Skip to main content

[NYHET] Videopodden B2B-spaningen finns nu tillgänglig på Youtube & Spotify. Nya avsnitt varje tisdag!

Lyssna nu

Magnus Brynestam +Följ på LinkedIn
Hjälper B2B-marknadsförare nå fantastiska resultat
Sr. Digital Marketing Advisor, Webbstrategerna

82% av besökare lämnar webbplatser som inte är säkra. Vill du ta risken att förlora dina besökare?

Google har nyligen uppdaterat webbläsaren Chrome så att besökare varnas tydligare när en webbplats de besöker inte är säker. Detta skrämmer iväg många besökare och gör att de tvekar när det kommer till att fylla i formulär.

I dagsläget testar Google Chrome dessa nya funktioner och de flesta av oss har inte märkt av uppdateringen. Men om du t.ex. är på en hemsida som inte är säker och börjar fylla i ett formulär så kommer du ser en varning i Google Chromes adressfält som indikerar att den hemsida du besöker inte är säker. Med tiden kan denna tänkas bli ännu tydligare. Det har bland annat pratats om att den ska komma upp en röd varningstext.

Att inte ha en hemsida som är säker kan bl.a. sända följande signaler till dina besökare:

Att ditt företag inte är trovärdigt

Att hemsidan är gammal

Att besökarnas uppgifter riskerar att hackas när de fyller i formulär

Fördelar med att lägga till SSL på din webbplats och innehåll

Ditt företag upplevs som mer trovärdigt. Med SSL kan du bygga tillit med personer som besöker din webbplats och försäkra dig om att ditt innehåll är säkert. Eftersom besökare idag ser om en webbplats är säker eller inte visar du besökaren att du värderas deras säkerhet och integritet och skyddar deras information från potentiella hackers.

Du får ökad synbarhet i sökresultaten. Google har officiellt gått ut med att de hellre visar hellre upp sidor i sökresultat som är krypterade med SSL med än de som inte är det. Man kan helt enkelt säga att SSL idag är en förutsättning för trovärdig och värdefull information.

Vad är SSL – vanliga frågor och svar?

Hur fungerar SSL?

När du besökar en osäker hemsida kopplar din webbläsare upp sig mot den webbplatsen och sänder information offentligt. Att fylla i ett formulär eller att ange ditt kreditkort på en osäker hemsida innebär att hackare kan fånga upp informationen och stjäla dina uppgifter.

En hemsida som är skyddad med SSL kommer däremot att skapa en hemlig uppkoppling mellan servern där hemsidan ligger och din webbläsare. Hackare som försöker stjäla informationen kan därför inte komma åt den vilket innebär att informationen du delar på webbplatsen är säker. Den säkra anslutningen och autentiseringen sker i bakgrunden och är inget du egentligen märker av.

Hur vet man om en hemsida har SSL och är säker?

Det finns idag flera sätt att identifiera om en hemsida är säker eller inte. De mest uppenbara sätten är de rent grafiska som t.ex. din webbläsare visar.

Om adressen till en hemsida börjar med https:// så är sidan troligtvis säker. Osäkra hemsidors adresser börjar som regel med http://.

I vissa webbläsare som t.ex. Google Chrome, kommer adressfältet att informera dig om sidan är Säker eller Osäker. Ofta visas också en ikon i form av ett hänglås upp. Här kan du också få information om vad SSL är eller vad på sidan som inte är säkert.

Att din hemsida har SSL visas oftast med en ikon hänglås. Ibland är också sidan grönmarkerad.

Vissa webbplatser som t.ex banker eller e-handelssajter lägger också upp ikoner och certifikat på sin hemsida just för att förstärka informationen om att deras hemsida är säker.

Hur installerar jag SSL på min hemsida?

För att få SSL på din hemsida behöver du ett SSL-certifikat. Ta kontakt med ditt webbhotell eller hostingföretag. De säljer både SSL-certifikat och hjälper dig igång. Ibland köper du en årslicens men ibland ingår det gratis. Det finns olika nivåer av säkerhet och en del certifikat gäller endast din hemsida medans andra gäller många olika hemsidor. Därför skiljer sig priset också.  Absolut säkrast är det om du köper ett eget certifikat. Då blir det utfärdat till just ditt företag och innehåller information som domännamn, företagsnamn, adress, stad och land m.m. Normalt kostar ett SSL-certifikat ca >1000 kr/år för en domän.

Vad betyder SSL?

SSL står för Secure Sockets Layer och är standarden för att skapa krypterad trafik mellan en server och en webbläsare. SSL säkerställer att allt som skickas mellan webbläsaren och servern förblir privat. Tekniken används på miljoner webbplatser.

Du kan testa om du har SSL på din hemsida här

http://www.ssltools.com

Blir min adress ändrad när jag skaffar SSL?

Ja du kommer att få en ny adress eftersom prefixet ändras från http till https. Det är därför viktigt att all trafik som går mot den gamla adressen vidarebefordras till den nya. Detta är viktigt också ur sökmotoroptimeringssynpunkt eftersom Google och andra sökmotorer behöver veta vilken adress det är som gäller. Likaså behöver du ändra inställningar i Google Analytics och Google Search Console m.m.

Mitt råd är att du skaffar SSL idag både för att förebygga osäkerhet och att skydda dina besökares uppgifter.

Behöver du fler tips om hur du förbättrar din hemsida. Kontakta oss.

Artiklen är skriven av Magnus Brynestam. Följ mig på LinkedIn.

Rekommenderad läsning

b2b-köpare studie omslag - osynlig köpresa
Inbound marketing

Varför B2B-affärer är över innan vi som företag vet att de finns

84% av B2B-affärer är avgjorda innan vi som företag vet att de existerar. Först 70%…
magnus brynestam coach och digital strateg
Avancerad Inbound Marketing

Fördelarna med att anlita en coach (särskilt för motvilliga ledare)

När du anlitar en coach som håller dig ansvarig för dina sälj- och marknadsföringsaktiviteter kan…
Redo att driva intäkter från din B2B-marknadsföring?