Så får du fram du dina sökord i Google Analytics

analytics-search-console

Visst vore det bra att få veta vilka sökord din hemsida rankar för på Google? Och visst vore det bra att få se detta direkt i Google Analytics så att du kan spåra vilka sidor besökarna landar på? Detta var standard i Google Analytics tidigare men av någon anledning togs denna funktion bort. Men det finns en ganska enkel lösning för få tillgång till de flesta sökorden igen. Vi berättar hur.

Det första du behöver göra är att se till att du har ett konto på Google Search Console. Google Search Console är Googles tjänst för webmasters och ger dig bl.a. information om hur din hemsida placeras i Googles sökresultat (tjänsten hette förut Google Webmaster Tools). Om du inte redan registrerat din hemsida i Google Search Console så ska du göra det på en gång här. Se till att du använder samma e-postadress som du använder för Google Analytics. Får du problem så läs våra förslag på lösningar längre ner i denna artikel.

När du har ett konto på Google Search Console kan du koppla ihop detta med Google Analytics – då får du upp en lista på vilka sökord din hemsida syns för på Google. Åtminstone en stor del av dem. Gör så här:När du har ett konto på Google Search Console kan du koppla ihop detta med Google Analytics.

Gör så här:

1. Gå in på ditt Google Analyticskonto och välj den profil/hemsida du vill använda.

2. Gå till Förvärv -> Search Console -> Frågor
Nu borde du se en bild som ser ut ungefär som denna. Klicka på knappen Ställ in Search Console för datadelning.

Här under Frågor kan du koppla ihop Google Analytics med Google Search Console
Klicka på knappen för att välja vilken hemsida/egendom du vill koppla ihop
New call-to-action

Du kommer nu till Inställningar för egendom. Här finns ett menyval som heter Produktlänkar och därunder en länk som heter Alla produkter.

 Leta reda på Search Console och klicka på knappen Länka Search Console.

3. Välj Redigera. I listan som kommer listas alla hemsidor som ditt konto har åtkomst till – välj vilken webbplats/egendom du vill länka till ditt Google Analytics. Klicka på Spara.

4. Nu har du tillgång till flera nya rapporter där data hämtas från Google Search Console. Observera att det kan ta 24-48 h innan någon data visas så har tålamod.

Dina nya sökordsrapporter

Den mest intressanta rapporten tycker vi är Sökordsrapporten (Frågor). Den hittar du på samma plats som där vi gjorde inställningen. D.v.s. Förvärv->Search Console->Frågor.

Den visar vilka ord du rankar för, hur många visningar du har fått i Google och på vilken position dina länkar visats. Genom att använda verktyget, filtrera och sortera så kan du få rapporten precis som du vill. Kanske vill du t.ex. visa de ord som gett mest trafik men där personer inte stannar särskilt länge på din sida. Eller varför inte ord som du vill synas på men som du hamnar för långt ner i sökresultatet för att få någon trafik.

Här under Frågor kan du koppla ihop Google Analytics med Google Search Console
Klicka på knappen för att välja vilken hemsida/egendom du vill koppla ihop

(Statistiken är enbart ett exempel)

Det finns också en annan vy som är intressant – den heter Målsidor och visar dig vilka sidor dina besökare kommer till och hur de ligger till i Googles sökresultat. Du hittar den under Förvärv->Search Console->Målsidor. Du kan använda den här rapporten bl.a. för att:

  • Förbättra relevansen i innehållet för just det sökord som ger din landningssida trafik
  • Förbättra kvaliteten på ditt innehåll
  • Komma på ideer på annat innehåll som dina besökare kan tycka är av intresse
  • Komma på produkter att sälja eller sidor att länka till från dessa sidor
  •  Hitta idéer för vad nästa steg för dina besökare bör vara – har de sökt på ett visst ord kanske de är intresserad av ett nästa steg – det är ditt jobb att hjälpa dem vidare i din köpresa

Vanliga problem och hur du löser dem

Att göra den här inställningen är ganska enkel men ibland stöter man på problem. Detta kan hända om du t.ex. inte använder samma e-postadress i Google Search Console som du har i Google Analytics. Ett sätt att hantera detta är att skapa en unik adress för varje hemsida och använda den adressen i alla Googles (och andras) verktyg. Du kan dock numera vara inloggad med flera adresser samtidigt så Google bör hitta din hemsida ganska enkelt. Om inte så kan du enkelt registrera en ny Gmailadress och ge access till både Google Search Console och Google Analytics till denna adress.

Det kan också hända att du har flera versioner av din hemsida i Google Search Console. T.ex. kanske du har en https och en http-adress. Se till att du kopplar ihop den version som spårar de verkliga besökarna.

Ladda ner gratis Excelmall för budgeting och ROI

Nyfiken på varifrån din konkurrent får sin webbtrafik?

Boka en kostnadsfri konkurrensanalys och få reda på vilka sökord dina konkurrenter rankar för på Google. Du får också värdefull information om varför de lyckas och vad som gör dem framgångsrika på nätet.

Knepen som ger dig fler länkar än konkurrenten

lead scoring hubspot

11 länktips som tar dig högre upp i sökresultaten

Länkar – webbens guld? Att ha länkar till din webbplats är en av de starkaste förutsättningarna för att din webbplats ska märka ut sig i bruset. Länkarna berättar för sökmotorer som Google att andra tycker att ditt innehåll är värt att länka till. Ju mer betrodda dessa sajter är – desto mer kraft får din webbplats.

Vi har samlat ihop några tips på hur du kan få fler länkar till din webbplats redan idag.

Anmäl ditt företag till de bästa listningssajterna

Att ha en profil eller sida på portaler med länkregister kan hjälpa till att öka antalet länkar till din webbplats. Även andra sidor som inte erbjuder länkar kan vara bra att synas på. Dessa kallas ofta för citation websites och nämner ditt företagsnamn och adress utan att tvunget länka till din hemsida. Detta visar att ditt företag är värt att nämna och kan påverka t.ex. Google att visa din sida högre upp i sökresultaten. Finns ditt företagsnamn t.ex. nämnt på en Wikipediasida så är detta väldigt bra. Men även andra enklare portaler kan tillföra ett värde.

Här finns länkar till några av de mest populära sajterna där du kan få ditt företag omnämnt och ibland också länkat:

Få kostnadsfri analys av din webbplats och dina konkurrenter

Skapa sidor i lokala företagsregister

Genom att skapa en sida för ditt företag i populära lokala företagsregister. Dessa kan vara ”telefonkataloger” eller länkbibliotek som t.ex. din kommun har hand om. Att få länkar från lokala sidor visar sökmotorerna var du huserar och gör det enklare för dem att välja just din sida när någon från denna region letar efter information om dina produkter eller tjänster.

Att se till att du har en närvaro överallt där dina potentiella kunder kan tänkas hitta dig är en viktig del av en lokal marknadsföringsplan. Detta är inget du bör skjuta upp utan se det istället som en fundamental del av ditt företags webbnärvaro.

För att hitta ett företagsregister i din region föreslår vi med att du börjar söka på Google efter företagsregister stad t.ex. företagsregister linköping

Skapa en sida på Google+ My Business

Att skapa en Google+ sida för ditt företag hjälper till att binda din webbplats till en specifik plats. Google använder sedan den information för att lämna rätt sökresultat till rätt person.

Du kan skapa din sida här: https://www.google.com/business/ 

Om ditt företag finns på en enda plats, länka profilen till din webbplats. Om ditt företag finns på flera platser så kan du länka till respektive sida som handlar om den aktuella platsen t.ex. www.dittföretags.se/stockholm.

För att hjälpa sökmotorerna att förstår var ditt företag finns, inkludera din stad på din webbplats eller lokala webbplatsers titel, rubrik och URLer.

Identifiera auktoritära webbplatser i din bransch

Genom att få länkar från andra webbplatser till din sajt ökad du din egen auktoritet. Det betyder att sökmotorerna förstår att din webbplats har ett bättre rykte än andras och ökar chanserna för just din sida att hamna högt upp i sökresultaten. Försök få en blandning av länkar från olika webbplatser och fokusera inte på kvantitet utan kvalitet. Med kvalitet menar vi länkar som kommer från webbplatser som i sin tur har gott renommé helst inom din egna bransch.

Det finns många olika sätt att ta reda på vilka sidor detta är. Och att sedan välja ut vilka av dem du kan tänkas få en länk ifrån kan kräva sitt detektivarbete. Ett sätt att använda betaltjänster för detta där du t.ex. kan skriva in konkurrenter och hitta vilka länkar dessa har men inte du. Ett annat kostnadsfritt sätt är att använda Google och helt enkelt söka sig fram.

  1. Gå till Google och sök efter ett begrepp som rör din bransch
  2. Välj ut en eller flera av länkarna på förstasidan av sökresultatet t.ex. www.adressen.com/undersida
  3. Gör en ny sökning där du skriver link:www.adressen.com/undersida
  4. Du får då fram en lista på sidor som länkar till den aktuella sidan.
  5. Besök dessa länkar och se ifall du hittar någon du tror skulle kunna länka till dig
  6. Kontakta iså fall den hemsidan och anmäl/föreslå ditt företags webbplats

Skapa en lista av branschledande företag och bevaka dem

Gör en lista av företag som du anser är ledande inom din bransch. Besök deras sidor och försök hitta webbplatser och företag som de nämner eller länkar till.

Det kan t.ex. vara:

  • Branschorganisationer
  • konferenser relaterade till er bransch
  • pressreleaser som de har gjort tillsammans med andra företag
  • certifieringar
  • leverantörer
  • partners
  • lagar
  • publikationer

Försök också att identifiera de bästa bloggarna för din bransch – vem för diskussionen? Vem lyssnar folk på?

Skapa innehåll med input för branschledarna

Skapa innehåll med input från ledarna från din bransch. Du ska såklart inte sno det de skriver men du kan reflektera och utveckla och sätta samman dennes reflektioner med andras. Det kan hjälpa dig att få länkar från dem eller från andra som tycker att det du skriver om är intressant.

Ett annat intressant sätt att komma närmre dessa ledare är att starta ett samarbete. Kanske kan du be dem skriva ett gästinlägg på din blogg, ett förord till en e-bok eller helt enkelt vara med på en invervju.

Blogga ofta och håll uppe tempot

Dina läsare märker om du är ambitiös eller inte när det kommer till bloggning. Försök ha en ihållande takt och tänk på hur din publik uppfattar dig. Med tiden kommer du anses vara en förebild för den egna branschen och kommer att få länkar från inlägg som i ovan nämnda scenario – fast ombytta roller.

Blogga om nyheter i den egna branschen

Att förtjäna ett gott rykte för att vara snabbt ut med branschens nyheter kommer att öka dina chanser att få länkar. När en nyhet som påverkar din bransch kommer ut i medier kan du absolut hoppa på den vågen och förmedla dina egna intryck och tolkningar. Detta gör att människor kommer vilja länka till din artikel – framför allt från sociala medier.

Inkludera externa länkar i dina bloggposter

Var inte rädd för att länka till andra sajter inom din bransch. Det bevisar att din webbplats är seriös och ökar relevansen för det du skriver om. Dessutom kommer de du länkar till märka att du länkar vilket du kan få igen framöver.

Skapa visuellt innehåll som t.ex. infographics

Infographics tenderar att vara en sorts innehåll som lätt går viralt. Om det går att skapa visuellt tilltalande grafik som beskriver t.ex. statistik eller fakta om din bransch så gör det.

Gör ditt innehåll delningsbart för sociala medier

Det kan tyckas som ett enkelt knep – men faktum är att många fortfarande missar att ha delningsknappar på sin webbplats. Delningsknapparna har en bevisad effekt att få folk att dela o minskar jobbet de själva måste göra för att publicera i sociala medier.

Ladda ner guiden Leadsgenerering för B2B-marknadsförare

Räkna ord för SEO | Gratis ordräknare för din hemsida

räkna ut ROI - budget

Räkna antal ord i din text. Använd vår ordräknare.

Texterna på din hemsida bör bestå av minst 300 ord. Varför? Det är enklare för långa sidor att synas i sökmotorer än vad det är för sidor som är korta. Men texterna ska också vara lättlästa, engagerande och värdefulla för dina läsare – en kombination som inte alltid är så enkel.

Ordräknare

I ordräknaren kan du skriva eller klistra in din text och direkt se det antal ord texten innehåller. Läs mer längre ner om varför antalet ord och kvaliteten på dina texter är viktiga för SEO.

Gratis mall: Budgetmall i Excel för  Digital Marknadsföring 2018

Varför är det viktigt att räkna ord på en sida?

Om du skriver långa inlägg eller sidor så har du större chans att den sidan hamnar högt upp i Google. Anledningen är att Google får större möjlighet att bedöma hur relevant din text är i förhållande till andras texter. Antalet ord gör det enklare för Google att avgöra exakt vad din text handlar om. I en kort text är denna möjlighet begränsad. Här är några av fördelarna med längre texter:

  • Du kommer synas högre upp i sökmotorerna
  • Du har större möjligheter att synas för flera liknande sökord (long tail)
  • Du behöver inte ha med ditt sökord onaturligt många gånger (som man ofta upplever i kortare texter)
  • Du har större möjlighet att engagera läsaren
  • Chansen ökar att läsaren delar din sida eller artikel i sociala medier
  • Du visar på Google att din sida är mer ambitiös än dina konkurrenters

Kvaliteten på texterna är viktigare än längden

Att skriva texter med hög kvalitet är svårt. Nackdelen med sidor med ett högt antal ord är att de kan vara svåra att läsa och ta till sig. Du behöver vara en duktig skribent för att kunna hantera sådana texter. Långa texter kan också skrämma iväg dina besökare.

  • Läsaren kommer inte läsa hela artikeln
  • Många kommer lämna din sida och aldrig återkomma
  • Besökare kommer inte dela artikeln på sociala medier
  • Besökaren tappar förtroende för ditt företag

Tips för bättre läsbarhet i långa texter

Om din sida är väldigt lång, försök då att inleda med någon form av innehållsförteckning eller sammanfattning så att du guidar läsaren igenom vad man kan förvänta sig att få ut av din sida.  Se också till att använda korta stycken och håll texten tydlig och koncist. Använd många underrubriker och skriv på ett sätt som är tilltalande och engagerande. Använd korta meningar och undvik svåra ord.

Att ta hand om användaren är viktigare än antalet ord

Att svara exakt på hur stort antal ord dina texter ska innehålla går inte. Istället tycker vi du ska fokusera på användarupplevelsen. Se till att texterna är värdefulla och att de verkligen adresserar ämnet du skriver om. Ställ dig själv frågor som:

  • Har jag svarat på möjliga frågor eller funderingar som läsaren kan ha?
  • Har jag förklarat frågeställningen på bästa möjliga sätt?
  • Är mitt innehåll lätt att förstå av min målgrupp?
  • Är mitt innehåll unikt och värdefullt
Ladda ner gratis budgetmall för digital marknadsföring 2018