Så ditt företag har bestämt att ni ska satsa på inbound marketing men inte vem som ska ta fram innehållet? I den här artikeln går vi igenom varför vi tycker det är viktigt att ha en intern content manager som ansvarar för produktionen och publiceringen av ditt innehåll.

För att se verkliga resultat med inbound marketing krävs kvalitativt innehåll som svarar på dina kunders frågor och funderingar. Bäst är om någon internt ansvarar för att skapa och publicera detta innehållet och har den uppgiften som sin primära (och enda) arbetsuppgift.

Vi har sett flera inboundsatsningar fallera p.g.a att man inte prioriterat en content manager tillräckligt. Man har resonerat att ”någon” internt kan få den rollen. Någon som ändå håller på marknadsföring eller som är duktig på ett visst ämne.

Problemet som uppstår när innehållsarbetet läggs på en person med flera hattar är att så fort andra uppgifter blir prioriterade uppstår förseningar, kvalitetsförsämringar och den interna respekten för innehållsstrategin riskerar att urholkas.

Om du till exempel tänker dig att dina ämnesexperter ska skriva innehåll för din blogg kan det kännas som en bra idé till en början men ganska snart kommer du upptäcka att det inte är en hållbar strategi. För även om de tycker det är roligt så tar det tid från deras ordinarie sysslor och så fort deras fokus behövs någon annanstans kommer innehållsproduktionen att kännas jobbig med missade deadlines och lägre kvalitet som resultat. Då är det bättre de lägger tid på att hjälpa kunderna lösa problem och dela med sig av de nya insikterna till någon som har det uttalade innehållsansvaret.

Likaså är det ofta en dålig idé att låta befintlig marknadskoordinator skapa och publicera innehållet eftersom även de kommer ha innehållsproduktionen som en av många sysslor och troligtvis av gammal vana behövas i andra sammanhang internt vilket leder till att inbound marketingstrategin återigen prioriteras ner med uteblivet innehåll, färre leads och färre nya affärsmöjligheter som konsekvens. Dessutom kommer en stor del av arbetsuppgiften handla om att jaga folk för att få korrektur lästa och man blir en slags mellanhand som inte är det jobb som en kreativ person normalt trivs med.

Det är också vanligt att låta en extern byrå eller skribent äga framtagandet av innehållet eftersom det medför svårigheter att kunna prioritera internt och du som företag sätter dig i en position där du direkt blir beroende av externa konsulter som strävar efter så stora och långa avtal som möjligt. Dock tycker vi det är en bra idé att börja med denna modell tills dess att ni själva känner er redo för att rekrytera en content manager.

Så den långsiktiga lösningar är alltså en intern content manager – så vad innebär detta egentligen?

Vad gör en content manager?

Här är några exempel på hur encontent manager spenderar sina arbetsdagar på ett B2B-företag:

  • Innehållsproduktion: Skapar nytt innehåll för webb eller blogg
  • E-postmarknadsföring: Skapar e-post, nyhetsbrev, automationsmail m.m.
  • SEO: Optimerar sidor och texter och rättar till redationella brister på webbplatsen
  • Premiuminnehåll: Skapa whitepapers, e-böcker, guider, webinars, mallar m.m.
  • Webb: Optimerar och förbättra webbplatsens innehåll, call to actions, flöden, innshålldisposition
  • Personlig kompetensutveckling: Bevakar nya trender, funktioner, lär sig nya saker inom inbound, personlig träning av specialist m.m.
  • Interna möten: Möten med säljteam, marknadsteam och ledning för att skapa innehållsplaner
  • Återanvändning av innehåll: Återanvända innehåll, skapa dem i olika format m.m.
  • Analysera rapporter och data: Hålla koll på utvecklingen i verktyg som HubSpot för att se vilket innehåll som attraherar rätt besökare och ger flest nya leads osv.

För att klara dessa uppgifter krävs såklart en rad olika kompetenser. Mycket går att lära sig. Men det finns också egenskaper en duktig content manager bör ha som du ska hålla utkik efter när du intervjuar dina kandidater.

Egenskaper och kompetenser din content manager behöver ha

De ska älska att skriva. Det skrivna ordet är fortfarande oehört starkt online. Inte minst genom bloggar och andra texter. Det viktiga är ett personen kan kommunicera och förenkla avancerat fackspråk på ett lättförståeligt sätt. Kompetenser som SEO m.m. går fort att lära sig så se inte detta som ett krav initialt. Vi coachar dagligen content managers att nå toppen av Google och det finns massor innehåll för att bli bättre på detta.

De är duktiga på att intervjua. Att genomföra intervjuer innebär inte bara att ställa frågor utan också att genomföra en intervju på ett bra sätt. Det handlar om att förstå personen man intervjua, skapa förståelse för varför man frågor och förtroende för vad informationen ska användas till.

De andas och lever sociala medier. Sociala medier är här för att stanna och du väljer själv om du stå kvar på perrongen eller följa med tåget som dina konkurrenter förr eller senare kommer hoppa på. Att förmedla ditt företags expertis i en kontext som fungerar i olika kanaler och format är därför fundamentalt.

De är kreativa och nyskapande Att tänka utanför boxen blir allt viktigare. Det handlar om att utmana och utmanas. Att både flytta fram sina egna och andras perspektiv och våga förnya kompetens och metoder för att hänga med.