Vad är content marketing?

Content marketing hjälper dig att attrahera, engagera och hjälpa leads genom hela köpresan. Med innehåll dina kunder inte vill vara utan, i kanaler och format de själva föredrar, når du rätt beslutsfattare när gör sin egen research online.

Content marketing i korthet

Content marketing är ett strategiskt begrepp och förhållningssätt som innebär att skapar och distribuerar värdefullt innehåll för att nå och hjälpa sin målgrupp. Målet är att driva ökad försäljning och kundnytta. Content marketing förekommer också ofta i samband med inbound marketing. Skillnaden begreppen emellan är att inbound inkluderar olika former av moderna tekniker såsom e-post, webbplatser, call to actions osv medans content marketing begränsas till innehållet och därmed anses ha funnits i århundraden. Därmed kan man också säga att inbound marketing är vår tids metod för content marketing.

Rekommenderad läsning om content marketing

Content marketing

Köpprocessen steg för steg – så formar du din marknadsföring efter kundresan

Har du funderat på hur det går till du ska köpa något? Hur du innan…
storytelling inom inbound marketing
Content marketing

Därför ska du använda storytelling i din marknadsföring

Berättelser är ett fantastiskt sätt att förmedla ett budskap med hjälp av känslor. En bra…
buyer persona - bild på kvinna som jobbar på cafe
Content marketing

6 misstag att undvika när du skapar en buyer persona

Inom B2B-marknadsföring är det vanligt att man använder sk. buyer personas - en slags fiktiv…

Nå rätt beslutsfattare med precision

Att veta vem vi skapar innehåll för och vilka ämnen som är relevanta för dem en förutsättning för att attrahera nya kunder till ditt företag.

Inom content marketing är det viktigt att du vet vad dina kunder säger, tänker och känner. Vi börjar varje samarbete med att skapa buyer personas, skapa en smart sökordsstrategi och ta fram en unik innehållsplan som hjälper oss att skapa innehåll som ger ditt företag större synlighet, mer trafik och leads som vill bli dina kunder.

inbound marketing låter dig attrahera rätt beslutsfattare till din webbplats
content marketing podcast smartwatch

Utmana tänkandet i branschen och skala upp din marknadsavdelning

Låt inte interna resurser begränsa dig från att ta ledarpositionen i din egna bransch.

Vi tycker du i första hand ska skapa innehåll baserat på dina interna resurser och vi hjälper dig att göra det rätt. Men att hänga med i den snabba utvecklingen och samtidigt bibehålla resultatfokus är inte alltid så enkelt. Vi kan avlasta dig genom att leda din content marketing och stötta dig med innehållsproduktionen. Resultatet blir att du snabbt kommer vidare samtidigt som du skapar en resultatdriven organisation.

Överlista konkurrenterna

Sökmotorstrategin dina konkurrenter önskar de hade.

Vi hjälper dig välja ut vilka sökord du bör fokusera på för att attrahera rätt beslutsfattare och visar dig vilka metoder som verkligen fungerar att nå förstasidan på Google. Genom löpande optimering ser vi sedan till att ditt företag hamnar högre och högre i sökresultaten med mer trafik från rätt målgrupp som resultat.

content marketing och sociala medier

Distribuera ditt innehåll i rätt kanaler

Att skapa innehåll är bara början. Att anpassa till olika kanaler och se till att det når rätt beslutsfattare kräver erfarenhet, engagemang och precision.

Vi kan hjälpa dig att promota ditt innehåll i sociala medier som LinkedIn, Instagram, Facebook, Twitter, Tik Tok, Snapchat m.m. och anpassar det för formatet av den aktuella kanalen med text, bild, video och animationer.

Genom re-targeting tipsar vi dina besökare direkt i de sociala medieplattformarna och ökar därmed chansen att konvertera de som själva letat upp din webbplats att bli leads och kunder.

https://www.youtube.com/watch?v=lJdoXLv9yQc

Vilken är en marknadsavdelnings största utmaning?

Se vad produktutvecklingsföretaget Semcon säger om samarbetet med Webbstrategerna och hur det har påverkat företagets satsning på inbound marketing.

Christian Borg, Digital Strateg, Semcon

För vem fungerar content marketing?

Content marketing fungerar för de flesta typer av företag men har visat sig vara särskilt effektiv i branscher där kundens beslutsprocess är lång. Med hjälp av bra innehåll kan kunden själv utbilda sig, hitta svar på sina frågor och känna större kontroll över ett beslut än om de lyssnar på en säljare som utgår från att en viss produkt eller tjänst alltid är den bästa.

För att lyckas bra med content marketing bör hela organisationen använda sig innehåll i de olika faserna som finns i en kundrelation. Från okänd besökare på webbplatsen till återkommande kund. Det betyder också att företagets säljare bör använda innehållet som resuser för att vägleda och hjälpa leads fram i sin beslutsprocess. Det betyder också att marknadsteamet behöver jobba tätt med säljteamet för att identifiera vanliga frågor och svar som sker under en kunds beslutsresa. Genom att alltid ha innehåll som ger svar på vanliga frågor och funderingar, hjälper man kunden vidare i köpresan utan att ta från dem känslan av kontroll.

Genom att ge kunden ärlig vägledning vinner man som företag och säljare också enklare förtroende hos sina kontakter. Det förtroendet kan sedan genomsyra hela samarbetet och hjälpa till att skapa fler kunder på sikt eftersom nöjda kunder gärna rekommenderar andra att göra samma val som de själva gjort. Med dagens teknik går allt mer att mäta vilket också gör att investeringarna är enkla att följa upp. Content marketing brukar inte bara ge pengarna tillbaka utan det finns också många exempel på där content marketing räddat företag från att behöva lägga ner när deras kunder ändrat köpbeteende.

Trender inom content marketing

Konsumenternas förändrade beteende online senaste åren har gjort att efterfrågan på innehåll som ger svar på det vi söker efter har ökat. Ser man på hur den utvecklingen fortsätter pekar allt på att content marketing kommer få ännu större betydelse framåt. Det pekar också på att konkurrensen om uppmärksamheten kommer öka monumentalt allt eftersom fler företag skapar högkvalitativt innehåll i form av video, poddar, webinars, onlinekalkyler och annat som hjälper besökare att utbilda sig och göra sin egen research.

De format vi just nu ser som moderna kan vara omoderna imorgon. Genom att koncentrera sig på vad budskapet och kunskapen är snarare än hur den är paketerad är därför en metod som allt fler börjar förstå. En bloggartikeln kan t.ex. lika gärna presenteras som ett par videos, en podcast eller ett par olika sociala medieposter. Ett webinar kan vara mer effektivt än ett gratis frukostseminarie och en automatiserad e-postlista kan vara mer värdefull än deltande på en mässa.

När du lämnar ifrån dig gratis, välformulerat innehåll blir du oundvikligt en slags braschexpert. Det behöver nödvändigtvis inte betyda att du anses bäst i branschen av dina konkurrenter. Men det betyder att de som konsumerar ditt innehåll lyssnar på just dig.

Varför content marketing?

Content marketing är ett bra sätt att fånga dina potentiella köpares intresse tidigt i sin köpresa utan att du behöver lägga ytterligare pengar på annonsering. Genom att dels spara pengar och dels kunna mäta varje insats kan du spåra exakt hur mycket din content marketing ger tillbaka.

Många företag upplever att avkastningen (ROI) på content marketing är helt fantastisk. Särskilt på lång sikt och för de som integrerar content marketing som en del genom hela säljprocessen. Har du ett system som gör det möjligt att jobba efter de bästa kpierna ökar möljigheterna till ännu större ROI. Har du inte koll på vad en KPI är, läs vår artikel här.

Här är en lista på ytterligare några av fördelarna med att använda content marketing som metod för sin marknadsföring och försäljning:

  • Du får en stark association med din kompetens
  • Du blir en expert i branschen
  • Du får innehåll att sprida i sociala medier
  • Du får fler länkar till din företagsblogg
  • Du får kontakt med potentiella kunder du aldrig annars hade träffat
  • Dina potentiella kunder för större förtroende för dig än tidigare
  • Dina möten blir effektivare och du kan fokusera på att stänga affärer
  • Du kan automatisera merförsäljning och vägleda nöjda kunder att bli återkommande kunder
  • Du bygger upp ett digitalt ekosystem och lägger grunden för din framtida digitala närvaro

För vem fungerar content marketing?

Content marketing fungerar för de flesta typer av företag men har visat sig vara särskilt effektiv i branscher där kundens beslutsprocess är lång. Med hjälp av bra innehåll kan kunden själv utbilda sig, hitta svar på sina frågor och känna större kontroll över ett beslut än om de lyssnar på en säljare som utgår från att en viss produkt eller tjänst alltid är den bästa.

För att lyckas bra med content marketing bör hela organisationen använda sig innehåll i de olika faserna som finns i en kundrelation. Från okänd besökare på webbplatsen till återkommande kund. Det betyder också att företagets säljare bör använda innehållet som resuser för att vägleda och hjälpa leads fram i sin beslutsprocess. Det betyder också att marknadsteamet behöver jobba tätt med säljteamet för att identifiera vanliga frågor och svar som sker under en kunds beslutsresa. Genom att alltid ha innehåll som ger svar på vanliga frågor och funderingar, hjälper man kunden vidare i köpresan utan att ta från dem känslan av kontroll.

Genom att ge kunden ärlig vägledning vinner man som företag och säljare också enklare förtroende hos sina kontakter. Det förtroendet kan sedan genomsyra hela samarbetet och hjälpa till att skapa fler kunder på sikt eftersom nöjda kunder gärna rekommenderar andra att göra samma val som de själva gjort. Med dagens teknik går allt mer att mäta vilket också gör att investeringarna är enkla att följa upp. Content marketing brukar inte bara ge pengarna tillbaka utan det finns också många exempel på där content marketing räddat företag från att behöva lägga ner när deras kunder ändrat köpbeteende.