Få fler besök, leads och kunder med hjälp av Inbound marketing

Inbound marketing handlar om leads. Och allt du kan göra för att locka rätt besökare till din webbplats för att omvandla dem till leads och kunder. Det är därför så många företag väljer att använda Inbound som navet av sin marknadsföring online. För att det gör allt mätbart. Och för att det ger fler affärer.

LÄR DIG MER OM INBOUND, TALA MED OSS

Vad är Inbound marketing?

Inbound marketing är en marknadsföringsmetod som låter dina potentiella kunder hitta dig istället för att du ska försöka nå dem. Inbound kretsar till stor del kring innehåll som hjälper dina framtida kunder att lösa sina utmaningar och problem. Med smarta verktyg och bra innehåll hjälper du dem sedan genom hela köpresan. Tills dess att ni gör affärer tillsammans.

New call-to-action

CASE STUDY

Så fick Smartoptics 35x fler leads med Inbound Marketing & Webbstrategerna

“Vi ser varje månad en ökning både gällande trafik, leads och kunder. Det finns en tydlig koppling mellan vårt engagemang på nätet och vår försäljning.”

Anette EngmanMarketing Coordinator, Smartoptics
LÄS HELA CASET

Rekommenderade artiklar om Inbound marketing från vår blogg

Inbound marketing

Så blir du kung på Inbound marketing

Få tipsen du ska tänka på när du ska bygga en landningssida som konverterar besökare till leads. Olika typer av landningssidor, verktyg, formulär m.m.
Exempel på landningssida
Inbound marketing

Vad är en landningssida?

Få tipsen du ska tänka på när du ska bygga en landningssida som konverterar besökare till leads. Olika typer av landningssidor, verktyg, formulär m.m.
B2B

Smartoptics får 35x fler leads med Webbstrategerna & HubSpot

Smartoptics är ett internationellt B2B-företag som bl.a. hjälper regeringar, hostingleverantörer, universitet, sjukhus och datacenters att öka kapaciteten i sina nät med hjälp av speciellt framtagna…

…den något längre beskrivningen

Mer om  Inbound Marketing….

Att jobba efter metoden Inbound Marketing innebär att du kopplar samman alla dina digitala marknadsaktiviteter för att attrahera potentiella kunder till ditt företag. Din blogg används t.ex. för att locka till dig personer som är intresserade av din kompetens. Dina formulär används för att knyta  kontakt med dina okända besökare och ditt system för marketing automation hjälper dig att föra en dialog med dina leads tills dess att de är redo att köpa dina produkter och tjänster.  Ett enkelt och överskådligt sätt att visualisera Inbound Marketing är därför att utgå från en köpresa.

Inbound Marketing Process - Från uppmärksamhet till Beslut
1
Attrahera okända personer till din webbplats, sociala medier eller landningssidor
2
Ge dem anledningar att lämna sin kontaktinformation
3
Använd smarta funktioner för att urskilja vem som är verkligt intresserad av det du erbjuder
4
Jobba mer aktivt mot de mest intresserade kontakterna
5
Låt ditt säljteam fokusera på köpmogna leads
6
Fortsätt hålla dialog med kunderna och skapa nöjda ambassdörer

Som du kan se i grafiken börjar Inbound marketing med att dina potentiella kunder får upp ögonen för dig och ditt företag för första gången. Det handlar ofta om att synas på Google för sökningar kring ord och fraser som handlar om dina kunders utmaningar. Innehåll som hjälper dem att lösa ett problem. När de sedan besöker din webbplats , leder du dem vidare i beslutsresan och snart har ni en etablerad kontakt. Dina marknadsföringsverktyg hjälper till att få personen intresserad av just ditt företag och snart har ni en konkret affärsmöjlighet på gång.

Allt du behöver för att komma igång med Inbound Marketing

Låt oss titta närmare på varje del av inbound marketing för att bättre förstå hur allt hänger ihop och stödjer kundens köpresa från okänd person till ambassadör för ditt företag.

I Inbound marketing är det dina kunder som kontaktar dig.

Idag är det viktigt att synas i de digitala kanaler som dina kunder använder när de är online. För syns inte så finns du inte. Och istället för att avbryta dina potentiella kunder med reklam handlar Inbound marketing om att finnas tillgänglig när kunden själv har tid eller behöver information. Det sker bl.a. med hjälp av:

  • Bloggartiklar som handlar om det som personen letar efter
  • Sökmotoroptimering
  • Tweets (Twitter)
  • Facebookinlägg
  • LinkedIn-inlägg
  • PPC annonser (som hjälper dem att hitta ditt innehåll)
  • Pressreleaser
  • Länkar
  • Kundrecensioner och diskussioner
Inbound Marketing - Översikt

Omvandla besökare till kvalificerade leads

Hela 60% av förberedelserna inför en B2B-affär görs innan någon som helst kontakt tas med en säljare. De flesta av dina besökare är helt enkelt inte redo för ett köp. Men det betyder inte att de inte är intresserade. Inom Inbound Marketing försöker vi istället hjälpa besökarna genom att erbjuda information som tar dem vidare i köpresan. Genom bra innehåll och genom att erbjuda något av värde får vi deras kontaktinformation och kan på så sätt sätta igång en dialog.

Du kan använda innehåll och använda verktyg som:

  • Whitepapers som handlar om ämnen som intresserar, utbildar eller hjälper dina kunder
  • E-böcker som hjälper dem att förstå hur de löser ett problem
  • Checklistor och tips som visar vad de ska tänka på innan de köper något
  • Call-to-Actions som är en slags uppmaning som uppmuntrar besökare att göra något
  • Landningssidor som innehåller formulär som besökarna fyller i

Stäng fler affärer med lead nurturing

När en besökare väljer att ladda ner innehåll från din webbplats får du deras kontaktuppgifter. Dessa kan du sedan använda för att hjälpa kontakten vidare i sin resa mot ett köp. Ditt marketing automationverktyg håller dessutom koll på exakt vad personen gör och berättar för dig när personen verkar redo att prata affärer.

Inom inbound marketing kallas den här processen för ”lead nurturing” och betyder alltså att vårda sina leads. Genom att jobba på de leads som faktiskt är redo att köpa sparar ditt säljteam enormt mycket tid och det blir snabbare avslut i affären.

Se hur Inbound Marketing får affärerna att växa

En av de stora fördelarna med Inbound Marketing är att allt är mätbart. Du kommer att kunna se var dina bästa leads kommer ifrån så att du kan anpassa dina marknadsaktiviteter efter vad som faktiskt ger något tillbaka.

Du kan t.ex:

  • optimera sidor, bloggar, sökord, innehåll och formulär
  • skapa nytt innehåll som intresserar fler idealkunder
  • skapa flera olika vägar till kontakt
  • testa olika e-postkampanjer
  • testa olika call-to-actions (uppmaningar)
  • håll närmre kontakt med dina befintliga kunder
  • stänga fler affärer

Därför ska du använda Inbound Marketing som din metod för digital marknadsföring

  • Bästa sättet att få kunderna att söka upp dig istället för tvärtom
  • Allt som sker online samverkar (sökmotoroptimering, blogg, sociala medier, formulär, e-post m.m.)
  • Sätter ditt namn på kartan
  • Påverkar dina potentiella kunder att kontakta dig när de är köpredo
  • Befriar ditt säljteam från kalla samtal
  • Gör så att ditt säljteam fokuserar avslut
New call-to-action

Inbound Marketing – en djupdykning

Inbound Marketing myntades 2006 från det ledande marketing automation-företaget HubSpot. Inbound Marketing är dock inte bundet till någon särskild teknik. Det symboliserar en motsats till traditionell reklam som alltså kallas Outboud Marketing. Dvs där man avbryter och pushar reklam till människor som egentligen håller på med annat. Inbound innebär ju trots allt att det är personerna själva som letar upp och tar del av det innehåll eller material som publiceras. Dvs ingående marknadsföring istället för utgående. För att få det hela att fungera använder man sig ofta av ett Inbound-maketingverktyg som t.ex. HubSpot, Marketo eller SharpSpring.  Vi själva använder HubSpot och är också certifierad HubSpotpartner i Sverige.

Precis som nämnts tidigare kan tänket bakom inbound marketing delas upp i fyra steg: Attract, Convert, Close och Delight. Fritt översatt handlar det alltså om att attrahera okända personer genom tilltalande innehåll, konvertera dem till kontakter, göra avslut på affärer och bibehålla och utveckla kundnöjdheten. För dig som är riktigt nyfiken kommer här en ännu mer detaljerad genomgång av de olika beståndsdelarna och hur de kan användas.

ATTRAHERA FLER BESÖKARE

Få fler besökare till din webbplats

För att få så stor nytta som möjligt med inbound marketing behöver du skapa innehåll som dina idealkunder verkligen behöver och sedan göra det helt omöjligt för dem att missa det. Några av de viktigaste verktygen för att lyckas med detta är bloggartiklar och sidor på din webbplats, sökmotoroptimering och sociala medier. Ditt uppdrag blir t.ex. att se till att dina potentiella kunder hittar ditt innehåll när de letar efter en lösning på ett problem.

Inbound Marketing börjar ofta med en bloggartikel. En blogg är det bästa sättet attrahera nya besökare till din webbplats. För att hittas av rätt potentiella kunder behöver du skapa utbildande och intressant innehåll som talar direkt med dem och som svarar på deras frågor.

Framgångsrik inbound marketing handlar om fantastiskt innehåll som din målgrupp älskar. Att publicera i sociala medier hjälper dig därmed att nå ut till dina potentiella kunder och att påbörja en konversation med dem. Just sökmotorer och sociala medier är två av de vanligaste kanalerna som nya kunder kommer i kontakt med ditt företag.

Din webbplats är ditt företags skyltfönster. Det betyder att du bör visa din absolut  bästa sida. Optimera din webbplats för att attrahera din idealkund och förvandla din webbplats till en plats för hjälpsamt innehåll för att locka fler och fler potentiella kunder till din webbplats.

Dina kunder börjar sin köpresa online – vanligtvis genom en sökmotor som t.ex. Google.  Därför behöver du se till att du kan hittas i sökmotorerna när och var de söker. För att lyckas med det behöver du varsamt välja vilka sökord du ska hittas för, optimera dina sidor, skapa innehåll och bygga länkar runt de sökord som dina idealkunder söker för.

KONVERTERA

Omvandla fler besökare till kvalificerade leads

När du får nya besökare till din webbplats är nästa steg att konvertera eller omvandla dem till leads genom att samla in deras kontaktinformation – åtminstone deras e-postadress. Inom Inbound Marketing räknas kontaktinformation som en slags valuta. För att dina besökare ska vilja lämna ifrån sig sin kontaktinformation behöver du erbjuda något i gengäld som de verkligen har nytta av. Priset är deras kontaktinformation. Det kan vara en e-bok, whitepaper eller faktablad. Du kan konvertera besökare till leads på olika sätt bl.a. genom call-to-actions och landningsidor som innehåller formulär.

Call-to-Action (CTA) är knappar eller länkar som uppmanar dina besökare att vidta en åtgärd. Det kan t.ex. vara ”Ladda ner vårt whitepaper om….” eller ”Anmäl dig till vår onlineseminarie”. Om du inte har tillräckligt många call-to-actions eller om dina call-to-actions inte är tillräckligt uppmuntrande kommer du inte att få några leads.

När en besökare klickar på en call-to-action bör de skickas till en landningssida. På landningssidan  ”köper” besökaren det innehåll du tipsat om i din Call-To-Action genom att fylla sin kontaktinformation i ett formulär.  På det sättet kan ditt säljteam såsmåningom påbörja en konversation med dem. När besökare fyller i ett formulär på en landningssida för första gången blir den besökaren en kontakt eller lead. Generellt sett vill du att så många besökare som möjligt kommer till dina landningssidor och fyller i dina formulär. Därför är utformningen av text och innehåll på dessa sidor särskilt viktiga.

Håll koll på vad dina kontakter gör genom att spara dem i en och samma databas. Genom att ha alla kontakter samlade hjälper det dig att hålla koll på varje kontakt du har med dem t.ex. genom e-epost, sidor de besöker, länkar de klickat på, innehåll de laddat ner osv. Genom att lära dig hur dina besökare och kontakter använder din webbplats, e-post och interagerar med dig i sociala medier får du med tiden en tydligare bild av vad som omvandlar en okänd person till en nöjd kund.

STÄNG FLER AFFÄRER

Omvandla dina leads till betalande kunder

Nu när du har fått fler besökare och omvandlat dem till leads är det dags att omvandla dina leads till kunder. I detta steg används verktyg som bl.a. e-post, marketing automation och CRM för att ta hand om leadsen och förse dem med innehåll som hjälper dem att bli mer intresserade av ditt företags tjänster eller produkter. Genom att bevaka hur intresserade dina leads är kan du sedan välja att arbeta med de mest aktiva och därmed lägga mindre tid på att sälja till de som inte är redo för ett köp eller diskussion med en säljare. Har en kontakt t.ex. varit inne på din webbplats kontaktsida eller prislistor är detta en tydlig köpsignal som en säljare bör få en notifiering om.

Lead Scoring innebär att vi kan poängsätta varje kontakt och hur de beter sig kan vi skilja de mest intresserade kontakterna från de mindre intresserade.  När en kontakt kommit upp i ett visst poäng (lead score) skickas en notifiering till ansvarig säljare som då kan ta kontakt med kunden och fortsätta dialogen, skicka offert osv. Läs mer om Lead Scoring i vår blogg.

Håll koll på dina kontakter i ett bra CRM och samla all kontaktinformation här. Har du inget så finns det flera bra på marknaden där du kan skapa affärsmöjligheter och följa upp hur det går. Att sätta ett värde på varje affärsmöjlighet gör att du enklare se vad hela din inbound marketing-strategi genererar för ditt företag och det är så vi kan mäta ROI.

E-post är ett fantastiskt sätt att bibehålla kontakten med en kontakt som kanske inte är redo att köpa dina tjänster eller produkter. Genom att förbereda ett antal e-postmeddelanden som hjälper din kontakt vidare i sin köpresa kan du bygga tillit mellan ditt företag och den potentiella kunden och göra dem mer redo att köpa.

Marketing automation kombinerar flera tekniker i en och ger dig möjlighet att personalisera din marknadsföring till varje kontakt. Till exempel kan ett bra marketing automationsystem bevaka vad varje kontakt gör och kan därmed trigga igång olika aktiviteter. Om en kontakt t.ex. laddar ner ett whitepaper om ett visst ämne kanske du vill skicka ett antal relaterade e-postmeddelanden till honom. Ser du sedan att han följer ditt företag på Twitter eller går in på din webbplats igen eller kanske kollar priser eller kontaktinformation så kan du se till att dina säljare blir notifierade om detta. Exakt vad som går att göra skiljer lite mellan olika marketing automation-system. Vi hjälper dig att välja rätt verktyg.

ÖKA KUNDNÖJDHETEN

Gör dina kunder till företagets bästa ambassadörer

Inbound Marketing handlar om att ge rätt innehåll till rätt person – oavsett om de är för dig okända personer eller befintliga kunder. Bara för att de redan är kunder betyder det inte att du kan glömma dem. Inbound Marketing handlar lika mycket om att se till att dina kunder blir ditt företags ambassadörer av tjänster och produkter som de älskar. I och med detta börjar hela processen om från början. Där dina ambassadörer talar med sitt nätverk och sprider ordet om ditt företag, dina tjänster och produkter.

Bästa sättet att ta reda på vad dina användare vill ha är att fråga dem. Använd feedbackformulär eller enkäter för att säkerställa att du ger dina kunder vad de vill ha.

Glöm inte bort att dina befintliga kunder troligtvis också är dina bästa ambassadörer. Genom att göra ditt innehåll delbart och att regelbundet hålla dina befintliga kunder uppdaterade om vad du publicerar hjälper du dem att kunna sprida information till deras nätverk.

Ett samtal. Noll förpliktelser!

Nyfiken på hur vi kan hjälpa dig få mer trafik, leads och kunder? Kontakta oss nu så bjuder vi på en kostnadsfri konsultation om hur du bäst kommer igång med Inbound Marketing.