14 inspirerande kunskapskällor för dig som vill bli en bättre marknadsförare

Inbound marketing är ingen fast, bestämd metod. Det är ett synsätt. Och exakt vilka verktyg eller metoder som fungerar kommer att ändras allt eftersom tekniken och vi användare utvecklas.

Att vara duktig på digital marknadsföring kräver att du håller dig uppdaterad. Om trender. Om metoder. Och vad som funkar. På så sätt kan du alltid ligga i framkant och förbättra din marknadsföring online. Det leder till nöjdare besökare, fler leads och fler kunder.

I den här artikeln har vi samlat ihop några av våra favoritkällor för inspiration. Här hittar du bl.a. bloggar, diskussionsgrupper och företag som vi rekommenderar att du följer.

Dela den här artiklen

Neil Patel

Neil Patel är en entreprenör som startat flertalet bloggar och onlinetjänster genom åren. Hans företag KissMetrics och CrazyEgg är två av de mest kända. Neil Patel satsar på hög kvalitet i sitt innehåll. Och du kan förvänta dig låååååååånga artiklar som ofta är summerade i smarta, lättbegripliga videoklipp.

Neil Patel - Inbound Marketing Blog

Drip

Drip är en tjänst för Marketing Automation. Ett lite billigare och enklare alternativ till de stora systemen. Deras blogg är fylld av intressanta case och best practices för hur du säljer bättre med hjälp av e-postautomation. Just att de riktar sig mot lite mindre företag gör att innehållet ofta är extra lätt att ta till sig (för oss här i Sverige). Värdefull kunskap inom Inbound Marketing och Inbound Sales.

Besök Drips blogg

kntnt

Contentbyrån Kntnt bjuder både på blogg, pod och vlog. Och har du vägarna förbi Göteborg så finns det troligtvis en inspirerande frukost att gå på framöver. En inspirerande sak med Kntnt är att innehållet till stor del av innehållet består av inbjudna kompetenta gäster som bloggar eller talar i podden. Här får du inspiration kring allt från content marketing, utmaningar i branschen, textproduktion eller hur man skapar intressanta videos. Glöm inte att prenumerera på deras utmärkta nyhetsbrev.

Besök kntnts blogg

HubSpot

Idag är HubSpot långt ifrån ensamma om att vara experter på Inbound. Men de var först. Och företaget satsar miljoner varje månad på att ta fram bra innehåll för sina användare och potentiella kunder. HubSpot får nog räknas till en av världens bästa hubbar för just kunskap kring Inbound marketing och digital marknadsföring. Oavsett om du använder deras egna verktyg eller inte.

Hägvall & Sjöman

B2B-byrån i Gamla Stan i Stockholm bjuder ofta på intressant läsning kring kundernas köpresa och hur man jobbar smart med content. Deras uppskattade blogg är en bra källa för inspiration och trender särskilt för dig som jobbar inom B2B. Särskilt roligt att artiklarna är skrivna med hjärta och engagemang. Det tycker nog också Expertvalet som utsett denna som en av de bästa B2B företagsbloggarna i Sverige.

SEO Moz

Är du riktigt intresserad av sökmotoroptimering så känner du nog redan till Moz. En av de absolut största och bästa resurserna för att få upp din webbplats i sökmotorerna. Här finns information och tjänster som får den mest erfarne att känna svindel. Lär dig grunderna häng med i utvecklingen kring vad som gäller för att synas på Google.

Besök Seo Moz

New call-to-action

Digitala Strateger i Sverige

Denna LinkedIn-grupp är en populär källa till inspiration för olika byråer, frilansare och marknadsförare.  Med ca 4 500 medlemmar diskuteras här all form av digital marknadsföring. Fokus tenderar att handla om resultat, sociala medier, e-post och såklart digitala strategier.

Gå med i gruppen på LinkedIn

Please Copy Me

Inom Inbound marketing är texterna väldigt viktiga. Allt från artiklar och innehåll till uppmanande texter på knappar, i formuär, länkar och menyer. Därför är göteborgaren Mattias Åkerbergs blogg Please Copy Me väl värd att följa. Användarvänliga texter har alldeles för stor betydelse för att få så lite fokus.

Staunstrup

Digitala strategen Pontus Staunstrup bjuder på intressant läsning kring digital marknadsföring i sin blogg. Innehållet kretsar huvudsakligen kring content marketing, kundernas köpresa och sociala medier och du får också snabba tips i hans populära videoklipp. Här får du också en inblick i olika former av annonseringsmöjligheter online.

Sveriges Annonsörer

Sverige Annonsörer kallar sig för marknadschefens bästa vän. Och går man in på bloggen och läser förstår man snabbt varför. Här hittar du inspirerande artiklar av bl.a. Mats Rönne som är fd. styrelseordförande i just Sveriges Annonsörer.

Unbounce

Unbounce är en av de största aktörerna som erbjuder landningssidor för företag. Men förutom deras suveräna tjänst har de också en blogg som innehåller enorma kunskaper om konvertering, hur du lockar rätt besökare till dina sidor, hur du gör tester osv. Oavsett om du använder deras tjänst eller vill förbättra din egen hemsida är denna blogg väl värd att följa.

LinkedIn: Digital marknadsföring för B2B

I denna diskussionsgrupp på LinkedIn möts ca 1000 marknadsansvariga som jobbar just med B2B-relaterade marknadsfrågor. Här kan du hitta artiklar, ställa frågor eller öppna egna diskussioner. Gruppen är helt medlemsstyrd så du är själv med och skapar agendan för dagen.

Gå med i gruppen på LinkedIn

New call-to-action

Triggerbee

Svenska Triggerbee bloggar om leadsgenerering och marketing automation. Det är härligt att se hur det löpande kommer artiklar som inspirerar och motiverar. Olof och Felix med kollegor håller oss uppdaterade om vad som händer i branschen och vad man ska tänka på när man jobbar personaliserat.

Webbstrategerna

Även vi på Webbstrategerna har en blogg om digital marknadsföring och Inbound marketing. Här publicerar vi också kundcase, krönikor och how-to-artiklar. Missa heller inte vår verktygslåda med innehåll som du som marknadsförare kan ha nytta av.

KUNDCASE

Så fick Smartoptics 35x fler leads med HubSpot & Webbstrategerna

LÄS HELA CASET

Om författaren

Med 22+ års erfarenhet tillhör Magnus Brynestam (LinkedIn) en av pionjärerna inom digital marknadsföring i Sverige. Han har hjälpt 350+ kunder däribland popgrupperna ABBA och Roxette samt företag som Ericsson, Telenor och Telia att etablera och förbättra sin onlinenärvaro. Magnus är grundare och VD på Webbstrategerna och har en roll som senior digital strateg och Inbound Marketing konsult.

Vi har hjälpt dussintals marknadsförare att nå fantastiska resultat online. Vi skulle bli glada om du blev nästa!

Vill vill höra vad du har för utmaningar och mål. Boka ett samtal med oss så hjälper vi dig vidare i dina funderingar. Ett samtal. Noll måsten.