Kunskap & insikter i vår ständigt växande blogg om

Digital marknadsföring & försäljning för B2B

Här samlar vi tips, inspiration och ger expertråd kring hur du får dina B2B-affärer att växa med digital marknadsföring och försäljning.

Senaste inläggen

lead - så kvalificerar du dina leads
Inbound marketing

Så kvalificerar du dina leads – från okänd besökare till återkommande kund

I den här artikeln beskriver vi olika typer av leads och de steg som en kontakt går igenom inom inbound marketing.
HubSpot

Webbstrategerna utsedd till Platinum-partner till världsledande HubSpot

Man måste inte vara stor för att göra stor skillnad. Det handlar om att besitta rätt kompetens och erfarenhet inom digital försäljning och marknadsföring, i kombination med en styrka i att kunna vägleda stora företag…
Kvinna som visar ett bra kundcase
Content Manager

Så skapar du kundcase som bygger förtroende hos dina köpare

Lär dig konsten att presentera företagets framgångar med övertygande kundcase. Här förklarar vi varför det är viktigt med bra kundcase och guidar dig i hur du gör för att skapa dem.
Kvinna som visar ett ökat resultat
Hemsidor

Anpassa din webbplats för att stötta dina kunders köpresor

9 områden att fokusera på för att omvandla din webbplats från att bara existera på webben till att aktivt attrahera och driva in dina potentiella kunder - en perfekt inbound marketing sajt.
pain points - bilkö
Content Manager

Så identifierar du dina kunders pain points

Skapa innehåll som vänder sig just till din målgrupp och tar upp deras utmaningar så ökar du chansen till kontakter, leads och fler stängda affärer.
Sales Enablement

Hur du boostar din B2B-försäljning genom att hjälpa dina köpare

Dagens köpare gör majoriteten av sin köpresa själva. Det innebär att du som säljare inom B2B har nya utmaningar för att påverka ditt resultat och nå upp till din budget. Men genom att ställa om…
SEO- att synas på Google.
SEO

Så får du din hemsida att synas på Google

Här får du våra 9 bästa tips för att få ditt företags hemsida eller blogg att synas på Google och få mer trafik, leads och kunder.
HubSpot forms
HubSpot

HubSpot-formulär som ger dig konvertering

Lär dig om vilka formulär som finns i HubSpot och hur du skapar bra formulär anpassade för din Inbound marketing.
inbound marketing innehållsideer
Content Manager

5 innehållsidéer som driver försäljning

Du har säkert redan en beskrivning av din produkt eller tjänst på din webbplats. De här 5 innehållsidéerna hjälper dig att sälja den. Vid varje större investering finns en oro kring att göra fel val.…
inbound marketing strategi - undvik fallgropar
För ledningsgruppen

Så undviker du fallgroparna med inbound marketing

Allt fler B2B-företag inser hur man som organisation behöver forma sin marknads- och säljprocess för att möta kunden i köpresan. Svaret för många är Inbound Marketing. Men att lyckas med inbound är inte alltid så…
b2b marknads- och säljstrategi
För ledningsgruppen

Därför behöver B2B-företag ändra sin marknads- och säljstrategi

Köpprocessen inom B2B har förändrats. Det måste din säljstrategi också göra. Dagens B2B-kunder spenderar runt 2/3 av köpresan på att samla in, gå igenom och få klarhet i information som ibland är motstridig eller oklar.…
marknadsteam-b2b-forsaljning
För ledningsgruppen
Vilken inverkan har marknadsteamet på b2b-försäljningen?
innehållsmarknadsföring
Content Manager
3 anledningar att din innehållsmarknadsföring inte fungerar (och hur du fixar det)
Egenföretagare B2B Inbound marketing
Content Manager
Så tar du fram innehållsidéer för din inbound marketing
content manager visar innehåll för ämnesexpert på balkong
Content Manager
Varför du behöver en content manager i ditt marknadsteam
Kvinna på cafe räknar på vad inbound marketing kostar
Content Manager
Kostnaderna som följer med inbound marketing
marketing automation systems software
Hemsidor
Alternativ till HubSpot – så väljer du rätt marketing automation system
Content marketing
Köpprocessen steg för steg – så formar du din marknadsföring efter kundresan
storytelling inom inbound marketing
Content Manager
Därför ska du använda storytelling i din marknadsföring
Betald media
Så planerar du ett lyckat webinar – checklista
b2b marknadsföring, b2b-marknadsföring, marknadsföring för business to business
Content marketing
B2B-marknadsföring – fördelarna med Inbound Marketing för B2B-företag
seo - sökmotoroptimering - inbound marketing
För ledningsgruppen
Hur räknar man ut ROI av marknadsföring?
marketing automation sverige - hubspot - inbound marketing stockholm
För ledningsgruppen
5 KPI:er som ledningen älskar
hubspot crm tjej titta på ipad
Content Manager
33+ Hubspotfunktioner du inte vill vara utan
content marketing strategi - kvinna arbetar hemma med barn
Content Manager
5 tips som hjälper dig igång med content marketing
Content marketing
3 content marketing-trender du måste känna till
agil marknadsplan
Content Manager
Därför ska din marknadsplan vara 90 dagar
Stora guiden om CTA
Call to Action
Hur du skapar en CTA som fungerar – stora guiden om Call to Actions
gratis bildbank bildbanker
Content Manager
Gratis bildbank för ditt innehåll
smarta mål SMART
För ledningsgruppen
Smarta mål gör dig till en bättre marknadsförare
datadrivet
Kundcase
Konsten att gå från ingen mätning till att jobba datadrivet
Content Manager
Vad är en persona?
Lagar & Krav
GDPR i Sverige – Sammanfattning av GDPR för svenska företag
HubSpot forms
Content Manager
Så blir du kung på Inbound marketing
Inbound marketing
Vad är en landningssida?
Inbound marketing
Smartoptics får 35x fler leads med Webbstrategerna & HubSpot

Vem riktar sig den här bloggen om digital marknadsföring till?

För att göra det enklare för våra besökare att hitta inspiration och kunskap kring digital marknadsföring för B2B har vi valt att kategorisera bloggen efter vem du är och vilket område du är mest intresserad av. Fokus ligger på inbound marketing och demand generation och vi strävar efter att rikta de mest konkreta tipsen om digital marknadsföring för medelstora och större B2B-företag.

När vi skriver artiklar riktar vi oss särskilt mot:

Marknadsteam som ansvar för den digitala marknadsföringen på B2B-företag och därmed för leadsgenereringen eller den strategiska bearbetningen av målkonton och marknaden.

Content Managers, projektledare och övriga kreativa teamet som ansvarar för innehållsproduktionen som en del i den digitala marknadsföringsstrategin.

Säljchefer och säljare som hos B2B-företag som ser den digitala marknadsföringen som en del av företagets säljstrategi eller som sitter fast i gamla ineffektiva processer och metoder.

Affärsområdesansvariga som ser digital marknadsföring som en naturlig del av produkterbjudandet och som vill öka sina affärer hos nya och befintliga kundkonton.

VDs, CFOs och övriga företagsledningen som vill ta ett strategiskt grepp kring sin tillväxtstrategi genom att linjera digital marknadsföring.