Marketing automation för B2B

Marketing automation ger ditt marknadsteam nya superkrafter och förstärker dina leads och kunders digitala upplevelse genom hela köpresan.

Så ger marketing automation dig digitala superkrafter

Marketing automation är en viktig del av inbound marketing och hjälper dig att effektivisera dina marknadsföringsinsatser. Marketing automation kan t.ex. vägleda dina leads till rätt beslut utan att det tar tid från dig. Ett system kommunicerar med rätt innehåll till rätt person i rätt tid och meddelar dig vilka kunder eller leads som är mest intresserade att göra affär med ditt företag. På så sätt sparar du företagets resurser, effektiviserar ditt säljarbete och får högre ROI.

Vad är marketing automation?

Enkelt förklarat är marketing automation en mjukvara som har som uppgift att utföra marknadsaktiviteter med minimal manuell hantering. Exempel på sådana aktiviteter är att skicka personaliserade e-post eller sms till dina kunder baserat på deras intressen och beteende.

Rätt använt kan marketing automation hjälpa prospekts och leads genom hela köpresan och omvandla dem till lojala kunder.  Det finns en uppsjö av marketing automationsystem på marknaden som t.ex. HubSpot, Marketo, ActOn, Apsis One och Sharpspring. Webbstrategerna har erfarenhet av alla dessa system men är certifierad guldpartner till världsledaren HubSpot som vi känner är mest heltäckande. Nära 70 000 kunder i 100 länder vittnar om system och metoder som fungerar.

Inbound marketing funnel - köpresa

En vy för varje besökare och lead

Smarta marketing automationsystem, som HubSpot, samlar in mängder av data om dina besökare och leads . Den informationen används sedan för att segmentera kontakterna och för att kunna personalisera kommunikationen.

Med HubSpot får du en överblicksbild över varje enskild kontakt. Från hur personen först hittade till din webbplats tills dess att hon blivit nöjd och återkommande kund. Ditt säljteam har full insyn på varje fotavtryck dina leads gör och kan anpassa sina säljinsatser efter vad leaden faktiskt är intresserad av.

Marketing automation personaliserar din kommunikation

Breda budskap fungerar inte längre. Så länge du inte pratar med din målgrupp om deras problem och hur man kan lösa dem fungerar det inte.

Marketing automation låter dig kommunicera med dina leads om rätt sak vid rätt tillfälle. Genom att kombinera personaliserade e-post med smarta arbetsflöden kan vi anpassa och automatisera kommunikationen med dina leads beroende på var i köpresan de befinner sig vilket leder till nöjdare kunder och fler affärsmöjligheter för dig.

Världsledande mätning & rapportering

Marketing automation är mätbart. HubSpot gör det transparent.

Istället för att hoppa mellan Google Analytics, WordPress, Mailchimp, Salesforce och Excel hjälper HubSpot dig att samla all din digitala marknadsföring under ett och samma tak. Detta ger inte bara en banschledande överskådlighet utan ger oss också möjlighet att optimera varje del av din digitala närvaro.

Vanliga frågor & svar och marketing automation

Vad exakt är marketing automation?

Marketing automation är mjukvara som automatiserar hanteringen av dina kontakter och leads. Du kan ställa in exakt hur du vill att systemet ska kommunicera med dina kontakter och också be marketing automationsystemet att meddela dig när något viktigt händer som t.ex. att dina leads går in på kontaktsidan på din webbplats.

Inom B2B-marknadsföring används marketing automation används ofta för att vårda leads och automatiskt hjälpa dem komma närmre ett köpbeslut. För befintliga kunder kan marketing automation användas för att öka lojaliteten, minska tiden mellan köp och öka det totala kundvärdet (customer lifetime value).

Vad är lead scoring?

Lead scoring kan användas för att filtrera ut de kontakter som är mest engagerade och intresserade av ditt innehåll, dina produkter eller tjänster. Varje aktivitet som dina besökare gör ger ett visst antal poäng. När kontakten fått ihop ett visst antal poäng meddelas ditt säljteam.

Hur samlar jag in leads?

Samla in uppgifter om dina besökare på ett enkelt och smidigt sätt genom formulär och landningssidor som uppmuntrar besökaren att lämna från sig sin kontaktinformation. Med marketing automation följer du enkelt upp en sådan aktivitet genom automatiska utskick med innehåll som motsvarar det som personen visat sig vara intresserad av.

Vilken marketing automationmjukvara är bäst?

Det finns en uppsjö av marketing automationsystem för stora och små företag. HubSpot, ActOn, Marketo, Apsis One, Sharspring, Carma och Drip är några. Många gör misstaget att bara jämföra funktioner och priser mellan dessa. Men för att avgöra vilket som är bäst behöver du titta bortanför systemspecifikationer och veta vad du vill ha ut av systemet. Du bör också undersöka att verktyget inte har barnsjukdomar, att det ’r pålitligt och att kunskapen om hur du ska använda det finns.

HubSpot, som är ett av de mest etablerade systemen har t.ex. ett utvecklingsteam på hela 600 personer som varje dag förbättrar produkten och tar deras kunder framåt. Detta medans vissa produkter fortfarande försöker komma ikapp några av de funktionerna som sedan många år finns i HubSpot.

För att välja rätt system för dig bör du veta vad du vill ha ut av det. Många ser endast marketing automation som en mailmotor men det är betydligt mer kraftfullt än så. Med ett marketing automationsystem som har både CRM och Marketing Automation i ett kan du använda mängder av användardata för att segmentera och kommunicera med dina prospekts och leads på ett smartare sätt.