Att skapa innehåll för sociala medier och att publicera inlägg är inte hela jobbet, för därefter följer något som är minst lika viktigt –att nå ut med innehållet till målgruppen. Det spelar ju nämligen ingen roll hur bra innehåll du har om nästan ingen ser det. Och det är tyvärr sanningen om du inte sponsrar dina inlägg eller arbetar för att maximera din organiska räckvidd. Och det är just den organiska räckvidden vi går igenom här – och delar med oss av våra tips för hur du kan få en större spridning på ditt innehåll på LinkedIn och Facebook.

Metoden för att boosta din räckvidd kan sammanfattas i två delar:

  • Skala upp ditt innehåll så att du får ut mer av det.
  • Maximera räckvidden för att nå fler med ditt innehåll.  

Den här artikeln är skriven för att guida dig i hur de här två delarna fungerar och ge dig inspiration på hur du själv kan göra för att förbättra din räckvidd, få med dig dina kollegor och effektivisera ditt arbete.

Känner du att du inte riktigt har koll på vissa begrepp eller saknar vissa grunder så kan du hitta mer information i den här artikeln: Marknadsföring i sociala medier del 1 – Så stärker du din närvaro 

 

Skala upp ditt innehåll

3 inlägg istället för 1 tredubblar din synlighet

För att ditt innehåll ska visas för så många som möjligt så bör du arbeta efter en metod som innebär att du på varje innehåll som du ska dela på sociala medier skapar tre olika inlägg, gärna i tre olika format (eftersom det som sagt ökar engagemanget för ditt innehåll). På så sätt får ditt innehåll en mycket större möjlighet att synas på plattformen. Det behöver inte ta så mycket extra tid om du gör det vid samma tillfälle, och det är väl spenderad tid om du ser till effekten du får.

Tänk själv, du har suttit en hel dag och skrivit på en lång artikel, gjort research och ändringar. När du känner dig nöjd publicerar du artikeln på bloggen som ni har på er webbplats. Nu är det dags för världen att ta del av den! Du går in på er företagssida på Facebook, skapar ett inlägg där du lägger en länk till artikeln, och skriver någon kort text om varför den här artikeln är intressant och bör läsas. Därefter går du in på din företagssida på LinkedIn och gör samma sak, fast den här gången kopierar du bara texten du skrev på Facebook. Smidigt, det tog inte lång tid alls!

Några timmar senare uppdaterar du nyfiket företagssidan för att se hur många som tagit del av ditt innehåll, och noterar besviket att din artikel bara fått 200 visningar och 3 gillamarkeringar. Bara 6 personer har klickat sig till din artikel, och (kanske) läst den. Det är troligtvis inte det resultat du hade hoppats på när du skapade artikeln. Här måste förstås nämnas vikten av att du skriver artikeln utifrån ett SEO perspektiv så att den blir synlig för de som söker efter innehåll som din artikel tar upp. Men det är ett helt eget kapitel som du kan läsa om bland annat här i den här artikeln.

Så tillbaka till ditt inlägg. Vad händer om du vid samma tillfälle som du ska dela din artikel lägger en halvtimmes extra tid på att skapa ytterligare 2 inlägg för att lyfta fram din artikel? 30 minuter som kan ge dig tre gånger så stor spridning.

Skala-upp-ditt-innehall-sociala-medierHär är några exempel på hur du kan skapa fler inlägg med olika format:

  • Du kan skapa ett längre textinlägg när du delar innehållet via din personliga sida. Det brukar vara mer effektivt eftersom många av oss är mer benägna att läsa längre texter med en personlig avsändare. Basera texten på vad du själv har för insikter, tankar eller tips utifrån din roll och kompetens. Kanske finns det en viss vinkel eller del i innehållet som har en starkare koppling till din yrkesroll och som ditt nätverk borde vara intresserade av. Ta dig tiden att fundera och skriv sedan en text utifrån vad som spontant dyker upp hos dig. Det är viktigare att det känns genuint och att innehållet är intressant än att det är en välpolerad text.
  • Har ditt innehåll består en illustration som kanske förklarar ett omfattande område så kan du istället skapa innehåll i beskrivande textform, eller i några snabba punkter som du tycker är väsentliga att nå ut med. Och givetvis kan du forma om ett förklarande innehåll till en illustration.
  • Finns det en intressant mindre del i innehållet, som till exempel ett citat, eller en faktaruta som är viktig att lyfta fram, så kan du skapa en bild av den enskilda meningen.
  • Du kan göra en enkel video av flera bilder. Ett snabbt sätt är att skapa det i Keynote eller PowerPoint. Använd dig av animeringar och övergångar för att få till rätt rörelser för ditt budskap. Exportera ut till en mp4 film och ladda upp den som en film i inlägget. Voilá!
  • Du kan göra om en illustration till en ny variant av illustration för att ge nytt liv åt innehållet.
  • Du kan välja att länka vissa av inläggen men inte alla – då får du en bra variation för att inte bara skapa inlägg som leder bort från plattformen, vilket generellt inte brukar uppskattas av algoritmerna och därmed får du lägre räckvidd och sämre spridning.

En artikel = 3 olika inlägg = 3 gånger större spridning av ditt innehåll

Ju mer konsekvent du är i den här arbetsmetoden desto snabbare går det dessutom, så efter ett tag kan det handla om 15 minuters extra tid för att skapa inlägg.

Få ut mer av ditt gamla innehåll

Det här tillvägagångssättet fungerar givetvis lika bra på befintligt (alltså inte helt nytt) innehåll. Så länge det är aktuellt och intressant för din målgrupp så kan du se till att det når fler genom att skapa nya inlägg utifrån det. Finns det vissa saker i innehållet som bör uppdateras för att kännas aktuellt så bör du göra det, så kika igenom det först.

Säg att du till exempel har en guide som du vet är uppskattad av din målgrupp. Du har delat guiden tidigare på företagssidan i era sociala medier, där du länkat till den eller delat hela PDF:en i inlägget.

Då har du väldigt bra underlag för att skapa fler inlägg som ökar synligheten och får flera att ta del av innehållet i guiden. För beroende på hur omfattande din guide är och hur kreativ du själv är så kan du bryta ut en mängd olika inlägg för dina sociala medier baserat på guidens innehåll. Gör så här:

  • Ta fram guiden igen och titta på den med nya ögon. Hur många delar ser du att din guide består av om du granskar den? Vilka delar skulle du kunna bryta ut från guiden för att bli egna inlägg? Vad skulle passa att göra en kort video om, och vad skulle du kunna lyfta fram och skriva en ny text kring i ett inlägg som belyser just den delen.
  • Finns det någon del i guiden som du skulle kunna visa på ett annat sätt? Tänk på att alla inlägg inte behöver vara så omfattande. En mening skulle exempelvis kunna vara ett enskilt inlägg. Exempelvis ett påstående, ett citat eller fakta från en undersökning som bygger förtroende för innehållet i guiden.
  • Finns det en illustration i guiden som du kan hitta delar i för att skapa flera inlägg? 

Fastna inte i att du måste ta med allt

Det handlar om att väcka nyfikenhet och intresse för att få fler att ta del av ditt innehåll. Visst vill du att alla ska ta del av hela din artikel eller guide som du lagt ner så mycket tid på att skapa. Men ju fler som nås av åtminstone delar av det innehållet desto fler kommer också att ta del av mer av ditt innehåll, så ha tålamod och tänk på att det ju är din målgrupp som du skapar innehåll för – inte för dig själv.

Olika personer uppskattar som sagt olika format när de ska ta del av information. En del gillar att läsa långa texter, andra vill ha ett rörligt format som går snabbt att ta till sig. Ytterligare en motivation till att skapa innehåll i olika format är att det krävs för att sticka ut i bruset.

Hitta en ny vinkel för att skapa nytt innehåll

Den här tekniken kan behöva lite träning men är väldigt värdefull för att få fram ett större värde och djup i den befintliga kommunikationen. Den bygger nämligen på att hitta ny substans och en ny infallsvinkel i det innehållet som är skapat från början.

  • Mycket av innehållet byggs utifrån ett företagsperspektiv eller produktperspektiv. Omvandla innehåll som utgår från företagets vinkel till att istället utgå från kunden. Tänk på personen på andra sidan och skriv om ett befintligt innehåll för att göra det kundcentrerat istället för produktfokuserat.  
  • Spetsa till generellt innehåll det genom att vinkla innehållet utifrån en viss bransch eller roll för att få en starkare kommunikation till en mindre målgrupp.
  • Skriv ett innehåll som skapar eller förmedlar en känsla. Det här är en del inom story telling, och något som är väldigt effektivt för att skapa engagemang.
  • Skapa inlägg där du själv delar med dig av din egen specifika kunskap, dina tankar och insikter. Det kan vara kloka insikter som du fått och vill dela med dig av, eller konkreta tips på hur man bäst utför något. Känns det ovant så kom ihåg aitt innehåll inte skapas i syfte att du ska nå ut, utan att du har något som du vet att fler kommer att ha nytta av att veta eller kunna. Genom att addera det till innehåll skapat för hela företaget adderar du ett stort värde, och förtroende, i innehållet.
  • Hitta nya insikter att addera för att skapa nytt värde. Ställ alla följdfrågor du kan komma på när du läser ditt innehåll. ”Varför är det bra? Vad händer annars? Vad är alternativet?” Genom att ställa de här frågorna kan du hitta nya insikter, bra argument och intressanta delar som väcker din målgruppens intresse.

Maximera räckvidden

Ta hjälp av kraften hos dina kollegor

Om du gillade metoden för att skala upp ditt innehåll och blivit såld på tanken att du ganska enkelt kan tredubbla din synlighet så kan vi avslöja att det är nu det blir riktigt intressant. Nu kommer vi nämligen till delen som kan göra en enorm skillnad för hur du ser till att nå ut med ditt innehåll.

I det tidigare exemplet så har vi en företagssida med 300 följare på LinkedIn och lika många på Facebook. Med den låga volymen är det svårt att få så stor organisk räckvidd på sitt innehåll. Däremot har många anställda egna konton på plattformarna och en del är troligtvis aktiva och använder framförallt LinkedIn för att bygga nätverk och hitta prospekts. Beroende på hur det ser ut på ditt företag så kan du säkert identifiera några kollegor som ser fördelen av att hjälpa dig att sprida innehållet.

Maximera-din-rackvidd-sociala-medierTips för att få med dig kollegorna: 

  • Gör det enkelt för dem att dela ditt innehåll vidare. Skicka länk till ditt innehåll på webbplatsen eller till inläggen du skapat på företagssidan. Skriv förslag på text som de kan skriva när de delar vidare, eller ännu hellre inspiration på typ av text så att det blir varierat och personligt.
  • Förklara syftet med innehållet och fördelen med att ni samarbetar för att nå ut med företagets varumärke.
  • Sätt upp en tydlig struktur och process för hur ni hjälps åt att kontinuerligt dela innehåll.
  • Hjälp dina kollegor att förstå hur de ska göra om de inte är vana vid plattformen sedan innan.
  • Följ upp med statistik. Det här är viktigt för att ni alla ska se vad utkomsten är av den tid och energi som ni lägger ner för att få spridning på ert innehåll. Så ta fram statistik på hur många personer ni potentiellt har nått med innehållet som ni hjälpts åt att dela. Alla tar fram antal visningar och engagemang som de fått på sitt inlägg när de delat vidare i sitt nätverk och när ni lägger ihop dessa får ni den totala potentiella räckvidden.

Få dina medarbetare att bli ambassadörer

Medarbetarnas personliga profiler är alltså väldigt värdefulla för att ge en större räckvidd, men det har också en stor betydelse för att bygga relation, få ett ökat förtroende och ett större engagemang till ert varumärke. Företagets värderingar, kompetens och erbjudande får sitt djup och sin mänsklighet i medarbetarna. Det som sägs av en person uppfattas generellt sett mycket mer trovärdigt än det som sägs av ett företag. Genom att kombinera företagets innehåll med medarbetarnas egna tankar, insikter och tillägg utifrån sin egen roll, erfarenhet och kompetens, så får innehållet en annan tyngd och varieras dessutom utifrån olika vinklingar vilket innebär att innehållet träffar rätt på fler personer.

En annan styrka är att ni marknadsför företaget i både större nätverk och till andra personer än de som aktivt valt att följa företaget. Affärer görs – och relationer byggs – mellan människor. Så genom att knyta de personliga varumärkena till företaget så får ni en större genomslagskraft i er kommunikation, vilket stärker både företagets varumärke och det personliga.

Det här är även en viktig del i att bygga ett varumärke som attraherar framtida medarbetare. Ett engagemang hos medarbetarna som också visar en stolthet i att bära företagets varumärke förstärker bilden av företaget som en uppskattad arbetsgivare.

Strategin kring att göra dina medarbetare till era ambassadörer brukar kallas employee advocacy. Vill du fördjupa dig i det föreslår jag att du läser den här artikeln på LinkedIns marknadsföringsblogg: What is employee advocacy

Effektivisera insatserna

Smarta publiceringsverktyg

När du lägger mer tid på marknadsföringen på sociala medier så har du mycket att vinna på att använda dig av verktyg som hjälper dig att få en smidig process och hålla koll på ditt innehåll. För att göra det smidigt för dig att hantera publiceringarna så kan du använda dig av verktyg som möjliggör en schemaläggning av publiceringen. På så vis kan du skapa inläggen när det passar dig, vilket är en stor fördel. HubSpot har en väldigt smart lösning för detta, men om du inte har tillgång till HubSpot kan du hitta andra verktyg som erbjuder smidig schemaläggning, som till exempel Hootsuite.

Publicera vid olika tillfällen (och rätt!)

Det kanske är smidigast för dig att publicera på LinkedIn och Facebook samtidigt, men det kommer att försämra din räckvidd. Det beror på att LinkedIn och Facebook inte är två exakt likadana plattformar och därför används på lite olika sätt, och vid olika tider under dagen och veckan. Det finns generell statistik på när det är bäst att publicera sitt innehåll på de olika plattformarna, men allra bäst effekt får du om du analyserar din egen målgrupps närvaro och anpassar din publicering efter det.

Genom att sprida ut publiceringen så ökar du också sannolikheten att din målgrupp nås av innehållet flera gånger – först på LinkedIn under dagen när de arbetar med LinkedIn som ett säljverktyg och jobbar på att bygga relation med sina prospekts, och senare på eftermiddagen när de besöker Facebook för en stunds inspiration och kontakt med nätverket av vänner, familj och kollegor. Vips så har ditt varumärke fått deras uppmärksamhet vid två separata tillfällen då målgruppen troligtvis också har olika typer av mindset.

Publicera regelbundet

Du måste inte publicera på sociala medier dagligen, även om det är en rekommendation från både LinkedIn och Facebook för att du ska få så bra effekt som möjligt. Du bör däremot vara konsekvent både i kvaliteten på ditt innehåll såsom i kontinuiteten för din publicering, och inte skapa luckor då du inte publicerar något alls.

Det blir lättare att hantera dina insatser på sociala medierna om du är proaktiv och planerar dina inlägg. Det är extra viktigt med struktur och planering när du tar steget till att skala upp ditt innehåll på det sätt som vi gick igenom, annars kan det lätt kännas väldigt rörigt att få ihop alla delar i processen.

I det här exemplet när du ska skala upp ett befintligt innehåll på det här sättet så kan du med stora fördelar producera alla inlägg samtidigt och schemalägga dem i verktyget.

Testa att skapa en undersökning

Det finns tillfällen då det är bra att genomföra väldigt enkla undersökningar på LinkedIn och då finns det en särskild funktion för det som du kan använda dig av. Den är väldigt begränsad, eftersom den bara tillåter 4 svarsalternativ där varje alternativ är begränsat till max 30 tecken. Själva frågan är också begränsad till 140 tecken, så du behöver jobba lite på att hitta korta och koncisa frågeställningar och svar.

Det här kan en bra metod för att ge dig nya insikter, eftersom du har möjlighet att samla in åsikter hos din publik. Om du vässar frågan och alternativen rätt får du insikter som du kan ta vidare i ditt arbete för att skapa innehåll som hjälper dina potentiella kunder. Du kan till exempel göra en snabb utvärdering av en hypotes du har, få en indikation på vilket av flera alternativ som din målgrupp föredrar eller få veta lite mer om drivkrafterna hos målgruppen.

Engagemang = större spridning

Engagemanget som du får på ditt innehåll – i form av gilla, delningar, klick och kommentarer – har en stor inverkan på din räckvidd. Det beror på att algoritmerna som styr över hur ditt innehåll visas på plattformen baserar sin bedömning av ditt innehåll på det engagemang det skapar hos användarna. Algoritmerna låter ditt inlägg visas för en mindre utvald skara användare och läser sedan av vilket engagemang det fått efter en timme efter publicering. Och baserat på den bedömningen så kommer ditt innehåll få en viss synlighet på plattformen. Med andra ord är det viktigt att skapa innehåll som är uppskattat hos användarna, och att även arbeta för att driva engagemang själv. Här är några saker som du kan göra för att påverka engagemanget:

  • Anpassa ditt budskap och ditt innehåll så mycket du kan baserat på dina insikter om dina buyer personas och målgruppen du vill nå med ditt innehåll. Vad vill de läsa om? Vilka utmaningar har de som du kan hjälpa dem att lösa? Vilka frågor hör du att kunderna ställer när de kommer i kontakt med ditt företag? Vilka vanliga problem hamnar hos kundtjänst? Vilket innehåll verkar din målgrupp visa sitt engagemang i – både av dina inlägg och dina konkurrenters. Du kan också hitta inspiration i olika kommentarstrådar, så glöm inte bort att spana där.
  • Variera format på ditt innehåll – olika människor gillar att ta del av olika typer av innehåll så variera vilka format du skapar inlägg i – ett inlägg som är en bild med kort budskap i, ett inlägg med längre text + länk och ett inlägg med en video är 3 exempel på olika format som du kan skapa (mer om det längre ner i den här artikeln).
  • Driv engagemang själv. Genom att ställa en fråga i ditt inlägg, tagga en kollega/samarbetspartner eller kund, eller genom att kommentera egna inlägg och andras är du med och skapar ett större engagemang. Visa att du är närvarande och gärna svarar på frågor i ämnen som bygger förtroende hos dina potentiella kunder.
  • Publicera när din målgrupp är aktiv på plattformen, inte när det passar dig. Eftersom den första timmen är så viktig efter att du publicerat ett inlägg så är det här med tajming för att posta inlägg en viktig del att ha koll på.
  • Tänk långsiktigt och bygg varumärke. Du kommer att få ett större engagemang om du har ett välkänt och uppskattat varumärke. Vägen dit är att se till att ditt innehåll kommunicerar och förmedlar varumärket på rätt sätt. Tänk på att vara konsekvent i tonalitet, grafisk profil, och vilken nivå du har på innehållet. Lägg upp en  långsiktig strategi för dina sociala medier, och se till att alla dina kommunikationskanaler och innehållet i dem hålls ihop av en gemensam strategi. På så sätt säkerställer du att innehållet samverkar och ger målgruppen en tydlig kommunikation av varumärket och företaget.

Räckvidd är inte allt

Även om räckvidden är viktig för att skapa synlighet för ditt innehåll och därmed öka din varumärkeskännedom, så är det givetvis absolut viktigast att du når rätt personer med dina budskap. Kärnan i Inbound marketing är det kundcentrerade synsättet – att allt handlar om att hjälpa potentiella kunder genom sin köpresa och att ta dem hela vägen till att bli ambassadörer för ditt företag. Som jag nämnde i den första delen – att skapa engagemang – så är det absolut viktigaste för att få så stor effekt på ditt innehåll som möjligt att anpassa innehållet för just din målgrupp. Men utöver det finns det ytterligare ett par saker du kan tänka på för att nå rätt personer med ditt innehåll:

  • Gå igenom företagets följarskara. Är det rätt målgrupp som följer er? Bjud in potentiella kunder att följa er, efter att du själv har engagerat dig i deras innehåll. Hitta inspiration hos marknadsledare, eller sök bland innehåll som andra delar med sig av. Vad träffar rätt hos din målgrupp?
  • Genom att tagga upp kunder och företagspartners så ges du möjlighet att få synlighet i värdefulla nätverk där du annars kanske är osynlig. Ett smart sätt att göra detta på är bland annat genom att lyfta upp kundcase på sociala medierna och tagga kunden (företagsnamnet) och gärna även din kontaktperson som troligtvis har andra marknadschefer eller VD:ar i sitt nätverk som du vill ska komma i kontakt med ditt varumärke.

3 viktiga fokus när du skapar innehåll

Fokusera på att skapa bra innehåll (som utbildar, hjälper eller inspirerar din målgrupp) och att få en maximerad räckvidd av det innehållet genom att distribuera det till rätt personer. 

Nästa del i den här serien kommer att fokusera på hur du sätter en strategi för din marknadsföring på sociala medier och når ut till dina potentiella kunder genom betald annonsering och sponsring. Håll utkik!

Rekommenderad läsning

Kvinna som visar ett bra kundcase
Content Manager

Så skapar du kundcase som bygger förtroende hos dina köpare

Lär dig konsten att presentera företagets framgångar med övertygande kundcase. Här förklarar vi varför det är viktigt med bra kundcase och guidar dig i hur du gör för att skapa dem.
pain points - bilkö
Content Manager

Så identifierar du dina kunders pain points

Skapa innehåll som vänder sig just till din målgrupp och tar upp deras utmaningar så ökar du chansen till kontakter, leads och fler stängda affärer.
inbound marketing innehållsideer
Content Manager
5 innehållsidéer som driver försäljning
innehållsmarknadsföring
Content Manager
3 anledningar att din innehållsmarknadsföring inte fungerar (och hur du fixar det)