Leadsgenerering som ger dig kontakter ditt
säljteam kommer att älska

Leadsgenerering innebär att locka till sig okända besökare och omvandla de till prospekts som indikerat att de är intresserade av ditt företags tjänster eller produkter. Kanske har du redan mycket trafik men tycker att alltför få hör av sig? Vi hjälper dig att få ut mer av din hemsida så att du får fler varma leads som ditt säljteam kommer älska att jobba med. Det betyder att du inte bara får en lista med namn och e-postadresser. Utan också information om vilka som verkligen är intresserade av av köpa dina tjänster eller produkter. Leadsgenereringen följer du enkelt i ditt eget eller ett helt nytt CRM-verktyg.

Leadsgenerering för B2B

Vad är leadsgenerering?

Leadsgenerering innebär att identifiera potentiella kunder som är redo att köpa

Leadsgenerering är en process som i korthet innebär att man lockar till sig personer ur en viss målgrupp och omvandlar dessa till prospekt som är intresserade av att göra affär av ditt företaget. Resultatet blir effektivare säljmöten med potentiella kunder som är redo att köpa.

Locka till dig rätt besökare

Börja hjälpa dina potentiella kunder att lösa sina problem och utmaningar

Första steget till bättre leadsgenerering är att se till att dina potentiella kunder hittar dig och ditt företag. Det sker genom att skapa innehåll som går hand i hand med hur dina kunder tänker och känner. Genom att attrahera besökare med hjälp av smart utvalda sökord, engagerande innehåll, företagsbloggar och en trovärdig och stabil närvaro i sociala medier når vi precis rätt personer. De som så småningom vill köpa dina produkter eller tjänster.

Vikten av att få kontakt tidigt i köpresan

Låt dina prospekt komma till dig för hjälp – inte en prislapp

Troligtvis har du redan en webbplats som innehåller formulär och kontaktinformation. Så varför hör inte fler av sig? Många marknadsförare går i tron att alla som är intresserade faktiskt tar beslutet att höra av sig – men inget kan vara mer fel. Ofta låter 97%+ bli att ta kontakt med ditt företag helt enkelt för att det inte passar dem just där och då. Och av de som faktiskt hör av sig landar förfrågningarna ofta i dina konkurrenters inkorgar också. Utmaningen handlar alltså om att etablera kontakt tidigt i köpresan så att du får möjlighet att hjälpa dina potentiella kunder och skapa förtroende. När de sedan är redo för köp har du redan en etablerad relation och därmed snabbare till affär.

Välj ut vilka som är närmast till affär

Så väljer du ut vilka leads som är hetast

Risken att samla in leads som ännu inte är intresserade av att göra affär är att ditt säljteam får fullt upp med att ringa och kontakta personer som bara blir besvärade av att bli kontaktade. Därför kan dagens moderna verktyg för marketing automation och leads scoring hjälpa till att sortera ut de som är verkligt intresserade. Det sker genom att t.ex. mäta personernas aktivitet som t.ex. besök på hemsidan, öppnad e-post, besök på sidor som rör ditt företags tjänster eller produkter eller kanske att de läser eller laddar ner ett case. Alla dessa signaler poängsätts och hjälper till att urskilja vilka personer ditt säljteam ska ta kontakt med.

Fullständig kontroll över dina leads

Vi arbetar med flera olika leadssystem i olika prisklasser. Allt från gratisverktyg till high-endsystem. Till vänster ser du ett exempel från Hubspot. Här ser du inte bara personen som fyllt i ett formulär på hemsidan, utan också exakt vilka sidor han besökt, vilket innehåll han laddat ner, vilka listor han prenumererar på osv. Allt detta kan sedan användas för att automatiskt bearbeta kontakten. När Hubspot ser att personen är intresserad av sidor som rör företagets produkter eller priser är det dags att en säljare tar kontakt. Dessförinnan bearbetar Hubspot automatiskt kontakten och tipsar om innehåll och sidor att besöka för att hjälpa honom i sin köpprocess.

Redo att bli bättre på leadsgenerering?

Boka en kostnadsfri konsultation där vi går igenom ditt företags utmaningar vilken potential vi tror att du har att samla in fler leads. Du får tips och råd och svar på dina frågor.