Dela den här artikeln med vänner och kollegor

Att synas på Google är inte så svårt som alla påstår. Problemet är oftast i vad för ord du försöker synas på Google för. D.v.s. vilka ord eller sökfraser som du hoppas på att komma högst upp för. Den här artikeln ger dig tips för hur du själv kan få din hemsida att synas bättre i Googles sökresultat utan att behöva extern hjälp.

Vill du synas på Google – tänk som en sökmotor

Att synas på Google handlar inte enbart o teknik eller att din hemsida är precis rätt konstruerad. Det finns en stor vinning i det, men det är inte helt avgörande. Tricket handlar trots allt om att tänka lite som Google. En sökmotor har som sin främsta uppgift att förse sina användare med den mest lämpliga och relevanta länken för det vi vill hitta. Det vi vill hitta är alltså tom viktigare än det ord som vi söker efter. Det är innebörden och populariteten som avgör.

New call-to-action

Så hur rekommenderar man en bland närmre 2 miljarder hemsidor?

Google jämför din hemsida med andra genom hundratals olika saker. Dels innehållet såklart men också saker som hur din hemsida är uppbyggd, hur gammal den är och vilka andra sidor som länkar till den. Och varje detalj i den jämförelsen är värd olika mycket. Någonstans handlar det som sagt att ge sina användare den sida de är mest nöjda med. Jag ställer en fråga – och Google ger mig ett svar. Är jag inte nöjd med svaret så märker Google det och anpassar sitt resultat hela tiden tills dess att ett bra alterantiv visas för de som söker. Med tiden lär Google sig alltså vilka sidor som är mest populära och som motsvarar det som användarna faktiskt letar efter.

Men det finns ett par grunder som rent tekniskt bör följas. Vi kommer att avsluta med med dem. Men vi börjar med våra speciella knep som ger en rejäl skjuts i rätt riktning.

Vårt viktigaste tips för att synas på Google

Bortsett från alla andra tips som du får i den här artikeln här tycker vi att det är valet av själva sökordet du skriver om som är det viktigaste. Tricket handlar om att noggrant överväga för vilket ord du vill synas för i sökresultatet på Google.

Oftast är marknadsförare för ivriga. De försöker synas på Google för sökord som har direkt anknytning till sin produkt eller tjänst. Målgruppen däremot påbörjar troligtvis sin köpresa långt tidigare och försöker lösa ett problem. De är helt enkelt på olika platser i köpresan. Utmaningen handlar om att synas på Google för de ord som den potentiella kunden verkligen använder när hen söker svaret på en fundering eller utmaning.

För att ta ett väldigt förenklat exempel kanske en optiker vill synas på Google för sökfraser som ”glasögon” eller ”optiker i stockholm” medans en potentiell kund sitter hemma och oroar sig över växande huvudvärk och försämrade syn och söker på ”orsaker till huvudvärk”, ”dålig syn” eller ”synbortfall”.

Skillnaden ligger i att den som söker i exemplet ovan inte är redo att uppsöka optiker utan vill ha svar på varför hennes syn blivit sämre och om det kanske har att göra med hennes huvudvärk. Om optikern är smart har de förberett innehåll som hjälper den här personen med sina frågor. Och på ett snyggt och smidigt sätt vinner optikern därmed förtroende, hjälper henne med sitt problem och så småningom, när personen är redo kontaktar henne och välkomnar henne in för en kostnadsfri synundersökning.

Samma sak gäller inom B2B-marknadsföring. Där är det som regel ännu vanligare att man söker efter en lösning på ett problem långt innan man väljer en lämplig leverantör för lösningen. Är du då duktig har du redan då vunnit den potentiella kundens förtroende och blir ett självklart val när det är dags för affär.

Hoppa över det vanligaste sökordet

Ett annat misstag många företag gör när de vill synas på Google är att de väljer ut det ”bästa” ordet utan att lägga någon större vikt vid hur realistiskt det är att just deras sida kommer hamna överst. Många lockas in i den vilseledande sanningen att lite sökmotoroptimering utfört av de själva eller en inhyrd konsult kommer kunna fixa en förstaplacering bara man ”gör rätt” rent tekniskt. Sökmotoroptimering handlar inte längre om teknik utan är resultatet av en extremt avancerad analys över hur trovärdig, relevant och populär din sida är jämfört med andra som handlar om samma ämne. Därför är inte sällan är också budgeten för ett SEO-arbete styrt utifrån vad företaget har råd med och inte var det i själva verket kommer kosta att nå dit. Vi träffar ofta företag som har ett löpande avtal med SEO-företag med förhoppningen: ”Så småningom hamnar vi högst upp och då stannar vi där!”. Men det är givetvis oftast helt fel. Att synas på Googles översta resultatplats för ett konkurrensutsatt sökord är sällan en så enkel utmaning.

Välj istället sökord med låg konkurrens

Som ett alternativ rekommenderar vi en metod där man tittar på just konkurrensen. Det gäller att använda sökord som inte så många andra sidor eller företag konkurrerar om. Chansen att lyckas komma högt upp i sökresultatet blir därmed högre och kommer leda till fler besök. Om du tänker på det så kommer förmodligen en Top-3-placering på ett ord med 50 sökningar per månad generera fler besök än ett ord som har 1 000 sökningar per månad om det senare ordet hade placerat er länk längre ner i sökresultatet t.ex. på sida 2 på Google.

När du sedan valt sökord som passar både dina kunders sökbeteende och dig som företag så kan du börja skapa din sida. Tänk då framför allt på följande tips:

Sidtiteln

Sidtiteln eller title är en avgörande rankningsfaktor som hjälper sökmotorer som Google att förstå vad din sida handlar om. Titlen är ofta den första kontakten en person får med din sida eftersom det är den som syns på Google och därför också är första intrycket av ditt företag. Därför är det extremt viktigt att lägga extra eftertanke just på hur den ska utformas.

Så här ser titeltaggen ut i HTML

<title>Här kommer titeln att stå</title>

Var syns titeln?

Titeln syns främst på tre platser.

  • I sökresultatet i sökmotorerna (SERP)
  • I fliken högst upp i din webbläsare
  • När du delar en sida i vissa sociala medier

Hur skriver jag en bra titel på min hemsida?

  • Håll titeln runt mellan ca 40-60 tecken
  • Undvik VERSALER
  • Se till att varje titel är unik för varje sida
  • Sätt viktiga ord först (de ord du vill synas på Google för)
  • Beskriv inte bara – övertyga personer att besöka din sida

H1 – huvudrubriken

Rubriken eller H1 som den kallas är en annan av de viktigaste rankningsfaktorerna och är också avgörande för hur din hemsida kommer att synas på Google.  H1-rubriken är den huvudsakliga överskriften för din sida. Rubriksättningen på hemsidor följer en hierarki där H1 är överst följt av underrubriker i olika nivåer som t.ex. H2, H3, H4, H5 och H6.

Så här ser H1 ut i HTML

<h1>Detta är min huvudrubrik</h1>

Var syns H1-rubriken?

Exakt var din huvudrubrik syns beror på din hemsida. Ofta känns den igen p.g.a. sin storlek och att den oftast är överst på sidan.

Hur skriver jag en bra huvudrubrik?

  • Använd bara EN H1-rubrik på varje sida
  • Skriv helt unika H1-rubriker på varje sida
  • Beskriv vad besökaren kan förvänta sig att hitta på sidan
  • Håll rubriken mellan 20-70 bokstäver
  • Ha ditt utvalda sökord med i rubriken – gärna i början av texten
  • Ha inte samma huvudrubrik som din sidtitel
  • Använd gärna sökordet eller relaterade sökord även i dina underrubriker (H2-H6)

Brödtexten – body

Själva huvudtexten på en hemsida brukar kallas för body eller bodytext. Det är alltså den text som är själva innehållet. Givetvis är den helt avgörande för om du kommer synas på Google eller inte. Därför ska texten såklart innehålla det sökord du vill synas på. Men du ska inte heller överdriva. Kom ihåg att det är för människor du skriver dina texter, inte för Google.

Vårt tips är att se till att din sida handlar om just det du skriver om och att den gärna svarar på en fråga eller utmaning. Tänk på att vi oftast använder Google för att vi undrar något. Därför är det bra att utgå från att det är ett svar vi ska ge. Ett svar som både ger besökaren det hen kom dit för men helst också mer.

Här följer några tips av själva brödtexten eller det huvudsakliga innehållet på sin sida:

  • Se till att sidorna håller hög kvalitet
  • Gör inte för korta/små sidor – det uppfattas som dålig kvalitet
  • Generellt sett visar har du större chans att synas på Google om din sida är längre/större än snittet (ca 900 ord eller mer).
  • Inled gärna första stycket med ditt sökord
  • Avsluta gärna med sökordet i sista meningen.
  • Ha med synonymer och relaterade ord i texten
  • Se till att texten är enkel att läsa med korta lättförståeliga meningar. Du kan testa din text läsbarhet här: Länk till Readable

Länkar till din hemsida

Låt oss säga att du och din konkurrent har två likadana sidor med exakt samma innehåll – vilken skulle synas överst på Google? Förmodligen den mest flest och bäst länkar från andra sidor. Länkar är den viktigaste rankningsfaktorn av din hemsida och det kan vara ett problem eftersom det ofta inte är något du själv kan påverka särskilt mycket. Detta är ett av Googles sätt att få en andra åsikt – d.v.s. låta andra betygsätta om din hemsida är bra. Är den bra så kommer den få länkar från andra hemsidor. Är den dålig är det ingen som vill länka till den.

Det finns olika typer av länkar

  • Länkar som pekar mot din domän
  • Länkar som pekar mot en viss sida
  • Länkar från dina egna sidor
  • Länkar från sociala medier (delningslänkar)

Med det sagt är det viktigaste du kan göra i detta arbetet att skapa riktigt bra innehåll som både är värd att länka och dela med sig av till andra. Förutom det ska du också länka internt på din sida.

Vi gillar att arbeta i s.k. innehållskluster. Det betyder att du utser en sida som huvudsida för ett visst ämne och att du sedan bygger andra sidor handlar om relaterade saker och länkar till huvudsidan. Då ser Google att din huvudsida är ”stark” eftersom den har flera olika sidor som länkar till den. Sidor som dessutom handlar om saker som är direkt relaterade till huvudsidan. Då skapas s.k. länkkraft och den huvudsida blir därmed auktoritär. Detta knepet kan ofta vara mer värt än externa länkar.

Fler SEO-tips för en bättre placering i Google

De tips som vi listar i denna artikeln är bara de vi anser vara bland de viktigaste. Det finns ytterligare massor saker att titta närmre på. Bland annat kan du vara medveten om följande:

  • Döp gärna dina bilder till något som har att göra med ditt utvalda sökord
  • Glöm inte att skriva in alt-text (beskrivning) av bilderna (ha med ditt sökord även här)
  • Använd alltid unikt innehåll på varje sida. Undvik att återanvända texter.
  • Se till att din sida går att besöka via mobilen
  • Se till att din hemsida går snabbt
  • Har du bytt hemsida, glöm inte att vidarebefordra gamla länkar till din nya hemsida
  • Ha gärna med sökordet du vill synas på Google för i själva sidadressen (URL)
  • Gör sidorna ambitiösa och gedigna – ditt arbete kommer att löna sig.

Vi hoppas att du fått lite mer tips och råd kring SEO och för hur du får din hemsida att synas på Google. Lycka till!

Ladda ner guiden Leadsgenerering för B2B-marknadsförare