Konsten att gå från ingen mätning till att jobba datadrivet

datadrivet

På matematikvideo har vi under året genomfört ett projekt tillsammans med Magnus på Webbstrategerna i konverteringsoptimering. Målet var att öka konverteringarna för våra privatkunder. Under arbetet fick vi en del oväntade resultat som vi inte hade förväntat oss och som har förbättrat våra arbetssätt. Här berättar vi hur.

En väg mot datadriven marknadsföring

Visst mäter nog de allra flesta företag sin hemsidas antal besökare och vilka sidor som är populära. Detta är förstås viktig data och om man har nytta av den och använder statistiken så kan det ge mycket. Men att gå från detta mer observerande av data till att jobba datadrivet med konvertering kräver en del av organisationen. Förutom kunskaperna i ämnet så behöver ledning, marknadsföringsteam eller personer jobba tätt ihop med den tekniska utvecklingen. Dessa processer måste arbetas upp och kräver en del inledande möten. För oss som är ett litet företag är detta enklare men även vi fick lära oss mycket nytt och starta upp med mycket möten och diskussion. Vårt tips utifrån detta arbete med ​Matematikvideo.se är att inte underskatta tiden det tar att genomföra en sådan förändring.

Helt plötsligt försvinner också möjligheten att tro att något fungerar och istället prövar du att det fungerar. Det gör också att det tar längre tid i början men kortare tid i längden att göra förändringar. Längre tid för att du först måste sätta upp ett arbetssätt med korrekt mätning och hitta en konverteringstunnel på din sida att jobba med. Det tar också tid att sätta upp relevanta teorier om vad som kan prövas och sedan mäta resultatet. Men när dessa processer väl har satts på plats så får ledning och marknadsförare ett bättre beslutsunderlag vid förändringar. Så låt det ta tid i början så kommer det att lossna efter ett tag.

”Idag handlar marknadsföring till stor del om att löpande optimera och förbättra både aktiviteter och metoder. Därför är det en god idé att testa att jobba agilt med hjälp av en kvartalsvis marknadsplan.”

Din sajt med nya ögon

När man kört på ett tag med sin egen hemsida så är det lätt att bli hemmablind. Man tror att man är tydlig (vilket var fallet för oss) när besökaren i själva verket fastnar på oväntade och krångliga platser på hemsidan.

Här tyckte vi att det var mycket bra att ta in några andra kunniga ögon som enklare ser dessa problemområden och kan belysa dem. Du känner ju redan din hemsida på ett sätt som dina besökare inte alls gör. Därför är det bra att i dessa processer få hjälp att ompröva gamla designbeslut och kundflöden.

En av de mer givande delarna i vårt konverteringsprojekt var att helt tänka om hur besökaren går från just besökare till att registrera ett konto. För oss inkluderade det att titta igenom olika ingångar på sajten och att plocka bort hinder på vägen mot målet. Vi hade bland annat en krånglig registreringsprocess och rörig copytext. När vi väl hade förenklat detta gick vi från 5-8 gratisregistreringar om dagen till 20-30 gratisregistreringar. En rejäl ökning alltså.

Vad var mest oväntat?

Eftersom vi är en prenumerationstjänst där man betalar 89 kr/månad så var det intressant för oss att testa hur vi kan få folk att våga starta upp en prenumeration. I konverteringsprojektet så började vi med att ta en liten summa för de första sju dagarna men i diskussion med Webbstrategerna tog vi beslutet att testa vad som hände om man kunde starta gratis de 7 första dagarna. Detta trodde vi själva skulle ge bäst resultat.

Så vi satte upp ett test i ​Google Optimize​ för att testa hur många som påbörjade en prenumeration och vi mätte även hur många som stannade efter de inledande 7 dagarna. Till vår egen förvåning vann varianten där de först fick betala. Detta belyser verkligen vikten av att jobba datadrivet och att låta det få styra besluten. Detta sammanfattar också vad vi ville skriva och tipsa om i den här artikeln rätt bra. Det är verkligen framgångsrikt att implementera det här arbetssättet, även om det inledningsvis tar en del tid.

/Simon Rybrand

Så får du fram du dina sökord i Google Analytics

analytics-search-console

Visst vore det bra att få veta vilka sökord din hemsida rankar för på Google? Och visst vore det bra att få se detta direkt i Google Analytics så att du kan spåra vilka sidor besökarna landar på? Detta var standard i Google Analytics tidigare men av någon anledning togs denna funktion bort. Men det finns en ganska enkel lösning för få tillgång till de flesta sökorden igen. Vi berättar hur.

Det första du behöver göra är att se till att du har ett konto på Google Search Console. Google Search Console är Googles tjänst för webmasters och ger dig bl.a. information om hur din hemsida placeras i Googles sökresultat (tjänsten hette förut Google Webmaster Tools). Om du inte redan registrerat din hemsida i Google Search Console så ska du göra det på en gång här. Se till att du använder samma e-postadress som du använder för Google Analytics. Får du problem så läs våra förslag på lösningar längre ner i denna artikel.

När du har ett konto på Google Search Console kan du koppla ihop detta med Google Analytics – då får du upp en lista på vilka sökord din hemsida syns för på Google. Åtminstone en stor del av dem. Gör så här:När du har ett konto på Google Search Console kan du koppla ihop detta med Google Analytics.

Gör så här:

1. Gå in på ditt Google Analyticskonto och välj den profil/hemsida du vill använda.

2. Gå till Förvärv -> Search Console -> Frågor
Nu borde du se en bild som ser ut ungefär som denna. Klicka på knappen Ställ in Search Console för datadelning.

Här under Frågor kan du koppla ihop Google Analytics med Google Search Console
Klicka på knappen för att välja vilken hemsida/egendom du vill koppla ihop
New call-to-action

Du kommer nu till Inställningar för egendom. Här finns ett menyval som heter Produktlänkar och därunder en länk som heter Alla produkter.

 Leta reda på Search Console och klicka på knappen Länka Search Console.

3. Välj Redigera. I listan som kommer listas alla hemsidor som ditt konto har åtkomst till – välj vilken webbplats/egendom du vill länka till ditt Google Analytics. Klicka på Spara.

4. Nu har du tillgång till flera nya rapporter där data hämtas från Google Search Console. Observera att det kan ta 24-48 h innan någon data visas så har tålamod.

Dina nya sökordsrapporter

Den mest intressanta rapporten tycker vi är Sökordsrapporten (Frågor). Den hittar du på samma plats som där vi gjorde inställningen. D.v.s. Förvärv->Search Console->Frågor.

Den visar vilka ord du rankar för, hur många visningar du har fått i Google och på vilken position dina länkar visats. Genom att använda verktyget, filtrera och sortera så kan du få rapporten precis som du vill. Kanske vill du t.ex. visa de ord som gett mest trafik men där personer inte stannar särskilt länge på din sida. Eller varför inte ord som du vill synas på men som du hamnar för långt ner i sökresultatet för att få någon trafik.

Här under Frågor kan du koppla ihop Google Analytics med Google Search Console
Klicka på knappen för att välja vilken hemsida/egendom du vill koppla ihop

(Statistiken är enbart ett exempel)

Det finns också en annan vy som är intressant – den heter Målsidor och visar dig vilka sidor dina besökare kommer till och hur de ligger till i Googles sökresultat. Du hittar den under Förvärv->Search Console->Målsidor. Du kan använda den här rapporten bl.a. för att:

  • Förbättra relevansen i innehållet för just det sökord som ger din landningssida trafik
  • Förbättra kvaliteten på ditt innehåll
  • Komma på ideer på annat innehåll som dina besökare kan tycka är av intresse
  • Komma på produkter att sälja eller sidor att länka till från dessa sidor
  •  Hitta idéer för vad nästa steg för dina besökare bör vara – har de sökt på ett visst ord kanske de är intresserad av ett nästa steg – det är ditt jobb att hjälpa dem vidare i din köpresa

Vanliga problem och hur du löser dem

Att göra den här inställningen är ganska enkel men ibland stöter man på problem. Detta kan hända om du t.ex. inte använder samma e-postadress i Google Search Console som du har i Google Analytics. Ett sätt att hantera detta är att skapa en unik adress för varje hemsida och använda den adressen i alla Googles (och andras) verktyg. Du kan dock numera vara inloggad med flera adresser samtidigt så Google bör hitta din hemsida ganska enkelt. Om inte så kan du enkelt registrera en ny Gmailadress och ge access till både Google Search Console och Google Analytics till denna adress.

Det kan också hända att du har flera versioner av din hemsida i Google Search Console. T.ex. kanske du har en https och en http-adress. Se till att du kopplar ihop den version som spårar de verkliga besökarna.

Ladda ner gratis Excelmall för budgeting och ROI

Nyfiken på varifrån din konkurrent får sin webbtrafik?

Boka en kostnadsfri konkurrensanalys och få reda på vilka sökord dina konkurrenter rankar för på Google. Du får också värdefull information om varför de lyckas och vad som gör dem framgångsrika på nätet.

10 sätt att minska din bounce rate

minska bounce rate och avvisningsfrekvens

Avvisningsfrekvensen eller bounce rate är en av de mest missuppfattade mätvärdena i Google Analytics. Vi reder ut begreppen och visar dig de mest effektiva metoderna för att minska din webbplats avvisningsfrekvens i syfte att öka konvertering och försäljning.

Det finns ett värde i Google Analytics som besvärar de allra flesta marknadsförare – avvisningsfrekvensen eller som det kallas på engelska bounce rate. Detta värde är också ett av de mest missuppfattade och få vet egentligen vad det mäter. De flesta tror att det handlar om hur många som ”vänder i dörren”. Att besökaren inte tyckte din sida var intressant och väljer att lämna den. Men det behöver nödvändigtvis inte stämma. Avvisningsfrekevensen berättar hur många som besöker en (1) sida och inte fler. Din webbplats avvisningsfrekvens kan därför vara lite missvisande – särskilt om du har en blogg, nyhetsflöde eller liknande eftersom det då är mycket vanligt att en besökare endast besöker en sida och inte väljer att klicka runt på din webbplats. 

Vad är en normal avvisningsfrekvens/bounce rate?

Många företag vi jobbar med frågar ofta vad en normal avvisningsfrekvens är. Det skiljer sig så klart på en mängd faktorer som du kan läsa mer om längre ner. De två största faktorerna är vilka besökare som kommer till din sida och vad som finns på sidan att läsa och inte minst att göra. Generellt sett brukar vi sträva efter att ha en bounce rate mellan 0-35% för en enskild sida.

Superbra! Det är svårt att komma längre ner än så här. Men försök förstå varför besökarna klickar vidare. Är det bra eller dåligt? Gör de det som du vill de ska göra?
Det här är någonstans de flesta bra sidor ligger. Du bör försöka optimera sidorna – särskilt om de närmar sig en avvisningsfrekvens på 35%.
Är din avvisningsfrekvens 35% eller högre bör du ta det på allvar och försöka optimera sidorna. Tänk till vad som får besökaren att lämna sidan. Finns det anledningar att gå vidare? Finns det formulär? Finns det Call to Actions som uppmanar besökaren till nästa steg?
Är din bounce rate över 50% bör du tänka om. Följ vår guide och försök optimera sidan både gällande vilka besökare som kommer dit, vad de får för information och vad du vill de ska göra som nästa steg. Tänk på att en nyhets- eller bloggsida dock ofta ligger här.

Givetvis beror också den normala avvisningsfrekvensen på vilken typ av sida du har. Dina bloggsidor har vanligtvis en väldigt hög avvisningsfrekvens medans en portal som t.ex. Aftonbladet eller DN har betydligt lägre eftersom folk helt enkelt klickar sig vidare där på ett mer naturligt sätt.

Innehållswebbplatser
40-60%

Leadsgenerering
30-50%

Bloggartiklar
70-98%

E-handel
20-40%

Digitala tjänster
10-30%

Landningssidor
70-90%

Hur räknar Google Analytics ut avvisningsfrekvensen?

För att beskriva hur Google Analytics räknar ut avvisningsfrekvensen tar vi några enkla exempel hämtat ur verkligheten. Tabellen visar det mest populära innehållet på en webbplats. I kolumnen som är gulmarkerad ser du avvisningsfrekvensen eller den s.k. bounce rate.

Formeln för avvisningsfrekvensen är förhållandevis enkel.

På en enskild sida
Avvisningsfrekvens = totala antalet avvisningar på en sida / totala antalet besök på sidan.

För hela webbplatsen
Avvisningsfrekvens = totala antalet avvisningar på alla sidor på hela webbplatsen / totala antalet besök på alla sidor på webbplatsen.

Som du ser i exemplen så har inte avvisningsfrekvensen något som helst att göra med tiden en besökare spenderar på sidan. Något som många marknadsförare ofta tror. Men att ha en hög avvisningsfrekvens är såklart inte bra. Sida 8,9 och 10 drar upp snittet rejält och är därför värda att titta lite närmre på.

Så hur kan man minska avvisningsfrekvensen på sin webbplats? Vi har här samlat några av de bästa tipsen:

1. Se till att mäta bounce rate på rätt sätt

Ja, det första steget är faktiskt enklare än du tror. Det är att mäta avvisningsfrekvensen på rätt sätt genom att filtrera bort de som spenderar mycket tid på sidan trots att den aktuella sidan är den enda de besöker. Stannar de t.e.x 2 minuter eller mer på din sida kan de räknas som ”godkända” besök trots att de valt att inte ”gå vidare” till andra sidor. Genom att filtrera bort dessa besök får du en mer sanningsenlig avvisningsfrekvens.

Varför är detta viktigt?

I dagens informationsflöde är det inte ovanligt att vi besöker en bloggartikel eller nyhet och sedan lämnar sidan. Vi har helt enkelt inte tid att gräva djupare just där och då. Kanske kommer vi tillbaka senare men just det första besöket på bloggen kan mycket väl vara ett kort sådant. Problemet är bara att Google Analytics visar dessa besök som 100% bounce rate och det ser såklart inte så bra ut i statistiken. Har du flest besök på din blogg kommer därför avvisningsfrekevensen säkert vara onormalt hög på hela din webbplats vilket ofta orsakar huvudbry. Därför behöver du justera avvisningsfrekvensen. Så fort du justerat den så kommer du se en markant skillnad. Detta kan du göra genom att anpassa koden som du lägger in för Google Analytics så att endast korta besök (studsar) räknas in i statistiken men de som väljer att stanna lite längre på din sida fortfarande räknas som ”fullvärdiga” besök.

Exempelkod Google Anlaytics

Lägg till följande kod till din Google Analytics spårningskod på alla sidor på sin webbplats. Scriptet gör att besök som är längre än 2 minuter inte tas med som avvisade.

setTimeout(“ga(‘send’,’event’,’Good visit,’time on page more than 2 minutes’)”,120000);

Hela Google Analytics koden ser då ut så här:

<script> (function(i,s,o,g,r,a,m){i[‘GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,’script’,’//www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);

ga(‘create’, ‘UA-XXXX-XX‘, ‘auto’);

ga(‘require’, ‘linkid’, ‘linkid.js’);

ga(‘require’, ‘displayfeatures’);

ga(‘send’, ‘pageview’);

setTimeout(“ga(‘send’,’event’,’Profitable Engagement’,’time on page more than X minutes‘)”,XXXXX);

</script>

  1. Ersätt ‘UA-XXXX-XX’ med ditt Google Analytics nummer
  2. Erästt X minutes med den minsta tiden (i minuter) du anser att en besökare ska spendera på sidan.
  3. Ersätt XXXXX men den minsta tiden (i millisekunder) du anser att en besökare ska spendera på sidan för att räknas som ett ”fullgott” besök.Känn till vilka sökord som ger dig trafik idag

Att du har mycket trafik är såklart bra – men bara om besöken är relevanta och besökarna tycker den information de hittar på din webbplats är bra. Ofta får företag stora mängder besök för sökord som inte ens har med verksamheten att göra. Står det t.ex. att ”vår lokal finns mitt emot Konsum vid Östermalmstorg” kan trafiken för ”konsum östermalmstorg” komma att skapa massor av irrelevant trafik till din webbplats utan att det var meningen.

Därför är det också viktigt att du skapar sidor som baseras på ord som dina framtida kunder använder. T.ex. när de söker efter lösningar på sina problem, lämpliga leverantörer eller exempel på saker som förenklar deras vardag.

Vill du veta vilka sökord som ger dig och dina konkurrenter mest trafik idag – kontakta oss för en kostnadsfri sökordsanalys.

2. Skapa landningssidor som motsvarar besökarens förväntning

De flesta besökare som lämnar din webbplats gör det för att den information de hittade inte var det de förväntade sig. Tänk dig in i besökarens situation. Om han eller hon söker efter något så ska din sida vara det bästa svaret på den frågan. Exakt hur det går till skiljer sig från sökord till sökord men en bra metod är att titta på de sajter som ligger högst i Googles resultat och kontrollera vilken typ av sida det är som ligger där. Är det informationsbaserad? Är det en video? Är det kanske en infographic som överskådligt svarar på det som besökaren sökt efter. Den sidan som ligger högst upp är troligtvis en sådan som användarna tycker är nyttig. Skapa en sådan fast bättre och fokusera på att få besökaren att göra något på sidan. Klicka sig vidare eller följa någon form av uppmaning till nästa steg.

3. Skapa Call-to-Actions som tar besökaren vidare

Om din landningssida inte har någon Call-to-Action (CTA) eller inte visar din CTA tillräckligt mycket kommer du ha svårt att behålla besökare på din webbplats. En CTA är en uppmaning för besökaren att göra något och vägleder besökaren att ta det steget. T.ex. att ladda ner en e-bok eller att kontakta en specialist för att få hjälp inom just det ämne sidan handlar om.  Rubriker, underrubriker och texter som vägleder mot din CTA är bra sätt att förstärka din CTA. Visa gärna din CTA på flera ställen utan att försöka göra den ”spammig”. T.ex. kan en textlänk fungera bra tidigt i din bloggartikel medans man längst ner lägger in en stor bild med en knapp som du uppmanar besökaren att klicka på. Försök få besökaren att läsa vidare genom att göra rubrikerna intressanta. Läs mer om CTA i vår artikel Boosta din leadsgenerering med Call-to-Actions.

4. Se till att din Call-to-Action är relevant

Din call-to-action (CTA) kan vara avgörande för hur hög avvisningsfrekvens din sida och webbplats har. En call to action kan vara en textlänk, en bild, ett formulär, banner, knapp, video m.m. Om det är en tydlig CTA som hela sidan handlar om så bör du dessutom döpa sidan till din CTA och även ha med en beskrivning i din meta-descipriton så att den syns tydligt redan i Google när besökaren ser sidan för första gången. Chansen är då stor att andelen av de som kommer in på sidan också kom dit för att göra det som din CTA handlar om. Avvisningsfrekvensen blir därmed minimal eftersom både trafiken till sidan och sidan själv är optimerad.

5. Presentera innehåll som är lätt att ta till sig

Även om din landningssida är bra kan den vara uppdelad på ett sätt som gör att den är svår att ta till sig. Det leder lätt till att besökaren tröttnar och lämnar sidan. Man känner helt enkelt inte att man har tid att läsa igenom att ”tråkig” text.

I bästa fall favoritmarkerar de sidan för att göra ett besök senare – men vi vet alla att detta ofta glöms bort. Gör därför innehållet lite lekfullt och luftigt. Dela upp stycken i många rubriker eller punkter som är enkla att skumläsa.

6. Använd Virtual Pageviews eller Event Tracking för formulär

Förr var det vanligt att en besökare skickades vidare till en tacksida efter att hon fyllt i ett formulär. Idag är det nästan aldrig så. Istället får hon ett meddelande direkt på sidan. Detta är ju i sig en konvertering och ett nästa steg för besökaren. Men Google Analytics räknar detta ofta fortfarande som en avvisning eftersom besökaren enbart tittat på en vanlig sida på din webbplats.

Istället kan du skapa en virtuell sida i Google Analytics (t.ex. en tacksida). När besökaren fyllt i ett formulär och ser sitt tackmeddelande berättar du alltså för Google Analytics att besökaren gått vidare till nästa sida (tacksidan). Därmed försvinner detta besök som avvisat.

7. Skapa snygga landningssidor som laddar snabbt

Det finns mängder av studier som visar anledningar till att man väljer att avbryta ett besök på en sida. Bland de vanligaste skälen är att sidan inte ser inbjudande eller seriös ut eller att den har otydligt eller oläsbar text. Försök att hela tiden förbättra din webbplats utseende så att den följer användarvänlig standard.

8. Se till att ha en bra och tydlig navigation

Glöm inte bort att navigationen på in sajt är extremt viktigt för att vägleda besökaren vidare. Hur har du döpt dina länkar? Är det självklart för besökaren vad som döljer sig under de respektive sidorna? Ofta kommer besökare till din webbplats genom en länk från sociala medier eller från en sökmotor och landar därmed inte alls på din webbplats förstasida. Det gör att du som företag behöver tänka om och döpa dina avdelningar så att de är lockande oavsett från vilken sida besökaren kommer.

9. Använd en mobilanpassad – repsonsiv – layout

Det är vanligare än någonsin att besökare använder sin mobil vid ett besök. Vi har sett exempel där en mobilanpassning av en gammal hemsida minskar avvisningsfrekevensen från 80%-5% enbart genom en redesign och mobilanpassning. Likaså har vi sett att bokningar på en hotellsajt har ökat med 500%+ tack vara en mobilanpassning av bokningssidan.

10. Säkerställ besökarens syfte med besöket

Se till att du känner besökaren. Vad vill hon få ut av sitt besök? Är det information hon letar efter eller vill hon ha hjälp med något? Se till att sidan inte bara beskriver och informerar utan också skapar engagemang och interaktivitet. Varje besök har ett syfte. Ofta söker t.ex. personen ett svar på en fråga eller information om något hon är nyfiken på. Fundera på varför hon söker efter detta ämne? Vad är nästa steg? Vad kan ge henne ännu bättre svar på frågan än din sida gör? Ge därför personen anledning att klicka vidare och fördjupa sig ytterligare. Men var också säker på vad DITT syfte är med besöket och om det syftet är uppklarat utan att det kräver ytterligare besök/klick så ska du ställa in det i Google Analytics så att det inte räknas in i avvisningsfrekevensen. Ge därför alltid besökaren ett par olika anledningar att fortsätta sitt besök. T.e.x genom att tipsa om relaterade artiklar, nyttigt innehåll att ladda ner m.m.

Läs mer om olika mätvärden som verkligen betyder något i vår artikel 7 mätvärden varje VD vill se.

Ladda ner guiden Leadsgenerering för B2B-marknadsförare

7 mätvärden varje VD vill se

”Förr i tiden nöjde man sig med att räkna besökare och likes”

Som VD för ett företag vill du ha en rapport som ger en samlad bild av hur företagets marknadsföring presterar och utvecklas. Att mäta ROI är en av de största utmaningarna B2B-företag och kräver ofta att du får gå över gränsen till andra avdelningar för att samla ihop rätt fakta.

Men i och med att våra publiceringssystem blir smartare och allt mer integrerade med våra affärssystem tillåts en bättre form av mätning. En mätning där försäljningen är det centrala och antal besökare, klick, leads m.m. är delmål på vägen.

En del marknadsföringssystem som t.ex. Hubspot har de flesta av dessa mätvärden redan 5 av 7 av dessa mätvärden inbyggda i sina rapporter och de två resterande är mycket enkla att räkna ut.

Här följer sju mätvärden vi tycker du ska sträva efter att ha med i din rapport om du vill imponera på VD och ledningsgrupp.

1. Besökare till din webbplats

Du undrar säkert hur vi kan tycka att antalet besökare kan vara ett av de sju viktigaste mätvärdena? Men om du jobbar med Inbound Marketing eller innehållsmarknadsföring  vill du vara säker på att trafiken till webbplatsen ökar. Det betyder nämligen att din lönsamhet rör sig i rätt riktning och att ditt arbete med sökmotoroptimering gör nytta. Att attrahera besökare till din webbplats är första steget i en konvertering där en besökare så småningom kan bli en lead och till slut en betalande kund.

Mätvärden med verklig betydelse

Mät inte bara hur många besökare ditt företags webbplats har utan hur många fler besökare webbplatsen har än förra månaden. När det gäller besökare vill du också ha en överskådlig bild över vilka källor som genererat de olika besöken. Exempel på sådana källor är organisk sök, länkar, sociala medier, e-post osv.

2. Antalet leads

Ett av de kanske viktigaste mätvärden som du ska följa upp är antalet leads som generats på webbplatsen. Även här bör du säkerställa att det sker en tillväxt varje månad. Gör det inte det ska du vidta åtgärder för detta är den centrala delen och ofta det som skiljer en affärsskapande webbplats från en traditionell hemsida.

Det centrala mätvärdet för din internetamarknadsföring

Den här mätningen ger dig ett övergripande grepp om hur många leads du samlat in under månaden samt om webbplatsen konverterar tillräckligt väl. Som ett riktvärde borde 10 000 besök generera 100-300 leads – dvs 1-3% av besöken beroende på bransch och erbjudande.

3. Säljkvalificerade leads (SQL)

Säljkvalificerade leads, eller SQL (Sales Qualified Leads) är sådana som har gått till nästa nivå och ska lämnas över till säljavdelningen. Det är leads som varit aktiva eller på annat sätt indikerat att de är mer intresserade av företagets produkter eller tjänster än övriga leads. Sälj och marknad bör tillsammans komma fram till vad som är kriterierna för ett säljkvalificerat lead.

Detta ger dig en känsla för vilken kvalitet leadsen håller. Får ni bara in leads som inte ger några affärer behöver något göras på strategisk nivå.

4. Antalet kunder från leads

Att omvandla leads till kunder är en av de viktigaste processerna i Inbound Marketing men också för ditt företag som helhet.

Om ditt säljteam har säljkvalificerade leads som de inte kan omvandla till kunder så bör du kanske förändra hur ni säljer och hur tjänsterna är paketerade eller prissatta. Har du däremot inte tillräckligt med säljkvalificerade leads då har du troligtvis istället ett marknadsföringsproblem. Just därför är mätningen av nya kunder så viktig.

Försök att sträva efter att omvandla 25% av säljleads till kunder.

5. Kostnad per kund

Nu kommer vi till överkursen.

Att hålla koll på vad det kostar att få in en ny kund är ett väldigt nyttigt mätvärde och ligger till grund för att få koll på ROI men också för att kunna budgetera för kommande års marknadsföringsbudget i förhållande till förväntad försäljning.

Om du delar dina marknadsföringskostnader med antalet nya kunder får du fram detta värde.

Ett ytterligare intressant mätvärde är att hålla koll på den genomsnittliga tiden från dess att leaden fick en första kontakt med ditt företag tills dess att hon blivit betalande kund. Går denna att korta ner? Kan vi se mönster? Kan vi arbeta mer med sökord eller andra aktiviteter som har den kortaste tiden till betalande kund?

6. Försäljning

Eftersom allt du arbetar med är styrt av försäljning är denna sjätte punkt ett kärt inslag.  Detta mätvärde hjälper dig att samla ihop din totala månadsintäkt och visar om du håller på att öka eller minska den.

Den här statistiken kan också brytas ner till olika typer av försäljning som t.ex:
– Försäljning från kunder som vi fått via webben/leads
– Försäljning från kunder vi nått via sociala medier
– Försäljning från kunder som hittat oss via sökmotorer
osv.

7. ROI - Result of Investment

Det här slutliga mätvärdet är nummerbaserat och hjälper dig att se om du tjänar pengar på det du investerat. Oavsett vilken typ av marknads- och säljstrategi du tillämpar ska ROI vara positivt.

Om du till exempel investerar 100 000 kr per månad men inte ser ett resultat som är minst 5 gånger så stort kommer du förmodligen att vilja omfördela dina marknadsföringsinsatser eftersom det indikerar att din strategi inte är tillräckligt lönsam.

Nyfiken på att lära dig mer om resultrat? Läs vår artikel Räkna ut din ROI.

Tänk på dessa mätvärden när du gör din rapport till ledningsgruppen. Har du inte alla korrekta uppgifter gällande belopp tillgängliga så sätt dig ner med försäljningschefen och kom överens med ett snittordervärde och gör dina uträknar på detta sätt.

Exempel:

  • Vi får 4000 besök till vår webbplats varje månad
  • 2% av dem blir till leads – dvs 80 st
  • 25% av alla vi pratar med blir till betalande kunder – dvs 20 st
  • En genomsnittlig kund handlar för 50 000 SEK – dvs 20 x 50 000 kr = 1  000 000
  • Det uppskattade ordervärdet för 4 000 besök är alltså 1 000 000 kr
  • Varje lead är värd 1 000 000 / 80 dvs 12 500 SEK
  • Osv osv.

Behöver du hjälp att räkna ut vad du kan tjäna på effektiv leadsgenerering tveka inte att höra av dig för en kostnadsfri konsultation.

Ladda ner guiden Leadsgenerering för B2B-marknadsförare