Misstagen dina konkurrenter gör för att synas på Google och hur du undviker dem.

Tre av de mest kraftfulla metoderna för att få fler besökare till din webbplats är att strategiskt arbeta med sökord, din blogg och publicering i sociala medier. I den här artikeln kommer vi att fokusera på att jobba med sökord i syfte att synas på Google.

Sökmotoroptimering, eller SEO, är arbetet med att förbättra din webbplats så att den attraherar fler besökare från sökmotorer. Arbetet med SEO är en av vår tids största utmaningar för B2B-företag.  Det är en avgörande del för ditt digitala marknadsarbete eftersom den hjälper dig att attrahera nya besökare som letar efter information som är relevant till din verksamhet. Besökare som du sedan kommer att omvandla till leads och så småningom blir betalande kunder.

På Google görs mellan 3 och 4 miljarder sökningar varje dag av människor som har funderingar och problem som de försöker lösa. Samtidigt behöver sökmotorer ge sina användare de mest relevanta, användbara och trovärdiga svaren och föreslår därför sidor de tror lämpar sig bäst för just den fråga användaren har skrivit in baserat på popularitet och auktoritet.

Grunderna i SEO är enkel. Till mångt och mycket handlar det om att välja ut rätt sökord och se till att dina sidor handlar om detta ämne. Det finns många guider för hur du sökoptimerar en sida rent tekniskt så vi har valt att istället fokusera på strategier för att synas på Google som de flesta inte känner till. Strategier som kommer göra så att ditt arbete med SEO ger resultat.

1. Utgå från dina målgruppers utmaningar och problem

Ett misstag som de flesta digitala marknadsförare gör är att utgå från vilket sökord de vill synas på Google för genom att utgå från vad man säljer för produkter eller tjänster. Det är såklart per definition inte fel men det korrekta synsättet bör vara att utgå från vad din målgrupp söker på. Det är inte sällan två helt skilda saker.

Den största skillnaden ligger oftast i att företag är för ivriga. De försöker synas på Google för sökord som har direkt anknytning till sin produkt eller tjänst. Målgruppen däremot påbörjar troligtvis sin köpresa långt tidigare och försöker lösa ett problem. De är helt enkelt på olika platser i köpresan. Utmaningen gäller att synas på Google för de ord som den potentiella kunden verkligen använder.

För att ta ett väldigt förenklat exempel kanske en optiker vill ranka högt på Google för sökfraser som  ”snygga glasögon” eller ”optiker i stockholm” medans en potentiell kund sitter hemma och oroar sig över växande huvudvärk och försämrade syn och söker på ”orsaker till huvudvärk”, ”dålig syn” eller ”synbortfall”.

Skillnaden ligger i att den som söker i exemplet ovan inte är redo att uppsöka optiker utan vill ha svar på varför hennes syn blivit sämre och om det kanske har att göra med hennes huvudvärk. Om optikern är smart har de förberett innehåll som hjälper den här personen med sina frågor. Och på ett snyggt och smidigt sätt vinner optikern därmed förtroende, hjälper henne med sitt problem och så småningom, när personen är redo kontaktar henne och välkomnar henne in för en kostnadsfri synundersökning.

Samma sak gäller inom B2B. Där är det som regel ännu vanligare att man söker efter en lösning på ett problem långt innan man väljer en lämplig leverantör för lösningen. Är du då duktig har du redan då vunnit den potentiella kundens förtroende och blir ett självklart val när det är dags för affär.

2. Var realistisk och förstå vad du ger dig in på

Ett annat misstag många företag gör när de vill synas på Google är att de väljer ut det bästa ordet utan att lägga någon större vikt vid hur realistiskt det är att just deras sida kommer hamna överst. Många lockas in i den vilseledande sanningen att lite sökmotoroptimering utfört av de själva eller en inhyrd konsult kommer kunna fixa en förstaplacering bara man “gör rätt” rent tekniskt. Sökmotoroptimering handlar inte längre om teknik utan är resultatet av en extremt avancerad analys över hur trovärdig, relevant och populär din sida är jämfört med andra som handlar om samma ämne. Därför är inte sällan är också budgeten för ett SEO-arbete styrt utifrån vad företaget har råd med och inte var det i själva verket kommer kosta att nå dit. Vi träffar ofta företag som har ett löpande avtal med SEO-företag med förhoppningen: ”Så småningom hamnar vi högst upp och då stannar vi där!”. Men det är givetvis oftast helt fel. Att synas på Googles översta resultatplats för ett konkurrensutsatt sökord är sällan en så enkel utmaning.

3. Välj sökord med låg konkurrens

Som ett alternativ rekommenderar vi en metod där man tittar på just konkurrensen. Det gäller att använda sökord som inte så många andra sidor eller företag konkurrerar om. Chansen att lyckas komma högt upp i sökresultatet blir därmed högre och kommer leda till fler besök. Om du tänker på det så kommer förmodligen en Top-3-placering på ett ord med 50 sökningar per månad generera fler besök än ett ord som har 1 000 sökningar per månad om det senare ordet hade placerat er länk längre ner i sökresultatet t.ex. på sida 2 på Google.

94% klickar på en länk som visas på Googles sida 1. Mindre än 6 % klickar på andra sidan.

Hela 94% av de som söker klickar på en länk som finns på sida ett medans mindre än 6% klickar på andra sidan och väljer en länk som presenteras där. Dessutom kan du istället lägga energin på att synas på förstasidan för 10 st ord med längre konkurrens istället för att försöka komma högt upp med det svårare ordet.

Det finns bra verktyg online som hjälper dig att hitta rätt sökord för din målgrupp baserat på konkurrens. Ett sådant är sökordsplaneraren i Google Adwords. Ett par andra användbara verktyg är ahrefs.com eller moz.com. En del CMS har också detta inbyggt för att underlätta denna process för dig.

Ladda ner guiden Leadsgenerering för B2B-marknadsförare
Få de senaste tipsen om b2b-marknadsföring direkt till din inbox