På matematikvideo har vi under året genomfört ett projekt tillsammans med Magnus på Webbstrategerna i konverteringsoptimering. Målet var att öka konverteringarna för våra privatkunder. Under arbetet fick vi en del oväntade resultat som vi inte hade förväntat oss och som har förbättrat våra arbetssätt. Här berättar vi hur.

En väg mot datadriven marknadsföring

Visst mäter nog de allra flesta företag sin hemsidas antal besökare och vilka sidor som är populära. Detta är förstås viktig data och om man har nytta av den och använder statistiken så kan det ge mycket. Men att gå från detta mer observerande av data till att jobba datadrivet med konvertering kräver en del av organisationen. Förutom kunskaperna i ämnet så behöver ledning, marknadsföringsteam eller personer jobba tätt ihop med den tekniska utvecklingen. Dessa processer måste arbetas upp och kräver en del inledande möten. För oss som är ett litet företag är detta enklare men även vi fick lära oss mycket nytt och starta upp med mycket möten och diskussion. Vårt tips utifrån detta arbete med ​Matematikvideo.se är att inte underskatta tiden det tar att genomföra en sådan förändring.

Helt plötsligt försvinner också möjligheten att tro att något fungerar och istället prövar du att det fungerar. Det gör också att det tar längre tid i början men kortare tid i längden att göra förändringar. Längre tid för att du först måste sätta upp ett arbetssätt med korrekt mätning och hitta en konverteringstunnel på din sida att jobba med. Det tar också tid att sätta upp relevanta teorier om vad som kan prövas och sedan mäta resultatet. Men när dessa processer väl har satts på plats så får ledning och marknadsförare ett bättre beslutsunderlag vid förändringar. Så låt det ta tid i början så kommer det att lossna efter ett tag.

Vi hade bland annat en krånglig registreringsprocess och rörig copytext. När vi väl hade förenklat detta gick vi från 5-8 gratisregistreringar om dagen till 20-30 gratisregistreringar.

Simon RybrandVD

Din sajt med nya ögon

När man kört på ett tag med sin egen hemsida så är det lätt att bli hemmablind. Man tror att man är tydlig (vilket var fallet för oss) när besökaren i själva verket fastnar på oväntade och krångliga platser på hemsidan.

Här tyckte vi att det var mycket bra att ta in några andra kunniga ögon som enklare ser dessa problemområden och kan belysa dem. Du känner ju redan din hemsida på ett sätt som dina besökare inte alls gör. Därför är det bra att i dessa processer få hjälp att ompröva gamla designbeslut och kundflöden.

En av de mer givande delarna i vårt konverteringsprojekt var att helt tänka om hur besökaren går från just besökare till att registrera ett konto. För oss inkluderade det att titta igenom olika ingångar på sajten och att plocka bort hinder på vägen mot målet. Vi hade bland annat en krånglig registreringsprocess och rörig copytext. När vi väl hade förenklat detta gick vi från 5-8 gratisregistreringar om dagen till 20-30 gratisregistreringar. En rejäl ökning alltså.

Vad var mest oväntat?

Eftersom vi är en prenumerationstjänst där man betalar 89 kr/månad så var det intressant för oss att testa hur vi kan få folk att våga starta upp en prenumeration. I konverteringsprojektet så började vi med att ta en liten summa för de första sju dagarna men i diskussion med Webbstrategerna tog vi beslutet att testa vad som hände om man kunde starta gratis de 7 första dagarna. Detta trodde vi själva skulle ge bäst resultat.

Så vi satte upp ett test i ​Google Optimize​ för att testa hur många som påbörjade en prenumeration och vi mätte även hur många som stannade efter de inledande 7 dagarna. Till vår egen förvåning vann varianten där de först fick betala. Detta belyser verkligen vikten av att jobba datadrivet och att låta det få styra besluten. Detta sammanfattar också vad vi ville skriva och tipsa om i den här artikeln rätt bra. Det är verkligen framgångsrikt att implementera det här arbetssättet, även om det inledningsvis tar en del tid.

/Simon Rybrand