Har du någon gång hållit ett webinar så vet du att det är många förberedelser och mycket efterarbete som är alltför lätt att glömma bort. Här är en checklista för dig som ska planera och genomföra ett webinar.

Förberedelser

6-8 veckor före ditt webinar

  • Bestäm ditt syfte och mål
  • Bestäm vilket ämne ditt webinar ska handla om
  • Bestäm datum och tid för ditt webinar
  • Välj vem som ska vara din talare eller värd/värdinna
  • Kontakta eventuella partners, kunder eller andra som ska vara involverade

5 veckor före ditt webinar

  • Skapa en registreringssida
  • Välj vilken plattform du ska använda
  • Skapa en prel. innehållsförteckning för vad ditt webinar ska handlar om (outline)

3 veckor före ditt webinar

  • Skapa ett första utkast för din presentation i t.ex. Powerpoint eller Keynote
  • Skapa promotion/annonsmaterial
  • Boka eller köp in ev utrustning t.ex. headset/mikrofon, kamera etc.
  • Börja promota ditt webinar i de kanaler din målgrupp finns
    • E-post
    • Sociala medier
    • Blogg
    • Partners
    • Befintliga kunder (t.ex. genom dina kundansvariga)
    • Betald promotion och annonser

2 veckor före ditt webinar

  • Utbilda föredragshållaren i hur plattformen du valt för ditt webinar funkar
  • Ladda upp din presentation
  • Boka konferensrum eller annat tyst rum för dagen då du ska hålla ditt webinar. Glöm inte ha god tid för förberelser och att du ska hinna plocka undan.
  • Utöka annonseringen
  • Skapa ev. teaser för sociala medier
  • Be dina kollegor vara med och promota teasern i sociala medier

1 vecka före ditt webinar

  • Skicka påminnelse till de som redan registrerat sig
  • Promota ditt webinar på nytt i sociala medier, via e-post och mot kunder etc.
  • Gör ett genrep av ditt webinar
  • Anteckna vad som gick bra och vad som kan förbättras – lämna feedback till föredragshållaren

3 dagar före ditt webinar

  • Skicka påminnelse via e-post till registrerade deltagare och välkomna ev frågor redan nu
  • Säkerställ att det finns någon som kan hjälpa till vid behov dagen då webinaret hålls t.ex. med utskrifter, utrustning m.m.

På dagen för ditt webinar

  • Säkerställ att din föredragshållare är på plats
  • Fråga om personen behöver hjälp med något

Under ditt webinar

  • 5 minuter före webinar, logga in och lyssna som deltagare och be din föredragshållare testa mikrofon och uppkoppling m.m.
  • Meddela i sociala medier att webinariet strax börjar
  • Spela in webinariet

Efter ditt webinar

  • Justera ev anmälningssida
  • Ladda upp inspelningen på din webbplats
  • Ladda upp presentationen till din webbplats
  • Skicka tackmail med länk till inspelning och presentation till deltagarna
  • Lägg in deltagarna i ett nurturingflöde (lead nurturing)
  • Informera säljteamet om webinariet och förse dem med spårbara länkar
  • Analysera ditt webinar och se vilka som inte dök upp, vilka som var mest engagerade osv.
  • Ha en feedbackmöte med föredragshållaren vad som gått bra, mindre bra och vad som kan förbättras.
  • Skapa innehåll som hänvisar till ditt webinar t.ex. bloggartiklar som summerar och uppmanar att se inspelningen.
  • Skapa sociala medieposter för de olika punkter eller frågor som togs upp i ditt webinar och publicera dessa