Skip to main content

[NYHET] Videopodden B2B-spaningen finns nu tillgänglig på Youtube & Spotify. Nya avsnitt varje tisdag!

Lyssna nu

Gör som 5000+ marknadsförare, säljchefer och företagsledare som får vårt nyhetsbrev varannan vecka. Få relevanta och värdefulla tips och insikter som hjälper dig fatta smartare beslut snabbare.

Tre tips som kan ge din digitala marknadsföring en rejäl skjuts framåt

[social_buttons facebook=”true” twitter=”true” google_plus=”true” linkedin=”true”]

Det är alltid roligt att träffa nya företag och höra om hur de arbetar med digital marknadsföring. Alla har olika förutsättningar och mål Men likheterna i hur man arbetar är ofta slående lika. I många diskussioner återkommer samma sorts prioriteringar, beteenden och problemställningar. Den här korta artikeln tar upp ett par av de tips vi ofta ger våra kunder i början av vårt samarbete.

Oavsett om du känner igen dig eller inte hoppas vi dessa tips kan leda till någon form av idé eller förbättring i ditt marknadsföringsarbete.

1. När du inte förstår hur dina kunder tar beslut

På ett sätt har man idag allt rätt att tro och förvänta sig att digital marknadsföring kan göra underverk för ett företag. Men ett vanligt misstag är att man har fel om HUR och NÄR webben spelar roll. Det är väldigt sällan man, framför allt i B2B-sammanhang, besöker en webbplats och där och då, vid första besöket, bestämmer sig för att anlita det företaget. Istället är det kanske början på en ganska lång och komplicerad beslutsprocess där webbens roll, olika sociala kanaler, remarketingkampanjer och online videos tillsammans spelar stor roll.

Ett av de viktigaste tipsen är därför att ha koll på sina kunder och målgruppers beslutsprocess och inte förvänta sig att en bra webbplats gör jobbet automatiskt. Ta reda på hur dina målgrupper inspireras och välj med omsorg ut i vilka kanaler du bör finnas med i och vilken typ av innehåll som används som beslutsstöd och som har störst påverkan.

Få kostnadsfri analys av din webbplats och dina konkurrenter

2. När du strävar efter att hamna högst på det "bästa sökordet"

De allra flesta företag vi möter vill synas i toppen av Google för de av målgrupperna kunderna mest använda sökorden. Det är ju i sig självt inte fel men ofta är det målet i stort sett ouppnåeligt. Det krävs enorma ansträngningar både i form av tid, tålamod och budget för att nå dit i de allra flesta fall.

Istället rekommenderar vi att ha fler sidor och ligga i toppen för alternativa sökord. Sökord som inte har lika hög konkurrens och som därmed är enklare att ranka högt för. Varför? Jo för att målet är att få mer relevant trafik. Därför är det bättre att ditt företag finns på resultatplats #1-3 för t.ex. 5 ”sämre sökord” än plats 11 för det bästa sökordet eftersom det senare knappt skapar någon trafik alls. Resultatet blir att du får mer relevant trafik till förmodligen till betydligt lägre pris. På sikt kommer det också hjälpa dig att nå toppen även för de mest använda sökorden.

3. När du inte arbetar med befintliga kontakter

Ett annat misstag är att företag ofta har en stor databas med befintliga kontakter, e-postadresser och kunddata som bara ligger och skräpar. Fokus ligger allt för ofta på att hitta och etablera nya kontakter som KAN leda till framtida affärer. Genom att använda ett smart system för e-postutskick och Marketing Automation kan du bevaka vilka personer i din databas som är aktiva och intresserade av det du skriver och berättar om. Detta kan också hjälpa dig att identifiera vilka personer du bör ta upp kontakten med, föreslå möten med och diskutera fram nya affärsmöjligheter.

Tre korta men nyttiga tips från oss.

Ha en fortsatt bra vecka

Ladda ner guiden Leadsgenerering för B2B-marknadsförare
New call-to-action