Inbound marketing sätter kunden i förarsätet

Inbound marketing är en kundcentrerad filosofi som syftar till få kunderna att komma till dig istället för att du ska söka upp dem. Att forma din marknadsföring och försäljning efter hur dina köpare söker upp och konsumerar information. Från dess att man som köpare aldrig hört tals om ditt företag tills dess att man känner sig så påläst och trygg med dig som leverantör att det är dags att prata affärer.

EN AV TOP #10 INBOUNDBYRÅER I SVERIGE ENLIGT VÄRLDSLEDANDE HUBSPOT, 2020

Vad är inbound marketing?

Inbound Marketing utmanar traditionell marknadsföring och är mer anpassad efter hur vi idag använder information på nätet för att fatta beslut. Istället för att störa med reklam låter vi dina framtida kunder upptäcka dig och börja konsumera ditt innehåll.

Vad har förändrats?

Idag har vi mycket högre förväntningar att snabbt hitta information vi behöver, när vi behöver den, än bara för några år sedan. Enligt Gartner sker idag 83% av B2B-köpresan på egen hand, utan kontakt med dina säljare. Marknad har större del av säljansvaret och sälj har en del i marknadsarbetet.

b2b säljstrategi köpresa gartner

22 min | Lyssna på introduktionen till vår fria kurs i inbound marketing där Magnus Brynestam, grundare av Webbstrategerna, delar med sig av sina erfarenheter av att jobba med inbound. Kursen ger dig tips och råd för hur du steg för steg kommer igång och lär dig också misstagen du ska undvika för att lyckas bättre.

GÅ GRATIS INBOUNDKURS

Inbound marketing i korthet

inbound marketing metod
Attrahera besökare från din specifika målgrupp när de letar svar på sina frågor och funderingar.
Omvandla besökare till leads genom att vägleda och hjälpa – använd smarta formulär och innehåll dina besökare inte vill vara utan.
Använd innehåll i hela din säljprocess. Använd marketing automation för att vårda dina leads och identifiera de mest köpredo kontakterna.
Öka företagets omsättning genom fler återkommande kunder. Förstärk kundnöjdhet, lojalitet och ökad lifetime customer value. Omvandla kunder till ambassadörer.

Inom inbound marketing kan du använda dig av flera olika metoder för att attrahera och väcka intresse från din målgrupp. Metoderna du använder kommer förändras över tid och det är egentligen bara kreativiteten som sätter gränserna. Ibland räcker det med SEO för att du ska få mycket trafik och leads. Andra gånger behöver du hjälpa till med annonser eller sponsrat innehåll i sociala medier.

Rekommenderad läsning om inbound marketing

Vår blogg är helt tillägnad digital marknadsföring för b2b där inbound marketing ingår som en stor och viktig del. Vi har både kurser, playbooks, bloggartiklar, videos, mallar och guider som du kan ta del av. Här är några av de senaste artiklarna som rör inbound.

Kvinna som visar ett ökat resultat
Hemsidor

Anpassa din webbplats för att stötta dina kunders köpresor

7 områden att fokusera på för att omvandla din webbplats från att bara existera på webben till att aktivt attrahera och driva in dina potentiella kunder - en perfekt inbound marketing sajt.
pain points - bilkö
Content Manager

Så identifierar du dina kunders pain points

Skapa innehåll som vänder sig just till din målgrupp och tar upp deras utmaningar så ökar du chansen till kontakter, leads och fler stängda affärer.
inbound marketing innehållsideer
Content Manager

5 innehållsidéer som driver försäljning

Du har säkert redan en beskrivning av din produkt eller tjänst på din webbplats. De här 5 innehållsidéerna hjälper dig att sälja den. Vid varje större investering finns en oro kring att göra fel val.…
inbound marketing strategi - undvik fallgropar
För ledningsgruppen

Så undviker du fallgroparna med inbound marketing

Allt fler B2B-företag inser hur man som organisation behöver forma sin marknads- och säljprocess för att möta kunden i köpresan. Svaret för många är Inbound Marketing. Men att lyckas med inbound är inte alltid så…
b2b marknads- och säljstrategi
För ledningsgruppen

Därför behöver B2B-företag ändra sin marknads- och säljstrategi

Köpprocessen inom B2B har förändrats. Det måste din säljstrategi också göra. Dagens B2B-kunder spenderar runt 2/3 av köpresan på att samla in, gå igenom och få klarhet i information som ibland är motstridig eller oklar.…
om webbstrategerna
För ledningsgruppen

Vilken inverkan har marknadsteamet på b2b-försäljningen?

I oroliga tider kan det vara enkelt att dra i nödbromsen gällande företagets marknadsinsatser och till synes okontrollerade kostnader. Vad får vi egentligen ut av våra marknadsinsatser och hur kan vi få mer fart på…

Inbound marketing är metoden

som attraherar nya kunder

i en digitaliserad värld

Senaste åren har vi sett en stor förändring i hur konsumenter (både B2B och B2C) gör sina köpbeslut. Istället för att ta kontakt med företag och säljare vänder man sig till nätet för att göra sin egen research. Hela 70% av ett köpbeslut görs innan man tar kontakt med en säljare. Det betyder att företag inte längre kan göra affärer på traditionellt vis där sälj och marknad jobbar i separata silos - där sälj driver affärerna och marknad ses som en kostnad.

Istället behöver man utgå från frågorna och problemen kunderna har och svara på dem så utförligt och ärligt som möjligt. Inbound marketing är en metod att hjälpa och vägleda snarare än att sälja. Genom hela köpresan förstärks relationen och dina leads får en större och mer positiv bild av dig som leverantör. När de väl blivit kunder kan ditt kundteam fortsätta förmedla positiva upplevelser som leder till återkommande köp, längre affärsrelation och goda referenser.

Inbound marketing attraherar rätt beslutsfattare till din webbplats

Attrahera rätt beslutsfattare när de gör sin research online och identifiera tidigt vilka som är dina framtida kunder.

Inom inbound marketing är det dina framtida kunder som själva letar upp ditt innehåll och därmed kommer i kontakt med ditt företag.

Med innehåll anpassat efter det som vägleder och utbildar dina kunder och hjälper dem framåt i sin köp- och beslutsprocess kan du nå snabbare säljcykler, fler stängda affärer och ökad försäljning.

Genom att skapa innehåll som utgår från det dina kunder ger vi dem en positiv upplevelse och förmedlar trygghet. Vägen till affär blir sedan så kort och enkel som möjligt. Resultatet blir mindre tid på kalla samtal och möten som inte leder någon vart och mer tid för att ta hand om nya och återkommande kunder.

GÅ GRATIS INBOUNDKURS
inbound marketing låter dig attrahera rätt beslutsfattare till din webbplats
Inbound marketing funnel - köpresa
Välj marknadsaktiviteter som hjälper dina framtida kunder att se ditt innehåll.
Konvertera besökare till leads genom att erbjuda innehåll de inte vill vara utan.
Använd e-post och marketing automation för att vårda och hjälpa leadsen framåt i köpresan.
Personalisera innehåll och öka den totala kundupplevelsen.

Ta leads- och demandgenerering till nästa nivå

Inom inbound marketing omvandlar man ofta okända besökare till kontakter och förvandlar din webbplats till en leadsgenereringsmaskin.

Personaliserade formulär, smarta chatbotar och konverterande landningssidor ser till att din webbplats utför det som den var tänkt att göra – att föra samman ditt företag med nya potentiella kunder. Genom att göra så stor del av ditt innehåll tillgänglig för användaren ökar du chansen att de tar del av innehållet. Många väljer också samla in kontaktuppgifter i utbyte mot värdefullt innehåll. Kontaktuppgifterna kan sedan användas för att ytterligare vägleda och hjälpa prospektet mot kloka beslutval.

Vägled och engagera med marketing automation

Få B2B-affärer görs med ett klick. Genom att använda marketing automation kan du hjälpa dina leads till klokare affärsbeslut.

Marketing automation hjälper dig att utbilda och vägleda dina leads genom hela köpresan per automatik. Du kan också använda marketing automation för att skicka notifieringar till ditt säljteam om dina prospekt gör saker som tyder på att de är redo att prata affärer t.ex. besöker dina kundcase eller kontaktsidor. Genom att identifiera de mest köpkvalificerade leadsen kan ditt säljteam lägga mindre tid på att jaga möten och mer tid på att få ditt företag att växa.

Inbound erbjuder rapportering som tar dig förbi konkurrenterna

Inbound marketing hjälper dig fokusera på de mest lönsamma marknadsaktiviteterna.

Varje del i inbound marketing är mätbar. Och använder du samma system som ditt CRM kan du se vilka marknads- och säljaktiviteter som ger försäljning. Genom att lära dig av vad dina besökare och kunder konsumerar för innehåll kan du också rikta mer fokus på de frågorna. Datan du får tillgång till inom inbound marketing är mycket värdefull eftersom marknadsföringen idag är en så stor del av säljprocessen.

Hur vi kan hjälpa dig med inbound marketing

På Webbstrategerna hjälper vi dig att själv ta kontroll över din digitala försäljning och marknadsföring. Vi använder inbound marketing som ett fundament men kompletterar också med andra strategier vi sett fungerar. Enkelt förklarat bygger vår process på fyra steg där vi under hela resan fungerar som coacher och bollplank och säkerställer att du får de resultat du vill nå. Vill du istället klara dig helt på egen hand kan du ändå ta del av vår erfarenhet i vårt snabbstartsprogram.

1. Skapa en plattform för inbound

Sätt upp mätvärden och system för att mäta verklig försäljningseffekt och för att stödja ett agilt utförande av den digitala strategin.

2. Ta vara på befintlig efterfrågan

Optimera webbplats och andra digitala kanaler för att attrahera och konvertera kvalificerade prospekts som aktivt vill köpa eller söker hjälp.

3. Skapa mer innehåll och ny efterfrågan

Skapa och distribuera utbildande och inspirerande innehåll med hög hastighet och effektivitet för att informera köpare och skapa kännedom.

4. Skala upp och vinn långsiktigt

Ta position som den mest trovärdiga rösten i branschen genom innehåll som skapar thought leadership och gradvis sänker kostnaden att få in nya kunder.

Passar inbound marketing för mig och mitt företag?

BOKA FRI UTVÄRDERING

Vanliga frågor om inbound marketing

Vad skiljer inbound marketing från outbound marketing?

Inbound marketing är en filosofi och strategi som attraherar kunder genom värdefullt innehåll och positiva upplevelser anpassade efter dem och deras köpresor. Därmed ger inbound marketing svar på det dina framtida kunder undrar medan outbound marketing avbryter din målgrupp med innehåll de inte bett om, som t.ex. reklam, kalla samtal m.m.

Vad gör inbound marketing?

Inbound marketing handlar om att skapa en positiv upplevelse för dina potentiella kunder. Det handlar alltså mer om trygghet än o sälj. Det hjälper dig som företag att attrahera rätt beslutsfattare till din webbplats, konvertera dem till leads, vägleda dina leads till klokare köpbeslut, stänga fler affärer och göra dem till återkommande kunder och ambassadörer för ditt företag.

Passar inbound marketing alla typer av företag?

Eftersom inbound marketing handlar om att hjälpa och vägleda passar det främst företag vars produkter eller tjänster har en lite längre köpresa och där kunderna kan behöva vägledning, vilja utbilda sig själva och känna trygghet innan man gör affär. Det betyder traditionellt sett att B2B-företag har stor nytta av inbound marketing eftersom det ofta finns tydliga behov av vägledning och värdeskapande före ett affärsbeslut sker, men det utesluter inte på något sätt B2C.

Är inbound marketing samma sak som leadsgenerering?

Att attrahera nya besökare och konvertera dem till leads är en stor del av inbound marketing men det är långt ifrån det enda användningsområdet. Många använder inboundmetodiken för att vårda relationen med befintliga kunder, öka frekvensen mellan köpen och därmed omsättningen i företaget. Därmed kan man säga att inbound täcker såväl marknadsföring, försäljning och kundvård och kan användas var och en för sig, men gör sig absolut bäst när de verkar tillsammans.

Vad kostar inbound marketing?

Priset för inbound marketing har helt att göra med din ambitionsnivå. Det kommer kräva en hel del innehållsproduktion och du bör ha ett system som håller ihop allt. Därtill är den en bra idé att lära sig hur du ska göra för att undvika vanliga misstag och snabbt nå resultat. I den här artikeln har vi samlat lite information om vilka kostnader inbound marketing kan föra med sig.

Är inbound marketing något nytt?

Inbound marketing myntades av Brian Halligan, HubSpots VD, 2005. Det började sedan användas lite överallt på nätet 2007 men det var först 2012 som det verkligen slog igenom. Mycket av inbound marketing handlar om att använda rätt innehåll. Det är också därför många förknippar inbound med content marketing som har funnits väldigt länge. Inbound marketing är i sig inte en teknik utan en samling av metoder och tekniker anpassade för hur vi människor tar beslut. På senaste tiden har vårt sätt att göra research online, använda sökmotorer och sociala medier förändrast – då har också behovet av inbound marketing ökat.

Hur lång tid tar inbound marketing?

Rätt utfört kan inbound kan ge resultat direkt. Allt beror på vilka knep och metoder man använder. Vill du t.ex. bara använda dig av organisk trafik från sökmotorer får du också räkna med att det tar tid för dina besökare att hitta ditt innehåll. Väljer du att komplettera med annonsering kan du få resultat snabbare. Oavsett metod kommer du behöva skapa innehåll löpande över tid och du bör kunna se växande resultat från 4-6 månader.

Vilka verktyg ska man använda för inbound marketing?

Det viktiga med inbound marketing är inte vilket verktyg man använder. Det handlar mer om ett synsätt där du som företag ska hjälpa potentiella kunder genom hela köpresan. Till din hjälp har du dock en mängd verktyg och det är vad de utför som gör dig starkare i processen. Sådana verktyg kan vara e-postverktyg, marketing automation, formulärverktyg eller tjänster för landningssidor. De större systemen har ofta stöd för alla dessa funktioner och ger därmed också en överblick över vad som fungerar och inte. Vanliga system för inbound marketing är HubSpot, Marketo, ActOn, Apsis One och SharpSpring. Exakt vilket system som passar dig handlar om en rad faktorer. Vårt råd är att först få grepp om vad du behöver göra och sedan välja system. Dock tycker vi inte det räcker med t.ex. Google Analytics eftersom du behöver ha koll på både vad ditt säljteam gör och vad ditt marknadsteam gör i ett och samma system.

Diskutera Inbound Marketing för ditt företag

Funderar du på om Inbound Marketing är rätt för dig eller hur du kan komma igång på rätt sätt? Boka en kostnadsfri rådgivning och första möte med oss så hjälper vi dig undvika vanliga fallgropar och visar snabbaste vägen mot synbara resultat.

KONTAKTA OSS