Skip to main content

[NYHET] Videopodden B2B-spaningen finns nu tillgänglig på Youtube & Spotify. Nya avsnitt varje tisdag!

Lyssna nu

Få ordentliga resultat med HubSpot genom att dra nytta av vår långa erfarenhet av att coacha och vägleda B2B-företag att fullt ut nyttja den världsledande plattformen för marknad, sälj och kundservice.

Vi har rullat ut HubSpot och inbound marketing till både stora och små svenska företag i över 10 år så att du kan undvika fallgropar och fokusera på strategier och metoder som faktiskt fungerar.

Söker du efter en partner som kan hjälpa dig att komma igång med HubSpot men som också finns där som en strategisk rådgivare över tid, så är Grown rätt för dig.

Till skillnad från många andra byråer låser vi inte upp dig i långa avtal. Vi försöker heller inte få dig att outsourca din marknadsföring till oss. Istället ger vi dig dig strategierna, kompetensen och självförtroende du behöver för att få ut så mycket som möjligt av HubSpot, utan att behöva sitta i knät på externa byråer.

Prata med oss

Kickstarta din HubSpot resa med vår populära onboarding som hjälpt svenska företag att se snabba resultat från sin HubSpot investering.

Läs mer

Få operativ hjälp och stöd när du behöver. Med On Demand kan du spendera mindre tid på att hantera HubSpot och mer tid på att få din affär att växa.

Läs mer

Lär dig använda HubSpot fullt ut och skapa en sömlös digital kundupplevelse. Med Growns hjälp får du ut mer av plattformen än du trodde var möjligt.

Läs mer
HubSpot Logo

HubSpot Onboarding

En värdefull start på din tillväxtresa

Oavsett om du vill komma igång med HubSpot säljdel, marknadsdel, kundservicedel, eller implementera hela HubSpot på en gång, så kan Grown hjälpa dig att snabbt sätta upp din portal och hjälpa dig att bemästra de mest vitala funktionerna så att du är igång på veckor – inte månader.

Din dedikerade HubSpot-specialist kommer både guida dig och ge dig operativ support för varje steg av implementationen.

Detta säkerställer att du undviker slösar tid och pengar och ser resultat snabbare.

Steg 1: Identifiering och behov av migrering

Vi arbetar tätt tillsammans med dig för att identifiera viktig företagsdata som kontakter, arbetsflöden, listor, segmenteringar m.m. så att din HubSpot-portal kan fungera som ett affärsverktyg med dina kunder i centrum och som du sedan kan använda för att utföra alla dina sälj- och marknadsföringsaktiviteter.

Steg 2: Setup och installation

Oavsett om du använda Marketing Hub, Sales Hub eller Service Hub eller en kombination av allihop kommer vi hjälpa dig att sätta upp de komponenter och moduler som du behöver för att dra nytta av allt som HubSpot har att erbjuda.

Steg 3: Fånga och konvertera leads

Vi hjälper dig och ditt team att utforska möjligheterna att konvertera bättre leads och möta dina köpare digitalt med HubSpot olika verktyg för sälj, marknad och kundservice. Vi arbetar med dig för att automatisera dina sälj- och marknadsföringsprocesser så att du sparar tid och pengar.

Steg 4: Innehåll och digitalt kundbemötande

Till skillnad från andra HubSpot-partners stannar inte vår onboarding vid en introduktion av HubSpot-mjukvaran. Vi ger dig tillgång till strategierna och ramverken som hjälpt tusentals företag världen över nå de resultat de vill se från inbound marketing. Vi hjälper dig med hur du ska tänka i allt från innehållsämnen till hur ditt säljteam kan vinna fler affärer snabbare.

Steg 5: Insikter och rapporter

Vi lär dig hur du spårar de mest kritiska KPI:erna för att bevisa hur din digitala affär genererar intäkter och ökar ditt företags digitala ROI. Vi hjälper dig också att säkerställa att rätt person i din organisation får den rapportering de behöver ha för att öka förståelsen och värdet av hur HubSpot hjälper dina affärer att växa.

Prata med oss

HubSpot On Demand

kundportal hubspot on-demand

Snabbt HubSpot-stöd till en fast månadskostnad

Spendera mindre tid på att hantera HubSpot och mer tid att få din affär att växa med vår tjänst HubSpot On-demand.

För en fast månadsavgift får du möjlighet att delegera ett obegränsat antal uppgifter till vårt HubSpot-team. Du följer hela processen i vår kundportal och kan själv prioritera vilka ärenden som står på tur.

Vill du hellre arbeta med HubSpot på egen hand? Inga problem. Använd tiden för löpande stöd och support istället och låt oss visa dig, steg för steg, hur du får ut det mesta av HubSpot.

Prata med oss

Coaching för dina sälj- och marknadsteam

Få ordentliga och hållbara resultat från din digitala marknadsföring och försäljning

Hur fantastiskt HubSpot än är så är det du som gör den stora skillnaden. Med Grown kan du få certifierad, professionell, coaching och träning som hjälper dig att nå dina mål.

I ett tätt samarbete får du den kompetens, de strategier och det självförtroende du behöver för att se ordentliga resultat från din inbound marketing.

Bland annat erbjuder vi workshops som hjälper dina sälj- och marknadsteam att jobba bättre tillsammans med ett gemensamt mål – att driva intäkter. Vi har också coachingprogram i olika omfattningar som kan hjälpa ditt företag att ta nästa steg i ert digitala sälj- och marknadsföringsarbete.

Prata med oss

Några av kunderna vi haft äran att arbeta med

Atlas Copco
Semcon
TietoEvry
Stratsys
Beans in Cup
MTRX
Hydac
Svenskt Tenn
Microsoft
Ericsson
Sandvik
Antrop

Bjurfors
Assa Abloy
Smartoptics
Meta Bytes
CFI Group
Ramen Vales
Klinger International
Advenica
Software ONE
Implema

Prata med oss
Vad säger kunderna?

Med Grown har vi lyckats bevisa försäljning via digitala kanaler och våra marknadsföringsinsatser.

Inbound Marketing Playbook 2023

Vad kostar HubSpot?

HubSpots licensmodell kan uppfattas som komplicerad. Det är mycket du som köpare behöver sätta dig in i för att få en bra bild av vad din HubSpot kommer att kosta. Här ger vi dig några råd på vägen:

När du köper HubSpot gör du det från dem. Däremot kan du anlita oss på Grown både för att hjälpa dig hitta rätt HubSpotlicens, för att komma igång med HubSpot och som en partner för långsiktig tillväxt.

HubSpots licensmodell grundar sig i valet av produkt (Marketing, Sales och Service) och sedan vilken nivå du vill köpa (Free, Starter, Professional eller Enterprise).

För Marketing Hub styrs priset också av hur många kontakter du har i HubSpot och för Sales och Service styrs priset för hur många användare du har som ska jobba aktivt i plattformen.

Samtidigt finns det massor av pengar att spara genom att välja rätt licens. I den här artiklen går vi igenom vad HubSpot kostar och hur prismodellen ser ut mer i detalj. Kontakta oss om du behöver hjälp.

Prata med oss

Svensk HubSpot-partner sedan 2014

HubSpot-partner

Undvik vanliga misstag och nå resultat snabbare med Grown

Vi på Grown har hjälpt företag i alla storlekar att bemästra HubSpot i över ett decennium och har varit Certified Solution Partner till HubSpot sedan 2014(!). Därmed tillhör vi några av landets mest erfarna konsulter.

Vem är Grown en bra fit för?

Vi ska direkt vara ärliga och säga att Grown inte är rätt fit för alla företag som vill komma igång med HubSpot. Känner vi så, när vi pratar med dig, så kommer vi också vara ärliga att berätta det.

Med det sagt så är vi en bra fit för företag som:

  • I första hand vill lära sig använda HubSpot internt utan att behöva sitta i knät på externa byråer
  • Uppskattar att jobba med en coach och utbildare som håller dig ansvarig för att komma framåt för att nå dina mål
  • Vill att hela företaget välkomnar HubSpot och inbound marketing, och att du är villig att göra arbetet som krävs
Prata med oss

Vill du veta mer om HubSpot?

Här har vi samlat information för dig som vill veta mer om HubSpot. Du kan givetvis också läsa mer på HubSpots egna webbplats och lära dig mer om verktyget i HubSpot Academy som också medföljer gratis för dig som blir kund. Vi på Grown hjälper dig både att välja rätt licens och att komma igång med din HubSpot-portal.

Världens mest uppskattade marknadsverktyg

HubSpot Marketing Hub samlar alla dina marknadsaktiviteter i ett och samma verktyg. Här får du full insikt över dina digitala kundresor, värdefull data om vad som driver din affär framåt och smarta verktyg för automation och rapportering.

Populära funktioner inkluderar: e-postautomation, landningssidor, call-to-actions, chatbot, ROI-rapportering m.m.

Så här kan vi hjälpa dig med HubSpot Marketing Hub:

  • HubSpot Onboarding
  • Implementation och anpassningar
  • Strategier inom inbound marketing
  • Workshops
  • Integrationer
  • Konsulter
  • Råd och vägledning inom e-post, automation, sociala medier, rapportering, innehåll m.m.

Effektivisera din säljstrategi och stäng fler affärer fortare

HubSpot CRM och Sales Hub innehåller mängder av verktyg för dagens moderna digitala säljteam. Rätt använt kan dina säljare kvalificera leads fortare, agera på rätt affärer och snabba upp säljprocessen. Här finns verktyg både för prospektering, säljpipe och after sales.

Populära funktioner: Deals, Mötesbokare, Säljpipe, Sequences (automation), Uppgifter, Spårning av dokument, Rapportering

Grown kan hjälpa dig med:

  • Onboarding av HubSpot CRM & Sales Hub
  • Implementation och anpassning
  • Stöd vid migration av data
  • CRM – Migration av data
  • Förbättra samarbetet mellan sälj och marknad
  • Coaching och utbildning
  • Workshops
  • Konsulter

Öka kundnöjdheten och förläng dina kundrelationer

HubSpot Service Hub används för att ge dina kunder en bättre kundupplevelse genom information, ärendenhantering, kundnöjdhetsundersökningar, chatbotar m.m. Service Hub hjälper ditt kundservice team att se alla andra interaktioner som gjorts med varje kund t.ex e-post från marknad eller telefonsamtal med säljare.

Populära funktioner: Ärendehantering, kunskapsbank, kundportal, chat, kundnöjdhetsundersökningar, rapportering

Grown kan hjälpa dig med:

  • Onboarding av HubSpot Service Hub
  • Coaching och vägledning mot bättre kundvård
  • Uppsättning av Knowledge Hub och Customer portal
  • Konsulter
  • Utbildning
  • Workshops

Personaliserad webb med oslagbart datastöd

HubSpot CMS Hub är en kraftfull produkt som ger dig möjlighet att skapa effektiva webbplatser som hjälper dig att attrahera rätt trafik, och konvertera kvalificerade leads. Eftersom CMS Hub är sammankopplat med ditt CRM kan du personalisera och anpassa ditt budskap på sätt som tidigare varit komplicerat.

Grown kan hjälpa dig att:

  • Avgöra om HubSpot CMS är rätt verktyg för din webbplats
  • Strategi och projektledning för hur du skapar en säljande webbplats
  • Utveckling av mallar
  • Migrering från din gamla webbplats till HubSpot
  • Applikationer/Plugins

Var rädd om din data – rensa och uppdatera

HubSpot Operations Hub kan hjälpa dig att få ut mer från din kunddata. Den kan förenkla hanteringen av din data, tvätta datan och automatisera din kundinformation över appar, plugins och funktioner i övriga HubSpot för att skapa processer anpassade för din verksamhet.

Grown kan hjälpa dig med:

  • Rensning av din data
  • Inställningar för användare och team
  • Använda 3:epartsdata i HubSpots workflows
  • Utbildning
  • Workshops
  • Konsulter

Boka ett strategisamtal

Vi är inte en byrå i traditionell mening och därmed inte heller rätt för alla. Istället för att göra marknadsföringen åt dig ger vi dig strategierna, kompetensen och verktygen du behöver för att nå de resultat du vill se.

De företag som når bäst resultat med oss är:

  • B2B-företag som vill att sälj och marknad jobbar tillsammans för att driva intäkter
  • Företag som söker en långsiktig partner som kan vägleda dem till ordentliga resultat
  • Företag som vill investera i sina egna team framför att outsourca till externa byråer

Låter detta som du? Då kan vi vara rätt för varandra. Börja med att boka ett samtal för att se själv.

Magnus Brynestam
Grundare
LinkedIn | magnus@grown.se

Vanliga frågor vi får från våra kunder om HubSpot:

Vad kostar HubSpot?

HubSpots prismodell är förhållandevis komplex och styrs av flera olika delar.

Dels handlar det om vilken produkt/hub du behöver där du kan välja att använda hela HubSpot eller bara utvalda delar t.ex. Marketing och Sales. Utöver detta finns varje hub i olika nivåer där den billigaste är helt kostnadsfri medans de större licenserna är till för Enterprisebolag. Den absolut vanligaste licensen hos svenska företag är Professional- eller Enterprisenivån.

HubSpot Marketing Hub är den del som kostar mest i HubSpot-sviten men också den mest omfattande och mest använda. En HubSpot Marketing Hub Professional-licens, kostar mellan ca 80 000 – 90 000 kr om året. Du betalar också ett tillägg om du har fler än 2000 kontakter du vill kunna marknadsföra till. Till Marketing Hub behöver du inte betala extra om ni är fler användare. Det ingår i priset. Ska ni däremot dela upp er i olika team, jobba mot olika varumärken osv. kan det vara en idé att uppgradera till Enterprise.

HubSpot Sales Hub Professional kostar 40 000 – 50 000 kr per år där 5 betalanvända (Paid Seats) ingår. Det betyder att alla dina säljare kan använda systemet men bara 5 har åtkomst till de funktioner som är låsta som t.ex. att skapa komplexa mötesbokningar i grupper, skicka automatiska utskick till prospekteringslistor, spåra fler än 5 dokument, bemanna chatten samtidigt som andra osv. Många tror att alla säljare behöver en ”Paid seats” men ofta räcker det med att en del har det till en början och sedan lägga till detta när man kommit in i systemet.

HubSpot Service Hub Professional har ungefär samma kostnad och licensmodell som Sales Hub. Dvs 5 betalanvändare ingår och vill du ha fler kostar det extra.

De flesta kunder vi på Grown jobbar med har hela HubSpotsviten och använder Professional eller Enterprise-licenserna. Kostnaderna varierar alltifrån 80 000 kr/år till  1 000 000 kr /år beroende på de ovan nämnda variablerna men de flesta B2B-företag hamnar någonstans mellan 80 000-150 000 kr/år.

I och med att investeringen är förhållandevis stor är det också viktigt att så snabbt som möjligt få ut maximalt med värde av det. Det är här Grown kommer in i bilden.

Det finns mycket att vinna på att välja rätt licens och erbjudande. Hör av dig till oss så hjälper vi dig hitta rätt licens för dig.

Hur lång tid tar det att få resultat av HubSpot?

HubSpot är en mjukvara. Det är du som behöver göra själva jobbet. Många som köper HubSpot är inte förberedda på det arbete som modern innehållsmarknadsföring och inbound marketing innebär. Dessutom skiljer sig definitionen av ”resultat” mellan olika bolag.

Rätt använt kan du börja se resultat av HubSpot inom ett par veckor. Men för många tar det 6-9 månader eller längre. Det beror helt enkelt på att processerna internt behöver sitta. Marknad och sälj och även kundservice behöver arbeta bättre tillsammans. Denna del av processen är en kulturell förflyttning och det tar tid.

De företag som ser resultat efter bara några veckor gör rätt saker i rätt ordning. Vi på Grown har lång erfarenhet av att vägleda och coacha företag till de resultat de vill se. Hör av dig så bokar vi in en kostnadsfri konsultation.

Är verkligen HubSpot det bästa systemet?

Ingen kan säga emot att HubSpot är omåttligt populärt världen över. Det var trots allt det systemet som förändrade världens syn på digital marknadsföring. Med det sagt betyder det inte att det är bästa för alla. Det betyder heller inte att ditt företag måste ha HubSpot för att lyckas med er digitala försäljning och marknadsföring. Men… använder ni det kommer ni att ha ett försprång.

Nästan alla företag vi på Grown jobbar med har HubSpot. Men några större enterprisebolag har andra system. Det är trots allt inte systemet i sig som kommer göra att ni vinner affärer. Det är ni som team och människor i er organisation som gör det. Det handlar om att ha rätt mindset, rätt målsättningar och rätt strategier för att lyckas – och då är det en fördel med ett system som kan stödja detta.

Läs gärna recensionerna på G2 om HubSpot – de talar för sig själv. Läs också gärna hur du kan komma igång med inbound marketing utan HubSpot eller vilka alterantiv till HubSPot som finns här. Boka sedan in ett möte med oss så hjälper vi dig att ta reda på om HubSpot är rätt för dig.

Är det inte rätt för dig så kommer vi att säga det.

Vilka alterantiv finns till HubSpot?

Eftersom HubSpot är en stor och heltäckande plattform är alternativen många – däremot är det väldigt få (om ens något) som har all den funktionalitet som man hittar i HubSpot.

Vanligaste alterantiven till HubSpot är ActOn, Sharpspring, Adobe Marketo, Mail Chimp mfl. Dock är det väldigt svårt att jämföra dessa systemen rakt av då det handlar om att värdet du som företag får när ditt marknadsteam, säljteam och kundserviceteam jobbar i samma system är enormt mycket större än om du t.ex. har ett bra program för e-post, ett för chat, ett bra CRM och en bra kundserviceplattform. Vi har gjort en lista över program du hade behövt köpa in för att ens komma i närheten av den kraft och kapacitet som finns inbyggd i Hubspot.

När du jämför Hubspot med andra plattformar är det därför viktigt att både titta på den totala kostnaden för alla dessa licenser, vad de kostar att upprätthålla kunskap i alla dessa plattformat, licenser osv. och det förlorade värdet det innebär att jobba mer eller mindre i silos.

Hur snabbt kommer man igång med HubSpot?

Du kan komma igång med HubSpot direkt efter att du skrivit på avtalet. Väljer du dessutom oss på Grown som din Solution Partner så hjälper vi dig att komma igång snabbt och enkelt. Vi hjälper dig också undvika vanliga misstag och fallgropar som många annars lätt hamnar i inledningsvis.

Vi har både mindre och större onboardingplaner som sträcker sig allt mellan ett par möten under loppet av 2-8 veckor för att hjälpa dig igång till masteryprogram där dina markands- och säljteam jobbar med oss som coacher och vägledare i 12-24 månader. Efter denna tid har ditt företag både den kompetens och kunskapen ni behöver för att attrahera rätt idealkunder, konvertera bättre leads och stänga affärer fortare – utan att vara beroende av externa leverantörer.

Vilken HubSpot-partner ska man välja?

Det finns tusentals HubSpotpartners att välja på. Alla har sina unikiteter och erfarenhet. Vi på Grown tog tidigt beslutet att fungera som ett stöd och coach snarare än en extern byrå. Vi hjälper därmed våra kunder att få ut så mycket som möjligt av HubSpot utan att sitta i knät på externa konsulter. Det betyder att den tid du spenderar med oss är en investering i din egna organisation.

Däremot hjälper vid dig igång och ger dig råden och strategierna du behöver för att lyckas.

Vill du istället ha operativ hjälp kan en annan typ av byrå vara mer rätt för dig. Är du osäker så boka ett möte med oss så berättar vi mer.

Är det svårt att skapa workflows i HubSpot?

HubSpot är ett kraftfullt men enkelt system. Du behöver inte vara programmerare eller särskilt teknisk för att kunna göra avancerade automationer. Det du däremot behöver är strategierna. Utan dem riskerar du att spilla både tid och pengar innan du ser resultaten du är ute efter.

Hur lång tid binder man upp sig?

HubSpots avtal skrivs oftast på helårsbasis. Betalar du årsavgifter brukar de dessutom ge en rabatt. Du kan själv ställa in om plattformen ska förnyas automatiskt eller om du aktivt behöver förlänga avtalet. På så sätt riskerar du inte att förlänga något utan din vetskap.

Köper jag HubSpot från HubSpot eller Grown?

När du beslutat dig för att köpa HubSpot gör du beställningen via Grown. Då blir vi din partner som hjälper dig igång med plattformen.

Själva betalningen för HubSpot kommer du att göra till HubSpot och Onboardingen och ev. kringliggande tjänster kommer faktureras från Grown.

Kan jag prova HubSpot innan jag bestämmer mig?

Det går bra att prova HubSpot innan du bestämmer dig. Det gör du antingen genom att teckna upp ett gratiskonto eller en gratis ”provperiod”. Vi hjälper dig med detta.

Eftersom HubSpot är så omfattande är det dock en bra idé att ha en plan för vad du ska testa. Själva installationen behöver ändå göras innan du kan komma igång och domäner och inställningar ska göras för att du ska kunna prova systemet fullt ut. Därför rekommenderar vi att du bokar en demo istället där vi går igenom de delar som du är intresserad av.

Vad är "marketing contacts"?

Marketing Contacts är benämningen på de kontakter i din HubSpotportal som du vill kunna kommunicera med genom t.ex. e-post eller annonser. Det betyder att du kan ha en miljon kontakter i din databas utan extra kostnad och betalar bara för de som är ”marketing contacts”.

Som regel ingår det 2000 marketing contacts. Räcker inte det kan du enkelt utöka licensen direkt i HubSpotportalen.

Vilka andra plattformar fungerar med HubSpot?

HubSpot levereras med färdiga integrationer till över 500+ plattformar och applikationer inom en mängd olika kategorier, bl.a:

  • E-post
  • Produktivitet
  • Livechatt
  • Chatbotar
  • Telefon
  • Kundens framgång
  • Händelser och webbseminarier
  • Sociala media
  • E-handel
  • Annonsering
  • ABM
  • Video
  • Försäljning
  • Leadsgenerering
  • Analys och data
  • Innehåll

Kan man köpa paket där flera delar av HubSpots hubbar ingår eller måste man köpa alla separat?

Det mest ekonomiska sättet att köpa HubSpot är genom att tala med en etablerad och erfaren HubSpot Solution Partner som hjälper dig räkna fram rätt pris. Ibland kan det också handla om när du behöver vilken funktion vilket gör att du kan skala upp din HubSport-portal utefter när du behöver vad utan att behöva betala för hela plattformen direkt från dag 1.

Du kan köpa HubSpot del för del och över tid lägga till funktionalitet. Men det kan också vara värt att jämföra vad kostnaden blir över tid om du väljer att signa ett större avtal direkt. Ibland kan rabatter eller kampanjer hjälpa dig spara mer pengar med det ena eller det andra alternativet. Hör av dig till oss så hjälper vi dig ta fram den bästa licensen för dig.