Vad är SSL och hur viktigt är det?

vad-ar-ssl

Magnus Brynestam +Följ på LinkedIn
Hjälper B2B-marknadsförare nå fantastiska resultat
Sr. Digital Marketing Advisor, Webbstrategerna

82% av besökare lämnar webbplatser som inte är säkra. Vill du ta risken att förlora dina besökare?

Google har nyligen uppdaterat webbläsaren Chrome så att besökare varnas tydligare när en webbplats de besöker inte är säker. Detta skrämmer iväg många besökare och gör att de tvekar när det kommer till att fylla i formulär.

I dagsläget testar Google Chrome dessa nya funktioner och de flesta av oss har inte märkt av uppdateringen. Men om du t.ex. är på en hemsida som inte är säker och börjar fylla i ett formulär så kommer du ser en varning i Google Chromes adressfält som indikerar att den hemsida du besöker inte är säker. Med tiden kan denna tänkas bli ännu tydligare. Det har bland annat pratats om att den ska komma upp en röd varningstext.

Att inte ha en hemsida som är säker kan bl.a. sända följande signaler till dina besökare:

Att ditt företag inte är trovärdigt

Att hemsidan är gammal

Att besökarnas uppgifter riskerar att hackas när de fyller i formulär

Fördelar med att lägga till SSL på din webbplats och innehåll

Ditt företag upplevs som mer trovärdigt. Med SSL kan du bygga tillit med personer som besöker din webbplats och försäkra dig om att ditt innehåll är säkert. Eftersom besökare idag ser om en webbplats är säker eller inte visar du besökaren att du värderas deras säkerhet och integritet och skyddar deras information från potentiella hackers.

Du får ökad synbarhet i sökresultaten. Google har officiellt gått ut med att de hellre visar hellre upp sidor i sökresultat som är krypterade med SSL med än de som inte är det. Man kan helt enkelt säga att SSL idag är en förutsättning för trovärdig och värdefull information.

Vad är SSL – vanliga frågor och svar?

Hur fungerar SSL?

När du besökar en osäker hemsida kopplar din webbläsare upp sig mot den webbplatsen och sänder information offentligt. Att fylla i ett formulär eller att ange ditt kreditkort på en osäker hemsida innebär att hackare kan fånga upp informationen och stjäla dina uppgifter.

En hemsida som är skyddad med SSL kommer däremot att skapa en hemlig uppkoppling mellan servern där hemsidan ligger och din webbläsare. Hackare som försöker stjäla informationen kan därför inte komma åt den vilket innebär att informationen du delar på webbplatsen är säker. Den säkra anslutningen och autentiseringen sker i bakgrunden och är inget du egentligen märker av.

Hur vet man om en hemsida har SSL och är säker?

Det finns idag flera sätt att identifiera om en hemsida är säker eller inte. De mest uppenbara sätten är de rent grafiska som t.ex. din webbläsare visar.

Om adressen till en hemsida börjar med https:// så är sidan troligtvis säker. Osäkra hemsidors adresser börjar som regel med http://.

I vissa webbläsare som t.ex. Google Chrome, kommer adressfältet att informera dig om sidan är Säker eller Osäker. Ofta visas också en ikon i form av ett hänglås upp. Här kan du också få information om vad SSL är eller vad på sidan som inte är säkert.

Att din hemsida har SSL visas oftast med en ikon hänglås. Ibland är också sidan grönmarkerad.

Vissa webbplatser som t.ex banker eller e-handelssajter lägger också upp ikoner och certifikat på sin hemsida just för att förstärka informationen om att deras hemsida är säker.

Hur installerar jag SSL på min hemsida?

För att få SSL på din hemsida behöver du ett SSL-certifikat. Ta kontakt med ditt webbhotell eller hostingföretag. De säljer både SSL-certifikat och hjälper dig igång. Ibland köper du en årslicens men ibland ingår det gratis. Det finns olika nivåer av säkerhet och en del certifikat gäller endast din hemsida medans andra gäller många olika hemsidor. Därför skiljer sig priset också.  Absolut säkrast är det om du köper ett eget certifikat. Då blir det utfärdat till just ditt företag och innehåller information som domännamn, företagsnamn, adress, stad och land m.m. Normalt kostar ett SSL-certifikat ca >1000 kr/år för en domän.

Vad betyder SSL?

SSL står för Secure Sockets Layer och är standarden för att skapa krypterad trafik mellan en server och en webbläsare. SSL säkerställer att allt som skickas mellan webbläsaren och servern förblir privat. Tekniken används på miljoner webbplatser.

Du kan testa om du har SSL på din hemsida här

http://www.ssltools.com

Blir min adress ändrad när jag skaffar SSL?

Ja du kommer att få en ny adress eftersom prefixet ändras från http till https. Det är därför viktigt att all trafik som går mot den gamla adressen vidarebefordras till den nya. Detta är viktigt också ur sökmotoroptimeringssynpunkt eftersom Google och andra sökmotorer behöver veta vilken adress det är som gäller. Likaså behöver du ändra inställningar i Google Analytics och Google Search Console m.m.

Mitt råd är att du skaffar SSL idag både för att förebygga osäkerhet och att skydda dina besökares uppgifter.

Behöver du fler tips om hur du förbättrar din hemsida. Kontakta oss.

Artiklen är skriven av Magnus Brynestam. Följ mig på LinkedIn.

Rekommenderad läsning

Content marketing

Köpprocessen steg för steg – så formar du din marknadsföring efter kundresan

Har du funderat på hur det går till du ska köpa något? Hur du innan…
buyer persona - bild på kvinna som jobbar på cafe
Content marketing

6 misstag att undvika när du skapar en buyer persona

Inom B2B-marknadsföring är det vanligt att man använder sk. buyer personas - en slags fiktiv…

Så skapar du en bra rapport för digital annonsering (PPC)

PPC Rapport

Digital annonsering är enkel att mäta men svår att förstå. I denna artikel försöker vi förenkla begreppen och visa dig vilka mätvärden som faktiskt betyder något för ditt företag, dina chefer och ledningsgrupp.

För inte så länge sen gick det inte att mäta marknadsföringskampanjer med särskild stor precision. Marknadschefer brukade köpa upp en massa reklamplats på populära plattformar (TV, radio, tidningar, affischer etc.) och eventuella mätningar kretsade kring försäljning, varumärkesbyggande och publicitet. Och visst är det försäljningen som är det viktiga men jämfört med vad marknadschefer har att tampas med idag var den tidens mätningar rena barnleken.

Denna artikel visar dig hur du skapar en rapport som din chef eller ledningsgrupp har nytta av.  Syftet är att ta fram det bästa ur ditt arbete med digital annonsering och att lämna detaljerna till de som verkligen jobbar med det. Resultatet blir att du kan skapa intressanta och trovärdiga rapporter utan att riskera att läsaren drunkar i ett hav av irrelevant information och statistik.

Dela denna artikeln:

Så rapporterar du din digitala annonsering (PPC)

Det är lätt att bli alldeles för avancerad när det kommer till att rapportera digital annonsering och då i synnherhet Pay-Per-Click (PPC) som t.ex. Google Adwords, Facebook Ads eller LinkedIn Ads m.fl. Kom ihåg att ditt uppdrag förmodligen handlar om att ökad försäljning, att få fler bokningar eller att samla in fler leads. Ändå består de flesta PPC-rapporter av detaljerad statistik om vilka annonser som fungerar, hur mycket varje annons kostar eller hur många visningar annonsen haft.

afsdfdfasdfadsf

Men som alltid när det gäller mätning och rapportering av digital annonsering är syftet med att mäta PPC att få koll på hur pass väl dina marknadsaktiviteter hjälper dig att nå dina mål. Låt dig inte distraheras av mängden information utan kom ihåg att det som räknas mest är att ha ett fokus på det verkliga slutresultatet.

För att rapporten ska vara så värdefull som möjligt och hjälpa dig framåt i din marknadsföring bör den därför reflektera resultatet av den digitala annonseringen och fokusera på vad du får tillbaka (ROI – result of investment).

Förstå vilka mätvärden som är viktiga.

Innan du skapar en PPC-rapport bör du bestämma vilken typ vilken typ av information den som ska ha rapporten rent generellt bryr sig om. Det är bara slöseri med tid att skapa en rapport som inte samverkar med ditt företags marknadsföringsmål. Med PPC gäller ofta att ”less is more”. Parametrar som kostnad per klick och kostnad per konvertering borde presenteras på ett sätt som talar om om det var värt investeringen eller inte och för att ge en indikation om arbetet med PPC har förbättrats eller inte.

Här några av de absolut viktigaste mätvärderna som du kan visa din chef eller ledningsgrupp:

  • Försök att ha som mål att kunna berätta vad varje ny lead har kostat ditt företag genom PPC-arbetet. Denna kostnad kan du sedan använda för att optimera din digitala marknadsföring och kanske resulterar i att du ska satsa mer eller mindre på just digital annonsering.
  • Kostnad per kund
    Även detta mätvärde är av central betydelse. Hur mycket ditt företag investerat för varje ny kund är klart intressant och ger också en indikation för hur stor din marknadsbudget för vara framöver. Har du för lite pengar att röra dig med så kommer heller inga kunder. Men kan du svart på vitt visa vad en ny kund kostar i form av investeringar så kan du också motivera en större marknadsbudget.
  • Genererade intäkter/ROI
    Försök att uppskatta hur mycket varje ny kund i snitt köper för av ditt företag. Kanske har du möjlighet att spåra detta direkt (t.ex. om du jobbar med e-handel) annars får du göra en uppskattning av hur mycket en snittkund spenderar under sin ”livstid” som kund.
  • Total investering
    Det är klart intressant att se hur mycket arbetet med digital annonsering har kostat totalt genom att du lägger ihop alla kostnader under perioden.

Förenkla för de som inte jobbar med digital annonsering

Även om du känner till PPC väl så kanske de som ska läsa din rapport inte gör det. Använd därför ord som är enkla att förstå. Detta borde vara självklart men de som ska informeras behöver verkligen kunna förstå rapporten, inte bara bli imponerade av den. Information bör alltid förklaras utifrån vad den betyder för ert företag.

En PPC-rapport bör börja med det mesta värdefulla och sammanfatta hur PPC-arbetet gått. Därefter kan du gå igenom varje kampanj eller kanal. Här är ett exempel på vad en PPC-rapport kan innehålla:

Sammanfattningen

Sammanfattningen, som du gärna får inleda rapporten med, är troligtvis den som din chef eller ledning kommer lägga mest vikt vid. Kom ihåg att PPC i sig är en ganska detaljerad process och därmed också en ganska förvirrande rapport. Rapporten ska inte se ut som en flygplanscockpit och bör inte heller lägga fokus vid fel saker. Ska du eller någon annan dessutom rapportera andra marknadsaktiviteter som t.ex. SEO, Inbound Marketing eller e-postmarknadsföring så är det vettigt att hålla samtliga på en övergripande och värdefokuserad nivå. Försök därför att sammanfatta hela rapporten i en eller ett par enkla och överskådliga meningar. En riktigt proffsig rapport lägger mer vikt vid vad ni fått ut av den digitala annonseringen och mindre vikt vid detaljer.

Till exempel: Denna månad har vi genom PPC investerat 20 000 kr, genererat 3 kunder som har genererat 140 000 kr i försäljning.

Eller…

Denna månad har vi genom PPC investerat 20 000 kr som har genererat 15 nya leads som vi värderar till ca 300 000 kr.

Hos B2B-företag är köpprocessen betydligt längre än en månad och då kan man behöva fokusera på leads och stängda affärer istället.

Till exempel: Denna månad har vi genom PPC investerat 20 000 kr som genererat 12 leads vilket vi beräknar borde resultera i 2 nya kunder värderade till ca 100 000 k. Under perioden har vi också stängt 3 affärer från leads som kommit från PPC tidigare perioder. Den faktiska intäkten för PPC är därför 240 000 kr.

När din chef läser denna sammanfattning ger du all värdefull information om den digitala annonseringen på en gång utan att ställa krav på att andra behöver intressera sig för avancerad terminologi, hur många som klickat eller sett era annonser. Istället lägger du fokus på det verkliga värdet och vad marknadsföringssatsningen inneburit.

Detaljerad rapport om kampanjens prestanda

Det finns såklart dem som vill veta mer om PPC-kampanjerna. För att förtydliga hur väl kampanjerna har gått kan det det vara intressant att efter sammanfattningen ta upp vilken kanal som fungerat bäst under perioden. T.ex. om det är annonser i Google, på Facebook eller på LinkedIn. Genom att lägga mest fokus på den kampanjen visar du din chef att du har koll på vad som fungerat bäst och att du tänker ”dra nytta av” den lärdom du fått genom att t.ex. optimera övriga kampanjer.

I dina kampanjrapporter bör du har med information som budget, visningar, klick och konverteringar per kanal. Jämför gärna också hur det gått sedan förra månaden för att visa om det skett en förbättring eller försämring.

Återigen är det mest intressant vad du spenderat och hur mycket det gett tillbaka. Att enbart rapportera hur många som klickat eller sett dina annonser är i sig ointressant om det just inte är en profileringskampanj du drivit. Men har målet varit att t.ex. få in leads eller skapa försäljning så bör du sätta investeringen i direkt relation till vad du fått tillbaka. Glöm inte bort att på något sätt markera vilken kampanj eller kanal som varit mest framgångsrik. Det bör generellt vara den kanal som gett flest kunder per investerad krona.

Förslag på förbättringar

En annan anledning att ta fram en bra rapport för PPC och digital annonsering är att använda informationen till att förbättra. Fråga gärna din chef eller ledningsgrupp om de vill se någon annan information i nästa rapport. Och kom själv med förslag på hur rapporteringen kan bli mer värdefull.

Ta också för vana att avsluta rapporten med en del insikter om förbättringar du kan göra i själva PPC-arbetet kommande månad.

Även om du tar fram bra rapport så tycker vi du ska se den som ett förbättringsunderlag både gällande rapporten i sig själv och det som står i den. Inte sällan finns det kringliggande omständigheter som gör att rapporten en viss månad är orättvis att jämför med rapporten dessförinnan.

afsdfdfasdfadsf

Ett samtal. Noll förpliktelser.

Boka ett helt kostnadsfritt samtal med oss på Webbstrategerna.

10 kluriga sätt att sno konkurrentens digitala strategi

Är det helt fel att sno någon annans idéer?

Jag har nästan dåligt samvete av att skriva den här artikeln. Är det helt fel att sno någon annans idéer? Eller är det smart? Det kanske inte handlar om att stjäla utan snarare att inspireras, benchmarka och göra smarta val? I de flesta fall sitter det någon med liknande utmaningar som du själv och gör research för nästa steg i den digitala marknadsföringsstrategin. Så varför inte ha lite koll på konkurrenterna? Se vad de gjort för val av leverantörer, tjänster och system?

Vi har skapat en lista på saker du kan göra för att hålla koll på konkurrenterna. Använd listan för att inspireras, dra nytta av det arbete som redan gjorts i din bransch eller helt enkelt hitta och sno de bästa idéerna.

Hej, jag heter Magnus Brynestam och det driver den här bloggen om digital marknadsföring för företag.

Se vilka verktyg konkurrenten använder på sin webbplats

Vill du veta på vilka system och eventuella plugins din konkurrent använder för sin hemsida? Inga problem. Med tjänsten BuiltWith kan du få reda på precis allt om konkurrentens webb. Vilka system de använder, tjänster för annonsering, marketing automation, analysverktyg, leadsverktyg och mycket mer.

Loggar du in kan du dessutom se vilka system de haft historiskt sett och om de bytt till något nytt. Kanske använder du själv ett verktyg som det är dags att byta – då kan du se vad företag oftast bytt till. Fantastisk tjänst som både går att använda som benchmarking och leadverktyg eftersom du kan göra omvänd spårning och se vilka företag som använder en viss tjänst.

Ghostery är ett gratis plugin till Google Chrome och visar dig alla installerade script på en viss sida. Det räcker alltså att du går in på din konkurrents hemsida för att få upp en lista på alla tjänster företaget använder.

Detta går givetvis att använda för alla sajter och inte bara för dina konkurrenter. Sök upp företag som verkar vara i framkant och inspireras av deras val av verktyg och system.

Se vilka sökord dina konkurrenter rankar för i Google

Undrar du hur får dina konkurrenter sin trafik? Och vilka sökord de syns för men inte du? Med verktyget Semrush får du snabbt fram vilka ord som ger din konkurrent den mesta av deras organiska söktrafik. Du ser också vilka andra ord de syns på och kan med bara några klick få fram företag som också syns på de orden och vilka sökord de rankar för. På bara minuter har du fått tillgång till ovärderlig information som kan ge dig idéer för hur du får mer trafik till din webbplats.

Se varifrån konkurrenten får sin trafik

SimilarWeb kan du snabbt få reda på varifrån en viss webbplats får sin trafik. I en snygg översikt får du en uppskattad bild av fördelningen direkttrafik, länktrafik, söktrafik, trafik från sociala medier, e-post och annonsering. Siffrorna stämmer inte till 100% men det ger den en bild av hur konkurrenten får sin trafik.

Se vilka av konkurrenternas sidor som syns i Google

Ett väldigt enkelt sätt att se vilket innehåll som finns listat i Google är att göra en enkel sökning i just Google. Bara skriv site: domännamn.se så får du upp alla sidor som Google har indexerat. Det kan ge dig en snabb överblick över vilket innehåll din konkurrent har fokuserat på och kan ge dig idéer på innehåll som du kanske missat.

Se hur konkurrenten presenterar sig i sökmotorerna

När du ändå sökt upp vilka sidor din konkurrent har listade i Google så titta också särskilt mycket på HUR konkurrenten benämner sina sidor. Blir du sugen på att klicka på dem eller inte? Vad kan du göra bättre? Att övertyga en person att klicka på just din länk är en av de viktigaste åtgärderna du kan göra inom sökmotoroptimering. Har du en mer attraktiv copy än konkurrenten så är chansen att fler klickar på din länk trots att den presenteras längre ner (Click-Through-Rate – CTR). Märker Google att folk hellre klickar på dina sidor än konkurrentens kommer du så småningom att få högre placeringar.

Se när konkurrenten omnämns i sociala medier eller på nätet

Socialmention.com kan du få reda på när någon nämner ditt eller dina konkurrenters företagsnamn i sociala medier. Du kan också bevaka ämnen eller områden som du jobbar med. Socialmention söker igenom mängder av bloggar, microbloggar, bokmärkestjänster, bildbanker och videosajter för att presentera färsk och intressant statistik. Prova att söka efter ord som berör din bransch – då hittar du också vilka användare i sociala medier som är mest aktiva.

För detta ändamål kan du också använda Google Alerts där du enkelt kan ställa in när din konkurrent eller ett visst ord nämns på nätet. Då får du ett e-postmeddelande från Google så fort Google upptäckt en träff.

Ett annat bra verktyg för att bevaka vad som nämns i sociala medier är Mention.

Se vilka sidor och artiklar som delas mest i sociala medier

Mention och Socialmetion som nämnes nyss är båda väldigt bra tjänster. Men vilket innehåll som dina konkurrenter skriver om är faktiskt det mest popuära? Ahrefs.com har en superbra tjänst som tar fram det mest delade innehållet på en viss webbplats eller det mest delade innehållet från ett visst sökord. Det kan ge dig mängder av idéer för vilket innehåll du ska försöka skapa.

Se hur konkurrenterna utvecklat sin webbplats senaste åren

Har dina konkurrenter redan provat saker som du har i din plan? Kanske har de redan provat en förstasida som ser ut precis som den du planerar att skapa. Eller så har de försökt använda budskap som de sedan har lämnat. Använd Wayback Machine från Internet Archive för se hur en viss hemsida såg ut ett visst datum bakåt i historien. Bara skriv in adressen och  välj datum. Följ sedan utvecklingen genom att hoppa framåt i tiden för att bilda dig en uppfattning om hur utvecklingen gått.

Se vilka annonser konkurrenten har haft online

Ska du göra en annonskampanj (med banners) men är osäker på vad som funkar i din bransch? Då kan du använda WhatRunsWhere. Tyvärr fungerar denna tjänsten inte så bra i Sverige än men det går att hitta motsvarigheter till din bransch i UK, Tyskland eller USA som kan ge bra inspiration. Här kan du söka på ord eller företag och se alla annonser som matchar. Ser du t.ex. att annonser från större företag ser ut på ett visst sätt kan du med fördel prova att utforma dina egna annonser på liknande sätt – chansen att de fungerar är nämligen stor. Vet du inte vad du ska söka efter så välj bara bransch och låt dig inspireras av annonser från alla de största annonsnätverken och annonsörerna.

Se vilka ord konkurrenten betalar för i Adwords

I verktyget SemRush kan du se vilka sökord din konkurrent valt att betala för att synas med. Du får en bra lista där du ser vilka ord man valt att annonserna med, vad de i snitt har kostat och till vilken sida de länkar. Du kan också se de faktiska annonserna. Detta kan vara till stor hjälp när du ska utforma dina egna Adwords-annonser. En bra metod är också att inte bara titta på dina konkurrenter utan också på liknande företag i andra branscher. De som har en budget att arbeta med sponsrade länkar har också oftast annonser som fungerar.

Se vilken auktoritet konkurrentens webbplats har gentemot din

Det finns en rad mätvärden som talar om för bl.a. Google om din sida är trovärdig eller inte. Google har givetvis sina egna algoritmer för detta men ett av de mest använda externa mätinstrumenten är Moz Open Site Explorer. Här kan du se hur auktoritär din egen sida är och jämföra den med dina konkurrenter. Du kan se hur många sidor som länkar dina konkurrenter jämfört med dig och hur stor trovärdighet din domän har.

Se vilka som länkar till din konkurrent

Det finns flera verktyg för att ta reda på exakt vem som länkar en viss sida. På Ahrefs (igen) kan du se exakt vilken sida som länkar till dina konkurrenter men som inte länkar till dig. Du ser också hur populära dessa sidor är och om de t.ex. är delade i sociala medier. Detta vägs in när Google värderar din webbplats och hittar du en sida som du borde finnas med på så kontakta dem och tipsa dem om ditt företag. Det här kan också vara ett bra sätt att få reda på vilken typ av länkar din konkurrent har fått. Är det från diskussionsforum online? Via sponsrade fotbollslag eller är det kanske så att de köpt en massa länkar från ett seo-bolag. Länkar är ett av de bästa sätten att komma högre upp i sökresultaten. Andra tjänster som är bra är majesticseo.com och återigen moz.com.

Detta var några av de verktyg du kan använda för att inspireras av dina konkurrenter. Saknar du några verktyg så hör gärna av dig.

Lär dig Inbound Marketing Steg för Steg

Vill du få mer trafik och fler leads?

Boka in 30 kostnadsfri rådgivning där vi går igenom dina utmaningar, din potential och talar om hur du kan nå dit.

Lead Scoring – Hitta dina bästa leads

lead scoring hubspot

Så hittar du dina bästa leads  och identifierar vilka besökare som kommer bli dina nästa kunder.

Alla företag som använder sin webbnärvaro för att samla in och bearbeta kontaktuppgifter till potentiella kunder behöver en klar strategi för hur de ska bearbeta och vårda sina leads. Även när du fått en besökares e-postadress och namn är vägen lång kvar tills dess att de är betalande kunder. Din webbplats och e-postutskick kan vara till god hjälp för besökaren men hur vet du om besökaren är redo att kontaktas? Och hur kan du urskilja de bästa leasen från de mindre intressanta?

Det är här lead scoring eller leadskvalificering kommer in i bilden. För det första behöver du ett system för marketing automation eller leads management. I de flesta marketing automationsystem som t.ex. Hubspot, Marketo, Act On eller SharpSpring finns det någon form av inbyggt verktyg för lead scoring som kan hjälpa dig att välja ut de leads som med största sannolikhet kommer att vilja köpa av ditt företag. I den här artikeln dyker vi djupare i hur du med hjälp av information om dina leads kan avgöra om de är kvalificerade att jobba mot eller inte.

En introduktion till leadscoring

Lead scoring är ett förhållande enkelt koncept. Det är ett poängsystem som hjälper dig att fokusera på de prospekts och leads som med största sannolikhet kommer att vilja göra affär med företag.

Konceptet går ut på att varje besökare får poäng baserat på sitt onlinebeteende, t.ex. vad hon tittar på när hon besöker din webbplats eller vilken information hon matar in när hon t.ex. laddar ner något intressant innehåll. Ju fler poäng hon samlar ihop desto högre Lead Score får hon och desto större chans är det att hon så småningom kommer bli en kund. Hon har helt enkelt visat större intresse för att köpa dina produkter eller tjänster än den genomsnittliga besökaren.

En studie som Gartner gjort visade att över 70% av alla leads förloras just pga dålig uppföljning. Genom att poängsätta dina besökare kan du välja vilka personer du ska bearbeta och därmed koncentrera din kommunikation med dina viktigaste besökare

Att välja kriterier för lead scoring

Exakt hur poängsystemet ska användas skiljer mellan olika företag men poängmodellen är i princip densamma. En bra början är att dela upp poängen i två delar: statiska och dynamiska kriterier. De statiska inkluderar all permanent information såsom namn, företagsnamn, e-postadress, roll, region osv. Ju mer din besökare påminner om din idealkund eller persona desto högre poäng bör hon få.

Statiska kriterier för lead scoring

Inom Lead Scoring kan statistiska kriterier kan vara nog så viktiga för att välja ut vilka leads som är bra jämfört med lite sämre. Du kan i dina formulär runt om på webbplatsen ställa olika frågor till dina besökare som hjälper dig att urskilja leads som matchar din målgrupp och idealprofil. Exempel på sådana är:

  • Roll: Genom att identifiera om din besökare besitter beslutsroll eller inte kan du prioritera leaden genom smart poängsättning. Har besökaren t.ex. en chefsposition bör hon kanske få fler poäng än någon som är en student. Föredrar du att vända dig till administratörer eller någon i mellanskiktet av organisationen ger du dessa roller högre poäng istället. Allt handlar om hur din ideal-lead ser ut.
  • Region/Geografi: Finns det vissa länder eller områden du arbetar mer fokuserat mot? Poängsätt då dessa efter prioritetsordning. Ju mer intressant regionen är för din verksamhet desto högre poäng kan du ge.
  • Bransch: Riktar du dig mot en särskild bransch? Eller finns det vissa branscher du inte vill jobba mot? Gradera de bästa branscherna så att ditt system kan hjälpa dig att prioritera de olika typerna av leads.
  • Företagets storlek och omsättning: Ofta avgörande för vika leads man vill prioritera i sitt säljarbete. En mycket intresserad inköpare på ett stort företag är kanske borde få fler poäng än en på ett litet enmansföretag trots att de arbetar inom samma bransch.

Dynamiska kriterier inom lead scoring

Lead scoring består dock mestadels av dynamiska kriterier – d.v.s. kriterier som kan ändras beroende på besökarens beteende. Exempel på sådana kriterier är:

  • Besökta sidor: Om en besökare tittar på en sida på din webbplats som kännetecknar ett intresse att bli kund, t.ex. din prislista, borde du poängsätta denna händelse som en indikation av just ett visat köpintresse.
  • Nedladdningar: För varje gång en lead laddar ner något bör du poängsätta detta. Ge fler poäng hon samlar på sig desto ju längre fram i beslutsprocessen kan hon tänkas vara. Poängsätt också innehåll olika och basera ditt poängsystem efter hur intresserad kontakten är av ett köp. Att ladda ner en referenslista eller case study är t.ex. mer värt än en generell e-bok om ett visst ämne.
  • Engagemang: Att öppna och framförallt klicka i dina mailutskick visar att kontakten är och fortsätter vara intresserad av ditt företag. Likaså om hon interagerar med dina inlägg i sociala medier genom att exempelvis gilla eller dela. Värdesätt detta och öka gärna poängen om detta sker vid upprepade tillfällen.

Utöver dessa riktlinjer kan du också sätta negativa poäng som gör att du helt enkelt sänker kontaktpersonens sannolikhet att köpa beroende på hennes beteende eller någon information du fått reda på. Det kan var personer som är utanför en region där du verkar eller som tillhör konkurrenter eller partners eller kanske någon som inte varit aktiv på mycket länge.

I ditt marketing automationsystem kan du också sätta upp notifieringsmail som går till dina säljare när en lead kommit upp i ett visst antal poäng. Om du t.ex. ställer in att en lead anses som kvalificerad lead när hon kommit upp i 50 poäng kan du ställa in så att ett mail går till ansvarig säljare när detta händer.

Manuell uppdatering av dina besökares lead score

En del uppgifter går helt enkelt inte att samla in via webben. Men det kanske är information du känner till ändå. Kanske har personen ringt in på din telefonsvarare? Eller så har du hört att personen pratat med något annan på ditt företag? För då in detta manuellt och låt även dessa sakerna spela in i poängbedömningen av din kontakt.

Varför är lead scoring så viktigt?

Att arbeta med lead scoring underlättar för hela din organisation. Du kan med hjälp av lead scoring säkerställa att din dyrbara tid och företagets resurser går till relevanta och intressanta leads istället för slumpvis utvalda personer som råkat fylla i ett formulär. Målet är att öka konverteringsgraden i förhållandet lead till kund. Enkelt uttryckt bör dina säljare sälja mer till ett färre antal kontakter än de gör genom att jobba mot alla kontakter i din databas. Om de i normala fall hade gjort affär med 20% av dina leads är det mycket möjligt att de med lead scoringens hjälp kan göra affärer på 50% av de utvalda leadsen istället. Lead scoring sparar tid, resurser och levererar betydligt högre ROI.

Ladda gärna ner vår mall som innehåller förslag, exempel och över 175+ idéer på saker du kan poängsätta genom information du samlar ihop om dina leads. Lycka till och hör av dig om du vill diskutera hur ditt företags lead scoringmodell kan se ut.

Ladda ner gratis Excelmall för budgeting och ROI

”Webbmatte för B2B” Vad får ditt företags webbnärvaro kosta?

Ett företags webbnärvaro är tänkt att vara en investering. Vi har alla en förväntan att webbnärvaron ska åstadkomma något och att ge oss något i retur. Exakt vad är alltför ofta outtalat och svårvärderat. Webbstrategerna hjälper dig på traven genom att visa hur du räknar ut vad din webbnärvaro får kosta.

För att visa hur du kan räkna ut vad din webbnärvaro får kosta gör vi ett enkelt räkneexempel. I exemplet utgår vi från ett B2B-företag vars webbplats har till uppgift att bekräfta företaget och att skapa kontakt med potentiella kunder.

Steg 1. Vad genererar en ny kund?

Låt oss säga att en snittkund i ditt B2B-företag handlar för 120 000 kr/år. Tänk då på att det förmodligen är i ett personligt möte med en säljare som affären och offertprocessen drar igång på allvar. Du behöver först uppskatta hur stor andel av kontakterna webbnärvaron etablerar som leder till affär.

Blir det affär i 2 av 10 kontakter är alltså andelen 20%. Varje ifyllt formulär som ger en kontakt på företagets webbplats eller ett samtal till det säljnummer du har på webbplatsen (och enbart på webbplatsen) bör alltså kunna värderas till 24 000 kr (20% av 120 000 kr).

För att få tillbaka 24 000 kr på vår onlineinvestering behöver vi alltså 5 besök som tar kontakt med oss.

Steg 2. Vad säger budgeten?

I vårt exempel förväntar sig företagsledningen att webben ska hjälpa till att dra in beställningar för en miljon kr under året. Eftersom vi nu vet hur många kontakter webben behöver etablera åt oss för att få in 24 000 kr kan vi enkelt räkna ut att det behövs 41-42 st för att få in en miljon (1 000 000 / 24 000). D.v.s ca 4-5 st per månad (med tanke på semestrar etc.).

Steg 3. Gör lämpliga förbättringar

För att kunna få 4-5 personer att ta kontakt med företaget varje månad behöver vi troligtvis stärka vår tillströmning av besökare men framför allt öka vår webbplats övertygelseförmåga. Därför kan vi effektivisera företagets webbnärvaro genom att exempelvis:

  • Försöka få mer relevant trafik till webbplatsen(d.v.s. besökare som faktiskt är intresserad av att göra affär med företaget). Detta kan exempelvis göras genom att verka mer frekvent i sociala medier eller med effektiv offline-marknadsföring såsom kraftfulla annonser eller relevanta mässor.
  • Försöka höja omvandlingsfrekvensen på webbplatsen(d.v.s. att få större andel besökare att utföra vår önskvärda handling – att ta kontakt med företaget). Enklaste metoden är att be om det och att göra det enkelt för besökaren att hitta till kontaktformulären etc. Allt som rör webbplatsens genomslagskraft kan förbättras; design, navigation, användarvänlighet, typografi, illustrationer, flöden m.m.

Ett av de snabbaste sätten att optimera webbplatsen till att nå dina uppsatta mål är att experimentera. Det görs enklast genom att visa olika versioner av ditt företags webbplats för olika besökare. Ditt statistikprogram håller koll på vilken version som genererar flest kontakter.

Det här sättet gör det enklare för dig att värdera ditt företags webbplats. Genom att veta hur mycket den förväntas att ge dig kan du också tilldela den en lämplig budget utan alltför stor chansning. Tänk bara på att webben ofta används i andra syften än försäljning och att många affärer som blir av ”offline” ofta har webben att tacka ändå tack vare att kunden besökt webbplatsen eller hört gott om företaget på nätet.

Webbstrategerna kommer att återkomma till omvandlingsfrekvens och målstyrning längre fram i bloggen. Under tiden är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig framåt mot en effektiv webbnärvaro.