Content marketing har aldrig varit så kraftfullt som det är nu. Det är starkare än för några år sedan. Det är t.o.m en starkare marknadsföringsmetod än det var förra veckan.

Varför?

För att internet växer och sociala medier blir allt kraftigare. Och vad är sociala medier? Jo – content. Möjligheterna att sprida information som är relevant och värdefull för dina potentiella kunder aldrig varit bättre än nu. Vem som helst  kan skapa innehåll och nå precis rätt beslutsfattare inom loppet av minuter.

Så vad är content marketing?

Content marketing handlar om innehåll och information.

Rätt innehåll till rätt målgrupp. Det är information och marknadsföring i ett och består av innehåll som dina potentiella kunder inte vill vara utan. Information som hjälper, utbildar och underhåller och som ofta är första steget till en relation mellan ditt företag och den potentiella kunden.

Content marketing går ut på att du ha innehåll som idealkunder vill ta del av. Och när de är redo att behöva din hjälp – har du redan etablerat en relation med dem. Genom att attrahera rätt personer till innehåll som skapats och ägs av ditt företag har du möjlighet att vägleda dessa personer mot kloka affärsbeslut som t.ex. att köpa dina tjänster eller produkter.

Ofta handlar content marketing om att ge de bästa råden och att lösa ett problem. Att publicera innehåll som motsvarar det som din målgrupp söker svar på. Som besvärar dem i sin arbetssituation. Som hindrar dem från att komma vidare i sina processer och förenkla deras arbete.

Inbound Marketing vs Content Marketing

Content marketing har många likheter med inbound marketing och ofta förväxlas dessa begreppen.

Skillnaden mellan content marketing och inbound marketing beror lite på vem du frågar. Men generellt kan man säga att content marketing är en del av inbound marketing. Inbound marketing syftar mot att använda olika marknadsföringsmetoder där innehåll (content marketing) utgör den centrala delen.

Trender inom Content marketing

Content marketing är särskilt vanligt inom B2B.  Man till exempel ofta om:

  • Bloggartiklar
  • Videos
  • Whitepapers
  • Produktblad
  • Datablad
  • Podcasts
  • Sociala medier
  • E-post
  • Webinarier
  • Infographics
  • Enkäter
  • Kalkyler
  • Checklistor
  • m.

Trenderna visar att format som tar tid att ta del av blir mindre och mindre populära. Medans innehåll som går fort att ta till sig blir mer populärt och får bättre spridning.

Exempel på sådant innehåll är korta videos, presentationer, korta ljudklipp etc.

Tidigare, när content marketing växte fram, var det i första hand genom företagsbloggar. Bloggartiklar är enkla att hitta genom sökmotorer och sociala medier har gett nya möjligheter att sprida artiklar direkt till rätt personer.

Därför är sociala medier en enormt viktig del av content marketing idag och många ser LinkedIn, Medium, Facebook, Youtube m.m. som nya möjligheter för att nå rätt publik. Det handlar om att leverera innehåll där publikens uppmärksamhet är. Och idag är den i första hand i sociala medier.

Varför är content marketing så populärt?

När du lämnar från dig gratis, välformulerat innehåll blir du oundvikligt en slags branschexpert. Det behöver nödvändigtvis inte bero på att du är bäst i branschen. Men det var dig och ditt innehåll dina besökare hittade. Syns du så finns du.

Content marketing leder inte bara till att ditt företag får ökad uppmärksamhet – det kan också leda till att du får fler leads och kunder. Det är ju trots allt det som är hela poängen.

När du delar innehåll som hjälper dina dina potentiella kunder med att lösa ett problem skapar du trovärdighet och chansen är stor att de vill ha just din hjälp att ta dem vidare i sina funderingar.

Varför content marketing?

Content marketing är ett bra sätt att fånga dina potentiella köpares intresse tidigt i sin köpresa. Det är för att du skapar uppmärksamhet och synbarhet inom ämnen som din målgrupp faktiskt är intresserade av. Därmed får de upp ögonen för ditt företag och en tjänst eller produkt de kanske inte alls kände till sedan tidigare. Och det sker varje dag. Utan att du behöver lägga pengar på ytterligare annonsering eller innehållsproduktion.

Därför kan resultatet av (ROI) content marketing vara helt fantastiskt. Särskilt på lång sikt.

  • Du får en stark association med din kompetens
  • Du får innehåll att sprida i sociala medier
  • Du får fler länkar till din företagsblogg
  • Du blir en auktoritär person i din bransch
  • Du får kontakt med potentiella kunder du aldrig annars hade träffat

Hur lång tid tar det för content marketing att få effekt?

 

Content marketing tar tid och kostar troligtvis också en del pengar. Så om du börjar från noll och ingenting med content marketing – hur lång tid tar det då innan du ser resultat?

Svaret är givetvis inte så enkelt och beror på en rad olika parametrar. T.ex. hur mycket innehåll du skapar, hur stark närvaro ditt företag har online, hur din konkurrens ser ut, hur hög kvalitet ditt innehåll har, hur många som är intresserade av ditt innehåll, hur lång köpresan är för dina kunder.

Men för att förenkla det kan man se det kortsiktigt och långsiktigt.

När du skapar innehåll som dina idealkunder har nytta av kommer det kunna hjälpa dina säljare i deras arbete. Genom att hänvisa till innehåll som du har publiceras online eller visa videos eller illustrationer som ni tagit fram, kommer säljprocessen bli betydligt enklare. Redan efter någon vecka efter att ni publicerat den första artiklen, videon eller illustrationen kommer säljarna kunna använda innehållet i sina möten med potentiella kunder. Är det bra innehåll kommer det ha en direkt effekt på:

  • Prospektens förtroende för ditt företag
  • Köpresans längd
  • Möjligheten att påverka att en affär blir av

Undertiden kommer innehållet också att få större synlighet i sökmotorerna, få mer spridning i sociala medier och efter 1-3 månader bör du därför se tydliga resultat av ditt content marketingarbete.

Det fina är att bra innehåll fortsätter att fungera långt efter denna perioden. Oftast i flera år faktiskt. Och ju mer innehåll du publicerar, desto större trovärdighet får du, desto större möjligheter får du att samla in nya leads att diskutera konkreta affärer med.

Fördelarna med content marketing ur ett SEO-perspektiv

Content marketing och sökmotoroptimering går hand i hand.

Sökmotoroptimering är inte längre vad det tidigare har varit. Men det handlar om relevans.

Google vill ge sina användare det resultat som har högst kvalitet, högst relevans och högst trovärdighet.

Skapar du inte innehåll som går hand i hand med vad dina potentiella kunder söker efter så lämnar du affärsmöjligheterna till dina konkurrenter istället.

För att synas på Google ska du publicera du innehåll som bygger på sökord som du med omsorg väljer ut utifrån vad dina potentiella kunder söker efter.

Värt att tänka på är att det är viktigt att känna till att content marketing är en löpande process. Slutar du skapa innehåll kommer Google anse att din webbplats är inaktuell och ersätta sina sökresultat med mer aktuell information – dvs nyare bloggartiklar, dina konkurrenters videos osv.

Du kommer helt enkelt att sjunka i sökresultaten. Se därför till att ha en plan för ditt innehåll och se content marketing som en löpande process och den del av ditt företags löpande marknadsföringsarbete.

Content marketing i din bransch

Du vet säkert redan vilket företag som är bäst i din bransch på content marketing. Det är det företaget som började blogga för länge sedan eller de som är mest aktiva i sociala medier. Och är det inte det är de, när de startade var den stora självklara aktören. Senaste åren har vi sett tusentals exempel på där uppstickare går långt förbi de stora drakarna just tack vare content marketing.

Läs t.ex. om vårt case kring hur vi hjälpte Smartoptics att öka sina leads med 3500% på under två år.

Content marketing är en utmärkt möjlighet att gå om dina konkurrenter eftersom det ger dig en så pass stor konkurrensfördel tidigt i köpprocessen hos dina potentiella kunder.

Du kommer att bli hittad av rätt personer när de behöver din hjälp. På så sätt kan du sluta leta efter kunder inte är köpredo. Dina säljare kan lägga sin tid på intresserade kunder istället för att ringa kalla samtal. Det är en av fördelarna med content marketing.

Content marketing kräver såklart en hel del engagemang och kräver en del investeringar. Men rätt utfört kan det skapa enorma framgångar där du kan gå förbi etablerade konkurrenter.

Att tänka på när du ger dig in i content marketing

 

Du kommer investera mycket tid i ditt innehåll. Se därför till att det du skriver om är relevant och faktiskt är sådant som din målgrupp vill ta del av. Hjälp dem med det som gör deras arbete svårt. Hjälp dem att komma vidare genom ett problem. Vägled dem till rätt beslut – oavsett om det leder till att de anlitar dig eller inte.

Att inte förstå dina personas är ett av de största misstagen du kan göra som marknadsförare oavsett om du jobbar inom content marketing eller inte. Det är viktigt att du tar dig tid att undersöka och analysera din målgrupp så att du vet vad som får dem intresserade av ditt innehåll.

Tänk också på att de flesta företag ser sin hemsida som en chans att berätta om sitt företag och sina tjänster och produkter. Men content marketing bör inte növändigtis handla om dina produkter. Visst kan du skapa en del innehåll som handlar om det. Men tänk innehållet utifrån en köpprocess. Först ska du attrahetera rätt personer till din webbplats – sedan kan du börja prata om dina tjänster och produkter. Börja hjälpa dem mot en lösning. Sälj inte på dem en.

Jobba med kvalitet eller inte alls

Det finns betydligt bättre saker att lägga din tid på än att skapa innehåll som folk inte tycker om. Satsa därför bara på content marketing om du är redo att gå all-in.  Idag är det kvalitet som gäller. Kvalitet framför kvantitet.

Återanvänd ditt innehåll

När du skapat bra innehåll kan du återanvända det. Alltför många skapar en bra bloggartikel men missar att de kan använda samma innehåll på flera olika sätt.

Om ditt företag har skapat innehåll som är värdefullt kan du t.ex. återanvända det så här:

  • Du kan också skapa en slideshow eller video som tar upp höjdpunkterna från din artikel. Chansen är god att din film på Youtube kommer synas i sökresultaten och då får du ännu fler som kommer i kontakt med ditt företag det hållet.
  • Du kan läsa in ditt innehåll som ljud. Ljud blir allt större på nätet och många av oss har inte tid att sitta och läsa långa artiklar. Genom att spela in det som ljud kan dina läsare ta del av din information på tunnelbanan, pendeltåget eller i bilen på väg hem från jobbet.
  • Dela äldre information och skapa best-of artiklar. Samla ihop dina bästa artiklar inom ett visst ämne och skapa best-of-artiklar.

 

Glöm inte CTA

Hela syftet med content marketing egentligen att du ska få fler leads och kunder. Glöm därför inte din Call to action. En call to action är en uppmaning som föreslår dina läsare att ta nästa steg.

Det kan t.ex. vara att ladda ner ytterlige information eller att ta kontakt med ditt företag.

Varför är det viktigt?

Det är väldigt vanligt att man som företag överlåter beslutet till kontakt helt och hållet till besökaren. Men passa på att tipsa besökaren om vad nästa steg är. Risken är annars att besökare avbryts av att telefonen ringer eller att besökaren kommer på något annat som ska göras.

Föreslå en konsultation där du hjälper besökaren vidare, boka in en demo eller tipsa om nytt innehåll som personen troligtvis inte vill vara utan. På så sätt kommer du i kontakt med dina potentiella kunder snabbare och i en betydligt större utsträckning.

En CTA kan du placera på flera ställen

  • I dina bloggartiklar
  • På övriga hemsidan
  • I din e-postsignatur
  • På din Facebooksida
  • I ditt innehåll som besökaren laddar ner
  • I dina presentationer

Så skapar du bättre innehåll för content marketing

Det finns en sak som visat sig vara viktigare än allt när det kommer till content marekting. Och det är copyn – dvs texterna. Hur du formulerar dina rubriker, titlar, länkar och knappar har större betydelse än vad man kan tro.

Några exempel på detta är:

Sidtiteln

Titeln är viktig eftersom det ofta är det första dina läsare kommer att se. Det är titeln som syns i sökmotorernas sökresultat eller när någon delar artikeln i sociala medier. Därför är det viktigt att den skapar nyfikenhet.

Dessutom är det så att ju fler som väljer att klicka på just din sida i sökmotorerna desto högre chans är det att du kommer högre upp i resultaten. Ett klick på just din länk är ett argument för Google att visa den för fler.

Bilder

Bilder du väljer att ha med är viktigt inte minst vid spridning i sociala medier. Hur ofta har du inte sett artiklar som ser ”billiga” ut. Eller som ser ut att vara av dålig kvalitet. Vi människor lär oss och känner snabbt igen vad som är bra resp. dåligt innehåll.

Snåla därför inte på dina bilder eller illustrationer och undvik bilder som ser ut att vara köpta från något billigt bildbibliotek. Skapa istället en bildbank som rör de ämnen du kommer skriva om. Det kan du t.ex. göra genom att anlita en fotograf exempelvis en dag som får ta bilder som har med dina kundernas utmaningar att göra.

Content marketing – en sammanfattning

Content marketing är ett umärktsätt att attrahera okända besökare till din hemsida, konvertera dem till leads och kunder. Tänk på att:

 

  • Identifiera din målgrupp
  • Djupdyk i deras pain points och hjälp dem lösa sina problem
  • Skapa innehåll som är värt att läsa
  • Fokusera på fördelar och förklara hur man gör
  • Bli en problemlösare
  • Mata nyfikenheten – skapa ditt innehåll utifrån vad din målgrupp är intresserad av
  • Hemligheten ligger i relevans och kvalitet.
  • Skapa innehåll som konverterar – dvs skapar kontakt med besökarna
  • Försök alltid överträffa dina konkurrenter.
  • Sprid innehållet i sociala medier
  • Återanvänd ditt innehåll
  • Sluta aldrig publicera och förbättra
afsdfdfasdfadsf