Visst vore det bra att få veta vilka sökord din hemsida rankar för på Google? Och visst vore det bra att få se detta direkt i Google Analytics så att du kan spåra vilka sidor besökarna landar på? Detta var standard i Google Analytics tidigare men av någon anledning togs denna funktion bort. Men det finns en ganska enkel lösning för få tillgång till de flesta sökorden igen. Vi berättar hur.

Det första du behöver göra är att se till att du har ett konto på Google Search Console. Google Search Console är Googles tjänst för webmasters och ger dig bl.a. information om hur din hemsida placeras i Googles sökresultat (tjänsten hette förut Google Webmaster Tools). Om du inte redan registrerat din hemsida i Google Search Console så ska du göra det på en gång här. Se till att du använder samma e-postadress som du använder för Google Analytics. Får du problem så läs våra förslag på lösningar längre ner i denna artikel.

När du har ett konto på Google Search Console kan du koppla ihop detta med Google Analytics. Gör så här:När du har ett konto på Google Search Console kan du koppla ihop detta med Google Analytics.

Gör så här:

1. Gå in på ditt Google Analyticskonto och välj den profil/hemsida du vill använda.

2. Gå till Förvärv -> Search Console -> Frågor
Nu borde du se en bild som ser ut ungefär som denna. Klicka på knappen Ställ in Search Console för datadelning.

Här under Frågor kan du koppla ihop Google Analytics med Google Search Console
Klicka på knappen för att välja vilken hemsida/egendom du vill koppla ihop

Du kommer nu till Inställningar för egendom. Här finns ett menyval som heter Produktlänkar och därunder en länk som heter Alla produkter.

 Leta reda på Search Console och klicka på knappen Länka Search Console.

3. Välj Redigera. I listan som kommer listas alla hemsidor som ditt konto har åtkomst till – välj vilken webbplats/egendom du vill länka till ditt Google Analytics. Klicka på Spara.

4. Nu har du tillgång till flera nya rapporter där data hämtas från Google Search Console. Observera att det kan ta 24-48 h innan någon data visas så har tålamod.

Dina nya sökordsrapporter

Den mest intressanta rapporten tycker vi är Sökordsrapporten (Frågor). Den hittar du på samma plats som där vi gjorde inställningen. D.v.s. Förvärv->Search Console->Frågor.

Den visar vilka ord du rankar för, hur många visningar du har fått i Google och på vilken position dina länkar visats. Genom att använda verktyget, filtrera och sortera så kan du få rapporten precis som du vill. Kanske vill du t.ex. visa de ord som gett mest trafik men där personer inte stannar särskilt länge på din sida. Eller varför inte ord som du vill synas på men som du hamnar för långt ner i sökresultatet för att få någon trafik.

Här ser du vilka sökord som ger dig mest trafik.
Tyvärr är det fortfarande en hel del ord som Analytics inte avslöjar. Särskilt om din sida inte är säker (https). Det finns olika sätt att “lura” Google Analytics för att få fler ord att synas. Bl.a. genom att se vilka sidor trafiken kommer till o ta det mest uppenbara sökordet för den sidan.
Så här många gånger har din sajt visats på Google under tidsperioden för det aktuella sökordet
Så här många klick har länken fått på Google
Den genomsnittliga positionen i sökresultatet. Är positionen låg finns det anledning att optimera sidan. Väljer Google att lista din sajt har du goda chanser att förbättra positionen.
Klickfrekvensen visar hur många procent av de visade tillfällena någon klickar på din länk (klick/visningar*100)
Glöm inte att du kan se fler ord genom att öka listan eller bläddra vidare

(Statistiken är enbart ett exempel)

Det finns också en annan vy som är intressant – den heter Målsidor och visar dig vilka sidor dina besökare kommer till och hur de ligger till i Googles sökresultat. Du hittar den under Förvärv->Search Console->Målsidor. Du kan använda den här rapporten bl.a. för att:

  • Förbättra relevansen i innehållet för just det sökord som ger din landningssida trafik
  • Förbättra kvaliteten på ditt innehåll
  • Komma på ideer på annat innehåll som dina besökare kan tycka är av intresse
  • Komma på produkter att sälja eller sidor att länka till från dessa sidor
  •  Hitta idéer för vad nästa steg för dina besökare bör vara – har de sökt på ett visst ord kanske de är intresserad av ett nästa steg – det är ditt jobb att hjälpa dem vidare i din köpresa

Vanliga problem och hur du löser dem

Att göra den här inställningen är ganska enkel men ibland stöter man på problem. Detta kan hända om du t.ex. inte använder samma e-postadress i Google Search Console som du har i Google Analytics. Ett sätt att hantera detta är att skapa en unik adress för varje hemsida och använda den adressen i alla Googles (och andras) verktyg. Du kan dock numera vara inloggad med flera adresser samtidigt så Google bör hitta din hemsida ganska enkelt. Om inte så kan du enkelt registrera en ny Gmailadress och ge access till både Google Search Console och Google Analytics till denna adress.

Det kan också hända att du har flera versioner av din hemsida i Google Search Console. T.ex. kanske du har en https och en http-adress. Se till att du kopplar ihop den version som spårar de verkliga besökarna.

Ladda ner gratis Excelmall för budgeting och ROI
Få de senaste tipsen om b2b-marknadsföring direkt till din inbox

Nyfiken på varifrån din konkurrent får sin webbtrafik?

Boka en kostnadsfri konkurrensanalys och få reda på vilka sökord dina konkurrenter rankar för på Google. Du får också värdefull information om varför de lyckas och vad som gör dem framgångsrika på nätet.