Hej, jag heter Magnus. Jag hjälper marknadsförare att nå fantastiska resultat. Det är jag som skriver på den här bloggen. Trevligt att träffas!

Mina nio bästa tips som tar dig till toppen på Google utan hjälp av konsulter

Att synas högt upp i sökresultaten är ett av de mest kostnadseffektiva sätten att få mycket trafik från människor som är intresserade av ditt företags tjänster eller produkter. Men hur gör man, vad ska man tänka på och vad finns det för fallgropar?

I den här artikeln delar jag med mig av mina 9 bästa tips för få ditt företags hemsida eller blogg att synas på Google och därmed få mer trafik, leads och kunder.

Tips 1: Att synas på Google är inte samma sak som att få mer trafik!

Det första tipset handlar om att du måste förstå syftet och målet med att synas på Google.

Det är väldigt vanligt att marknadsförare tror eller gissar att det ordet som man vill synas på är det som kommer ge mer trafik. Fel. Det är det oftast inte. Därför måste du välja sökord med omsorg.

  • Att synas i sökresultaten för ett sökord ingen söker på ger dig ingen trafik.
  • Att synas långt ner i sökresultaten för bra sökord ger dig heller ingen trafik.
  • Att synas högst upp för sökord som en del söker på ger dig en del trafik.
  • Att synas högst upp för många olika sökord som en del söker på ger dig mycket trafik.

Det är ett extremt vanligt misstag att man vill synas högst upp i Google för ett sökord som handlar om sitt företags tjänster eller produkter. Det är ju den världen vi lever i så det känns ju självklart att folk söker efter det. Nej! Det är inte alls självklart. Kontrollera detta först innan du lägger tid och pengar på att skapa innehåll som ska ge dig trafik.

Gör en ordentlig sökordsanalys

Det finns väldigt bra verktyg som visar dig vilka ord som folk använder när de Googlar och därmed hur mycket trafik som finns ”att hämta” för dig och ditt företag. Två exempel på ett sådana verktyg är Semrush och  Ahrefs.

För att du inte ska ramla i fällan och lägga onödig tid eller resurser på att sökordsoptimera fel ord kommer här en lista på typer av sökord som kan vara helt fel ord att satsa på:

Exempel på fel ord:

  • Ord som inte folk söker efter
  • Fackuttryck som inte används av dina kunder
  • Utländska termer som inte används i Sverige eller tvärtom
  • Benämningar som du själv kommit på
  • Den akademiska termen för något som i folkmun heter något helt annat

Andra typer av ”fel” kan vara:

  • Ord som är alldeles för svåra att komma högst på (mer om det senare)
  • Ord som är irrelevanta för dina kunder (fel målgrupp)
  • Ord där personen uppenbart söker efter ett specifikt innehåll som du inte kan erbjuda

Alla önskar vi såklart att kunderna använder precis det ord som vi vill synas på – men vänd på det. Försök synas på de ord som folk söker efter.

Tips 2: Klarar du att komma högre i Google än konkurrenterna?

Nästa tips handlar om att ha koll på vilka webbplatser som redan syns högst upp Googles sökresultat och varför.

Bara för att du har en bra sida om ett specifikt ämne betyder det inte att du med automatik hamnar högst upp i sökresultatet.

Låt mig ge dig en enkel regel:

Är ditt sökord populärt så är det svårt att hamna högst upp på Google för det ordet. Punkt. 

Ju fler sökningar desto mer potentiell trafik. Ju mer trafik desto mer värde att synas högst upp. Ju högre värde desto mer konkurrens.

Google bara det innehåll som är bäst för användaren. Det betyder att det är många saker som vägs in när de visar sökresultatet. Här är några exempel på vad som gäller för de sidor som syns högst upp i Google:

  • Hur många som länkar som finns till sidan/artikeln och hur auktoritära eller populära de sidorna är (t.ex. hur gamla de är, vem som ligger bakom sidan osv.)
  • Hur användarvänlig sidan är. Är den t.ex. enkel att använda för mobilanvändare? Är den tillräckligt snabb? Är texten lättläst och är grafiken tilltalande och fyller ett syfte?
  • Hur omtyckt sidan av besökarna? Hur många klickar t.ex. på länken när de ser den i Google och hur många återvänder till Google direkt när de kommer till sidan?
  • Hur hög kvalitet håller sidan överlag? Hur bra är deras andra sidor? Uppdateras sidorna ofta? Tillför dem något som andra sidor inte gör – och är det verkligen den som besökarna letar efter?
  • Osv.

Jag brukar skapa mina sidor utifrån ett par olika kriterier:

  • De ska bygga på ett sökbegrepp som många söker efter
  • Det ska finnas en möjlighet att komma högt upp. Detta bedömer jag utifrån hur många länkar de sidor som redan syns högt har samt vem som ligger bakom sidan.
  • Sidan ska kunna göras mer ambitiös än andra och vara hjälpande
  • Sidan ska gärna innehålla egna illustrationer eller bilder som inte återfinns på någon annan sida.

Du kan kolla vilken konkurrens ett visst sökord har genom att använda Ahrefs eller Semrush. Det ger dig en indikation om hur svårt sökordet är när det gäller att komma högt upp i Google.

Tips 3: Hjälper du besökaren eller försöker du sälja?

Nästa tips handlar om att välja rätt ord och attityd utifrån hur dina besökare tänker.

Jag brukar föreslå att du ska fokusera på ord som används väldigt tidigt i dina kunders köpresa. Det betyder att du inte bara ska försöka synas i Google för ord som beskriver dina tjänster eller produkter utan komplettera med bloggartiklar eller sidor som är mer hjälpande och utbildande. Sidor som hjälper besökaren med ett problem.

Om du lyckas attrahera en potentiell kund till din hemsida eller blogg redan innan han eller hon har förstått vad det är de ev. behöver köpa så har du större chans att omvandla besökaren till en kund. Det handlar om att vara hjälpsam och att ha tålamod.

Välj därför sökord som hjälper. Inte som säljer.

För att ta ett väldigt förenklat exempel kanske en optiker vill synas på Google för sökfraser som ”glasögon” eller ”optiker i stockholm” medans en potentiell kund sitter hemma och oroar sig över växande huvudvärk och försämrade syn och söker på ”orsaker till huvudvärk”, ”dålig syn” eller ”synbortfall”.

Skillnaden ligger i att den som söker i exemplet ovan inte är redo att uppsöka optiker utan vill ha svar på varför hennes syn blivit sämre och om det kanske har att göra med hennes huvudvärk. Om optikern är smart har de förberett innehåll som hjälper den här personen med sina frågor. Och på ett snyggt och smidigt sätt vinner optikern därmed förtroende, hjälper besökaren med sitt problem och så småningom, när personen är redo kontaktar henne och välkomnar henne in för en kostnadsfri synundersökning.

Samma sak gäller inom B2B-marknadsföring. Där är det som regel ännu vanligare att man söker efter en lösning på ett problem långt innan man väljer en lämplig leverantör för lösningen. Är du då duktig har du redan då vunnit den potentiella kundens förtroende och blir ett självklart val när det är dags för affär.

Tips 4: Skapa innehåll som dina besökare älskar

Google och andra sökmotorer spanar hela tiden på vad som delas och diskuteras i sociala medier. Detta kallas för sociala signaler och är ett av många sätt Google använder för att bedöma vilket innehåll som är mest omtyckt just nu.

Ju fler som delar dina sidor på t.ex. LinkedIn, Facebook eller Twitter – desto större chans är det troligtvis att ditt innehåll är bra. Right?

Länkar ger dig kraft

Dessutom tittar Google extra mycket på vilka länkar din webbplats eller artikel har. Hur länge du haft de länkarna  och vem som ligger bakom sidan som länkar. Länkar från hemsidor med hög auktoritet är det bästa du kan få. Det betyder t.ex. sidor från universitet, regeringar, kommuner eller andra myndigheter. Därefter kan stora företag, auktoritära personer eller uppslagsverk som Wikipedia komma.

Dina chanser att synas på Google ökar ju mer populärt ditt innehåll, du som författare och företag är. Skapa därför sidor som verkligen gör nytta och som dina besökare vill dela och jobba långsiktigt för att vinna förtroende och auktoritet i din bransch.

Och du, glöm inte att förenkla för besökaren att dela ditt innehåll med knappar och smarta funktioner som gör delningen enkel.

Tips 5: Fokusera på kvalitet – inte kvantitet

Historiskt sett har det varit ett vinnande koncept att ha långa och omfattande sidor. Det finns bevis för att sådana sidor syns högre upp i sökresultatet. Men det räcker inte. Innehållet måste tillföra värde och vara av hög kvalitet.

Jag tycker ditt främsta mål ska vara att leverera så bra innehåll som möjligt och göra dina besökare nöjda med innehållet. Långt eller kort spelar mindre roll. Bara det svarar på den fråga som dina besökare ställer.

Är konkurrensen högre behöver du kanske skapa fler artiklar och sidor som handlar om relaterade ämnen. Om din hemsida som helhet sedan associeras med det huvudsakliga ämnet ökar dina chanser att synas i Google både för huvudämnet och de relaterade ämnena.

Det är bra om innehållet inte bara är informativt utan också hjälpande. Om du t.ex. länkar till en auktoritär källa på nätet från din bloggartikel eller webbplats så talar du indirekt om för Google att du är mån om att hjälpa besökaren. Dessutom hjälper länken Google att förstå vad din artikel handlar om.

Tips 6: Att synas på Google är en ständig process

En del går i villfarelsen att en bra hemsida är allt som behövs för att synas på Google. Att den på något sätt är tekniskt briljant och att allt vi nu skriver om kommer att hamna högst upp i Googles sökresultat. Så är det naturligtvis inte.

Sökmotoroptimering är en långsiktig strategi som du behöver arbeta med som en del av ditt dagliga arbete. Antingen gör du själv det eller en konsult. Viktigast är att både du och din ledning förstår varför och vad satsningen förväntas att ge.

Sökresultatet (även kallat SERP) förändras hela tiden, varje minut. Syns din hemsida högst upp i Google idag kan den vara på plats femtio imorgon. Ta för vana att kontrollera dina sidors positioner i sökmotorerna genom en rankbevakningstjänst.

Att synas i Google är en långsiktig strategi. Men metoderna för att lyckas förändras och förnyas hela tiden. Därför bör du inte investera i några kortsiktiga fixar som att t.ex. hyra länkar eller köpa likes osv. Google kommer förr eller senare att genomskåda det och du riskerar att förlora allt du byggt upp när det kommer till trafik från Google och andra sökmotorer.

Det är också viktigt att förstå att Googles organiska sökresultat – d.v.s den delen av sökresultatet som är ”helt gratis” bara är en del av de metoder du kan använda för att få trafik. Andra är sponsrade länkar, sponsrat innehåll i sociala medier, länkar från andra webbplatser, banners och videoannonser, annonser i mobilen, e-postmarknadsföring och all marknadsföring offline.

Tips 7: Använd en sidtitel besökarna inte kan låta bli att klicka på

Sidtiteln eller title är en avgörande rankningsfaktor som hjälper sökmotorer som Google att förstå vad din sida handlar om.

Titlen är ofta den första kontakten en person får med din sida eftersom den syns på Google och därför också är första intrycket av ditt företag.

Det är därför avgörande för hur den är utformad.

Ett vanligt misstag är att man rent informativt skriver vad sidan handlar om t.ex. ”Våra produkter”. Det är på sätt och vis rätt men du bör också få folk att klicka på den. ”Våra produkter” säger ingenting om vilket värde sidan tillför.

Ju fler som klickar på länken som visas på Google och som sedan känner sig nöjda med din sida – desto större är chansen att den visas högt upp i Google.

Så här ser titeltaggen ut i HTML

<title>Här kommer titeln att stå</title>

Var syns titeln?

Titeln syns främst på tre platser.

  • I sökresultatet i sökmotorerna (SERP)
  • I fliken högst upp i din webbläsare
  • När du delar en sida i vissa sociala medier

Hur skriver jag en bra titel på min hemsida?

  • Håll titeln runt mellan ca 40-60 tecken
  • Undvik VERSALER
  • Se till att varje titel är unik för varje sida
  • Sätt viktiga ord först (de ord du vill synas på Google för)
  • Beskriv inte bara – övertyga personer att besöka din sida

Tips 8: Skriv en fänglsande huvudrubrik (H1)

H1 – huvudrubriken

Rubriken eller H1 som den kallas, är en annan av de viktigaste rankningsfaktorerna och är också avgörande för hur din hemsida kommer att synas på Google.  H1-rubriken är den huvudsakliga överskriften för din sida. Rubriksättningen på hemsidor följer en hierarki där H1 är överst följt av underrubriker i olika nivåer som t.ex. H2, H3, H4, H5 och H6.

Så här ser H1 ut i HTML

<h1>Detta är min huvudrubrik</h1>

Var syns H1-rubriken?

Exakt var din huvudrubrik syns beror på din hemsida. Ofta känns den igen p.g.a. sin storlek och att den oftast är överst på sidan.

Hur skriver jag en bra huvudrubrik?

  • Använd bara EN H1-rubrik på varje sida
  • Skriv helt unika H1-rubriker på varje sida
  • Beskriv vad besökaren kan förvänta sig att hitta på sidan
  • Håll rubriken mellan 20-70 bokstäver
  • Ha ditt utvalda sökord med i rubriken – gärna i början av texten
  • Ha inte samma huvudrubrik som din sidtitel
  • Använd gärna sökordet eller relaterade sökord även i dina underrubriker (H2-H6)

Tips 9: Använd ett enkelt och tydligt språk

Det blir allt viktigare att din sida är lättläst och enkel att ta till sig. Det är också viktigt (och självklart) att texten ska innehålla det sökord du vill synas för. Google måste förstå att det är det sökordet sidan handlar om. Men du ska inte heller överdriva.

Kom ihåg att det är för människor du skriver dina texter, inte för Google.

Google läser dock igen om din text och försöker förstå innebörden av texten. De begrepp som du använder mest är troligtvis det som texten handlar om.

Tänk på att vi oftast använder Google för att vi undrar något. Därför är det bra att utgå från att det är ett svar vi ska ge. Ett svar som både ger besökaren det hen kom dit för men helst också mer.

Detta blir ännu viktigare i framtiden när vi i större utsträckning använder ljud för att söka efter innehåll på nätet. Framtidens sökningar tenderar att vara just frågor och då är det bra om dina sidor består av svar.

Här följer några tips kring själva innehållet på dina sidor. Många av dessa tips är mina egna och följer inte någon särskild regelbok. Men det finns trots allt en anledning att du just nu läser denna sidan – eller hur? 😉

  • Se till att texterna håller hög kvalitet, är rättstavade och är enkel att ta till sig.
  • Gör inte alltför korta/små sidor – det uppfattas som dålig kvalitet
  • Inled gärna första stycket med ditt sökord
  • Avsluta gärna med sökordet i sista meningen på sidan
  • Ha med många synonymer och relaterade ord i texten. Fokusera på innebörden – inte det exakta innehållet.
  • Se till att texten är enkel att läsa med korta lättförståeliga meningar. Du kan testa din text läsbarhet här: Länk till Readable

Bonustips: Fler trick för att synas på Google

Jag hoppas att de tips som du tagit del av i den här artikeln hjälper dig på vägen mot att synas i Google. Det finns massor ytterligare saker att göra. Och jag kommer gå in närmre på dessa i andra artiklar. Bl.a. följande:

  • Länka din sida eller artikel från andra sidor på din webbplats eller blogg
  • Döp gärna dina bilder till något som har att göra med ditt utvalda sökord. Filnamnet ska alltså innehålla ditt sökord. Är dessutom bilden en illustration eller på något sätt beskriver ditt sökord finns det god chans att du kommer med överst i Googles resultat (Google Snippets).
  • Glöm inte att skriva in alt-text (beskrivning) av bilderna (ha med ditt sökord även här)
  • Använd alltid unikt innehåll på varje sida. Undvik att återanvända texter. Sno aldrig texter från en annan sida.
  • Se till att din sida går att besöka via mobilen.
  • Se till att din hemsida går snabbt. Riktigt snabbt.
  • Har du bytt hemsida, glöm inte att vidarebefordra gamla länkar till din nya hemsida
  • Ha gärna med sökordet du vill synas på Google för i själva sidadressen (URL)
  • Gör sidorna ambitiösa och gedigna – ditt arbete kommer att löna sig
Lär dig Inbound Marketing Steg för Steg