VAD ÄR INBOUND MARKETING?

Inbound Marketing är marknadsföring som går ut på att bli hittad av sina framtida kunder

Inbound marketing är marknadsföring på kundens villkor. När de vill ha och behöver din hjälp. Det handlar om att dra till sig rätt människors uppmärksamhet och skapa ett förtroende kring din kompetens och så småningom också dina tjänster och produkter. Det är därför det kallas Inbound. Att med hjälp av bra, relevant innehåll dra till sig framtida kunder och se till att de känner sig trygga med dig så att de själva tar beslutet att vilja ha mer av dig och ditt företag.

VARFÖR INBOUND MARKETING?

Inbound Marketing kopplar samman alla dina digitala aktiviteter och gör dem mätbara

Som digitala strateger ser vi många fördelar med inbound marketing. Inbound Marketing gör att allt som sker digitalt följer en och samma övergripande strategi. Dina aktiviteter i sociala medier, ditt företags sökmotoroptimering, webbplatsens innehåll, din företagsblogg, e-postmarknadsföring. Inom inbound marketing blir allt pusselbitar som passar ihop och som tillsammans bildar en smart, genomtänkt strategi som ser till att dina kunder hittar ditt företag och ger dig fler besök, fler leads och fler kunder. Allt är mätbart och du kan enkelt se vad dina marknadsinsatser faktiskt ger.

FÖR VEM PASSAR INBOUND MARKETING?

Inbound Marketing passar alla typer av företag

En stor del av inbound marketing handlar om att skapa innehåll som din idealkund inte kan vara utan. Det kan vara den där bloggartikeln som du hittade högst upp på Google och som hjälpte dig lösa ett problem. Eller en ny metod hjälper dig i ditt arbete som du upptäckte på LinkedIn. Att arbeta med Inbound Marketing är att vara en del av den problemlösande konversation som sker online dygnet runt. Den konversationen vi alla är en del av när vi söker svar på våra frågor genom sociala medier, sökmotorer, bloggar eller e-post. Därför passar inbound marketing i stort sett alla företag men B2B-företag som har behov av att möta människor tidigt i sin köpresa ser ofta ovanligt bra resultat.

Ladda ner guiden Leadsgenerering för B2B-marknadsförare

Inbound Marketing – steg för steg

Inbound myntades 2006 från det ledande marketing automation-företaget Hubspot. Inbound Marketing är dock inte bundet till någon särskilt teknik och vi på Webbstrategerna arbetar med inbound marketing som metod och använder sedan system som passar våra kunders behov och plånbok. Exempel på andra leverantörer vi jobbar med är Apsis, Triggerbee, Mailchimp och Sharpspring.

Tänket bakom inbound marketing kan delas upp i fyra steg: Attract, Convert, Close och Delight. Fritt översatt handlar det alltså om att attrahera okända personer till din webbplats genom tilltalande innehåll, konvertera dem till kontakter, göra avslut på affärer och bibehålla och utveckla kundnöjdheten. Följ med så guidar vi dig vidare genom de olika stegen och visar exempel på tekniker och metoder som vanligtvis används i respektive steg.

inbound marketing - attract - att få ökad uppmärksamhet
ATTRAHERA FLER BESÖKARE

Få fler besökare till din webbplats

För att få så stor nytta som möjligt med inbound marketing behöver du skapa innehåll som dina idealkunder verkligen behöver och sedan göra det helt omöjligt för dem att missa det. Några av de viktigaste verktygen för att lyckas med detta är bloggartiklar och sidor på din webbplats, sökmotoroptimering och sociala medier. Ditt uppdrag blir t.ex. att se till att dina potentiella kunder hittar ditt innehåll när de letar efter en lösning på ett problem.

Inbound Marketing börjar ofta med en bloggartikel. En blogg är det bästa sättet attrahera nya besökare till din webbplats. För att hittas av rätt potentiella kunder behöver du skapa utbildande och intressant innehåll som talar direkt med dem och som svarar på deras frågor.

Framgångsrik inbound marketing handlar om fantastiskt innehåll som din målgrupp älskar. Att publicera i sociala medier hjälper dig därmed att nå ut till dina potentiella kunder och att påbörja en konversation med dem. Just sökmotorer och sociala medier är två av de vanligaste kanalerna som nya kunder kommer i kontakt med ditt företag.

Din webbplats är ditt företags skyltfönster. Det betyder att du bör visa din absolut  bästa sida. Optimera din webbplats för att attrahera din idealkund och förvandla din webbplats till en plats för hjälpsamt innehåll för att locka fler och fler potentiella kunder till din webbplats.

Dina kunder börjar sin köpresa online – vanligtvis genom en sökmotor som t.ex. Google.  Därför behöver du se till att du kan hittas i sökmotorerna när och var de söker. För att lyckas med det behöver du varsamt välja vilka sökord du ska hittas för, optimera dina sidor, skapa innehåll och bygga länkar runt de sökord som dina idealkunder söker för.

inbound marketing convert - att omvandla besök till kontakter
KONVERTERA

Omvandla fler besökare till kvalificerade leads

När du får nya besökare till din webbplats är nästa steg att konvertera eller omvandla dem till leads genom att samla in deras kontaktinformation – åtminstone deras e-postadress. Inom Inbound Marketing räknas kontaktinformation som en slags valuta. För att dina besökare ska vilja lämna ifrån sig sin kontaktinformation behöver du erbjuda något i gengäld som de verkligen har nytta av. Priset är deras kontaktinformation. Det kan vara en e-bok, whitepaper eller faktablad. Du kan konvertera besökare till leads på olika sätt bl.a. genom call-to-actions och landningsidor som innehåller formulär.

Call-to-Action (CTA) är knappar eller länkar som uppmanar dina besökare att vidta en åtgärd. Det kan t.ex. vara ”Ladda ner vårt whitepaper om….” eller ”Anmäl dig till vår onlineseminarie”. Om du inte har tillräckligt många call-to-actions eller om dina call-to-actions inte är tillräckligt uppmuntrande kommer du inte att få några leads.

När en besökare klickar på en call-to-action bör de skickas till en landningssida. På landningssidan  ”köper” besökaren det innehåll du tipsat om i din Call-To-Action genom att fylla sin kontaktinformation i ett formulär.  På det sättet kan ditt säljteam såsmåningom påbörja en konversation med dem. När besökare fyller i ett formulär på en landningssida för första gången blir den besökaren en kontakt eller lead. Generellt sett vill du att så många besökare som möjligt kommer till dina landningssidor och fyller i dina formulär. Därför är utformningen av text och innehåll på dessa sidor särskilt viktiga.

Håll koll på vad dina kontakter gör genom att spara dem i en och samma databas. Genom att ha alla kontakter samlade hjälper det dig att hålla koll på varje kontakt du har med dem t.ex. genom e-epost, sidor de besöker, länkar de klickat på, innehåll de laddat ner osv. Genom att lära dig hur dina besökare och kontakter använder din webbplats, e-post och interagerar med dig i sociala medier får du med tiden en tydligare bild av vad som omvandlar en okänd person till en nöjd kund.

inbound marketing sales - omvandla leads till betalande kunder
STÄNG FLER AFFÄRER

Omvandla dina leads till betalande kunder

Nu när du har fått fler besökare och omvandlat dem till leads är det dags att omvandla dina leads till kunder. I detta steg används verktyg som bl.a. e-post, marketing automation och CRM för att ta hand om leadsen och förse dem med innehåll som hjälper dem att bli mer intresserade av ditt företags tjänster eller produkter. Genom att bevaka hur intresserade dina leads är kan du sedan välja att arbeta med de mest aktiva och därmed lägga mindre tid på att sälja till de som inte är redo för ett köp eller diskussion med en säljare. Har en kontakt t.ex. varit inne på din webbplats kontaktsida eller prislistor är detta en tydlig köpsignal som en säljare bör få en notifiering om.

Lead Scoring innebär att vi kan poängsätta varje kontakt och hur de beter sig kan vi skilja de mest intresserade kontakterna från de mindre intresserade.  När en kontakt kommit upp i ett visst poäng (lead score) skickas en notifiering till ansvarig säljare som då kan ta kontakt med kunden och fortsätta dialogen, skicka offert osv. Läs mer om Lead Scoring i vår blogg.

Håll koll på dina kontakter i ett bra CRM och samla all kontaktinformation här. Har du inget så finns det flera bra på marknaden där du kan skapa affärsmöjligheter och följa upp hur det går. Att sätta ett värde på varje affärsmöjlighet gör att du enklare se vad hela din inbound marketing-strategi genererar för ditt företag och det är så vi kan mäta ROI.

E-post är ett fantastiskt sätt att bibehålla kontakten med en kontakt som kanske inte är redo att köpa dina tjänster eller produkter. Genom att förbereda ett antal e-postmeddelanden som hjälper din kontakt vidare i sin köpresa kan du bygga tillit mellan ditt företag och den potentiella kunden och göra dem mer redo att köpa.

Marketing automation kombinerar flera tekniker i en och ger dig möjlighet att personalisera din marknadsföring till varje kontakt. Till exempel kan ett bra marketing automationsystem bevaka vad varje kontakt gör och kan därmed trigga igång olika aktiviteter. Om en kontakt t.ex. laddar ner ett whitepaper om ett visst ämne kanske du vill skicka ett antal relaterade e-postmeddelanden till honom. Ser du sedan att han följer ditt företag på Twitter eller går in på din webbplats igen eller kanske kollar priser eller kontaktinformation så kan du se till att dina säljare blir notifierade om detta. Exakt vad som går att göra skiljer lite mellan olika marketing automation-system. Vi hjälper dig att välja rätt verktyg.

inbound marketing delight - ökad kundnöjdheten och skaffa ambassadörer för dina produkter och tjänster
ÖKA KUNDNÖJDHETEN

Gör dina kunder till företagets bästa ambassadörer

Inbound Marketing handlar om att ge rätt innehåll till rätt person – oavsett om de är för dig okända personer eller befintliga kunder. Bara för att de redan är kunder betyder det inte att du kan glömma dem. Inbound Marketing handlar lika mycket om att se till att dina kunder blir ditt företags ambassadörer av tjänster och produkter som de älskar. I och med detta börjar hela processen om från början. Där dina ambassadörer talar med sitt nätverk och sprider ordet om ditt företag, dina tjänster och produkter.

Bästa sättet att ta reda på vad dina användare vill ha är att fråga dem. Använd feedbackformulär eller enkäter för att säkerställa att du ger dina kunder vad de vill ha.

Glöm inte bort att dina befintliga kunder troligtvis också är dina bästa ambassadörer. Genom att göra ditt innehåll delbart och att regelbundet hålla dina befintliga kunder uppdaterade om vad du publicerar hjälper du dem att kunna sprida information till deras nätverk.

Är du redo att få fler besök, leads och kunder?

Både stora börsbolag och mindre lokala företag anlitar oss för att öka sitt företags försäljning genom Inbound Marketing varje dag. Låt oss visa dig vad vi kan göra för dig.