Konsten att gå från ingen mätning till att jobba datadrivet

datadrivet

På matematikvideo har vi under året genomfört ett projekt tillsammans med Magnus på Webbstrategerna i konverteringsoptimering. Målet var att öka konverteringarna för våra privatkunder. Under arbetet fick vi en del oväntade resultat som vi inte hade förväntat oss och som har förbättrat våra arbetssätt. Här berättar vi hur.

En väg mot datadriven marknadsföring

Visst mäter nog de allra flesta företag sin hemsidas antal besökare och vilka sidor som är populära. Detta är förstås viktig data och om man har nytta av den och använder statistiken så kan det ge mycket. Men att gå från detta mer observerande av data till att jobba datadrivet med konvertering kräver en del av organisationen. Förutom kunskaperna i ämnet så behöver ledning, marknadsföringsteam eller personer jobba tätt ihop med den tekniska utvecklingen. Dessa processer måste arbetas upp och kräver en del inledande möten. För oss som är ett litet företag är detta enklare men även vi fick lära oss mycket nytt och starta upp med mycket möten och diskussion. Vårt tips utifrån detta arbete med ​Matematikvideo.se är att inte underskatta tiden det tar att genomföra en sådan förändring.

Helt plötsligt försvinner också möjligheten att tro att något fungerar och istället prövar du att det fungerar. Det gör också att det tar längre tid i början men kortare tid i längden att göra förändringar. Längre tid för att du först måste sätta upp ett arbetssätt med korrekt mätning och hitta en konverteringstunnel på din sida att jobba med. Det tar också tid att sätta upp relevanta teorier om vad som kan prövas och sedan mäta resultatet. Men när dessa processer väl har satts på plats så får ledning och marknadsförare ett bättre beslutsunderlag vid förändringar. Så låt det ta tid i början så kommer det att lossna efter ett tag.

”Idag handlar marknadsföring till stor del om att löpande optimera och förbättra både aktiviteter och metoder. Därför är det en god idé att testa att jobba agilt med hjälp av en kvartalsvis marknadsplan.”

Din sajt med nya ögon

När man kört på ett tag med sin egen hemsida så är det lätt att bli hemmablind. Man tror att man är tydlig (vilket var fallet för oss) när besökaren i själva verket fastnar på oväntade och krångliga platser på hemsidan.

Här tyckte vi att det var mycket bra att ta in några andra kunniga ögon som enklare ser dessa problemområden och kan belysa dem. Du känner ju redan din hemsida på ett sätt som dina besökare inte alls gör. Därför är det bra att i dessa processer få hjälp att ompröva gamla designbeslut och kundflöden.

En av de mer givande delarna i vårt konverteringsprojekt var att helt tänka om hur besökaren går från just besökare till att registrera ett konto. För oss inkluderade det att titta igenom olika ingångar på sajten och att plocka bort hinder på vägen mot målet. Vi hade bland annat en krånglig registreringsprocess och rörig copytext. När vi väl hade förenklat detta gick vi från 5-8 gratisregistreringar om dagen till 20-30 gratisregistreringar. En rejäl ökning alltså.

Vad var mest oväntat?

Eftersom vi är en prenumerationstjänst där man betalar 89 kr/månad så var det intressant för oss att testa hur vi kan få folk att våga starta upp en prenumeration. I konverteringsprojektet så började vi med att ta en liten summa för de första sju dagarna men i diskussion med Webbstrategerna tog vi beslutet att testa vad som hände om man kunde starta gratis de 7 första dagarna. Detta trodde vi själva skulle ge bäst resultat.

Så vi satte upp ett test i ​Google Optimize​ för att testa hur många som påbörjade en prenumeration och vi mätte även hur många som stannade efter de inledande 7 dagarna. Till vår egen förvåning vann varianten där de först fick betala. Detta belyser verkligen vikten av att jobba datadrivet och att låta det få styra besluten. Detta sammanfattar också vad vi ville skriva och tipsa om i den här artikeln rätt bra. Det är verkligen framgångsrikt att implementera det här arbetssättet, även om det inledningsvis tar en del tid.

/Simon Rybrand

Smartoptics får 35x fler leads med Webbstrategerna & HubSpot

Smartoptics är ett internationellt B2B-företag som bl.a. hjälper regeringar, hostingleverantörer, universitet, sjukhus och datacenters att öka kapaciteten i sina nät med hjälp av speciellt framtagna produkter inom området WDM (Wavelength Division Multiplexing). 2016 beslutade de sig för att arbeta med Inbound Marketing tillsammans med HubSpot och Webbstrategerna. Sedan dess har Smartoptics nått enorma framgångar med sin digitala marknadsföring bl.a. 495% mer trafik från sökmotorer och 35 gånger fler leads.

Kund: Smartoptics AS
Huvudkontor: Olso, Norge
Typ av företag: B2B, Internationellt
Bransch: Teknik/IT
Lösningar: Webbplats, Inbound Marketing Management, Sökmotoroptimering, HubSpot, HubSpot Sales Pro, HubSpot CRM

 

Webbplats: www.smartoptics.com

495
Fler besök från Google
150
Fler ord i sökresultaten
3500
Fler leads

Utmaningen

WDM har länge varit det självklara valet för att transportera stora mängder data mellan datacenters. Men tekniken bakom Smartoptics produkter är mycket avancerad även för den mest insatta.

”Sättet vi jobbade med digital marknadsföring var förhållandevis begränsat,” förklarar Anette Engman, Marketing Coordinator på Smartoptics. ”Webbplatsen vi hade var produktorienterad och krävde i stort sett att besökaren skulle veta vad de letade efter.”

New call-to-action
Som ett förhållandevis litet bolag jämfört med de stora konkurrenterna var det därför en viktig utmaning för Smartoptics att nå kunderna tidigt i köpresan. Smartoptics behövde en webbplats som var enkel att hitta, vägledande och förklarande. Den behövde också omvandla besökarna till kontakter och leads.

Lösningen

Lösningen för Smartoptics blev en digital strategi som bestod av flera delar.

  • Ny inspirerande webbplats i WordPress
  • Smart sökmotoroptimering
  • Inbound Marketing Strategi
  • Innehållsproduktion
  • HubSpot Marketing Suite
  • HubSpot Sales Pro
  • HubSpot CRM

Steg 1. Ny inspirerande webbplats byggd i WordPress

En del av lösningen bestod av att bygga en skräddarsydd webbplats för Smartoptics där innehållet stod för det centrala. Bl.a. skapades avdelningen News & Resources – ett innehållsbibliotek där besökaren själv kan välja vilken typ av innehåll han vill läsa helt beroende på vilken utmaning just han eller hon har.

Steg 2. Inbound Marketing & Hubspot

Webbplatsen kompletterades sedan med HubSpot för att kunna ta hand om olika typer av inkommande leads på ett bra sätt. Webbstrategerna hjälpte Smartoptics att sätta upp HubSpot så att det gick hand i hand med företags affär och verksamhet på olika marknader.

”Vi började titta på olika alternativ för Inbound Marketing och Webbstrategerna rekommenderade HubSpot. De förklarade att det är det bästa alternativet för att arbeta strategiskt och effektivt med inbound marketing. Det kändes tryggt att Webbstrategerna hela tiden visade oss hur vi skulle använda HubSpot på bästa möjliga sätt.”

Innehållet togs fram i ett tätt samarbete med de duktiga konsulterna på byrån Hägvall & Sjöman.

Steg 3. HubSpot CRM och HubSpot Sales

Smartoptics tog ytterligare ett steg och bytte CRM från Microsoft 365 till HubSpot CRM. Största fördelen är att Smartoptics nu kan följa hela flödet från dess att en okänd person kommer in på Smartoptics hemsida till dess att han/hon är en nöjd kund. Genom HubSpot ser man därmed hur mycket en viss besökare småningom investerat i Smartoptics lösningar och varifrån personen först kom – t.ex. ett inlägg på LinkedIn eller från en sökning på Google. Detta ger ovärderlig kunskap om vilka marknadsaktiviteter som faktiskt ger bra ROI.

Att jobba med HubSpot ger Smartoptics:

  • Kunskap om vilka kanaler och aktiviteter som gett mest försäljning
  • Insikt om Smartoptics totala ROI av den digitala marknadsföringen
  • Förutsättningar att omvandla fler besökare till kontakter
  • Möjlighet att stänga fler affärer snabbare
  • Ett bättre samarbete mellan sälj och marknad
  • Total historik över varje enskild besökare på webbplatsen ger säljarna mer stöd

Vi ser varje månad en ökning både gällande trafik, leads och kunder. Det finns en tydlig koppling mellan vårt engagemang på nätet och vår försäljning.

Anette EngmanMarketing Coordinator, Smartoptics

Resultat

Fler besökare

Den nya sökoptimerade webbplatsen och det speciellt framtagna innehållet gjorde att synbarheten i sökmotorerna ökade starkt. Det totala besöksantalet har ökat kraftigt under samarbetet och fortsätter att växa. Till exempel ökade trafiken från de organiska sökresultaten i Google med hela 495% sedan Smartoptics började jobba med Inbound Marketing som sin marknadsföringsmetod.

Arbetet med HubSpot och Inbound Marketing påbörjades

Sedan HubSpot installerades och man började jobba med Inbound Marketing har synbarheten i sökmotorerna ökat lavinartat. Idag ligger man top 3 på Google för flera av branschens viktigaste sökord runtom i världen.

Antalet sökord som Smartoptics associeras med har ökat med 150% vilket betyder att det finns en enorm potential för ökad trafik, fler leads och fler kunder framöver.

Fler leads

Smartoptics märkte snabbt en ökning gällande inkommande leads som en direkt följd av att använda HubSpot som verktyg och Inbound Marketing som metod. Redan första året ökade antalet inkommande leads med 2000%. Ytterligare ett år senare har antalet leads ökat med hela 35 gånger (3500 %) sedan Inbound Marketing introducerades som marknadsföringsmetod.

Antalet inkommande leads ökar för varje kampanj som genomförs. Grafen visar tillväxten från början till dagens datum (april 2018).

Bättre samarbete mellan Marknad & Sälj

Säljteamet på Smartoptics använder idag HubSpot som sitt primära informationsverktyg. Redan när de får en notifiering om att någon är intresserad av att köpa Smartoptics produkter kan de se en historik kring vad personen har besökt för sidor, läst för artiklar eller frågat efter. Det gör affärsdiskussionerna mer konkreta och det blir snabbare till affär.

HubSpot ändrade verkligen hur vi jobbar med digital marknadsföring och försäljning. Det ger vårt säljteam information om våra kunder som helt enkelt inte var möjligt tidigare.

Anette EngmanMarketing Coordinator, Smartoptics

Sammanfattning av vad Inbound Marketing genererat för resultat

  • Trafiken från organiska sökresultatet har ökat med 495%
  • Antalet ord som Smartoptics rankar för i Google har ökat med 150%
  • Antalet leads har ökat med 3500%
  • Företaget ser en tydlig koppling mellan trafik, leads och affär
  • Positiv ROI redan första året
New call-to-action

Om författaren

Med 22+ års erfarenhet tillhör Magnus Brynestam (LinkedIn) en av pionjärerna inom digital marknadsföring i Sverige. Han har hjälpt 350+ kunder däribland popgrupperna ABBA och Roxette samt företag som Ericsson, Telenor och Telia att etablera och förbättra sin onlinenärvaro. Magnus är grundare och VD på Webbstrategerna och har en roll som senior digital strateg och Inbound Marketing konsult.

Vill du också ha 35x fler leads?

Vill vill höra vad du har för utmaningar och mål. Boka ett samtal med oss så hjälper vi dig vidare i dina funderingar. Ett samtal. Noll måsten.