Digital marknadsföring & försäljning för B2B

Här samlar vi tips, inspiration och ger expertråd kring hur du får dina B2B-affärer att växa med digital marknadsföring och försäljning.

Senaste inläggen

Natvark-Podcast-inbound-ingen-marknadsgrej
Podavsnitt

Podcast Nätvärk: ”Inbound marketing är ingen marknadsgrej.”

Den digitala transformationen har förändrat hur vi människor gör våra affärer idag, och ca 80% av köpresan görs utan kontakt med en säljare. Istället är det marknad som bär ansvaret för att guida köparen fram…
Natvark-Podcast-avsnitt2
Podavsnitt

Podcast Nätvärk: ”Hur får jag koll på SEO & sökmotoroptimering”

SEO och sökmotoroptimering är ett område som orsakar stress hos många marknadsförare där ute. Vad är det egentligen man måste ha koll på, och hur hänger allt ihop? Här får Magnus, digital strateg på Webbstrategerna,…
crm system
CRM

CRM-system: Vad är det och vilken nytta kan jag ha av det?

Moderna CRM-system, som t.ex. HubSpot CRM, registrerar automatiskt alla interaktioner som sker mellan inlagda kontakter och ditt företag i era kanaler – exempelvis i chattkonversationer, mejl, telefonsamtal, sociala medier med mera. Du kan se i…
inbound-marketing-podcast
Podavsnitt

Podcast Nätvärk: ”Varför fungerar inte vår inbound marketing?”

I det här avsnittet lyfter vi fram 5 vanliga orsaker till att företag anser att deras inbound marketing inte fungerar. Vi går igenom fallgroparna, diskuterar de bakomliggande orsakerna och leder dig till lösningarna som kan…
Podcast-digital-mf-forsaljning
Podavsnitt

Vilken är din utmaning just nu?

Välkommen till Nätvärk - podden som vill lindra värk på nätet. Växtverk i digitala omställningar, skav i digitala köpresor och huvudvärk i digital försäljning. Här vill vi tillsammans med dig som lyssnar och inbjudna experter bryta…
5-orsaker-till-att-inbound-marketing-misslyckas
Inbound marketing

5 orsaker till att din inbound marketing inte fungerar.

Har du satsat på inbound marketing men blivit besviken på resultatet och tänker att inbound inte fungerar för ditt företag? Innan du bestämmer dig för att ge upp - se över de här fem vanliga…
Marknadsforing-sociala-medier-boosta-rackvidden
Content Manager

Marknadsföring i sociala medier del 2 – boosta din organiska räckvidd

Att skapa innehåll för sociala medier och att publicera inlägg är inte hela jobbet, för därefter följer något som är minst lika viktigt –att nå ut med innehållet till målgruppen. Det spelar ju nämligen ingen roll…
HubSpot

Schrems II och Privacy Shield – vad innebär domen för företag som använder HubSpot?

Sedan EU-domstolen införde nya regler för överföring av personuppgifter mellan EU och USA har ett stort antal europeiska företag blivit anmälda. Många undrar nu om de måste sluta använda amerikanskägda tjänster som Google Analytics och…
inbound hubspot alterantiv
Hemsidor

Hur du bygger en inboundplattform utan att använda HubSpot

Trots att HubSpot idag är det ledande systemet för inbound marketing är det inte säkert det passar för alla företag eller för alla plånböcker. Det går att sätta ihop sin egen plattform med hjälp av…
Olika-typer-av-formular
Inbound marketing

Formulär på webbplatsen – så får du dem att skapa konverteringar

Formulär – en liten del som ändå har en så stor inverkan. Ska du använda dig av ett formulär, och i så fall vilken information ska du samla in? Vilka olika typer av formulär finns…
lead - så kvalificerar du dina leads
Inbound marketing

Så skapar du bättre leads

Ta dina potentiella kunder till nästa steg, från prospekt till ambassadör för ditt varumärke. I den här artikeln beskriver vi olika typer av leads och de steg som en kontakt går igenom inom inbound marketing.
HubSpot
Webbstrategerna utsedd till Platinum-partner till världsledande HubSpot
Kvinna som visar ett bra kundcase
Content Manager
Så skapar du kundcase som bygger förtroende hos dina köpare
Den-perfekta-inbound-webbplatsen
Hemsidor
Anpassa din webbplats för att stötta dina kunders köpresor
pain points - bilkö
Content Manager
Så identifierar du dina kunders pain points
b2b-forsaljning
Sales Enablement
Hur du boostar din B2B-försäljning genom att hjälpa dina köpare
SEO- att synas på Google.
SEO
Så får du din hemsida att synas på Google
marketing automation systems software
Hemsidor
Alternativ till HubSpot – så väljer du rätt marketing automation system
HubSpot forms
HubSpot
HubSpot-formulär som ger dig konvertering
inbound marketing innehållsideer
Content Manager
5 innehållsidéer som driver försäljning
inbound marketing strategi - undvik fallgropar
För ledningsgruppen
Så undviker du fallgroparna med inbound marketing
b2b marknads- och säljstrategi
För ledningsgruppen
Därför behöver B2B-företag ändra sin marknads- och säljstrategi
marknadsteam-b2b-forsaljning
För ledningsgruppen
Vilken inverkan har marknadsteamet på b2b-försäljningen?
innehållsmarknadsföring
Content Manager
3 anledningar att din innehållsmarknadsföring inte fungerar (och hur du fixar det)
Egenföretagare B2B Inbound marketing
Content Manager
Så tar du fram innehållsidéer för din inbound marketing
content manager visar innehåll för ämnesexpert på balkong
Content Manager
Varför du behöver en content manager i ditt marknadsteam
Kvinna på cafe räknar på vad inbound marketing kostar
Content Manager
Kostnaderna som följer med inbound marketing
Content marketing
Köpprocessen steg för steg – så formar du din marknadsföring efter kundresan
storytelling inom inbound marketing
Content Manager
Därför ska du använda storytelling i din marknadsföring
Betald media
Så planerar du ett lyckat webinar – checklista
b2b marknadsföring, b2b-marknadsföring, marknadsföring för business to business
För ledningsgruppen
B2B-marknadsföring – fördelarna med Inbound Marketing för B2B-företag
seo - sökmotoroptimering - inbound marketing
För ledningsgruppen
Hur räknar man ut ROI av marknadsföring?
KPIer-b2b-inbound-marketing
För ledningsgruppen
Vad är KPI? – 6 KPI:er som ledningen älskar
hubspot crm tjej titta på ipad
Content Manager
33+ Hubspotfunktioner du inte vill vara utan
content marketing strategi - kvinna arbetar hemma med barn
Content Manager
5 tips som hjälper dig igång med content marketing

Vem riktar sig den här bloggen om digital marknadsföring till?

För att göra det enklare för våra besökare att hitta inspiration och kunskap kring digital marknadsföring för B2B har vi valt att kategorisera bloggen efter vem du är och vilket område du är mest intresserad av. Fokus ligger på inbound marketing och demand generation och vi strävar efter att rikta de mest konkreta tipsen om digital marknadsföring för medelstora och större B2B-företag.

När vi skriver artiklar riktar vi oss särskilt mot:

Marknadsteam som ansvar för den digitala marknadsföringen på B2B-företag och därmed för leadsgenereringen eller den strategiska bearbetningen av målkonton och marknaden.

Content Managers, projektledare och övriga kreativa teamet som ansvarar för innehållsproduktionen som en del i den digitala marknadsföringsstrategin.

Säljchefer och säljare som hos B2B-företag som ser den digitala marknadsföringen som en del av företagets säljstrategi eller som sitter fast i gamla ineffektiva processer och metoder.

Affärsområdesansvariga som ser digital marknadsföring som en naturlig del av produkterbjudandet och som vill öka sina affärer hos nya och befintliga kundkonton.

VDs, CFOs och övriga företagsledningen som vill ta ett strategiskt grepp kring sin tillväxtstrategi genom att linjera digital marknadsföring.