring marketing automation däremot är förhållandevis ny.

Många svenska företag ser Apsis som en stark kandidat i valet av marketing automationverktyg just för att man tidigare använt i just nyhetsbrevverktyget. Man ser det helt enkelt som ett ett naturligt nästa steg att uppgradera till moderna Apsis One och de funktioner Apsis flaggskeppssystem erbjuder.

Systemet har många olika funktioner som är bra och användbara för marketing automation såsom personlisering, SMS-funktioner m.m. Vår upplevelse är dock att många funktioner endast finns i en första version. Systemet kommer säkerligen byggas ut med tiden men då har troligtvis konkurrenterna redan kommit med helt nya lösningar som Apsis inte ens hunnit påbörja utvecklingen för.

Den svenska närvaron är såklart en fördel i sammanhanget. Både gränssnitt och support finns på svenska (ibland norska/engelska). Som helhet känns Apsis One som en snygg och bra lösning och det finns många fördelar med systemet.

Eftersom Apsis är välkänt i Sverige finns också flera integrationsmöjligheter mot andra svenska system. Dock är dokumentationen inte så utförlig som man hade önskat vilket ibland kan leda till långa ledtider för utvecklare när de måste fråga supporten om hjälp för sina projekt.

Instegspriset är förhållandevis lågt om man ser till övriga kandidater i den här jämförelsen men tilläggen gör att priset snabbt ökar till nivåer där priset inte längre har någon konkurrensfördel.

Att Apsis primärt jobbat mot den svenska och nordiska marknaden gör också att man har halkat efter de stora jättarna, t.ex. HubSpot och Act on som redan aktivt utvecklat motsvarande funktioner i över 15 år. Det gör att dessa företag kan leverera funktioner, kapacitet och inte minst kunskap som funktionerna vilar på som lokala företag inte kan konkurrera med.

Gränssnittet i Apsis är snyggt och enkelt men kräver en del kunskap om vad man kan göra med systemet. Något som i sig inte är ett fel med systemet i sig men gör användningsområdet lite tunt eftersom det ligger mer på den som köper lösningen än på Apsis att komma fram till vad systemet ska lösa för problem.

Läs mer om Apsis på G2Crowd: https://www.g2.com/products/apsis-apsis-one/reviews

HubSpot vs Marketo

Kommer inom kort

 

HubSpot vs Pardot

Kommer inom kort

HubSpot vs SharpSpring

Kommer inom kort

HubSpot vs Act-On

Kommer inom kort

HubSpot vs Mailchimp

Kommer inom kort

Rekommenderad läsning

pain points - bilkö
Content Manager

Så identifierar du dina kunders pain points

Skapa innehåll som vänder sig just till din målgrupp och tar upp deras utmaningar så ökar du chansen till kontakter, leads och fler stängda affärer.
Content marketing

Köpprocessen steg för steg – så formar du din marknadsföring efter kundresan

Har du funderat på hur det går till när du ska köpa något? Hur du innan du tar beslutet att köpa något gör din research, tar reda på fakta och överväger flera olika alternativ? Denna…