https://www.youtube.com/watch?v=lJdoXLv9yQc

Hur Semcon ökade sin leadsgenerering med 20x

I en vacker fastighet på charmiga Lindholmen i Göteborg hittar vi produktutvecklingsföretaget Semcon. Företaget, som har över 2000 anställda och verksamhet i 8 länder, har de senaste åren gjort en fantastisk varumärkesresa. Webbstrategerna har hjälpt Semcon med strategier och metoder för att kontinuerligt få större synlighet, ständig tillströmning av leads och bevisad försäljning via digitala kanaler. I det här kundcaset berättar vi hur.

Bakgrund

Semcon jobbar med produktutveckling med människan i fokus. De är experter på att koppla ihop det fysiska och det digitala inom produkter, produktion och digitala tjänster. Semcon jobbar inom flera olika branscher såsom life science, energi, telekom och fordon.
På huvudkontoret i Göteborg sitter avdelningen Group Communications, en marknadsavdelning som nyligen tog emot utmärkelse för Årets varumärkesresa. Avdelningen ansvarar för hela koncernens kommunikation inklusive företagets digitala kanaler såsom webbplats, sociala medier.

Utmaning

Christian Borg, digital strateg på avdelningen Group Communications, hade samma utmaning som de flesta marknadsavdelningar kämpar med – att arbeta resultatdrivet. Utan att tydligt kunna se vad som gav vilken effekt var det svårt att göra rätt prioriteringar och att förklara värdet av insatserna för ledningen. Samtidigt var man medveten om vikten av att driva mer trafik och få en ökad synlighet online.

Optimering gav tydliga resultat

Webbstrategerna tog fram en snabb men resultatfokuserad sökmotoroptimering, och stöttade avdelningen i att skapa innehåll anpassad efter vad beslutsfattare i deras olika målgrupper söker när de gör sin research online. Arbetet gav snabbt resultat: när Semcon och Webbstrategerna inledde samarbetet såg man snabbt en ökning av den affärsdrivande trafiken till webbplatsen. Christian Borg, digital strateg på Semcon:

”Sedan vi började samarbeta med Webbstrategerna så har vi ökat affärsvärdet av den organiska trafiken med 450%. Genom samarbetet har vi också lyckats bevisa försäljning via digitala kanaler och våra marknadsföringsinsatser.”

Påbörjade en inboundresa tillsammans

Optimeringen var det första steget i den inboundresa Semcon genomgått senaste åren. Webbstrategerna har under denna tid varit en strategisk rådgivare och ett stöd för att driva igenom inboundkampanjer, strategier och metoder anpassade efter Semcons organisation, resurser och de olika affärsområdernas utmaningar.
Under samarbetet har vi använt ett agilt arbetssätt där vi efter varje leadskampanj anpassar vad vi ser fungerar. Det minskar riskerna för felinvesteringar, ökar resultatet snabbare och optimerar den kreativa processen.
”Sedan starten med vårat leadsarbete har vi stadigt ökat antalet leads och är nu uppe i en skara av 20 gånger så många som när vi började processen.”, säger Christian Borg.

inbound marketing growthBättre överblick och bevisad ROI genom HubSpot

För att enklare kunna jobba resultatdrivet och för att få en överblick över allt som görs valde Semcon att använda HubSpot. HubSpot är världens ledande system för inbound marketing och marketing automation.
Genom HubSpot Marketing kan ett företags marknads- och säljteam följa utvecklingen av trafik, leads och försäljning via digitala kanaler. Du kan se var i köpresan era leads befinner sig och identifiera var de största affärsmöjligheterna finns. Detta leder till att säljteamet kan rikta sina insatser på de mest kvalificerade leadsen istället för att bearbeta kalla, okvalificerade leads som är tidskrävande och svåra att omvandla till kunder.

Varför Webbstrategerna?

Så varför bestämde sig Christian och hans team att anlita Webbstrategerna från första början? Det fanns tre huvudsakliga anledningar:

  1. Webbstrategernas arbetsmetod passade Semcons organisation. Med en egen inhouseavdelning låg behovet på vägledning, coaching snarare än direkt utförande. Genom att löpande mäta och analysera vad Semcon utförde kunde Webbstrategerna komma med råd för hur både arbetet och marknadsföringsarbetet kunde optimeras.
  2. Strategin. Erfarenheten från hur andra B2B-företag jobbar med marknadsföring är särskilt värdefull när man provar metoder många på företaget är obekanta med. Genom ett tätt samarbete undviker man onödiga risker, får ökad förståelse internt och ser snabbare utväxling av investeringen.
  3. Fokus på resultat – inte timmar. Genom att fokusera på resultat har Webbstrategerna hjälpt Semcon att vara relevanta mot ledningsgruppen och ökat förståelsen internt för hur man kan nå dagens beslutsfattare och använda digitala kanaler som en mätbar försäljningskanal.

Summering av resultaten

Sedan starten av samarbetet har:

  • Värdet av den organiska trafiken ökat med 450%
  • Antalet leads ökat med 2000%
  • Bevisad försäljning och stark ROI

Vilka vi hjälper

Vårt erbjudande är i första hand riktat mot marknadsteam, säljteam och företagsledningar på medelstora och stora B2B-företag i branscher med långa eller komplexa beslutsprocesser. Förutom detta har vi också rådgivningstjänster för mindre och konsumentriktade företag.

VD & företagsledning

Framtidssäkra ditt företag med tillväxt i både kompetens och resultat.

Marknadschef &  marknadsteam

Ditt ansvar är större än någonsin i de nya digitala köpresorna.

Säljchef & säljteam

Det nya sättet att köpa kräver nya sätt att sälja.

Fler kunder vi hjälper växa

Utvalt innehåll för dig

Få expertråd, exempel från verkligheten och innehåll som hjälper dig att ta din digitala strategi, försäljning och marknadsföring till nästa nivå.

marketing automation systems software
Hemsidor

Alternativ till HubSpot – så väljer du rätt marketing automation system

För ett par år sedan fanns det bara ett par system att välja mellan när det handlade om marketing automation. Men allt eftersom företag världen insett behovet av att ändra sitt sätt att arbeta med…
Olika-typer-av-formular
Inbound marketing

Formulär på webbplatsen – så får du dem att skapa konverteringar

Formulär – en liten del som ändå har en så stor inverkan. Ska du använda dig av ett formulär, och i så fall vilken information ska du samla in? Vilka olika typer av formulär finns…
b2b-forsaljning
Sales Enablement

Hur du boostar din B2B-försäljning genom att hjälpa dina köpare

Dagens köpare gör majoriteten av sin köpresa själva. Det innebär att du som säljare inom B2B har nya utmaningar för att påverka ditt resultat och nå upp till din budget. Men genom att ställa om…
FLER ARTIKLAR, DOKUMENT & MALLAR

SKAPA EN SÄLJ- OCH MARKNADSSTRATEGI SOM STÄRKER SAMARBETE OCH NÅR BEVISADE RESULTAT

Låt oss växa tillsammans

Fyll i dina kontaktuppgifter för att boka ett första 30 min onlinemöte med vårt team