Inbound marketing är en digital strategi som attraherar leads och kunder till ditt företag när de söker lösningar på sina utmaningar.

Här kan du läsa om hur du kommer igång med Inbound Marketing. Vill du komma igång direkt? Missa inte att anmäla dig till vår inboundkurs som består av 10 mail som skickas direkt till din inbox.

Vad är Inbound Marketing?

Inbound Marketing utmanar det traditionella sättet att jobba med marknadsföring. Istället för att ditt säljteam ska leta rätt på nya kunder låter vi kunderna hitta till dig. Oavsett om de hittar dig via sökmotorer, LinkedIn, Youtube eller någon annan av alla tusentals digitala kanaler så hittar de dig för att de är intresserade eller i behov av det som ditt företag erbjuder.

När du ska komma igång med Inbound Marketing är det tre mål som blir ditt huvudsakliga fokus: 1. Öka trafiken till din webbplats. 2. Omvandla besökare till leads. 3. Stäng fler affärer.

Så här kan det till exempel se ut när du kört Inbound Marketing ett tag:

Genom smart användning av SEO, sociala medier, länkar och e-postmarknadsföring ser vi till att öka trafiken till din webbplats månad för månad.
Nästa utmaning handlar om att omvandla besökare till kontakter och leads. Oftast genom att besökarna anger sina kontaktuppgifter på webbplatsen i utbyte med bra innehåll som är till värde för dem.
Med marketing automation skickar vi sedan mer innehåll till kontakterna och vägleder dem genom hela köpresan tills dess att de är redo att köpa dina tjänster eller produkter.
Lär dig Inbound Marketing Steg för Steg

KUNDCASE

Så fick Smartoptics 3500% fler leads med Inbound Marketing & Webbstrategerna

“Vi ser varje månad en ökning både gällande trafik, leads och kunder. Det finns en tydlig koppling mellan vårt engagemang på nätet och vår försäljning.”

Anette EngmanMarketing Coordinator, Smartoptics
LÄS HELA CASET

Vill du också ha fler leads? Boka ett samtal.

Detta kan du förvänta dig av Inbound Marketing med Webbstrategerna

Alla Inboundbyråer är olika. På Webbstrategerna låser vi inte in dig i långa avtal eller tvingar dig att köpa innehåll från oss. Vi fungerar som en fristående digital strateg med uppdraget att se till att du får maximalt resultat och skiljer därmed inte på din övergripande digitala strategi och ditt inboundarbete.  Vi hjälper dig hela vägen med SEO, konverteringsoptimering och kreativa idéer som ger dig fler besökare, fler leads och fler affärsmöjligheter. Och behöver du hjälp med innehåll så löser vi det också.

Kreativa strategier för smart inbound marketing

Med oss får du en genomtänkt digital strategi oavsett om du redan samarbetar med andra byråer. Du väljer själv om vi ska ska ta hand om din innehållsproduktion. Du låser inte in dig i långa avtal eller en viss mängd bloggartiklar utan har hela tiden frihet att utforska och utmana nätets digitala möjligheter i samråd med din personliga digitala strateg.

Maximala resultat med minimala felinvesteringar

Våra inboundmetoder är smarta, enkla och agila. Varje kvartal nollställer vi målen och prioriterar om efter vad som behöver uppnås just nu. Detta gör att du aldrig låser in dig i chansartade, långsiktiga planer utan ges möjlighet att optimera både samarbete, ROI och uppsatta mål.

Vi gör dig till en bättre marknadsförare

Vi tar inte från dig kontrollen över din marknadsföring utan ser till att du , ditt marknadsteam och din ledning har full kontroll på din Inbound Marketing. Det gör att vi hela tiden flyttar fokus framåt och banar väg för en digital strategi som levererar fantastiska resultat.

Vi har hjälpt företag som ditt att få snabba resultat

Vi har 23+ års erfarenhet av digital marknadsföring med några av Sveriges och världens mest respekterade varumärken i kundportföljen. Därmed behöver vi inte följa andras strategier och råd utan skräddarsyr en plan utifrån dina förutsättningar som snabbt tar ditt företags marknadsföring till nästa nivå.

Så kommer du igång med Inbound Marketing

Discovery & Kickstart

Först behöver vi lära känna varandra. Vi vill veta allt om dig, ditt företag och dina kunder. Därför börjar vi att jobba med ditt erbjudande, dina personas och det innehåll du redan har för att se vad vi kan använda och vad som saknas för att attrahera rätt personer och skapa nya leads.

Din 90-dagarsplan

Nästa steg blir att skapa en 90-dagarsplan. Tillsammans med dig djupdyker vi i din och dina konkurrenters webbnärvaro för att hitta rätt metod att jobba med Inbound Marketing för ditt företag. Du får en strategisk plan som består av rekommendation, förbättringar och möjligheter att snabbt nå resultat.

Första kampanjen

Om du gillar vår 90-dagarsplan börjar vi genomföra den första inboundkampanjen. Den innebär bl.a. att sätta upp grunden för din inbound marketeing med verktyg, landningssidor, call-to-actions och marketing automation. Snart har du ett fullt fungerande inboundsystem som genererar leads för dina säljare att jobba med.

…sedan fortsätter vi samarbeta med din inbound marketing i block om 90 dagar…

Under hela vårt samarbete letar vi efter möjligheter att optimera din inboundmarknadsföring. Varje kvartal stämmer vi av hur det gått och nollställer målen och skapar en ny 90-dagarsplan med en ny persona som utgångspunkt.

Denna metod gör att du steg för steg får en större och större digital närvaro som attraherar fler besökare, konverterar fler leads och ger dig fler affärsmöjligheter.

Rekommenderade artiklar om Inbound marketing från vår blogg

content marketing trends seo 2019
Content marketing

3 content marketing-trender du måste känna till 2019

Magnus Brynestam +Följ på LinkedIn Hjälper B2B-marknadsförare nå fantastiska resultat Sr. Digital Marketing Advisor, WebbstrategernaSkriver du bloggartiklar med förhoppningen att få trafik från Google? Då…
agil marknadsplan
Inbound marketing

Därför ska din marknadsplan vara 90 dagar

En marknadsplan skapas vanligtvis ett helt år i förväg. Men i dagens föränderliga värld kan det kännas svårt, stressigt och chansartat. Prova att jobba i…
inbound marketing
B2B

Hur du skapar en CTA som fungerar – stora guiden om Call to Actions

Magnus Brynestam +Följ på LinkedIn Hjälper B2B-marknadsförare nå fantastiska resultat Sr. Digital Marketing Advisor, WebbstrategernaEn Call-to-Action, även kallad CTA, uppmanar dina besökare att göra något.…

…den något längre beskrivningen

Mer om  Inbound Marketing….

Att jobba efter metoden Inbound Marketing innebär att du kopplar samman alla dina digitala marknadsaktiviteter för att attrahera potentiella kunder till ditt företag. Din blogg används t.ex. för att locka till dig personer som är intresserade av din kompetens. Dina formulär används för att knyta  kontakt med dina okända besökare och ditt system för marketing automation hjälper dig att föra en dialog med dina leads tills dess att de är redo att köpa dina produkter och tjänster.  Ett enkelt och överskådligt sätt att visualisera Inbound Marketing är därför att utgå från en köpresa.

Inbound Marketing Process - Från uppmärksamhet till Beslut
1
Attrahera okända personer till din webbplats, sociala medier eller landningssidor
2
Ge dem anledningar att lämna sin kontaktinformation
3
Använd smarta funktioner för att urskilja vem som är verkligt intresserad av det du erbjuder
4
Jobba mer aktivt mot de mest intresserade kontakterna
5
Låt ditt säljteam fokusera på köpmogna leads
6
Fortsätt hålla dialog med kunderna och skapa nöjda ambassdörer

Som du kan se i grafiken börjar Inbound marketing med att dina potentiella kunder får upp ögonen för dig och ditt företag för första gången. Det handlar ofta om att synas på Google för sökningar kring ord och fraser som handlar om dina kunders utmaningar. Innehåll som hjälper dem att lösa ett problem. När de sedan besöker din webbplats , leder du dem vidare i beslutsresan och snart har ni en etablerad kontakt. Dina marknadsföringsverktyg hjälper till att få personen intresserad av just ditt företag och snart har ni en konkret affärsmöjlighet på gång.

Allt du behöver för att komma igång med Inbound Marketing

Låt oss titta närmare på varje del av inbound marketing för att bättre förstå hur allt hänger ihop och stödjer kundens köpresa från okänd person till ambassadör för ditt företag.

Inom inbound marketing är det dina kunder som kontaktar dig.

Inbound marketing betyder att dina framtida kunder hittar dig när de söker svar på sina frågor och utmaningar. Så istället för att avbryta andra med med reklam handlar inbound marketing om att finnas tillgänglig när kunden själv har tid eller behöver information. Det sker bl.a. med hjälp av:

  • Bloggartiklar som är särksilt utformade för att svara på dina kunders frågor och utmaningar
  • Sökmotoroptimering som faktiskt ger din webbplats trafik
  • Inlägg i sociala medier som driver besökare till din webbplats
  • Betald annonsering
  • m.m.
Inbound Marketing - Översikt

Omvandla besökare till kvalificerade leads

De flesta av dina besökare är inte redo för ett köp. Men det betyder inte att de inte är intresserade av det ditt företag kan. Inom inbound marketing försöker vi istället hjälpa besökarna genom att erbjuda information som hjälper dem att få svar på sina frågor. Genom bra innehåll och att erbjuda något av värde får vi deras värdefulla kontaktinformation och kan på så sätt hjälpa dem vidare i sina funderingar.

Du kan använda innehåll och använda verktyg som:

  • Whitepapers som handlar om ämnen som intresserar, utbildar eller hjälper dina kunder
  • Lösningsförslag som hjälper besökarna att förstå hur de löser ett problem
  • Kundcase som visar hur ditt företag löst liknande problem tidigare
  • Call-to-Actions som uppmaning besökare att göra något t.ex. ladda ner en guide
  • Landningssidor som innehåller formulär som besökarna fyller i i utbyte mot ditt innehåll

Stäng fler affärer med marketing automation

När en besökare valt att lämna sina kontaktuppgifter kan du använda dessa för att kontakten vidare i resan mot en affär med ditt företag. Med marketing automation kan du baserat på kontaktens beteende och intresse anpassa vad du skickar och kan hela tiden hålla koll på hur intressad personen verkar vara av dina tjänster eller produkter. När verktyget signalerar att kunden är säljkvalificerad tar ditt säljteam över och hjälper kunden vidare.

Inom inbound marketing kallas den här processen för ”lead nurturing” och betyder alltså att vårda eller hjälpa sina leads. Genom att hjälpa de leads som faktiskt är redo att köpa sparar ditt säljteam tid får snabbare avslut i sina affärer.

Inbound Marketing får affärerna att växa

En stor fördel med Inbound Marketing är att allt är mätbart och därför går att optimera. Du kan hela tiden justera effektiveten av din marknadsföring och du kan se var dina bästa leads kommer ifrån.

  • Optimera sidor, bloggartiklar, sökord, innehåll och formulär
  • Skapa nytt innehåll inom ett visst ämne som gett affärer fort
  • Välja ut vilka kanaler som ger bäst resultat
  • Mäta hur lång tid det i snitt tar till affär och därmed göra säljprognoser baserat på trafiken på din webbplats
New call-to-action

Inbound Marketing – en djupdykning

Inbound Marketing myntades 2006 från det ledande marketing automation-företaget HubSpot. Inbound Marketing är dock inte bundet till någon särskild teknik. Det symboliserar en motsats till traditionell reklam som alltså kallas Outboud Marketing. Dvs där man avbryter och pushar reklam till människor som egentligen håller på med annat. Inbound innebär ju trots allt att det är personerna själva som letar upp och tar del av det innehåll eller material som publiceras. Dvs ingående marknadsföring istället för utgående. För att få det hela att fungera använder man sig ofta av ett Inbound-maketingverktyg som t.ex. HubSpot, Marketo eller SharpSpring.  Vi själva använder HubSpot och är också certifierad HubSpotpartner i Sverige.

Precis som nämnts tidigare kan tänket bakom inbound marketing delas upp i fyra steg: Attract, Convert, Close och Delight. Fritt översatt handlar det alltså om att attrahera okända personer genom tilltalande innehåll, konvertera dem till kontakter, göra avslut på affärer och bibehålla och utveckla kundnöjdheten. För dig som är riktigt nyfiken kommer här en ännu mer detaljerad genomgång av de olika beståndsdelarna och hur de kan användas.

ATTRAHERA FLER BESÖKARE

Få fler besökare till din webbplats

För att få så stor nytta som möjligt med inbound marketing behöver du skapa innehåll som dina idealkunder verkligen behöver och sedan göra det helt omöjligt för dem att missa det. Några av de viktigaste verktygen för att lyckas med detta är bloggartiklar och sidor på din webbplats, sökmotoroptimering och sociala medier. Ditt uppdrag blir t.ex. att se till att dina potentiella kunder hittar ditt innehåll när de letar efter en lösning på ett problem.

Inbound Marketing börjar ofta med en bloggartikel. En blogg är det bästa sättet attrahera nya besökare till din webbplats. För att hittas av rätt potentiella kunder behöver du skapa utbildande och intressant innehåll som talar direkt med dem och som svarar på deras frågor.

Framgångsrik inbound marketing handlar om fantastiskt innehåll som din målgrupp älskar. Att publicera i sociala medier hjälper dig därmed att nå ut till dina potentiella kunder och att påbörja en konversation med dem. Just sökmotorer och sociala medier är två av de vanligaste kanalerna som nya kunder kommer i kontakt med ditt företag.

Din webbplats är ditt företags skyltfönster. Det betyder att du bör visa din absolut  bästa sida. Optimera din webbplats för att attrahera din idealkund och förvandla din webbplats till en plats för hjälpsamt innehåll för att locka fler och fler potentiella kunder till din webbplats.

Dina kunder börjar sin köpresa online – vanligtvis genom en sökmotor som t.ex. Google.  Därför behöver du se till att du kan hittas i sökmotorerna när och var de söker. För att lyckas med det behöver du varsamt välja vilka sökord du ska hittas för, optimera dina sidor, skapa innehåll och bygga länkar runt de sökord som dina idealkunder söker för.

KONVERTERA

Omvandla fler besökare till kvalificerade leads

När du får nya besökare till din webbplats är nästa steg att konvertera eller omvandla dem till leads genom att samla in deras kontaktinformation – åtminstone deras e-postadress. Inom Inbound Marketing räknas kontaktinformation som en slags valuta. För att dina besökare ska vilja lämna ifrån sig sin kontaktinformation behöver du erbjuda något i gengäld som de verkligen har nytta av. Priset är deras kontaktinformation. Det kan vara en e-bok, whitepaper eller faktablad. Du kan konvertera besökare till leads på olika sätt bl.a. genom call-to-actions och landningsidor som innehåller formulär.

Call-to-Action (CTA) är knappar eller länkar som uppmanar dina besökare att vidta en åtgärd. Det kan t.ex. vara ”Ladda ner vårt whitepaper om….” eller ”Anmäl dig till vår onlineseminarie”. Om du inte har tillräckligt många call-to-actions eller om dina call-to-actions inte är tillräckligt uppmuntrande kommer du inte att få några leads.

När en besökare klickar på en call-to-action bör de skickas till en landningssida. På landningssidan  ”köper” besökaren det innehåll du tipsat om i din Call-To-Action genom att fylla sin kontaktinformation i ett formulär.  På det sättet kan ditt säljteam såsmåningom påbörja en konversation med dem. När besökare fyller i ett formulär på en landningssida för första gången blir den besökaren en kontakt eller lead. Generellt sett vill du att så många besökare som möjligt kommer till dina landningssidor och fyller i dina formulär. Därför är utformningen av text och innehåll på dessa sidor särskilt viktiga.

Håll koll på vad dina kontakter gör genom att spara dem i en och samma databas. Genom att ha alla kontakter samlade hjälper det dig att hålla koll på varje kontakt du har med dem t.ex. genom e-epost, sidor de besöker, länkar de klickat på, innehåll de laddat ner osv. Genom att lära dig hur dina besökare och kontakter använder din webbplats, e-post och interagerar med dig i sociala medier får du med tiden en tydligare bild av vad som omvandlar en okänd person till en nöjd kund.

STÄNG FLER AFFÄRER

Omvandla dina leads till betalande kunder

Nu när du har fått fler besökare och omvandlat dem till leads är det dags att omvandla dina leads till kunder. I detta steg används verktyg som bl.a. e-post, marketing automation och CRM för att ta hand om leadsen och förse dem med innehåll som hjälper dem att bli mer intresserade av ditt företags tjänster eller produkter. Genom att bevaka hur intresserade dina leads är kan du sedan välja att arbeta med de mest aktiva och därmed lägga mindre tid på att sälja till de som inte är redo för ett köp eller diskussion med en säljare. Har en kontakt t.ex. varit inne på din webbplats kontaktsida eller prislistor är detta en tydlig köpsignal som en säljare bör få en notifiering om.

Lead Scoring innebär att vi kan poängsätta varje kontakt och hur de beter sig kan vi skilja de mest intresserade kontakterna från de mindre intresserade.  När en kontakt kommit upp i ett visst poäng (lead score) skickas en notifiering till ansvarig säljare som då kan ta kontakt med kunden och fortsätta dialogen, skicka offert osv. Läs mer om Lead Scoring i vår blogg.

Håll koll på dina kontakter i ett bra CRM och samla all kontaktinformation här. Har du inget så finns det flera bra på marknaden där du kan skapa affärsmöjligheter och följa upp hur det går. Att sätta ett värde på varje affärsmöjlighet gör att du enklare se vad hela din inbound marketing-strategi genererar för ditt företag och det är så vi kan mäta ROI.

E-post är ett fantastiskt sätt att bibehålla kontakten med en kontakt som kanske inte är redo att köpa dina tjänster eller produkter. Genom att förbereda ett antal e-postmeddelanden som hjälper din kontakt vidare i sin köpresa kan du bygga tillit mellan ditt företag och den potentiella kunden och göra dem mer redo att köpa.

Marketing automation kombinerar flera tekniker i en och ger dig möjlighet att personalisera din marknadsföring till varje kontakt. Till exempel kan ett bra marketing automationsystem bevaka vad varje kontakt gör och kan därmed trigga igång olika aktiviteter. Om en kontakt t.ex. laddar ner ett whitepaper om ett visst ämne kanske du vill skicka ett antal relaterade e-postmeddelanden till honom. Ser du sedan att han följer ditt företag på Twitter eller går in på din webbplats igen eller kanske kollar priser eller kontaktinformation så kan du se till att dina säljare blir notifierade om detta. Exakt vad som går att göra skiljer lite mellan olika marketing automation-system. Vi hjälper dig att välja rätt verktyg.

ÖKA KUNDNÖJDHETEN

Gör dina kunder till företagets bästa ambassadörer

Inbound Marketing handlar om att ge rätt innehåll till rätt person – oavsett om de är för dig okända personer eller befintliga kunder. Bara för att de redan är kunder betyder det inte att du kan glömma dem. Inbound Marketing handlar lika mycket om att se till att dina kunder blir ditt företags ambassadörer av tjänster och produkter som de älskar. I och med detta börjar hela processen om från början. Där dina ambassadörer talar med sitt nätverk och sprider ordet om ditt företag, dina tjänster och produkter.

Bästa sättet att ta reda på vad dina användare vill ha är att fråga dem. Använd feedbackformulär eller enkäter för att säkerställa att du ger dina kunder vad de vill ha.

Glöm inte bort att dina befintliga kunder troligtvis också är dina bästa ambassadörer. Genom att göra ditt innehåll delbart och att regelbundet hålla dina befintliga kunder uppdaterade om vad du publicerar hjälper du dem att kunna sprida information till deras nätverk.

Vi har hjälpt många företag som ditt att nå fantastiska resultat – vi skulle bli glada om nästa blev du!

Hur kan vi hjälpa dig?