CONTENT MARKETING

Skapa innehåll.
Attrahera köpare.
Bygg förtroende.

Dagens köpare gör sin research själva, genom nästan hela sin köpresa.

Lär dig Content Marketing – Ett strategiskt tillvägagångssätt som ger ökat kommunikationskapital, fler affärer och ökad kundlojalitet.

Se hur vi hjälpt Semcon att komma igång med Inbound Marketing och öka antalet leads med hela 2000%. Läs hela caset här
EN AV TOP #5 INBOUNDBYRÅER I SVERIGE ENLIGT VÄRLDSLEDANDE HUBSPOT, 2021

Företag vi hjälper växa

Vad är content marketing?

Content marketing är ett strategiskt tillvägagångssätt som fokuserar på att skapa och sprida värdefullt, relevant och konsekvent innehåll, i syfte att attrahera och behålla en tydligt definierad publik – och ytterst för att driva lönsamma kunder och affärer.

Det innefattar allt som du kommunicerar till dina kunder och potentiella kunder i olika format och i dina egna kanaler – artiklar på bloggen, videos, podcasts, webinarier, presentationer, allt innehåll på webbplatsen, nyhetsbrev, sociala medier etc.

Content marketing är också en av delarna inom inbound marketing, som förutom själva innehållet även rymmer metoder och verktyg för att guida kunden genom hela köpresan.

Vad content marketing kan hjälpa dig med:

Content marketing handlar om att attrahera din målgrupp och bygga upp ett förtroende för ditt företag genom utbildande och uppskattat innehåll. Några av utmaningarna content marketing löser är:

BLI UPPTÄCKT ONLINE

Innehållet du skapar och sprider hjälper ditt varumärke och företaget att synas. Se till att nå rätt beslutsfattare när de gör sin egen research online, genom att optimera för att sökmotorerna ska leda dem till ditt innehåll när de söker efter svar. Skapa en podd som utbildar din målgrupp och stärker förtroendet. Annonsera och skapa inlägg på sociala medier som riktas mot din målgrupp. Gör det enkelt för dina köpare att upptäcka ditt företag i kanaler och tjänster de själva använder. 

DRIV VÄRDEFULL TRAFIK

Eftersom köpare idag vänder sig till Internet och sökmotorerna för att få svar på sina frågor behöver du anpassa din webbplats till att utbilda, engagera och skapa relation med dina potentiella kunder. Genom att skapa innehåll som möter dina köpare i deras köpresa säkerställer du att de kommer i kontakt med ditt varumärke, och genom att bygga upp ett förtroende hos dem ökar du sannolikheten att de väljer dig när de är redo för ett köpbeslut. 

EFFEKTIVISERA SÄLJPROCESSERNA

Genom att skapa innehåll som hjälper säljteamet att guida de potentiella kunderna till ett köpbeslut effektiviseras deras arbete och ni får en bättre pipeline velocity med smidigare processer och fler affärer. Säljteamet bör vara involverade i ert content marketing arbetet eftersom de har stora insikter i kundernas utmaningar och vet vad som kan hjälpa olika kunder till ett beslut, men även hur befintliga kunder kan få stöd genom rätt typ av innehåll som kan skapa mervärde och öka den befintliga affären. 

FÅ ÖKAT KOMMUNIKATIONSKAPITAL

När du skapar innehåll som är uppskattat av din publik så bygger du upp ett förtroende för företaget men även ett ökat kommunikationskapital. Det innebär att din publik blir mer benägen att ta del av innehåll som även är rena reklambudskap – som är säljande och syftar till att driva intäkter. Ju högre kommunikationskapital du har desto större effekt kommer dina annonser att ha hos din målgrupp, och dina säljcykler kommer att bli kortare. 

Vad är skillnaden mellan content marketing och inbound marketing?

Content marketing är en stor del inom inbound marketing, men inbound består av många andra delar än de som rör själva innehållet. Inbound är ett kundcentrerat synsätt för hela organisationen, som säkerställer att potentiella kunder möts i olika delar av köpresan och fokuserat guidas vidare till nästa steg – från okänd besökare och hela vägen till att bli både kund och ambassadör för företaget. För att kunna göra det så inkluderar det en mängd olika metoder och verktyg –  hur man utformar och jobbar med formulär och CTA för att få besökare att konvertera, hur sälj och marknad arbetar med olika typer av leads, hur tex. HubSpot kan hjälpa företaget att identifiera aktiviteter och automatisera säljprocesser i systemet, och mycket annat. Content marketing är däremot begränsat till just innehållet som skapas för att kommunicera med kunder och potentiella kunder.

Ja, det visar bland annat forskning som docent Sara Rosengren och professor Micael Dahlén – båda vid Handelshögskolan – publicerat i en rapport som tydligt visar hur ett varumärke kan förtjäna uppmärksamhet för sin kommunikation, inklusive reklam och säljbudskap, genom att regelbundet över tid förmedla innehåll som mottagare uppskattar. Företaget samlar på sig ett kommunikationskapital, som alltså är en del av varumärket. Ju större förtroende du bygger upp hos din publik och ju mer uppmärksamhet du gör dig förtjänt av desto större kommunikationskapital får du och ditt varumärke.

Med hjälp av content marketing bygger du upp ditt kommunikationskapital, vilket innebär att din målgrupp blir mer benägen, och positiv, till att ta del av dina reklambudskap, information om ditt företag och dina produkter.

Fungerar verkligen content marketing?

Är content marketing viktigt för alla typer av företag?

Ja. Alla företag som har kunder bör ha ett fokuserat arbete kring content marketing. Det handlar om att säkerställa att kommunikationen till de potentiella kunderna är attraktiv så att den stärker ert varumärke och skapar en uppmärksamhet hos er publik. Att ni tillsammans skapar innehåll som uppskattas av er målgrupp och hjälper och stöttar dem i deras köpresa.

Det är extra viktigt inom B2B och framförallt när det gäller produkter och tjänster som har en omfattande och komplex köpbeslutsprocess. Med hjälp av bra content kan köparen själv utbilda sig, hitta svar på sina frågor och känna större kontroll över ett beslut än om de lyssnar på en säljare som utgår från att en viss produkt eller tjänst är den bästa.

Det finns flera metoder och tillvägagångssätt för att skapa bra content för sin publik och målgrupp och hantera sin content marketing. Den första delen handlar om att hitta rätt insikter och underlag för att skapa bra content som tilltalar mottagarna.

  • Att skapa en buyer persona hjälper exempelvis dig som vill lära känna din målgrupp bättre, för att också hitta bra underlag att skapa content på.
  • En gemensam workshop på företaget där ni tillsammans i olika team diskuterar era kunders utmaningar i olika skeden av köpresan hjälper er att hitta viktigt innehåll för er content marketing.
  • Fånga upp och analysera den data ni har internt. Exempelvis sitter troligtvis kundtjänst på en hel del data kring återkommande frågor eller synpunkter hos era kunder, och genom dessa kan ni identifiera riktiga problem att adressera i ert innehåll.

För att företaget ska få ut så mycket som möjligt med sin content marketing på lång sikt och för att hålla ihop kommunikationen med varumärket så behövs en content marketing strategi. Den hjälper företaget att fokuserat skapa och distribuera relevant och värdefullt innehåll på ett effektivt och långsiktigt sätt.

Och för att content produktionen ska fungera på ett effektivt sätt så behövs en plan för hur detta ska gå till. Med hjälp av en contentplanering strukturerar du upp innehållet som ska produceras, och får en bra överblick över alla taktiska delar för ditt content.

Vilka verktyg och metoder finns det inom content marketing?

Vad krävs för content marketing?

Resurser, struktur och insikter. Eftersom kärnan inom content marketing är att skapa värdefullt innehåll så krävs det en hel del research för att identifiera viktiga ämnen och insikter som innehållet ska bygga på. En del av det arbetet görs av den som skapar innehållet. Det innefattar research på nätet för att hitta rätt innehåll att ge svar på och lägga fokus på rätt sökord för att ranka högre än konkurrenterna, att intervjua ämnesexperter kring ett specifikt område, att intervjua säljare som har täta dialoger med kunderna och kan bidrag med insikter om deras utmaningar, eller att hålla intervjuer med kunderna för att få reda på vad de skulle vara hjälpta av.

Därefter ska insikterna omvandlas till en text, video eller podd vilket kräver olika nivåer av tid, kompetenser och färdigheter. Ska det till exempel skrivas en artikel till bloggen så behöver du någon som är duktig på att omvandla innehållet till en text som är utbildande eller inspirerande – alltså en copywriter, skribent eller content manager. Men samma person behöver även kunskap och förståelse om vad som krävs för att artikeln ska bli synlig hos sökmotorerna för att innehållet ska få en organisk synlighet.

Ofta krävs även en som är huvudansvarig för att hålla ihop arbetet så att produktionen och spridningen sker effektivt och strukturerat, men också att kommunikationen håller en konsekvent röd tråd i alla delar.

Dessutom krävs det tid. Att skapa innehåll tar tid, och därefter tar det tid innan sökmotorerna hittar innehållet så att det börjar driva trafik till din webbplats. Det är en löpande process, eftersom innehållet som skapas behöver fortsätta utvecklas och förändras framåt. Om du driver trafik till ett innehåll idag så behöver du hålla det vid liv genom att addera mer innehåll som förstärker det, eller vinkla det mot en specifik buyer persona bland dina kundgrupper för att skapa spetsig kommunikation som ger större effekt. Men även om det är krävande så är det en väl värd investering som på lång sikt kommer att ge utdelning i form av nöjda kunder och fler affärer.

Hur Webbstrategerna hjälper dig att lyckas med content marketing

Förutom content marketing så kan vi hjälpa dig med alla delar som påverkar din digitala marknadsföring och försäljning. Vi hjälper dig att identifiera det innehåll som har störst affärsnytta för ditt företag, att samla in värdefulla insikter från organisationens olika team och att skapa innehåll som Google rankar högt för att driva din målgrupp till din webbplats. 

Gör det enkelt för dina potentiella kunder att upptäcka ditt företag

Innan du kan skapa innehåll som hjälper din målgrupp behöver du lära känna dem ordentligt, och framförallt förstå vilka utmaningar och frågeställningar de brottas med. Oavsett om du skapar content själv eller tar hjälp av oss så kan vi hjälpa dig också att identifiera värdefulla insikter om dessa utmaningar, och innehållet som guidar dem i olika delar av köpresan.

  • Idealkunder och buyer personas
  • ICP – ideal customer profile
  • Workshop för att identifiera utmaningar
  • Intervjuer med kunder eller ämnesexperter
inbound marketing låter dig attrahera rätt beslutsfattare till din webbplats

Planering med SEO fokus

För att ditt innehåll ska bli synligt för din publik måste det anpassas efter vad de söker på när de gör sin research. Det innebär att bloggartiklar till exempel måste vara SEO anpassade för att Google ska ranka dem högt och bli synliga när din målgrupp söker svar på sina frågor och funderingar.

  • Identifiera affärskritiska sökord att fokusera på
  • Research på konkurrerande innehåll
  • Utformning av innehåll för att göra det sökmotorvänligt
  • Analysera möjligheter för att öka rankingen
Inbound marketing funnel - köpresa
Välj marknadsaktiviteter som hjälper dina framtida kunder att se ditt innehåll.
Konvertera besökare till leads genom att erbjuda innehåll de inte vill vara utan.
Använd e-post och marketing automation för att vårda och hjälpa leadsen framåt i köpresan.
Personalisera innehåll och öka den totala kundupplevelsen.

Vi gör det åt dig eller vi gör det tillsammans.

Har ditt företag egna resurser för innehållsproduktionen så kan vi stötta dig där behoven finns för att ni ska komma framåt på bästa sätt. Vi ger er hjälp att hitta ett strukturerat och effektivt arbetssätt i ert contentarbete. Vi ger er råd, konkreta tips, inspiration och vägledning i utförandet när ni skapar innehållet.

  • Skapa innehåll som attraherar och driver trafik
  • Skala upp befintligt innehåll så att ni ökar synligheten
  • Workshop – inlägg till sociala medier som ger er ökad organisk räckvidd
  • Träning i hur företaget får fler medarbetare att dela innehållet på LinkedIn

Så ger vi dig metoderna och verktygen att lyckas

VI BLIR EN DEL AV DITT TEAM

Vårt mål är att du ska lära dig alla de metoder och verktyg som gör dig och teamet framgångsrika. För att du samtidigt ska få största utväxling och nå resultat snabbare kombinerar vi utbildning med konkret resursstöd i både kampanj- och löpande arbete.

COACHING & TRÄNING

Med kontinuerliga avstämningar, utbildningar och workshops lär vi ut metoder och verktyg som hjälper dig och ditt team.
Vi anpassar nivå, tempo och stöd efter både individuella och teamets behov.

STRATEGI & PLANERING

Vi hjälper er att sätta upp den strategi som kommer att ge er bästa resultat och konkretiserar tydliga mål för att mäta våra framsteg. Vi gör även en planering utifrån er egen kompetens och resurstillgång.

För vem passar våra tjänster inom content marketing?

Våra tjänster är särskilt utformade för företagsledare, marknadsteam och säljteam på medelstora och större B2B-bolag som:

Värdesätter att arbeta tätt tillsammans med erfarna strateger och coacher som kan vägleda och hjälpa till att undvika vanliga misstag

Vill jobba efter sälj- och marknadsstrategier baserade på hur dagens köpare tar beslut, inte bara en serie taktiker

Vill investera långsiktigt i den egna organisationen utan att bli beroende av externa konsulter

Vill att sälj och marknad jobbar tätare tillsammans med metoder och processer som verkligen fungerar

Lär dig mer om inbound marketing

På vår blogg hittar du en massa innehåll skapat för dig som arbetar med content marketing, inbound marketing eller med digital marknadsföring och försäljning, främst mot B2B. Vi har skapat kurser, playbooks, bloggartiklar, videos, mallar och guider för att hjälpa dig i ditt arbete. Här hittar du de senaste inläggen:

5-orsaker-till-att-inbound-marketing-misslyckas
Inbound marketing

5 orsaker till att din inbound marketing inte fungerar.

Har du satsat på inbound marketing men blivit besviken på resultatet och tänker att inbound inte fungerar för ditt företag? Innan du bestämmer dig för att ge upp - se över de här fem vanliga…
Marknadsforing-sociala-medier-boosta-rackvidden
Content Manager

Marknadsföring i sociala medier del 2 – boosta din organiska räckvidd

Att skapa innehåll för sociala medier och att publicera inlägg är inte hela jobbet, för därefter följer något som är minst lika viktigt –att nå ut med innehållet till målgruppen. Det spelar ju nämligen ingen roll…
inbound hubspot alterantiv
Hemsidor

Hur du bygger en inboundplattform utan att använda HubSpot

Trots att HubSpot idag är det ledande systemet för inbound marketing är det inte säkert det passar för alla företag eller för alla plånböcker. Det går att sätta ihop sin egen plattform med hjälp av…
Olika-typer-av-formular
Inbound marketing

Formulär på webbplatsen – så får du dem att skapa konverteringar

Formulär – en liten del som ändå har en så stor inverkan. Ska du använda dig av ett formulär, och i så fall vilken information ska du samla in? Vilka olika typer av formulär finns…
lead - så kvalificerar du dina leads
Inbound marketing

Så skapar du bättre leads

Ta dina potentiella kunder till nästa steg, från prospekt till ambassadör för ditt varumärke. I den här artikeln beskriver vi olika typer av leads och de steg som en kontakt går igenom inom inbound marketing.
HubSpot
Webbstrategerna utsedd till Platinum-partner till världsledande HubSpot
Kvinna som visar ett bra kundcase
Content Manager
Så skapar du kundcase som bygger förtroende hos dina köpare
Den-perfekta-inbound-webbplatsen
Hemsidor
Anpassa din webbplats för att stötta dina kunders köpresor
pain points - bilkö
Content Manager
Så identifierar du dina kunders pain points
marketing automation systems software
Hemsidor
Alternativ till HubSpot – så väljer du rätt marketing automation system
HubSpot forms
HubSpot
HubSpot-formulär som ger dig konvertering

Vanliga frågor om content marketing

Vad menas med content?

Content betyder innehåll – alltså text, bilder, videos och ljudfiler. Poddar, webcast, webinarier, artiklar, allt på din webbplats, inlägg på sociala medierna, dina email osv. Däremot är allt innehåll du skapar inte content marketing, eftersom det endast innefattar innehåll som är skapat för att hjälpa målgruppen. Det innefattar alltså inte dina tjänste- eller produktkataloger, eller annan kommunikation som är skapad enbart utifrån vad du själv vill kommunicera. 

Vad är viktigt att tänka på när det gäller innehållet?

Innehållet ska vara värdefullt, det vill säga att din publik ska anse att det är tillräckligt intressant att lägga tid och uppmärksamhet på ditt innehåll. Det ska vara relevant, alltså fylla ett syfte för publiken i den situation eller miljö de befinner sig i. Och det ska vara konsekvent, vilket innebär att tonalitet, grafisk profil, typ av innehåll och plats för publicering och spridning följer en röd tråd så att mottagarna känner igen sig. 

Hur länge har content marketing funnits?

Joe Pulizzi är mannen bakom benämningen content marketing, som uppkom när han arbetade som ansvarig säljare av det blygsamma området ”uppdragspublicering” hos en av världens största utgivare. För att lättare sälja in tjänsten hos kunderna skapade han ett namn som var kopplat till marknadsföring – något som appellerade företagens ledningsgrupper betydligt mer jämfört med det traditionellt använda ”publicering”. 

Men content marketing har funnits längre än själva definitionen. Ett av de första kända exemplen är från 1899 då däcktillverkaren Micheline tog fram den berömda Guide Michelin i syfte att främja bilåkandet och därmed även däckförsäljningen. Guiden innehöll både konkreta tips för att underlätta bilägandet men även olika utflyktsmål med sevärdheter och restauranger som man kunde ta sig till med hjälp av just bilen. På så sätt fick man betydligt fler att använda bilen oftare och köra längre, och man inspirerade även fler att införskaffa sig en bil. Med andra ord ett klockrent exempel på content marketing med innehåll som hjälper köpare och på så vis främjar försäljningen.

Vem kan skapa content?

Förutom att kunna hantera själva verktyget eller metoden, beroende på om det är en text eller en video till exempel som ska skapas, så behöver du en person som kan förstå insikter och utmaningar och omvandla dem till utbildande eller inspirerande innehåll.

Ni behöver någon som ansvarar för att producera innehållet i organisationen. Har ni möjlighet så anställer ni en content manager eller content marketer som kan säkerställa att ni producerar i bra takt och som kan hålla ihop er kommunikation och samla de interna resurser som behövs för att fånga upp insikter till innehållet. Annars kan ni ta in en gästskribent eller frilansare under en tid, eller ta hjälp av en byrå som kan hjälpa er med detta. Det är dock viktigt att ni äger ert eget innehåll och att ni är delaktiga i att skapa det. Det är ni som sitter på de största insikterna om era kunder och deras köpresa, så var noga med att ni är högst involverade i innehållsproduktionen även om ni tar in hjälpresurser externt för att komma framåt.

Hur får jag mitt content att synas?

Sprid ditt innehåll organiskt genom att sökmotoroptimera ditt innehåll (Artikeltips: Så får du din hemsida att synas på Google) så att fler hittar det när de söker på nätet. Skapa inlägg på sociala medier (Artikeltips: Marknadsföring i sociala medier del 2 – boosta din organiska räckvidd) så att ditt innehåll även når de som inte söker sig till sökmotorerna efter svar. Eller gör ett riktat mailutskick till dina prenumeranter för att uppmärksamma dem på innehållet som är relevant för dem.

Du kan också sprida det genom betald annonsering på utvalda sökord, skapa annonser eller sponsra inlägg du gjort på sociala medierna eller använda dig av native annonsering.

VILL DU HA RÅDGIVNING OCH STÖD FÖR DITT CONTENT ARBETE? 

Boka en tid med vårt team

Boka in 30-minuter med oss där vi går igenom ditt nuläge och ser hur vi kan hjälpa dig att förbättra din digitala försäljning och marknadsföring. Inga förpliktelser. Helt kostnadsfritt.