10 sätt att minska din bounce rate

minska bounce rate och avvisningsfrekvens

Avvisningsfrekvensen eller bounce rate är en av de mest missuppfattade mätvärdena i Google Analytics. Vi reder ut begreppen och visar dig de mest effektiva metoderna för att minska din webbplats avvisningsfrekvens i syfte att öka konvertering och försäljning.

Det finns ett värde i Google Analytics som besvärar de allra flesta marknadsförare – avvisningsfrekvensen eller som det kallas på engelska bounce rate. Detta värde är också ett av de mest missuppfattade och få vet egentligen vad det mäter. De flesta tror att det handlar om hur många som ”vänder i dörren”. Att besökaren inte tyckte din sida var intressant och väljer att lämna den. Men det behöver nödvändigtvis inte stämma. Avvisningsfrekevensen berättar hur många som besöker en (1) sida och inte fler. Din webbplats avvisningsfrekvens kan därför vara lite missvisande – särskilt om du har en blogg, nyhetsflöde eller liknande eftersom det då är mycket vanligt att en besökare endast besöker en sida och inte väljer att klicka runt på din webbplats. 

Vad är en normal avvisningsfrekvens/bounce rate?

Många företag vi jobbar med frågar ofta vad en normal avvisningsfrekvens är. Det skiljer sig så klart på en mängd faktorer som du kan läsa mer om längre ner. De två största faktorerna är vilka besökare som kommer till din sida och vad som finns på sidan att läsa och inte minst att göra. Generellt sett brukar vi sträva efter att ha en bounce rate mellan 0-35% för en enskild sida.

Superbra! Det är svårt att komma längre ner än så här. Men försök förstå varför besökarna klickar vidare. Är det bra eller dåligt? Gör de det som du vill de ska göra?
Det här är någonstans de flesta bra sidor ligger. Du bör försöka optimera sidorna – särskilt om de närmar sig en avvisningsfrekvens på 35%.
Är din avvisningsfrekvens 35% eller högre bör du ta det på allvar och försöka optimera sidorna. Tänk till vad som får besökaren att lämna sidan. Finns det anledningar att gå vidare? Finns det formulär? Finns det Call to Actions som uppmanar besökaren till nästa steg?
Är din bounce rate över 50% bör du tänka om. Följ vår guide och försök optimera sidan både gällande vilka besökare som kommer dit, vad de får för information och vad du vill de ska göra som nästa steg. Tänk på att en nyhets- eller bloggsida dock ofta ligger här.

Givetvis beror också den normala avvisningsfrekvensen på vilken typ av sida du har. Dina bloggsidor har vanligtvis en väldigt hög avvisningsfrekvens medans en portal som t.ex. Aftonbladet eller DN har betydligt lägre eftersom folk helt enkelt klickar sig vidare där på ett mer naturligt sätt.

Innehållswebbplatser
40-60%

Leadsgenerering
30-50%

Bloggartiklar
70-98%

E-handel
20-40%

Digitala tjänster
10-30%

Landningssidor
70-90%

Hur räknar Google Analytics ut avvisningsfrekvensen?

För att beskriva hur Google Analytics räknar ut avvisningsfrekvensen tar vi några enkla exempel hämtat ur verkligheten. Tabellen visar det mest populära innehållet på en webbplats. I kolumnen som är gulmarkerad ser du avvisningsfrekvensen eller den s.k. bounce rate.

Formeln för avvisningsfrekvensen är förhållandevis enkel.

På en enskild sida
Avvisningsfrekvens = totala antalet avvisningar på en sida / totala antalet besök på sidan.

För hela webbplatsen
Avvisningsfrekvens = totala antalet avvisningar på alla sidor på hela webbplatsen / totala antalet besök på alla sidor på webbplatsen.

Som du ser i exemplen så har inte avvisningsfrekvensen något som helst att göra med tiden en besökare spenderar på sidan. Något som många marknadsförare ofta tror. Men att ha en hög avvisningsfrekvens är såklart inte bra. Sida 8,9 och 10 drar upp snittet rejält och är därför värda att titta lite närmre på.

Så hur kan man minska avvisningsfrekvensen på sin webbplats? Vi har här samlat några av de bästa tipsen:

1. Se till att mäta bounce rate på rätt sätt

Ja, det första steget är faktiskt enklare än du tror. Det är att mäta avvisningsfrekvensen på rätt sätt genom att filtrera bort de som spenderar mycket tid på sidan trots att den aktuella sidan är den enda de besöker. Stannar de t.e.x 2 minuter eller mer på din sida kan de räknas som ”godkända” besök trots att de valt att inte ”gå vidare” till andra sidor. Genom att filtrera bort dessa besök får du en mer sanningsenlig avvisningsfrekvens.

Varför är detta viktigt?

I dagens informationsflöde är det inte ovanligt att vi besöker en bloggartikel eller nyhet och sedan lämnar sidan. Vi har helt enkelt inte tid att gräva djupare just där och då. Kanske kommer vi tillbaka senare men just det första besöket på bloggen kan mycket väl vara ett kort sådant. Problemet är bara att Google Analytics visar dessa besök som 100% bounce rate och det ser såklart inte så bra ut i statistiken. Har du flest besök på din blogg kommer därför avvisningsfrekevensen säkert vara onormalt hög på hela din webbplats vilket ofta orsakar huvudbry. Därför behöver du justera avvisningsfrekvensen. Så fort du justerat den så kommer du se en markant skillnad. Detta kan du göra genom att anpassa koden som du lägger in för Google Analytics så att endast korta besök (studsar) räknas in i statistiken men de som väljer att stanna lite längre på din sida fortfarande räknas som ”fullvärdiga” besök.

Exempelkod Google Anlaytics

Lägg till följande kod till din Google Analytics spårningskod på alla sidor på sin webbplats. Scriptet gör att besök som är längre än 2 minuter inte tas med som avvisade.

setTimeout(“ga(‘send’,’event’,’Good visit,’time on page more than 2 minutes’)”,120000);

Hela Google Analytics koden ser då ut så här:

<script> (function(i,s,o,g,r,a,m){i[‘GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,’script’,’//www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);

ga(‘create’, ‘UA-XXXX-XX‘, ‘auto’);

ga(‘require’, ‘linkid’, ‘linkid.js’);

ga(‘require’, ‘displayfeatures’);

ga(‘send’, ‘pageview’);

setTimeout(“ga(‘send’,’event’,’Profitable Engagement’,’time on page more than X minutes‘)”,XXXXX);

</script>

  1. Ersätt ‘UA-XXXX-XX’ med ditt Google Analytics nummer
  2. Erästt X minutes med den minsta tiden (i minuter) du anser att en besökare ska spendera på sidan.
  3. Ersätt XXXXX men den minsta tiden (i millisekunder) du anser att en besökare ska spendera på sidan för att räknas som ett ”fullgott” besök.Känn till vilka sökord som ger dig trafik idag

Att du har mycket trafik är såklart bra – men bara om besöken är relevanta och besökarna tycker den information de hittar på din webbplats är bra. Ofta får företag stora mängder besök för sökord som inte ens har med verksamheten att göra. Står det t.ex. att ”vår lokal finns mitt emot Konsum vid Östermalmstorg” kan trafiken för ”konsum östermalmstorg” komma att skapa massor av irrelevant trafik till din webbplats utan att det var meningen.

Därför är det också viktigt att du skapar sidor som baseras på ord som dina framtida kunder använder. T.ex. när de söker efter lösningar på sina problem, lämpliga leverantörer eller exempel på saker som förenklar deras vardag.

Vill du veta vilka sökord som ger dig och dina konkurrenter mest trafik idag – kontakta oss för en kostnadsfri sökordsanalys.

2. Skapa landningssidor som motsvarar besökarens förväntning

De flesta besökare som lämnar din webbplats gör det för att den information de hittade inte var det de förväntade sig. Tänk dig in i besökarens situation. Om han eller hon söker efter något så ska din sida vara det bästa svaret på den frågan. Exakt hur det går till skiljer sig från sökord till sökord men en bra metod är att titta på de sajter som ligger högst i Googles resultat och kontrollera vilken typ av sida det är som ligger där. Är det informationsbaserad? Är det en video? Är det kanske en infographic som överskådligt svarar på det som besökaren sökt efter. Den sidan som ligger högst upp är troligtvis en sådan som användarna tycker är nyttig. Skapa en sådan fast bättre och fokusera på att få besökaren att göra något på sidan. Klicka sig vidare eller följa någon form av uppmaning till nästa steg.

3. Skapa Call-to-Actions som tar besökaren vidare

Om din landningssida inte har någon Call-to-Action (CTA) eller inte visar din CTA tillräckligt mycket kommer du ha svårt att behålla besökare på din webbplats. En CTA är en uppmaning för besökaren att göra något och vägleder besökaren att ta det steget. T.ex. att ladda ner en e-bok eller att kontakta en specialist för att få hjälp inom just det ämne sidan handlar om.  Rubriker, underrubriker och texter som vägleder mot din CTA är bra sätt att förstärka din CTA. Visa gärna din CTA på flera ställen utan att försöka göra den ”spammig”. T.ex. kan en textlänk fungera bra tidigt i din bloggartikel medans man längst ner lägger in en stor bild med en knapp som du uppmanar besökaren att klicka på. Försök få besökaren att läsa vidare genom att göra rubrikerna intressanta. Läs mer om CTA i vår artikel Boosta din leadsgenerering med Call-to-Actions.

4. Se till att din Call-to-Action är relevant

Din call-to-action (CTA) kan vara avgörande för hur hög avvisningsfrekvens din sida och webbplats har. En call to action kan vara en textlänk, en bild, ett formulär, banner, knapp, video m.m. Om det är en tydlig CTA som hela sidan handlar om så bör du dessutom döpa sidan till din CTA och även ha med en beskrivning i din meta-descipriton så att den syns tydligt redan i Google när besökaren ser sidan för första gången. Chansen är då stor att andelen av de som kommer in på sidan också kom dit för att göra det som din CTA handlar om. Avvisningsfrekvensen blir därmed minimal eftersom både trafiken till sidan och sidan själv är optimerad.

5. Presentera innehåll som är lätt att ta till sig

Även om din landningssida är bra kan den vara uppdelad på ett sätt som gör att den är svår att ta till sig. Det leder lätt till att besökaren tröttnar och lämnar sidan. Man känner helt enkelt inte att man har tid att läsa igenom att ”tråkig” text.

I bästa fall favoritmarkerar de sidan för att göra ett besök senare – men vi vet alla att detta ofta glöms bort. Gör därför innehållet lite lekfullt och luftigt. Dela upp stycken i många rubriker eller punkter som är enkla att skumläsa.

6. Använd Virtual Pageviews eller Event Tracking för formulär

Förr var det vanligt att en besökare skickades vidare till en tacksida efter att hon fyllt i ett formulär. Idag är det nästan aldrig så. Istället får hon ett meddelande direkt på sidan. Detta är ju i sig en konvertering och ett nästa steg för besökaren. Men Google Analytics räknar detta ofta fortfarande som en avvisning eftersom besökaren enbart tittat på en vanlig sida på din webbplats.

Istället kan du skapa en virtuell sida i Google Analytics (t.ex. en tacksida). När besökaren fyllt i ett formulär och ser sitt tackmeddelande berättar du alltså för Google Analytics att besökaren gått vidare till nästa sida (tacksidan). Därmed försvinner detta besök som avvisat.

7. Skapa snygga landningssidor som laddar snabbt

Det finns mängder av studier som visar anledningar till att man väljer att avbryta ett besök på en sida. Bland de vanligaste skälen är att sidan inte ser inbjudande eller seriös ut eller att den har otydligt eller oläsbar text. Försök att hela tiden förbättra din webbplats utseende så att den följer användarvänlig standard.

8. Se till att ha en bra och tydlig navigation

Glöm inte bort att navigationen på in sajt är extremt viktigt för att vägleda besökaren vidare. Hur har du döpt dina länkar? Är det självklart för besökaren vad som döljer sig under de respektive sidorna? Ofta kommer besökare till din webbplats genom en länk från sociala medier eller från en sökmotor och landar därmed inte alls på din webbplats förstasida. Det gör att du som företag behöver tänka om och döpa dina avdelningar så att de är lockande oavsett från vilken sida besökaren kommer.

9. Använd en mobilanpassad – repsonsiv – layout

Det är vanligare än någonsin att besökare använder sin mobil vid ett besök. Vi har sett exempel där en mobilanpassning av en gammal hemsida minskar avvisningsfrekevensen från 80%-5% enbart genom en redesign och mobilanpassning. Likaså har vi sett att bokningar på en hotellsajt har ökat med 500%+ tack vara en mobilanpassning av bokningssidan.

10. Säkerställ besökarens syfte med besöket

Se till att du känner besökaren. Vad vill hon få ut av sitt besök? Är det information hon letar efter eller vill hon ha hjälp med något? Se till att sidan inte bara beskriver och informerar utan också skapar engagemang och interaktivitet. Varje besök har ett syfte. Ofta söker t.ex. personen ett svar på en fråga eller information om något hon är nyfiken på. Fundera på varför hon söker efter detta ämne? Vad är nästa steg? Vad kan ge henne ännu bättre svar på frågan än din sida gör? Ge därför personen anledning att klicka vidare och fördjupa sig ytterligare. Men var också säker på vad DITT syfte är med besöket och om det syftet är uppklarat utan att det kräver ytterligare besök/klick så ska du ställa in det i Google Analytics så att det inte räknas in i avvisningsfrekevensen. Ge därför alltid besökaren ett par olika anledningar att fortsätta sitt besök. T.e.x genom att tipsa om relaterade artiklar, nyttigt innehåll att ladda ner m.m.

Läs mer om olika mätvärden som verkligen betyder något i vår artikel 7 mätvärden varje VD vill se.

Ladda ner guiden Leadsgenerering för B2B-marknadsförare

Boosta din leadsgenerering med Call to Actions

Har du en jämn ström med besök till ditt företags webbplats men får inte in tillräckligt med leads?

Idag används fler och fler B2B-företags webbplatser primärt åt leadsgenerering. D.v.s att få sina besökare att lämna sin kontaktinformation.

Normalt lämnar bara besökare sin kontaktinfo det när de är redo att göra ett köp, har en konkret fråga eller är redo att utvärdera olika leverantörer. Har du bara ett kontaktformulär på webbplatsen kan du räkna med att de flesta besökare därför inte hör av sig. De är helt enkelt inte redo för det. De har troligtvis inget emot det du erbjuder men de är inte där mentalt.

Med hjälp av Call to Actions får du möjlighet att skapa kontakt med dina besökare och potentiella kunder långt innan de bestämt sig att ditt företag är intressant eller inte.

Call to Actions är en uppmaning till besökaren att göra något t.ex. ladda ner en e-bok, en guide eller se en video. Uppmaningen består oftast av en länk, bild eller knapp. För att besökaren ska få tillgång till innehållserbjudandet klickar hon på knappen och kommer till en landningssida där hon fyller i ett enkelt formulär och får sedan tillgång till innehållet.

Första steget är i den här omvandlingsprocessen är alltså att uppmana besökaren att göra den aktuella handlingen. Detta är den s.k. Call to Action (CTA) och är alltså bland de viktigaste komponenterna i ditt digitala marknadsföringsarbete eftersom den anses vara startskottet för konverteringen från besökare till kund.

Här har vi samlat några tips kring just leadsgenerering med Call to Actions.

1. Uppmana till handling

Din Call to Action ska uppmana till någon form av handling. Vi vill att våra besökare ska ta nästa steg – ladda ner en e-bok, titta på en video, anmäla sig till ett gratis onlineseminarium eller liknande. Gör det inte för svårt för dina besökare. Var tydlig och berätta för dem vad de får. Varför ska de läsa mer? Varför ska de kontakta er? Vad får de ut av att ladda ner det här innehållet? Hur underlättar det deras arbete?

Ett bra sätt att formulera uppmaningen är att använda från tydliga, direkta verb. Sådana uppmaningar kan t.ex. vara:

  • Ladda ner
  • Prova
  • Registrera
  • Kom igång
  • Ta emot
  • Se
  • Titta på
  • Upplev
  • Ta del av
  • Lär dig

Vi tycker att uppmaningen bör bestå av tre saker:

  1. Uppmaningen (vad är det jag ska göra?)
  2. Vad man får (vad är det jag laddar ner eller får ta del av?)
  3. Resultat (vad får jag som läsare ut av det?)

Exempel: Ladda ner vår stora Excellmall och bli aldrig mer sen med din deklaration.

2. Placera din Call to Action väl

Placeringen av din Call to Action är ofta avgörande. Du kommer vilja använda en bra, genomtänkt placering av din CTA så att så få personer som möjligt missar den. Det är också viktigt att besökaren känner sig trygg och säker med det som utlovas. Ser sidan opålitlig ut genom t.ex. amatörmässiga bilder eller felstavningar minskar chansen att besökaren klickar sig vidare till landningssidan för att hämta innehållet.

Det är vanligt att man försöker placera CTA synlig direkt när man kommer in på sidan (Above the Fold) – d.v.s så att den syns i bild innan besökaren börjar scrolla ner. Men i många fall som t.ex. bloggartiklar är det mer lämpligt att lägga din CTA i slutet av artikeln för att inte störa eller avbryta läsningen.

När det gäller uppmaningar i ett e-postmeddelande kan de med placeras i slutet av e-postmeddelandet, av ett stycke eller mening. Kom ihåg att väldigt många e-postläsare inte visar bilderna för läsaren förrän denne godkänner det. Därför är det en god idé att komplettera bilder och knappar med en stor och tydlig textlänk.

3. Använd en design som passar din målgrupp

Det finns en hel del missuppfattningar kring CTA och hur de ska se ut. Många tror t.ex. att de behöver vara i en viss färg eller storlek, eller att de måste innehålla en bild. Ett exempel är den välkända BOB (Big Orange Button) som historiskt sett ansetts ha högre konverteringsgrad än andra färger på knapparna. Vilken design du använder bör du testa dig fram med. Använd olika design för samma Call to Action och mät vilken version som konverterar bäst. En del vill ha en knapp att trycka på medans andra tilltalas mer av ett foto. Kanske en bild på omslaget av en snygg guide eller en text som beskriver vad de kommer få ut av att ladda ner guiden.

Oavsett hur du väljer att göra så bör du designa din CTA så att den smälter in och så att besökare kommer att vilja klicka på den som ett naturligt nästa steg – inte som en störande reklambanner.

4. Så mäter du Call to Actions

Givetvis bör du mäta hur bra din Call to Action presterar men kom ihåg att det är hur många kvalitativa leads du får in som är relevant. Inte hur många läsare du har, hur många som klickar på din CTA eller hur många som fyller i ett formulär. Dessa är bra och viktiga delmål men det är lätt att fastna i att endast mäta. På sikt vill du veta vad vilka av dina marknadsinsatser som ger högst ROI och hur mycket försäljning de genererat.

När det gäller leadsgenerering med hjälp av Call to Actions är 1-3% av besökarna en rimlig förväntning. Det betyder alltså att 1-3 personer av 100 skulle klicka sig vidare till din landningssida där formuläret finns. När besökaren är på själva landningssidan är 10 procent ett bra mål att utgå ifrån.

Om vi till exempel hade 50 personer som klickade på vår första CTA och av fem av dem fyllde i formuläret på landningssidan skulle vi alltså ha en konverteringsgrad på 10% och i sin tur en framgångsrik CTA.

5. Så testar och optimerar du din leadsgenerering

När du arbetar med leadsgenerering med hjälp av Call to Actions kan det vara bra att göra små justeringar och se hur det påverkar konverteringen – dvs andelen besökare som väljer att fylla i formulären du har på webbplatsen.

Om jag ändrar Call to Actions text och dess färg samtidigt kommer det inte vara klart vilken av dessa ändringar som påverkade förändringen mest. Börja därför i ännu mindre skala och ändra endast färgen och se om klickfrekvensen ökar. Ändra sedan texten och se om den ökar ytterligare. Experimentera och mät och försök hitta ett format och placering av din CTA som genererar i så många klick och leads som möjligt.

Att prova sig fram med målet att optimerera webbplatsens leadsgenerering kommer inte bara hjälpa dig att skapa mer effektiva CTA men det kommer också ge dit en bättre uppfattning om vad dina besökare och kunder gillar.

Ladda ner guiden Leadsgenerering för B2B-marknadsförare