Magnus Brynestam + Knyt kontakt på LinkedIn
Visar vägen mot framtidens B2B-marknadsföring
Grundare | Sr. Digital Marketing Advisor

En Call-to-Action, även kallad CTA, uppmanar dina besökare att göra något. Ofta genom att klicka på en knapp, en länk eller att fylla i ett formulär. En CTA är en viktig del av din webbplats eftersom den påverkar dina besökare att vidta den åtgärd som du vill att de ska göra.

Inom Inbound Marketing och B2B-marknadsföring är det vanligt med Call-to-Actions (CTA) som uppmanar en besökare att ladda ner innehåll t.ex. en e-bok, ett whitepaper eller en guide. Men det kan också handla om att registrera sig för ett webinar eller att prenumerera på din blogg.

En CTA gör det enklare att ta beslut

Det kan vara lockande att lägga in flera olika CTAs  på din webbplats eftersom det ofta ses som en service till besökaren. Men vi människor fungerar så att ju fler val desto jobbigare blir det att ta ett beslut.

Tänk dig själv om går in i en livsmedelbutik och en glad säljare vid en disk erbjuder dig att provsmaka 10 olika glassorter. Troligtvis blir det för svårt för dig att välja och du går därifrån utan att ha köpt någon glass alls. Tänk dig nu att du blir erbjuden en eller högst två olika glassar. Chansen är nu större att du både vill ha en av dessa smakerna och att du själv tar beslutet att faktiskt köpa en glass.

Samma sak gäller med Call to Actions. Begränsa antalet beslut som behöver tas och förenkla för din besökare.

Skapa en CTA som sticker ut

Att din Call to Action syns är såklart helt fundamentalt. Ett vanligt misstag om man exempelvis använder en knapp är välja en färg eller storlek som inte är iögonfallande. En grå knapp ser till exempel inaktiv ut vilket leder till att besökaren inte lägger sin uppmärksamhet där utan lämnar din sida utan att fundera på nästa steg. Att din CTA sticker ut från övrig design är därför avgörande.

Använd gärna en färg som har hög konstrast till det sammanhang din knapp eller bild finns. Givetvis bör du följa ditt företags grafiska profil men har du t.ex. en accentfärg eller kontrastfärg är det en god idé att använda den för din CTA så att den fångar upp besökarens uppmärksamhet.

Tänk också på att en knapp gärna får ”kännas” som en knapp. Håller du musen över knappen bör du indikera att den går att klicka på genom att visa detta med någon form av lätt animation, förändring av skugga eller färg.

Ändra fokus från dig till mig

Att tilltala besökaren med ”Ditt” eller ”Din” är ett vanligt sätt att skriva CTA:er som ska uppmana till klick särskilt eftersom de indikerar att det som ska hända är ”deras”. Det är din guide som ska laddas ner, det är ditt konto som ska registreras eller din plats som ska reserveras för det kommande webinariet.

Men vad händer om du byter ”din” mot ”min” eller ”ditt” mot ”mitt”?

Ja, tänk dig själv in att vi ska skapa en registrering för ett webinarie. Vilken CTA hade du helst klickat på?

Reservera min plats

Reservera din plats

För en del människor triggar detta en känsla av att det som finns där bakom CTA:n redan är mitt. Och att det är upp till mig om jag vill behålla platsen eller förlora den.  Motståndet känns helt enkelt mindre och man kan t.o.m. i vissa fall skapa en rädsla av att gå miste om en chans som kanske inte kommer tillbaka.

Låt din CTA tillföra värde

Ofta när vi använder nätet letar vi efter svar för att vi vill lösa ett problem. Din uppmaning i form av en Call-to-Action ska alltså hjälpa besökaren att lösa det problemet. Och ett bra sätt att göra det är att skriva CTA:n efter vad din typiska besökare vill uppnå.

Låt oss säga att vi vill erbjuda våra besökare en guide om hur man väljer ventilationssystem till kontor.

En självklar Call-to-Action hade säkert varit:

Ladda ner guiden

Men om vi tänker lite längre  är det inte guiden besökaren vill ha. Hon vill ha bättre inomhusklimat.

Då hade man kunnat skriva

Få bättre inomhusklimat

Och tänker vi ännu längre är det inte inomhusklimatet som är problemet utan måeendet som i sin tur drar ner produktiviteten.

Öka min produktivitet

Den sista CTA:en tar bort fokuset på det som är jobbigt och fokuserar helt och hållet på nyttan och värdet av det som guiden i det här fallet ska tillföra. Här hjälper vi med andra ord besökaren att ta beslutet själv. Det vi gjort i detta exemplet är att sätta in vår CTA i en mening som börjar med “Jag vill…..”

Fler exempel:

Jag vill …..

…få fler besökare

…få färre felanmälningar

…få snabbare uppkoppling

…få fler mötesbokningar

….få nöjdare anställda

o.s.v.

Placera din CTA där din besökare förväntar sig den

Du kan använda flera olika typer av CTA:er på en och samma sida, tänk bara på att inte förvirra personen genom att visa flera olika CTA:er i en och samma vy.

Placera dina Call-to-Actions på platser som känns naturliga för din besökare. T.ex. i en sidospalt, efter ingressen eller längst ner på en sida när besökaren läst klart innehållet och är redo för nästa steg.

Genom att placera dina CTA:er på olika platser på sidan kan du få värdefull information om vilka CTA:er dina besökare egentligen klickar på. Tänk på att många idag surfar från sina mobiltelefoner. Ha därför inte för breda bilder eller får långa uppmaningar utan se till att de ser bra ut i smalt format.

Se till att din CTA är relevant

Lär känna dina sajtbesökare. Jobbar du med B2B-produkter eller tjänster har dina besökare normalt en betydligt längre beslutsresa att ta sig igenom än konsumentinriktade webbplatser som t.ex. en e-handel. Tänk därför igenom var i köpresan din besökare befinner sig. Handlar sidan de är på t.ex. om dina produkter är chansen stor de redan letar efter en lösning och är redo att ta nästa steg för att jämföra produkter eller göra ett köp. Letar de däremot efter inspiration och besöker din blogg för första gången kanske du ska vägleda dem mot innehåll som hjälper dem att lösa ett vanligt problem.

 

Textbaserad Call-to-Action

En textbaserad CTA som uppmanar att göra något är särskilt bra att använda i ett textstycke på en position där det känns naturligt. Används ofta direkt efter första stycket i en bloggpost. Här förklarar du på ett trevligt sett vad använder kommer att få om hon klickar på textlänken.

Ett bra tips är att ha en utmärkande stil på din text-CTA. T.ex. en iögonfallande länkfärg och ett större typsnitt.

Knappar som lockar till klick

Knappar är kanske den mest klassiska typen av Call to Actions. Du kan med fördel använda knappar överallt på din webbplats där du vill ha extra uppmärksamhet t.ex. mitt på sidan, i sidospalten, i menyn eller längst ner i en bloggartikel.

Knappar är just knappar och ska inte förväxlas med andra element på sidan. De är till för att sticka ut för att vara så kraftfulla och attraktiva som möjligt.

En CTA-knapp ikännetecknas ofta genom att:

  • de har en tydlig form eller kant
  • de har en färg som är annorlunda mot bakgrunden
  • de har text eller en symbol på sig

Oftast ser man knappar som är rektangulära men både runda och kvadratiska knappar finns också. Ibland har de rundade hörn och skuggor och byter skepnad när man för muspekaren över knappen. Allt handlar om att knappen ska vara iögonfallande och tydlig så att besökaren vet vad som händer när hen klickar på den.

CTA som banners

Call to Actions i form av bilder är det vi som internetanvändare vana vid att på kommersiella webbplatser eller bloggar. Att de just blivit så vanliga gör att vi också sänkt får vilja att reagera och interagera med dem.Därför är placering, form och budskap väldigt viktigt när det kommer till den här typen av Call-to-Actions.

Vill du uppmana dina besökare att ladda ner innehåll kan en bildbanner vara bra eftersom du kan visa vad besökaren kommer att få.

Tänk på att göra dina bildbanners i olika format så att de ser bra ut både i mobiler, surfplattor och i vanliga datorer.

HTML 5-banners

Med HTML 5 kan du skapa interaktivitet och rörlighet i dina CTA:s utan att behöva ladda tung video eller grafik. Animationen av dina texter och ditt innehåll i bilden görs med hjälp av kod och fungerar i alla moderna webbläsare.

Med HTML5-Call-to-Actions kan du skapa rörelse som t.ex. mouse-over-effekter, snygga transaktioner och animationer. Dessutom kan dessa banners programmeras till att vara responsiva – d.v.s. de kan ändra utseende beroende på storleken på skärm vilket gör att de fungerar för både dator, platta och mobil.

Call-to-Actions som videobanners

Gällande video listar vi två sorters Call-to-Actions.

Den första är en vanlig bildbanner fast med videobakgrund. Den kan locka till sig extra uppmärksamhet, särskilt om övriga sidan inte är animerad. Dock brukar dessa call-to-actions vara stora till filstorleken vilket kan slöa ner din webbplats och försämra användarupplevelsen.

CTA:er i videofilmer

En annan variant är att ha Call-to-Action inbyggd i själva videofilmen. Genom att använda tjänster som Wistia kan du samla in leads efter en viss tid eller kräva en registrering för att få se videoinnehållet. Wistia har t.ex. rapporterat att man sett 16% konvertering om du placerar registreringsformulären i början av videofilmerna medans bara 3% registrerar sig om du lägger registreringen i slutet.

Däremot kan man ju tänka sig att de som sett klart hela filmen är betydligt mer intresserade av ditt företag och dina produkter än de som ännu inte fått se filmen så det är en avvägning man kan göra själv. Som alltid är rådet att testa dig fram till rätt format och lösning.

Call-to-Action-sliders och popups

Sliders kallas ofta de små bilder eller formulär som dyker upp på en hemsida med hjälp av en diskret animation. Ofta används dem när du är på väg att lämna en sida eller så är de inställda att starta när du varit en stund på en sida eller scrollat ner ett visst antal pixlar.

Det som är bra med sliders är att du kan styra dem via tredjepartsprogram och få bra kontroll över vilka som kommer se dem. Därmed kan du anpassa vilka budskap, vilket utseende och vilken placering som funkar bäst för din blogg eller webbplats.

Ett bra verktyg för att skapa sliders, popup eller widgets om din webbplats inte har den funktionaliteten inbyggd är GetSiteControl.

Chatbottar

Chatverktyg har ofta används för support och för att besökare ska kunna ställa frågor till ett företag direkt på webbplatsen. Men smarta chatbotar har också blivit ett effektivt verktyg för att konvertera okända besökare till leads.

Dagens chatrobotar som t.ex. Drift tar en första kontakt med besökaren baserat på deras beteende och kan både boka möten och förmedla kontaktinformation till rätt säljare. Chatbotar är bra på att tipsa om kundcase som löst en utmaning eftersom de beroende på besökarens beteende kan föreslå en exakt lösning på ett problem som besökaren omedvetet indikerat att han/hon har.

Ladda ner vår checklista för b2b-bloggare nu.