Magnus Brynestam + Knyt kontakt på LinkedIn
Visar vägen mot framtidens B2B-marknadsföring
Grundare | Sr. Digital Marketing Advisor

En Call-to-Action, även kallad CTA, uppmanar dina besökare att göra något. Ofta genom att klicka på en knapp, en länk eller att fylla i ett formulär. En CTA är en viktig del av din webbplats eftersom den påverkar dina besökare att vidta den åtgärd som du vill att de ska göra.

Inom Inbound Marketing och B2B-marknadsföring är det vanligt med Call-to-Actions (CTA) som uppmanar en besökare att ladda ner innehåll t.ex. en e-bok, ett whitepaper eller en guide. Men det kan också handla om att registrera sig för ett webinar eller att prenumerera på din blogg. Gemensamt är att en CTA vill få besökaren att ta nästa steg, att vidta åtgärd och komma till handling.

Starta din första Inbound marketingkampanj - gratis guide steg för steg

I den artikeln kommer vi dels gå igenom hur man kan skriva call-to-actions som får besökare att klicka men visar också exempel hur olika typer av CTA kan se ut och hur de kan användas på din webbplats.

Vad är en Call to Action?

Låt oss börja från början. Vad är en Call to Action eller CTA och varför spelar det någon roll?

Enkelt förklarat är CTA till för att fånga en besökares uppmärksamhet och få hen att göra en handling – en Call to Action. CTA:er finns i många olika färger och former. Vi kommer gå in mer i detalj på var och en av dem senare i artikeln men här är ett par av de vanligaste typerna:

  • Länkar/Texter
  • Knappar
  • Bildbanners
  • Videobanners

Varför behövs en CTA?

En CTA behövs hjälpa besökaren att ta nästa steg och att avgöra vad som händer härnäst. De flesta av dina besökare gör troligtvis inte det du önskar de ska göra. Istället avbryter de sitt besök på din webbplats. Anledningarna kan vara många. Kanske för att de inte hittar det de söker efter eller också för att de blir distraherade av något.

För att undvika risken för avbrutna besök och förlorade affärsmöjligheter kan du som sajtägare vägleda och uppmana dina besökare att ta nästa naturliga steg. Att klicka på din CTA.

En bra CTA gör förenklar för besökaren

Det kan vara lockande att lägga in flera olika CTAs  på din webbplats eftersom det ofta ses som en service till besökaren men ofta upplevs detta som jobbigt. Varför? Jo för att då pressar du besökaren att göra ett val istället för att följa ett naturligt nästa steg.

Tänk dig in i följande situation: Du går in i en livsmedelbutik och en glad person vid disken erbjuder dig att provsmaka 10 olika glassorter. Troligtvis blir det för svårt för dig att välja och du går därifrån utan att ha köpt någon glass alls.

Tänk dig nu att du blir erbjuden en eller högst två olika glassar. Chansen är nu större att du både vill ha en av dessa smakerna och att du själv tar beslutet att faktiskt köpa en glass.

Samma sak gäller med Call to Actions. Begränsa antalet beslut som behöver tas och förenkla för din besökare så att valet känns naturligt och självklart.

Placera din CTA där din besökare förväntar sig den

Även om du bör vara försiktig med hur många uppmaningar du har på en sida kan du fortfarande använda samma CTA i flera olika typer, tänk bara på att inte förvirra personen genom att visa flera olika CTA:er i en och samma vy.

Placera dina Call-to-Actions på platser som känns naturliga för din besökare. T.ex. i en sidospalt, efter ingressen eller längst ner på en sida när besökaren läst klart innehållet och är redo för nästa steg.

Genom att placera dina CTA:er på olika platser på sidan kan du få värdefull information om vilka CTA:er dina besökare egentligen klickar på. Tänk på att många idag surfar från sina mobiltelefoner. Ha därför inte för breda bilder eller får långa uppmaningar utan se till att de ser bra ut i smalt format.

Skapa en CTA som sticker ut

Att din Call to Action syns är såklart helt fundamentalt. Ett vanligt misstag om man exempelvis använder en knapp är välja en färg eller storlek som inte är iögonfallande. En grå knapp ser ofta inaktiv. Det leder till att besökaren inte uppmärksammar CTAn utan lämnar din sida utan att fundera på nästa steg.

Att din CTA sticker ut från övrig design är avgörande.

Använd gärna en färg som har hög konstrast till det sammanhang din knapp eller bild finns. Givetvis bör du följa ditt företags grafiska profil men har du t.ex. en accentfärg eller kontrastfärg är det en god idé att använda den för din CTA så att den fångar upp besökarens uppmärksamhet.

Tänk också på att en knapp gärna får ”kännas” som en knapp. Håller du musen över knappen bör du visa att den går att klicka på. Det kan du exempelvis lösa genom någon lätt animation, förändring av skugga eller färg.

Se till att din CTA är relevant

Lär känna dina sajtbesökare. Jobbar du med B2B-produkter eller tjänster har dina besökare normalt en betydligt längre beslutsresa att ta sig igenom än konsumentinriktade webbplatser som t.ex. en e-handel. Tänk därför igenom var i köpresan din besökare befinner sig.

Om sidan besökaren är inne på handlar om dina produkter eller dina tjänster är chansen stor de redan letar efter en lösning och är redo att ta nästa steg för att jämföra produkter eller göra ett köp. Letar de däremot efter inspiration och besöker din blogg för första gången kanske du ska vägleda dem mot innehåll som hjälper dem att lösa ett vanligt problem.

Att presentera rätt CTA för rätt person i rätt sammanhang är en konst men är avgörande för en framgångsrik webbnärvaro – framförallt när det gäller leadsgenerering och B2B.

Ändra fokus från dig till mig

Att tilltala besökaren med ”Ditt” eller ”Din” är ett vanligt sätt att skriva CTA:er som ska uppmana till klick särskilt eftersom de indikerar att det som ska hända är ”deras”. Det är din guide som ska laddas ner, det är ditt konto som ska registreras eller din plats som ska reserveras för det kommande webinariet.

Men vad händer om du byter ”din” mot ”min” eller ”ditt” mot ”mitt”?

Ja, tänk dig själv in att vi ska skapa en registrering för ett webinarie. Vilken CTA hade du helst klickat på?

Reservera min plats

Reservera din plats

För en del människor triggar detta en känsla av att det som finns där bakom CTA:n redan är mitt. Och att det är upp till mig om jag vill behålla platsen eller förlora den.  Motståndet känns helt enkelt mindre och man kan t.o.m. i vissa fall skymta en känsla av rädsla av att gå miste om en chans som kanske inte kommer tillbaka.

Fler exempel:

Jag vill …..

…få fler besökare

…få färre felanmälningar

…få snabbare uppkoppling

…få fler mötesbokningar

….få nöjdare anställda

o.s.v.

Låt din CTA tillföra värde

När vi Googlar något letar vi ofta efter svar och lösningar på ett problem. Därför är det klokt att skapa en CTA som hjälper besökaren med just det hen kom dit för. Ett bra sätt är att skriva din CTA efter vad din typiska besökare vill uppnå och det problem som ska lösas.

Låt oss ta ännu ett exempel:

Vi vill erbjuda våra besökare en guide om hur man väljer ventilationssystem till kontor.

En självklar Call-to-Action hade säkert varit:

Ladda ner guiden

En guide är ju jättebra. Men ännu bättre hade det varit om min call to action löser mitt problem. Fråga dig därför – vad är det besökaren verkligen är ute efter? Är det en guide eller är det kanske renare luft och ett bättre inomhusklimat?

En alternativ CTA hade då varit:

Få ett bättre inomhusklimat 

Och tänker vi ännu längre är det inte inomhusklimatet som är problemet utan måendet som i sin tur drar ner produktiviteten och som gör att du som medarbetare känner dig hängig och trött.

En ännu mer vågad CTA hade du kunnat lyda:

Få stopp på gäspningarna, Öka trivseln på kontoret eller Maximera min produktivitet 

Den sista CTA:en tar bort fokuset på det som är jobbigt och fokuserar helt och hållet på nyttan och värdet av det som guiden i det här fallet ska tillföra – både för den anställde och för den som sköter inköpet av ventilationssystemet. Vi hjälper med andra ord besökaren att ta själv ta beslutet och lägger dessutom till en risk om hen väljer att inte klicka på vår CTA – risken att ha kvar din låga produktivitet och andra problem dåligt inomhusklimat medför.

Nu när du fått tips för hur du kan formulera din CTA ska vi titta närmre på olika typer, utseenden och placeringar.

Knappar som lockar till klick

Knappar är kanske den mest klassiska typen av Call to Actions.

Du kan med fördel använda knappar överallt på din webbplats där du vill ha extra uppmärksamhet t.ex. mitt på sidan, i sidospalten, i menyn eller längst ner i en bloggartikel. Knappar tolkas av många som den mest tydliga CTA:n eftersom vi helt enkelt är vana att trycka på knappar.

Tänk på att många använder mobiltelefoner idag. Då är knappar som regel enklare att trycka på än t.ex. en textlänk eftersom det är ett finger som används och inte en muspekare.

Knappar bör sticka ut för att vara så kraftfulla och attraktiva som möjligt och särskilja sig från övriga designen.

En CTA-knapp kännetecknas ofta genom att:

  • de har en tydlig form eller kant
  • de har en färg som är annorlunda mot bakgrunden
  • de har text eller en symbol på sig
  • det händer något när man håller musen över knappen eller trycker ner den

exempel på cta - call to actions - knappar

Oftast ser man knappar som är rektangulära men både runda och kvadratiska knappar finns också. Ibland har de rundade hörn och skuggor och byter skepnad när man för muspekaren över knappen. Allt handlar om att knappen ska vara iögonfallande och tydlig så att besökaren vet vad som händer när hen klickar på den.

Textbaserad Call-to-Action

CTA som består av text fungerar bra där de känns naturliga. Många använder text-CTA:er tidigt i en bloggartikel för att inte störa för mycket men ändå ge besökaren en valmöjlighet att ta nästa steg redan när de kommer in på sidan.

Ett bra tips är att ha en utmärkande stil på din text-CTA. T.ex. en iögonfallande länkfärg och ett större typsnitt.

CTA som bildbanners

Call to Actions i form av bilder är det vi som internetanvändare är mest vana vid och ser dagligen på nyhetssajter, i appar och på bloggar. Att vi är vana vid det är båda bra och dåligt.

Det som är bra är att det känns som en naturlig del av en webbplats och är det värdeskapande innehåll du som sajtägare lyfter fram är det säkerligen välkommet.

Det negativa är att det också blir enkelt för en användare att undvika en banner med blicken. Det blir alltså svårare att fånga uppmärksamheten. Därför är utformningen och budskapet otroligt viktigt.

Vill du uppmana dina besökare att ladda ner innehåll kan en bildbanner vara bra eftersom du kan visa vad besökaren kommer att få t.ex. genom att visa ett omslag eller förhandsvisning.

Exakt vad som passar för din webbplats kan vara värt att experimentera fram. Testa olika storlekar, använd olika foton, byt färger, lägg in knappar, animera bannern. I verktyg som HubSpot kan du skapa flera olika call-to-actions och sedan testa vilken version som flest besökare klickar på. På så sätt får du enkelt fram statistik och data som visar dig vägen mot den mest effektiva formen, formuleringen och placeringen av dina bild-cta:er.

Tänk också på att göra dina bildbanners i olika format så att de ser bra ut både i mobiler, surfplattor och i vanliga datorer.

bildbanner - cta - call to actions exempel

HTML 5-banners

Med HTML 5 kan du skapa interaktivitet och rörlighet i dina CTA:s utan att behöva ladda tung video eller grafik. Animationen av dina texter och ditt innehåll i bilden görs med hjälp av kod och fungerar i alla moderna webbläsare.

Med HTML5-Call-to-Actions kan du skapa rörelse som t.ex. mouse-over-effekter, snygga transaktioner och animationer. Dessutom kan dessa banners programmeras till att vara responsiva – d.v.s. de kan ändra utseende beroende på storleken på skärm vilket gör att de fungerar för både dator, platta och mobil.

Call-to-Actions som videobanners

Gällande video listar vi två sorters Call-to-Actions.

Den första är en vanlig bildbanner fast med videobakgrund. Den kan locka till sig extra uppmärksamhet, särskilt om övriga sidan inte är animerad. Tänk på att videobanners kan vara stora till filstorleken vilket kan slöa ner din webbplats och försämra användarupplevelsen.

CTA:er i videofilmer

En annan variant är att ha en CTA inbyggd i själva videofilmen.

Genom att använda tjänster som Wistia eller Vidyard kan du be om besökarens kontaktuppgifter efter en viss tid eller kräva en registrering för att få se videoinnehållet.

Wistia har rapporterat att man sett 16% konvertering om du placerar registreringsformulären i början av videofilmerna medans bara 3% registrerar sig om du lägger registreringen i slutet.

Däremot kan man ju tänka sig att de som sett klart hela filmen är betydligt mer intresserade av ditt företag och dina produkter än de som ännu inte fått se filmen så det är en avvägning man kan göra själv. Som alltid är rådet att testa dig fram till rätt format och lösning.

Vidyard ingår i en begränsad version när du köper inboundverktyget HubSpot. Leadsen du skapar härigenom går alltså direkt in i ditt CRM-system och gör att du kan personalisera användarupplevelsen på flera delar av webbplatsen.

video leads, wistia, vidyard, hubspot, cta exempel

Call-to-Action-sliders och popups

Sliders kallas ofta de små bilder eller formulär som dyker upp på en hemsida med hjälp av en diskret animation. Ofta används dem när du är på väg att lämna en sida eller så är de inställda att starta när du varit en stund på en sida eller scrollat ner ett visst antal pixlar.

Det som är bra med sliders är att du kan styra dem via tredjepartsprogram och få bra kontroll över vilka som kommer se dem. Därmed kan du anpassa vilka budskap, vilket utseende och vilken placering som funkar bäst för din blogg eller webbplats.

Ett bra verktyg för att skapa sliders, popup eller widgets om din webbplats inte har den funktionaliteten inbyggd är GetSiteControl.

Chatbottar – Conversations

Historiskt sett har chatverktyg används för support och för att besökare ska kunna ställa frågor till ett företag direkt på webbplatsen. Men smarta chatbotar har också blivit ett effektivt verktyg för att konvertera okända besökare till leads.

Dagens chatrobotar som t.ex. Drift och HubSpot tar en första kontakt med besökaren baserat på deras beteende och kan både boka möten och förmedla kontaktinformation till rätt säljare. Kommer en redan känd besökare tillbaka till webbplatsen kan chatboten tipsa om kundcase som löst en utmaning för ett företag liknande det besökaren är från.

Även om chatbotar i generell mening inte är en Call-to-Action kan de uppmana en besökare till ett önskvärt nästa steg och har därmed möjligheten att lägga fram rätt Call-to-Action till rätt person.

chatblot - drift - hubspot - exempel på cta call to action

New call-to-action