Få fler affärsmöjligheter från dina leads

Genom att använda marketing automation i din digitala marknadsföring kan du bearbeta de leads som ännu inte är redo för att bli kunder. Systemen håller koll på varje individs beteende, intresse och behov och förbättrar relationen mellan kontakten och ditt företag och säger till när det är dags för en säljare att ta över. Utmaningen handlar om att fokusera på rätt människor som har verklig betydelse för ditt företag och att omvandla dem till betalande kunder. Vårat mål är att sluta slösa resurser på ineffektiv marknadsföring och istället fokusera på de kampanjer och kanaler som skapar flest leads och mest försäljning.

VAD ÄR MARKETING AUTOMATION?

Marketing automation hjälper dig att kommunicera smart med alla dina affärskontakter – helt individuellt.

HubSpot, Marketo, Pardoc Act-On, Drip, Sharpspring, Apsis och Carma är alla verktyg för marketing automation och är det hetaste inom digital marknadsföring just nu – både i Sverige och utomlands. Dessa är verktyg som gör det enkelt att kommunicera med varje person i din målgrupp med hjälp av smart teknik. Marketing automation effektiviserar arbetet för marknadsavdelningen genom att automatisera uppgifter som t.ex. att skicka e-post till rätt person vid rätt tillfälle, att hantera formulär och att skapa och vårda leads. Så vad är marketing automation rent konkret? Följ med så guidar vi dig vidare kring vad marketing automation egentligen är.

VARFÖR MARKETING AUTOMATION?

De flesta företag använder marketing automation för att skapa en personligare kundupplevelse – och samtidigt spara tid.

Med marketing automation är det enklare att urskilja vilka personer som är verkligt intresserade av företagets produkter eller tjänster. Det sker genom att systemen mäter och bevakar hur besökare, prospekt och kontakter beter sig online, vad de är intresserade av och hur engagerade de är. Med hjälp av insamlade data kan systemen identifiera vilka personer som är mest aktiva och intresserade av att göra affärer. Har en person t.ex. tittat på en prislista kan systemet förstå att ett köp ligger i närheten – och meddelar därmed en säljare.

VAD ÄR MARKETING AUTOMATION FÖR B2B?

Inom B2B arbetar du som marknadsförare med att samla in leads. Men när dina leads inte är redo att köpa går säljarna oftast vidare. Varför? För att säljare gillar varma leads. Problemet är bara att över 80% av alla leads är inte redo för att göra affär vilket betyder att de allra flesta går förlorade. Men det behöver inte vara så. Marketing automation är verktygen du behöver för att ta hand om och vårda dina leads tills dess att de är redo att köpa. Och när de väl är det notifierar systemet dina säljare helt automatiskt. De är då redan uppvärmda och intresserade. De kan t.ex. ha fått ett erbjudande som passar exakt dem.

Eller ett e-postmeddelande kring en tjänst som just de är intresserade av. Genom att mäta vad varje kontakt gör, vilka mail de öppnar och sidor de besöker, kan vi med hjälp av marketing automation meddela säljteamet när en lead troligtvis är redo att köpa.

Som en bonus kan du se tydliga mönster i vad som gjort att dina besökare fattat intresse för dina tjänster eller produkter och därmed se vilka marknadsaktiviteter som fungerar och ger högst ROI. Marketing automation linjerar därmed marknad och sälj och utför därför en enormt viktig uppgift inom moden digital marknadsföring.

VAD ÄR MARKETING AUTOMATION FÖR B2C?

Inom B2C används marketing automation på samma sätt men oftast med en något kortare köpprocess. Marketing automation används här bl.a. för att skicka rätt erbjudanden till rätt person i rätt tid genom att t.ex. bevaka när en köpstark person gör ett återbesök på en webshop och därmed skickar ett riktat erbjudande till henne.

Vanliga funktioner inom marketing automation

Verktyg för marketing automation innehåller som regel en mängd olika funktioner. Några av de mindre har enbart som uppgift att samla in uppgifter om dina besökare genom formulär och sen skicka e-post till dem med jämna mellanrum. Andra arbetar mer fokuserat med smarta urval och arbetar med e-post som grundas på mottagarens egna intressen och beteenden. Några kopplar även samman andra metoder som sociala medier och personaliserar innehållet på din webbplats så att rätt besökare får rätt innehåll.

Avancerad e-postmarknadsföring

Skapa personaliserad e-post grundad på vad mottagaren är mest intresserad av när hon är som mest mottaglig för informationen.

Lead Scoring

Identifiera vilka besökare och kontakter som är mest aktiva genom att poängsätta varje klick och sidvisning. De kontakter som får flest poäng är de som ditt säljteam bör fokusera på i första hand.

Formulär och landningssidor

Samla in uppgifter om dina besökare på ett enkelt och smidigt sätt genom formulär och landningssidor som uppmuntrar besökaren att lämna från sig sin kontaktinformation.

Lead nurturing

Sätt upp flöden som bearbetar och vårdar dina leads. Gör automatiska, personaliserade e-post utskick till rätt person vid rätt tillfälle och vägled personen genom hela köpresan.

Prospektering

Få insikt i vilka företag som besöker din webbplats utan att ge sig till känna.

Rapportering

Få rapporter som visar varifrån dina leads kommer och vilka som lett till affärer. Lär dig från detta och anpassa framtida kampanjer så att du får så hög ROI som möjligt.

Ladda ner guiden Leadsgenerering för B2B-marknadsförare

För vem passar marketing automation?

Stora företag har länge dragit nytta av marketing automations möjligheter. Men det är små och medelstora företag som just nu expanderar mest inom det här området. Historiskt sett har ”business-to-business”-företag (B2B)

Till skillnad från andra automatiseringsprocesser kommer marketing automation inte göra ditt jobb mindre viktigt – men det kommer att göra ditt jobb mer effektivt. Det kommer att frigöra en hel del  av din tid kommer därmed att hjälpa dig att nå dina mål snabbare. Därför passar marketing automation alla storlekar och typer av bolag som ser en nytta i att effektivisera sin digitala marknadsföring.

inbound marketing - attract - att få ökad uppmärksamhet
Marketing Automationsystem eller strategi – vad kommer först?

Marketing automation är så mycket mer än bara ett verktyg. Det kräver kreativitet, logik och affärsmässighet. En strategi som binder samman alla aktiviteter som systemen utför och ser till att de hjälper dig att få fler affärer.

Viktigt att komma ihåg är att marketing automation i sig själv inte gör marknadsföringen åt dig – men den kan hjälpa dit att skala upp dina resultat. Första steget du bör göra är att skapa relevant innehåll som talar direkt till dina målgrupper baserat på deras utmaningar och problem. Det är grundstenen inom inbound marketing och som också utgör ryggraden inom bra marketing automation.

inbound marketing convert - att omvandla besök till kontakter
Risker med marketing automation

Nackdelen med dessa Marketing Automation-system är att de ofta är väldigt dyra att köpa in. Och allt du får är egentligen ett verktyg. Inte innehållet, inte kunskapen och inte strategierna du behöver för att lyckas med marketing automation.

Därför jobbar Webbstrategerna med hur man arbetar med marketing automation och inbound marketing snarare än ett visst system. Vi hjälper dig att välja marketing automation-verktyg efter din plånbok och dina mål. Det viktiga är hur du använder verktygen och att det du gör det på ett bra sätt.

Webbstrategerna kombinerar den bästa tekniken med vår långa erfarenhet av digital marknadsföring för att leverera många av de största fördelarna med marketing automation till så låg kostnad som möjligt. Fokus på resultat och ROI istället för dyra licenser.

inbound marketing sales - omvandla leads till betalande kunder
Marketing automation vs Inbound Marketing

Marketing Automation går ofta hand i hand med inbound marketing. En metod som går ut på att låta kunderna hitta dig stället för att du ska leta upp dem. Eftersom Inbound Marketing ofta lockar till sig leads tidigt i köpresan är marketing automation ett perfekt verktyg.

Webbstrategerna ger dig det bästa med marketing automation utan de stora investeringarna och risktagandena.  Det bästa är att du bara behöva veta vad du vill uppnå. Resten löser vi. Vi lägger fram en strategi och plan , bygger upp flöden och tar hand om det kreativa och sätter upp systemen. Det du får är marketing automation – anpassad för dig och din plånbok.

Letar du efter rätt marketing
automationverktyg för ditt företag?

Vi arbetar med flera av de ledande systemen på den svenska marknaden som t.ex. Hubspot och Apsis och är dessutom certifierade i inbound marketing. Kontakta oss så vägleder vi dig gärna till rätt val.